Jump to content

EDF 80 mm - starty i lądowania


Recommended Posts

Cześć, przymierzam się do zakupu EDFa 80mm - ma to być albo Avanti albo F-86 Sabre od Freewing z Motion RC (waga w granicach 2,5 - 3 kg).
- Avanti EDF 80mm - wspaniałe właściwości lotne: duży zakres prędkości, wiele wybacza, możliwość prostych akrobacji w późniejszym okresie
- F-86 EDF 80mm - przede wszystkim ten dźwięk "palnika" oraz - po prostu jest piękny 🙂
Niestety ze wzgl. na brak pasa startowego w pobliżu, planuję starty z ręki i lądowania na brzuchu w wysokiej trawie (bez dodatków typu zbiorniki paliwa podczepiane na magnesy).
Co o tym myślicie? Widziałem filmy na YT ze jest to możliwe ale trochę się obawiam bo to jednak drogie i piękne modele i nie chciałbym ich uszkodzić.
Będę wdzięczny za wszystkie porady.
Kuba
Link to comment
Share on other sites

Ciężka sprawa, tym bardziej, że będzie to 2,5-3kg.

Na moim kanale jedno z twardszych lądowań F-16 , po którym lekko porysowany został spód modelu a waga tylko 740g.

Początek podejścia 1:20

 

Co prawda miałem tylko kilka metrów trawki aby wycelować i trafić w najlepsze miejsce, ale przestrzeliłem dobre 2-3m!

Link to comment
Share on other sites

Ja bym wziął ten lżejszy model i z większą powierzchnią skrzydeł a potem wybebeszył wszystko co nie potrzebne, np podwozie. Mała waga to niska prędkość startu i lądowania.

Link to comment
Share on other sites

Jeśli to pierwszy model edf-a to proponuję Stingera w wersji 4s, albo trochę większego Vulcana, acz w przypadku tego drugiego do startów z ręki i lądowania na brzuchu, wywaliłbym chowane podwozie, de facto model odchudzając, ale jeśli masz w miarę równą trawkę to podobno to podwozie sobie ze startem/lądowaniem  z trawy radzi świetnie.

Raczej nie pchałbym się z żadnymi myśliwcami (gotowcami), zwłaszcza tej wielkości do startów z ręki, bo jeszcze z lądowaniem to pewnie dałoby radę, ale z tym startem to mam wątpliwości, no chyba że wywalamy chowane podwozie, wszelkie niepotrzebne elementy i wtedy okaże się, o ile takie odchudzanie będzie skuteczne i czy start z ręki możliwy.

Jest jeszcze taka alternatywa, a ponieważ model akurat mam, więc jak zacznę latać to się podzielę wrażeniami :). W 2min i 15 s filmu pokazano gościa wyrzucającego model z ręki i widać, że startuje bez żadnego problemu. Ponieważ ja osobiście nie znoszę widoku myśliwca ze sterczącymi badylami podwozia, a do takiego malucha wkładanie chowanego nie ma sensu, więc w swoim już wywaliłem podwozie i serwo sterujące przednim kółkiem, delikatnie model odchudzając, co przy edfach ma szczególne znaczenie.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Latam Marlinem z Arrows edf 64mm. 4s pakiet. Podwozie zdemontowane. Startuję z katapulty bo lubię ale z ręki chodzi bardzo dobrze. Szybki, zwrotny można poszaleć. 3 kg do startu z ręki na edf to może być słabo. Edf to nie śmigło. Ma inną dybamike.

 

https://www.modelshopleeds.co.uk/catalog/product_info.php?products_id=31204&gclid=CjwKCAjwsJ6TBhAIEiwAfl4TWGISEMUP_I_TXK5PMEPTZs_JAjxPp8PZkerHwsviwqpcIZcyHnFhghoC2sgQAvD_BwE

Link to comment
Share on other sites

Kolejna wariacja Stingera, nawet malowanie podobne :) 

Fajny, przypuszczam że na 4s fajnie śmiga, ja miałem Stingera na 3s (wtedy jeszcze nie było wersji 4s) i śmigał bardzo fajnie, ale na lekkich zalecanych bateriach (jakakolwiek cięższa, o większej pojemności bateria, dramatycznie pogarszała jego możliwości lotne i ograniczała czas lotu), ale ze sporego wątku na RCGroups (który kiedyś śledziłem)wiem, że wersja na 4s jest jeszcze dynamiczniejsza i śmiga lepiej.

Tu nie o dynamikę chodzi, tylko o stosunek ciągu do wagi, który u edfów za korzystny nie jest, pewnie w większości jak oscyluje w okolicach 1:1 to i tak dobrze.

Link to comment
Share on other sites

Tak myślałem - że przyjdzie mi zweryfikować moje zapędy 😉  Ale dzięki za wszystkie porady są one dla mnie bardzo pomocne.

A co z podatnością na wiatr w przypadku 64mm? 

Link to comment
Share on other sites

W przypadku małego Stingera, wiatr (ale też nie do przesady, w ekstremalnych warunkach nie latałem ;) ) specjalnie mu nie przeszkadzał :) 

Link to comment
Share on other sites

Dla EDF siła skręcająca model jest mniejsza czy większa?

Bo mi się wydaję , że śmigło wytwarza większy moment skręcający z czym mam problem w F-16 ze startem z ręki.

Link to comment
Share on other sites

Sila skręcajaca jest zerowa lub pomijalnie mała. Oczywiście jeżeli napęd jest w osii. 

 

Podatność na wiatr? Latałem przy stałym 18mph i porywy do 25mph. Nie jest to przykemne. Model lekki ale daje rade, tylko ogonem zamiata na boki czasami. Wolę jak jest mniejszy wiatr tak do 12mph. 

Link to comment
Share on other sites

Podoba mi się ten Vulcan 70mm. Ma bardzo korzystne wymiary vs waga. Czyli będzie niski współczynnik obciążenia powierzchni - to dobrze. 1,1 m x 1,2 m / 1,4 kg. Jakbym wyjął jeszcze podwozie to pewnie ze 200-300 gr bym zdjął. Widzę że w Motion mają dużo fajnych 70mm. Co do wiatru to no właśnie - im mniejszy i lżejszy tym bardziej podatny no ale wiadomo - coś za coś. Choć z pewnością EDFy lepiej sobie radzą niż np warbirdy.

Muszę jeszcze je zatem przejrzeć i się zastanowić. Dzieki.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.