Skocz do zawartości

Wał napędowy + śmigło


paulusr

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Usiłuję dobrać materiał na wał napędowy łączący silnik benzynowy ze śmigłem. Silnik będzie znajdował się w kadłubie Do 335. Do śmigła które jest z tyłu modelu jest około 1m.

Silnik wstępnie ZG45 dlatego ,że ma dobre wyjście z tyłu co da więcej możliwości wyboru śmigieł (zwykłe ciągnące), śmigło 22'  Moc około 4.5 KM

Oczywiście chciałoby się więcej np. ZG62 albo któryś z nowszych 3D motorków ale ten wał?

Jak, z czego? itd.

Kolega w ślizgach ma wały 500 mm z 5 mm pręta do form (hartowana stal 1.2344) - obroty? duże ~17000 moc około 10KM i to wytrzymuje. 

W napotkanych w necie konstrukcjach wał był aluminiowy - rurka ~16 mm (PA7?PA45?) jak na zdjęciu. Połączone to sprzęgłem dyskowym tak do 35Nm. Chyba można zastosować lżejsze, kłowe z wkładką. Potrafią przenieść więcej przy niższej masie. Ta szara część jest nałożona na rurę alu i też się kręci (kompozyt?)

Poradźcie coś. Stosowałem 5mm wypychacze do form ale do EDF-a. Tam było tylko 1400W. Żadnych oczywiście problemów zmęczeniowych. Ale tutaj? Drgania, oscylacje...  Napisałem do Engela który sprzedawał kiedyś te wały do Do335 ale milczy.

 

Może taki https://www.ebmia.pl/walki-aluminiowe-drazone/94014-429-walek-aluminiowy-drazony-awmr-25-d.html#/27-dlugosc-1000_mm ale nie wiem z czego to

 

Pręty drążone z PA45 (6061) to od 1 cala  dostępne

2015-03-02_231052_IMG_0567.jpg

Tak się pacze i pacze na te wały i one faktycznie mogą mieć 25 mm bo sprzęgło chyba 53 mm.

2008-07-13_013650_DSCF6418.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem zadanie podobne choć w mniejszym wymiarze a mianowicie zdecydowałem się zamontować do motoszybowca INSPIRA (r. 4700mm) napęd elektryczny: silnik Os.Max OMA-5020-490 + wał napędowy o długości 320mm+śmigło 14x8 cali, zasilanie 6S. Wał podparty na dwóch łożyskach tocznych spięty z silnikiem za pomocą sprzęgła typu FSR. Zespół napędowy daje moc na wale ok.1600W i ma już napracowane ok 60 minut (bez awarii i uszkodzeń, wał jest smarowany smarem grafitowym-po tym czasie ubytek smaru jest niewielki). Uważam, że wał napędowy o długości 1 metra jest niekorzystny nie ze względu na ograniczoną wytrzymałość na skręcanie lecz na olbrzymie wyboczenia pod obciążeniem. Podparcie trzecim łożyskiem co prawda jest dobrym rozwiązaniem lecz w praktyce wykonanie tego jest niezmiernie trudne. Taki problem występuje w długich wałach prawdziwych turbinowych  silników odrzutowych i tam stosuje się np. łożyska powietrzne lub gazowe. W rozwiązaniu modelarskim proponuje podzielić wał jednometrowy na odcinki po 500mm i spiąć je dobrym sprzęgłem typu FSR (Koledzy od modeli pływających robią naprawdę wzorowe i mocne sprzęgła). Powinno wytrzymać a przy okazji nie dawać drgań na konstrukcję kadłuba.

Inspira-Napęd.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprzęgła cnc kłowe wystarczą firma rexroth.Najmniejsza srednica rexrotha to fi16 po zewnątrz.Sprzęgla do dostania na aledrogo i Ebmia .pl

Wały to proponuje wałki liniowe cnc fi 5 (moze być problem z kupnem-szukaj)hrc 60-70.Jesli nie musisz obrabiac i gqintować będą ok.Teraz widze ze są:

https://allegro.pl/oferta/walek-liniowy-dlugosc-1000mm-fi-5mm-3d-cnc-10897030883

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiadomo co to za materiał raczej?

Dodatkowo sprzęgła kłowe nie mogą być zbyt małe

Znamionowe momenty zależą od średnic. Dla 30 mm z najtwardszą wkładką to 12.5Nm a max to 25. Taki ZG45 osiąga max.4.3Nm. Engel stosował sprzęgła dyskowe, w sumie nie wiem dlaczego ale to na zdjęciu ma ponad 50mm średnicy i o ile dobrze odczytałem numery to jakieś 25Nm znamionowo max. 40. Opinie były takie, że pod ten wał to max. ZG45 i nic więcej.

Na razie mam taki pomysł, żeby zastosować rurkę ze Strongalu (są dostępne w DE) To jest zahartowane do T6 7075. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Momentu skręcającego się nie obawiam. Tak jak pisałem, koledzy z powodzeniem stosują pręty o średnicy 5 mm z hartowanej stali do form. Nie wiem jaki moment obrotowy przenoszony jest na śrubę ale zakładam, że nie mały. W przypadku ZG 45 maksymalny moment obrotowy to 4.2 Nm przy 7000 obr./min. Gorzej z obciążeniami powodującymi zmęczenie. Kolega zwrócił mi uwagę na pulsacyjny charakter obciążenia podczas suwu pracy silnika.

Cytat

pod warunkiem, ze zlacza ze sprzeglami na jej koncach zostana wykonane prawidlowo pod wzgledem konstrukcyjnym

Ech to kolejny temat :)

 

A mam jeszcze jedno pytanie w sprawie silników. Takie popularne DLE 55 czy podobne. Jak mają zrobione wyjście na piastę. Stożek czy tylko prosty wałek i klin. Nie mam żadnego benzyniaka tej wielkości. Z rysunków wynika że tylko klin.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, mr.jaro napisał:

Pawel, ostroznie! Moment obrotowy to nie to samo, co momet skrecajacy na wale. Ten ostatni moze byc duzo wyższy od momentu obrotowego. Istotny wplyw na wielkosc momentu skrecajacego maja wlasnie dynamiczne komponenty obciazen.

Jasne. Ale przyznasz, że to średnio policzalne...

Dowiedziałem się, że wał ze zdjęcia ma 30 mm. Ta szara część.

Chyba zaryzykuję i zrobię to tak: Rura 20/1.9 Strongal, rura węgiel prepreg winding 23/1.5, rura Strongal 25/1 + klej - 300g +160g+198g. Gdybym zastosował pierwszą rurę ze ścianką 1 do urwania 140g ale nie wiem jak się na tym zaciśnie sprzęgło. Pytanie czy uda się to wykonać centrycznie. Piastę śmigła muszę wytoczyć i wkleić i zabezpieczyć pinami w małej rurze lub lepiej w obydwóch. Sprzęgło nr 19 20/10 (40 mm) -180g. Silnik ZG 62  lub DLE 55-61 - tylko wtedy śmigła pchające

2 łożyska 6005 ZZ CM NSK 

1 łożysko 6004 ZZ CM NSK

Taki wał jak pęknie to przy sprzęgle i szkód nie narobi. Co sądzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem na myśli ten 3-4 dla dynamicznie obciążonych wałków wskaźnik bezpieczeństwa

 

Perunal 215 bo z tego jest rura. Wygląda na to, że jest to stan 651

Odporność na rozciąganie miń. 545 MPa, wydłużenie przy zerwaniu  3-9%,  granica plastyczności 240-460

 

Przyjmijmy, że wałek to rura 20 mm ze ścianką 1.9 i nic więcej.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.