Skocz do zawartości

Pilatus B4 Royal Model 3 m


robas69

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 miesiąc temu...

Kupiłem silnik z przedłużonym wałem. Przymierzę wręgę silnikową i wyjście wału silnika poza obrys dziobu. Jak w praktyce ustalacie właściwy skłon i wykłon wału? Założę na wał długą rurkę węglową i będzie widać skłon i wykłon, ale jak ustalić ten właściwy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Cześć, jak myślicie, że wklejenie prętów węglowych o przekroju pustego kwadratu w dolny pas i na boki kadluba plus poziome rozpórki wzmocnią tą skorupę z laminatu. Myślałem też o zrobieniu wręg że sklejki tylko nie za bardzo wiem jak odrysować przekroje. Mam też drugi problem. Jak przenieść rozstaw otworów i kąt gniazd wkrętów ze statecznika pionowego na poziomy. Oczywiście chodzi o mocowanie tego drugiego na pierwszym.

20210802_204033.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otwory w stateczniku poziomym trzeba najpierw zaznaczyć od dołu statecznika i wiercić właśnie od dołu.

Zanim zaczniesz wiercić wkręć śrubki w statecznik pionowy, aby zobaczyć pod jakim kątem idą otwory i móc potem pod zbliżonym kątem ustawić wiertarkę.

Na początek wierć wiertłem mniejszej średnicy, choćby 2mm aby nie zeszło z zaznaczonych i na punktowanych środków otworów a potem można rozwiercać kolejnymi o większej średnicy.

Gdyby coś poszło bardzo nie tak to można otwór zakleić twardym kołkiem i próbować jeszcze raz.

Najlepiej poćwiczyć na sucho na jakiejś desce. Jak tak robiłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, robas69 napisał:

Myślałem też o zrobieniu wręg że sklejki tylko nie za bardzo wiem jak odrysować przekroje.

o tak...bardzo przydatne urządzenie

https://allegro.pl/oferta/wzornik-szablon-miara-odwzorowania-ksztaltow-xxl-10775256762

Godzinę temu, robas69 napisał:

Jak przenieść rozstaw otworów i kąt gniazd wkrętów ze statecznika pionowego na poziomy. Oczywiście chodzi o mocowanie tego drugiego na pierwszym.

Vivac np 0,5 mm  z  naniesiona osia podłużną, przykładasz do  statecznika pionowego, musza sie pokrywać osie - ta na stateczniku i ta na kawałku Vivaca- oznaczasz rozstaw otworów. Wiercisz cienkim wiertłęm  Otrzymujesz szablon. Pózniej przykładaśz ten szablon to statecznika poziomego, też z zaznaczoną osia , szpilka, igłą czy gwożdziem  zaznaczasz  połozęnie otworów   na  stateczniku poziomym - wiercisz i po kłopocie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr i Jacek, dziękuję Wam bardzo. Sposób Piotra na wykonanie otworów będzie lepszy bo bracia z południa zamontowali gniazda nie koniecznie prostopadle do osi statecznika poziomego. Na szczęście rzutem na taśmę postanowiłem ich jednak sprawdzić. Latarka w rękę i okazało się, że pod folią są otwory:-). Urządzenie proponowane przez Jacka może być bardzo przydatne. Jak sądzicie - zrobić parę wręg, ażurowanych oczywiscie? 

IMG_6402.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Cześć Łukasz. Już w międzyczasie kupiłem Hs 70 mg w modelemax, ale po podłączeniu burczało jak stary tranzystor. Savox to fajna propozycja tylko szkoda, że producent podaje moment serwa tylko przy napięciu 6 V, przy minimalnym 4,8 V już momentu nie ma. 6 V u mnie nie będzie problemem bo chciałem zasilić elektronikę li-fe bezpośrednio przez odbiornik, ale to napięcie spada w trakcie pracy serw, a będzie ich 6 więc warto by znać moment przy niższym napięciu. Jest jeszcze jeden problem. Savox jest o 3 mm wyższe niż Hs 70 mg. To znaczy, że o 3 mm będzie dalej sięgać do spływu niż Hitec. Czyli będzie mniej miejsca na obrót orczyka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podają wartości dla 4,8 V też ?

Specifications:

  • Torque @4.8v - 3.1kg/43.1oz-in
  • Torque @6v - 3.9kg/54.2oz-in
  • Speed @4.8v - 0.16 sec/60 deg
  • Speed @6v - 0.13 sec/60 deg
  • Dimensions L x W x H (mm):22.8 x 12.0 x 29.4
  • Weight: 15.8g

Porównując do Hs-70 mg to wymiary mają bardzo zbliżone...

 Dane techniczne:

  • moment: 2,4 kg (4,8V) / 3,0 kg (6V)
  • prędkość sec/60'':  0,17 (4,8V) / 0,14 (6V)
  • wymiary dł/wys/szer (mm): 23,6x11,6x29
  • waga (g): 12,5
  • zębatki: metalowe
  • łożyska: 1 x BB 

 

Jakość współczesnych Hiteców jest zupełnie inna niż dawniej, niestety na minus dla tej marki ...

Pozdrawiam

Ps: Zasilając Li-fe z nominalnym 6,6V można te serwa upalić co już doświadczyłem, naładowany pakiet ma wyższe napięcie i to je dobija. Polecam jednak zastosowac regulator napięcia i wtedy masz stabline 5; 5,5 lub 6V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz, dziękuję. Już zamówiłem. Niestety chyba było grubo po 10:00 i z modelemax ich jeszcze nie wysłali. Jak wcześniej zamawiałem to po godzinie miałem wiadomość, że towar wysłany. Ostatnio w DKD 1 miałem li-fe i serwa pięknie chodziły, ale masz rację - od zakupu miesiąc temu go nie ładowałem. Do Pilatusa wcześniej kupilem beca Jeti więc chyba jednak zostanę przy li-po.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Temat serwa steru wysokości załatwiony. Chciałem Was spytać jak napędzić ster kierunku:

- czy zestawowa dźwignia? - myślałem o innej, np. takiej z przechodzącymi śrubami na przeciwną stroną steru, ale ster jest bardzo szeroki, więc sporo wzrośnie masa,

- popychacz z węgla - mam kształtowniki [] o boku 3 lub 5 mm, przy szacunkowej długości popychacza 80 cm ten 3 mm trochę się wygina. To rozwiązanie wg mnie ma jeden minus - będzie sztywnym połączeniem dźwigni serwa z dźwignią steru i przy gorszym lądowaniu może wyrwać dźwignię ze steru (zębatki serwa są metalowe),

- popychacz z karbowanego bowdena - trudniejszy w montażu bo trzeba go bedzie łapać do boku kadłuba, ale bardziej sprężyste /poddające się/ rozwiązanie. Tutaj serwo może być zamontowane po tej samej stronie co wylot popychacza z kadłuba, przy węglu serwo musi być po przeciwnej stronie.

mechanizm.jpg

dźwignia.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Krzysztof. kupiłem kiedyś takie podwozie Aero-Naut do szybowców do 3 m rozpiętości. Jego masa to 90 g + wręgi mocujące. Montować je czy jednak tylko stałe podwozie - tutaj kółko ok. 9 g + wręgi.

Macie jakiś patent na prosty układ wręg do montażu stałego koła + ewentualna możliwość wymiany układu jezdnego?

podwozie.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym zamontował to podwozie, nawet nie jest jakieś ciężkie, jak tylko zmieścisz aku. W moim ash elektro akurat model najlepiej się wyważał z pakietem w miejscu podwozia więc latał bez bo jednak wersja moto też ważyła swoje.

Stałego podwozia akurat bym nie robił bo mi osobiście się to nie podoba a ew. montaż podobnie jak chowanego; "ramka" mocowana do półwręg.

Ile teraz waży całość z kompletnym napędem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysztof, jeśli chodzi Ci o całą masę modelu to jeszcze trudno powiedzieć. Kompletnie wyposażone są tylko skrzydła, nie mam do końca zamontowanego steru kierunku - trzeba wkleić te dwa zawiasy palcowe i je umocnić bo w otworach w balsie juz są prawie luźne. Jeszcze bowden, dźwignia steru kierunku, wręgą za spływem /wycięta i dopasowana/ plus analogiczna przed natarciem. No i mocowanie podwozia i pakietu z odbiornikiem. Wręgę mam ze sklejki 5 warstwowej 3 mm. To co na zdjęciu waży ok. 15 g. Użurować ją jeszcze?

20220104_164446.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.