Skocz do zawartości

Airboat drukowany na drukarce 3D


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

HIPS czyli poliwęglan, tzn. plexi:

https://tuplex.pl/katalog-produktow/hips/bialy

Ciężar właściwy 1.06 g/cm3

Sklejka: 0,7 g/cm3

Ale laminat p/s, to: 1,25 g/cm3.

Dobry pomysł.

 

4 godziny temu, Kakabe napisał:

Myślę że Twoja łódka przy tych rozmiarach powinna ważyć ze 4 kg .

Silnik waży 340 g.

Akumulator żelowy 1340 g.

Akumulator 4S1P 20C 5000mAh  520 g.

Wał z kardanem: 110 g.

Oj, może się zdarzyć, że masa zmieści się w... 2 kg.

No, powiedzmy, że w trzech. Bo przyjdzie szpachla. ;) 

Niemniej jednak, mieczyk chyba się przyda.

Opublikowano
47 minut temu, mjs napisał:

Oj, może się zdarzyć, że masa zmieści się w... 2 kg.

No, powiedzmy, że w trzech.

Do trzech kilogramów będzie trochę "daleko" ..... powiedzmy metr tkaniny ~ jakieś 200 g , żywica ~ jakieś max 50 g , no i szpachla 100 g ale bez przesady bo popęka ? Lakier jakieś 200 g ............  Pójdzie model na wodę to sam zobaczysz ale na pewno "coś" pod dnem będziesz musiał przymocować ..... czy miecz ??? tego nie jestem pewien .......

 

Moje pływanie w wannie zakończyło się powodzeniem ?  instalacja wodna do chłodzenia silnika i regulatora zadziałała prawidłowo. Mogłem tylko otworzyć 1/4 przepustnicy bo obawiałem się że woda z wanny zaleje łazienkę.

Teraz mocowanie pokrywy i być może listwy pod dnem dla lepszego trzymania kierunku

Opublikowano

Jaaaaaaa!

Jaki piękny dźwięk!

Ale struga!

Łooooo!

Super napęd.

Pełen podziw.

Jest smak.  :)

 

 

Opublikowano

Napęd strugowy to jest to !

...... ale ..... napotykam na wiele problemów których nie ma przy napędzie tradycyjnym śrubowym .......

Głównie to uszczelnienie zespołu napędowego ... dziś już wiem że kadłub należy drukować z PETG  uniknie się przesiąkania wody i mozolnego impregnowania każdego otworu.

PLA jest fajne do drukowania i klejenia ale gdy ma pracować w środowisku wodnym to totalna porażka. Chłonie wodę jak gąbka i dopiero po dobrej chwili ta woda pojawia się w kadłubie, wyjmujesz kadłub z wody, wylewa się wodę a ona dalej się pojawia.

Zrobiłem otwory do poboru wody do chłodzenia zespołu napędowego i okazało się że po próbie napędu pojawiła się ponownie woda w kadłubie.

Dziś muszę zbadać gdzie jest przeciek ? Możliwości są dwie - albo cieknie otworami , albo instalacja wodna w kadłubie przecieka ...

Stawiam na instalację wodną ale aby to sprawdzić muszę kupić w aptece strzykawkę o większej pojemności. Zatkać otwór wylotowy i napompować instalację. Podejrzewam płaszcz wodny silnika - zbyt łatwo założyłem go na korpus.

Opublikowano

HIPS czyli polistyren wysokoudarowy stosuję o grubości 1 ,o mm. Jest bardzo przyjemny. Łatwo kładzie się na łukach, elastyczny. Można ciąć nożyczkami lub nożem. Nie robią się brzuchy ani zapadnięcia. Można wyginać na ciepło. Klei się klejem do polistyrenu. Jedyna wada. Nie można malować drugi raz farbami w sprayu. Jedynie akrylowe. W połączeniu z polistyrenem spienionym można wykonać prawie cały model. Łącznie z nadbudówką. Z innymi materiałami HIPS klei się na CA.

Tak wygląda na kadłubie 500 mm.

IMG_20220316_183554.thumb.jpg.3cbcb53da495e7b7030a031a2fc70268.jpg

Opublikowano

Dziękuję za informację - bardzo przydatna ? Muszę spróbować, rozumiem że obróbka pilnikiem lub papierem nie stanowi problemu.

Widzę że Kolega buduje jakiś kuter rybacki ???

Kiedyś dawno, dawno temu w Centralnej Składnicy Harcerskiej był sprzedawany zestaw Czechosłowackiej produkcji kutra rybackiego "ARTUR".

Zbudowałem ten model i nawet zastosowałem w nim aparaturę PILOT - 4 produkcji ZSRR ? była to aparatura czterokanałowa nieproporcjonalna - starsi koledzy na pewno będą wiedzieli jak działała. Gdy działał silnik nie działał ster a gdy działała ster przestawał działać silnik .... takie były początki mojej przygody z modelami RC. Dodam jeszcze że aby posługiwać się taką aparatura w tamtych czasach trzeba było mieć zgodę Państwowej Inspekcji Radiowej.

 

Tu można obejrzeć jak wyglądał model : jhttps://www.nanovo.cz/cs/produkt/model-lodi-artur-3678?vid=5331

 

Opublikowano
5 godzin temu, kaczma2 napisał:

Klei się klejem do polistyrenu

Kazimierz powiedz jakiego kleju Ty używasz do HIPS- chodzi o markę i nazwę kleju. Kupiłem na próbę kawałek płyty HIPS i kej niby do klejenia tej płyty ale za żadne skarby nie chce skleić ....... odtłuściłem acetonem i nic .....?

 

Znalazłem przyczynę wycieku wody - tak jak przypuszczałem - płaszcz wodny był nieszczelny a właściwie jedna z uszczelek. Nakładając na silnik musiałem ją uszkodzić. Uszczelniłem silikonem najpierw kanał w którym jest osadzona i sprawdziłem szczelność a dla pewności posmarowałem jeszcze dookoła. Utwardza się tak że dopiero jutro jeszcze raz sprawdzę czy jest szczelne i zamontuję w kadłubie. 

Opublikowano

Rozglądając się za żywicą i tkaniną na allegro, dorysowałem falochron rufowy.

Jak szaleć, to szaleć.

:)

 

Falochron rufowy.jpg

Opublikowano

Co do marki trudno powiedzieć. Kupiłem w sklepie modelarskim. Po posmarowaniu miejsce powinno się lekko nadtapiać i szybko złączyć. W kartonowych zestawach modeli samolotów jest taki klej. Prawdopodobnie jest to polistyren rozpuszczony w acetonie. Na YT widziałem jak zrobił klej rozpuszczając w acetonie styropian. Po sklejeniu kawałków sklejek i wyschnięciu w próbie rozerwania, rozerwała się warstwa sklejki a nie spoina.

Opublikowano

Dziękuję za informację ? Czyli klej jaki kupiłem nie jest do klejenia polistyrenu ...... no nic szukam dalej

 

5 godzin temu, mjs napisał:

Jak szaleć, to szaleć.

???

Opublikowano

Materiały w drodze, więc kadłub trzeba pokleić do końca, żeby był gotowy na początek tygodnia.

Czyli początek sierpnia.

 

IMG_20220728_191644.jpg

Opublikowano

Wkleiłem belkę dziobową, która łączy burty na dziobie i podnosi płaty denne. No i trzyma kąt rozwarcia dziobu/pokładu.

 

image.thumb.jpeg.69e0b43d26df93dd933869f8f49935f2.jpeg

 

image.thumb.jpeg.47256db2b07a0a38faf20dc572af38b4.jpeg

 

Opublikowano

Małymi krokami ale cały czas do przodu !

Pytanie - czy ułożenie tej płyty jest przypadkowe czy celowo to ryflowanie jest w poprzek kadłuba ?

Opublikowano

Celowo, pofalowanie powierzchni trochę pomaga przy wyginaniu, choć może to tylko sugestia. Materiał nazywa się FinePix i jest dość łamliwy (jak wafel), a na dziobie trzeba było nieco podgiąć do belki. Obawiałem się pęknięcia, ale taśma bardzo ładnie trzymała wszystko i nic złego się nie stało. W sumie bardzo wdzięczny budulec, tani i szybki w cięciu i klejeniu. Zobaczymy jak pójdzie laminowanie i szpachlowanie. Wtedy będzie można porównać z drukiem 3D.

Opublikowano
10 godzin temu, mjs napisał:

Celowo, pofalowanie powierzchni trochę pomaga przy wyginaniu, choć może to tylko sugestia.

 

Tak też myślałem.

 

10 godzin temu, mjs napisał:

Materiał nazywa się FinePix

 

Po wpisaniu nazwy tego materiału w przeglądarkę pojawiają się informacje na temat aparatów Fuji ...

Może jakiś link do sklepu lub opisu ?

 

10 godzin temu, mjs napisał:

Zobaczymy jak pójdzie laminowanie i szpachlowanie.

 

Podejrzewam że trzeba całą powierzchnię zmatowić drobnym papierem tak jak przy laminowaniu EPP .

Sporo modeli piankowych samolotów zalaminowałem .......

 

Co do druku 3D - właśnie jestem w trakcie eksperymentu polegającego na budowie kadłuba mieszaną metodą druku 3D......

tu relacja z mich poczynań :

https://pfmrc.eu/topic/92579-model-jachtu-do-druku-3d/#comment-848558

 

Łódka z napędem strumieniowym przeszła pomyślnie testy szczelności po uszczelnieniu płaszcza wodnego silnika.

Teraz czekamy na gumową uszczelkę do pokrywy komory napędu. Zdecydowałem że nie będę oklejał taśmą samoprzylepną bo to zbyt kłopotliwe dla mnie.

Pokrywa jest sporych rozmiarów i potrzebował bym każdorazowo około 150 cm taśmy. Za około tydzień uszczelka powinna dotrzeć do mnie.

 

 

 

 

Opublikowano

Podejrzewałem że to podkład pod panele ale zmyliła mnie nazwa "FinePix "  ........

.... powinno być FIX PRIX ....... i wszystko jasne?

Opublikowano

Fixło mi się nieco, może dlatego, że taki fotoaparat mam, no i poszło...w bok.

Ale co tam, próba wodna jest ważniejsza. :) Nic nie przecieka!

  • Lubię to 1
Opublikowano

Mirek czy i Ty zauważyłeś to co i ja ???

Twój model praktycznie nie ma żadnego zanurzenia .......... będziesz musiał sporo ołowiu zapakować .......

Konstrukcja i wykonanie super - żadnego przechyłu na burtę - gratuluję !!!

 

Mirek aby dobrze sprawdzić czy nie przecieka powinieneś obciążyć kadłub tak aby jak najwięcej burty było zanurzone.

Opublikowano

To jest zaleta pianki, że prawie nic nie waży. Ale trochę gramów tam jest i zanurzenie jest takie, że na rufie linia wodna jest ok. 10 cm od pawęży, a na dziobie jakieś 15 cm. Czyli leży podobnie jak na rysunku, ale trochę wyżej. Zanurzy się napewno, no bo teraz będzie masy przybywać. Dwie przesyłki czekają w blaszaku, z masą do kadłuba. Ciekawy jestem ile tego przybędzie i jak głęboko się zanurzy. Śruba będzie za pawężą, ale wał pod dnem. Nawet jeśli łódka zanurzy się mniej, to śruba wypchnie wodę do tyłu, a tam będzie falochron, który wał wody odbije. Powinno zadziałać. Wciąga ta robota.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.