Skocz do zawartości

problem między regulatorem a silnikiem


Zaakszak
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Mam taki problem (niestety całkowicie z mojej winy) nie doinformowałem się w kwestii specyfikacji elektroniki którą kupuje. Mianowicie zamówiłem sobie na aliexpress części do samolotu serwa, baterie... . Ale pomyliłem się w doborze ESC i silnika. Silnik już zwróciłem i czekam na nowy (kupiłem 3800kv a w moim przypadku lepszy będzie 2000kv wiec wymienię po prostu) problem mam taki czy nie zamówiłem zbyt mocnego ESC.
Jest to ESC E-max simonk 12A a silniczek to 1811 outrunner 3800kv (zamówiony jest już 2000kv). I moje pytanie brzmi: czy będzie to bezpieczna para że silnik i ESC bo wszędzie na aukcjach jest on testowany, przedstawiany w sensie osiągi na ESC 7A. Czy wszystko powinno być ok, czy będę musiał odesłać tamto 12A ESC i zamówić nowe.
Proszę o szybką odpowiedź bo mi się czas na założenie sporu kończy haha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to
14 minut temu, Zaakszak napisał:

czyli nie będzie żadnego problemu z zasileniem silnika 50W zestawem esc 12A i 2s lipo czyli ok 80W


Mógłbyś spokojnie podpiąć taki silnik pod ESC 100A i nie będzie problemu, ważne aby nie przekraczać maksymalnego prądu, bo po prostu możesz przegrzać lub spalić ESC. Przy mniejszym poborze, jedyne co to zwiększasz sobie masę, ale w Twoim przypadku to będzie bardzo mała różnica. Jak LiPo ma odpowiednią wydajność (parametr C), a pewnie ma bo to niewielki prąd to wszystko będzie okej.
Nie wiem za bardzo do czego to porównać, ale to trochę tak jak byś miał zasilacz do czegoś o wydajności 100W i chciałbyś zasilać coś co bierze np. 20W. Zasilacz po prostu tego nie poczuje i nic się nie nie stanie, gorzej w drugą stronę :) (oczywiście regulator to nie zasilacz a regulator :P, ale nie mogę sobie znaleźć dobrego porównania :)).
 

20 minut temu, Marek_Spy napisał:

z kolei kv to ilość obrotów na Volt zasilania i ma się nijak do prądu.

W pewnym sensie ma, bo najczęściej ten sam silnik z większym kV bierze więcej prądu, ale tym samym ma większą moc ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drugi rok energetyka i nic nie pamiętam hah

 

 

9 minut temu, czarobest napisał:

W pewnym sensie ma, bo najczęściej ten sam silnik z większym kV bierze więcej prądu, ale tym samym ma większą moc ;).

Tak teraz doczytałem w aukcjach że model z 3800Kv ma 59W a ten z 2000Kv ma 39 W

14 minut temu, czarobest napisał:

Mógłbyś spokojnie podpiąć taki silnik pod ESC 100A i nie będzie problemu, ważne aby nie przekraczać maksymalnego prądu, bo po prostu możesz przegrzać lub spalić ESC. Przy mniejszym poborze, jedyne co to zwiększasz sobie masę, ale w Twoim przypadku to będzie bardzo mała różnica. Jak LiPo ma odpowiednią wydajność (parametr C), a pewnie ma bo to niewielki prąd to wszystko będzie okej.

Więc nawet jak ESC się okaże zbyt potężne to i tak moge go sobie użyć jeśli np. ograniczę na radiu moc jaką może dostać silnik? Chodzi mi o to że  mogę zmniejszyć maksymalne wychylenie  przepustnicy na aparaturze to powinno załatwić sprawe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, Zaakszak napisał:

Tak teraz doczytałem w aukcjach że model z 3800Kv ma 59W a ten z 2000Kv ma 39 W

Nie wiem do czego tego potrzebujesz, ale musisz wziąć to pod uwagę, to znaczy ciąg pewnie będzie podobny, ale prędkość będzie mniejsza.

 

43 minuty temu, Zaakszak napisał:

Więc nawet jak ESC się okaże zbyt potężne to i tak moge go sobie użyć jeśli np. ograniczę na radiu moc jaką może dostać silnik? Chodzi mi o to że  mogę zmniejszyć maksymalne wychylenie  przepustnicy na aparaturze to powinno załatwić sprawe

Nie, nie :). Nic nie musisz ograniczać, silnik sobie weźmie tyle prądu ile potrzebuje i to nie zależy od mocy regulatora (najwyżej w drugą strone tzn. może nie być wstanie pociągnąć z pakietu tyle ile chce jeśli pakiet będzie za mało wydajny, lub jeśli regulator jest za słaby i np. ograniczy prąd przez zabezpieczenia po przegrzaniu itp.). W tym przypadku ustaw normalnie pełen zakres i będzie okej. Przeciążyć silnik możesz inaczej np. zakładając za duże śmigło czy go blokując :). To że regulator ma napisane 12A to tak jak już Marek napisał jego maksymalne obciążenie, ale nie znaczy że tyle da przy maksymalnym ustawieniu gazu, bo to zależy od silnika. Silnik sobie "weźmie" po prostu mniej i mniej obciąży regulator, problem byłby jeśli silnik potrzebowałby np. 20A, wtedy przez regulator płynął by taki prąd i po prostu by się przegrzał/spalił bo te 12A to takie teoretyczne maksimum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacież. Energetyk? Serio? ;)

W uproszczeniu maksymalnym: prąd popłynie taki jaki odbiornik prądu (silnik) pobierze, a nie taki jaki źródło (regulator) wyśle - to tak nie działa ;)

Więc bez obawy, że regulator jest za mocny i że będzie wysyłał za duży prąd i trzeba coś ograniczać na drążku aparatury.

 

BTW

Ruch drążka w uproszczeniu steruje napięciem wypadkowym dawanym przez regulator, a nie prądem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli kończąc nie ma problemu z mocniejszym ESC bo silnik sam sobie pobierze prąd jaki potrzebuje. Nie musze nic ograniczać i odsyłać bo zestaw jest ok.

31 minut temu, czarobest napisał:

Nie wiem do czego tego potrzebujesz, ale musisz wziąć to pod uwagę, to znaczy ciąg pewnie będzie podobny, ale prędkość będzie mniejsza.

Silnika będę używać w motoszybowcu o wadze ok. 250g z śmigłem 6035 czyli tak jak w opisie aukcji jest sugerowane tzn. ta wielkość śmigła ciągnie najwięcej prądu ale daje duży ciąg z czym ESC powinno sobie bez problemu poradzić. mógłbym się nawet pokusić o zamówienie składanego śmigła z hobby king 5030 z które jest cięższe ze względu na spinner i łopatki ale może się obracać szybciej z względu na to że szerokość po rozłożeniu jest mniejsza więc się to równoważy ale może się złożyć przy braku obrotów zwiększając aerodynamikę modelu.

Jest to i tak zadanie na później bo do wiosny jeszcze sporo i nie doszły wszystkie zamówione części.

Dziękuje Panom bardzo za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowni koledzy pomieszali już wszystko bo moc to moc napięcie i prąd to inny wskaźnik oczywiście powiązany a to można wyliczyć z ogólnie dostępnych wzorów i jeszcze parametr obciążenia silnika śmigłem, proste nie ?

Wysłane z mojego CPH2021 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowny kolega pomieszał już wszystko bo energia to energia masa i prędkość światła to inny wskaźnik oczywiście powiązany a to można wyliczyć z ogólnie dostępnych wzorów, proste nie ?

To jest wiedza ogólnie dostępna i jeżeli ktoś samodzielnie dojdzie do zasad będzie umiał i rozumiał. Podane na tacy zapomni.

 

I co wynika z takiego pisania? Pomogło to cośkolwiek komukolwiek? No nie sądzę. Więc prośba: piszmy konkretne porady i wyjaśnienia, a nie rebusy. Jeżeli ktoś samodzielnie, bez pomocy i ukierunkowania, a jeszcze zmylony rebusami będzie dochodził zasad to albo się zniechęci albo dojdzie błędnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, rah66 napisał:

większą moc żarcia, a mniejszą oddawania hehe

 

Wręcz przeciwnie. Przy większej mocy i tym samym śmigle będzie się szybciej obracać i punkt pracy przesunie się w kierunku większej sprawności - czyli większa proporcja oddawania do żarcia.

Oczywiście tylko do pewnego stopnia bo w pewnym momencie większa moc jest coraz bardziej pożerana przez większy ciężar silnika, a dalsze przesuwanie charakterystyki mija maksimum sprawności i sprawność zaczyna gwałtownie spadać - silnik zaczyna zużywać całą moc na mielenie powietrza i coraz mniej oddaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.