Popular Post waldi1973 Posted October 4, 2022 Popular Post Share Posted October 4, 2022 Witajcie. Nie było mnie na forum ze 100 lat.. Kiedyś - przed laty - wykonałem plany do budowy samolotu Kruk. Niestety lata temu plany utraciłem - choć było już niemal wszystko (z formatkami włącznie). Czas płynie, pojawiły się nowe umiejętności w projektowaniu - więc odgrzewam starego kotleta. Dziś kończę plany w Rhino i powoli przenoszę wszystko do Corela - żeby móc później wyciąć na ploterze laserowym. Postanowiłem najpierw wyciąć wszystko w tekturze beermat - żeby sprawdzić, czy wszystko gra i pasuje. Teraz czekam na dostawę tektury. Jak wszystko będzie ok - rozpocznę budowę. Ale.. - Ponieważ ostatni model konstrukcyjny jaki zrobiłem to była Wilga (znów lata świetlne temu) i wiedza uleciała - potrzebuję pomocy: - Muszę dobrać odpowiedni silnik elektryczny do tego Kruka. A to mnie teraz trzyma z w dokończeniu projektu - bo muszę określić długość łoża silnika. Czy moglibyście coś doradzić..? Planowałem tam wsadzić Kavan C3542-1250 zasilany pakietem 4S. Trudno mi jednak przewidzieć wagę modelu gotowego do lotu. Wydaje mi się, że model może ważyć około 2 do 2,3kg. Poprawcie mnie jeśli się mylę. (Model będzie miał wręgi w przedniej części ze sklejki 2mm ażurowane gdzie się da, boki kadłuba i wzmocnienia także sklejka dwójka ażurowana. Całość pokryta balsą 1mm. Skrzydła także pokryte w całości balsą 1mm) Co radzicie tam zamontować? 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrzej Klos Posted October 10, 2022 Share Posted October 10, 2022 Kwestia doboru silnika elektrycznego byla niedawno poruszana i sam dodalem artykul, a @jarek_aviatik nawet dorobil do tego Excel. Niestety nie pamietam jaki to byl temat. Zapisuje sie w kolejce na zestaw! Link to comment Share on other sites More sharing options...
f-150 Posted October 30, 2022 Share Posted October 30, 2022 Wielkość silnika wydaje się ok. ale kV bardzo wysokie.Będzie szybki i pożerał dużo prądu. Przy 4s to bardziej w granicach 850-900 kV. A plany to nie przypadkiem te które mi baaaardzo dawno przesłałeś? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
waldi1973 Posted October 31, 2022 Author Share Posted October 31, 2022 Witaj Dzięki za informacje w sprawie silnika. Faktycznie - lata temu zrobiłem plany. Brakowało w nich odrobinkę. Niestety - wszystko co posiadałem na temat Kruka - w tym plany, zdjęcia, projekt modelu kartonowego - szlag trafił bezpowrotnie. Ocalało kilka rysunków z fabryki i w międzyczasie miałem możliwość pomierzyć oryginał (z tłokowym silnikiem). Dzis plany które kończę robić - są dużo bardziej dokładne. Buduję tez model testowy - z beermaty - żeby sprawdzić poprawność projektu. Jak na obecną chwilę - puzzle wychodzą dobrze. P.S. Wojtku - tak z ciekawości - czy ktos od ciebie uczy się w zsm nr4..? Pozdrawiam..! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kesto Posted November 3, 2022 Share Posted November 3, 2022 W dniu 4.10.2022 o 14:08, waldi1973 napisał: Planowałem tam wsadzić Kavan C3542-1250 zasilany pakietem 4S. Całość pokryta balsą 1mm. Skrzydła także pokryte w całości balsą 1mm) Co radzicie tam zamontować? Zdecydowanie za duże kV silnika na 4S, to nie wyścigówka. Do 1000obr to max. Odradzam do pokrycia balsę 1mm. Jeśli już to 1,5mm i to tylko na kadłub. Skrzydła konstrukcyjne zrób z kesonem i oklej folią - najlżejsze rozwiązanie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerzy Markiton Posted January 4 Share Posted January 4 Silnik o dł. 42mm przy masie całkowitej 2300g - to trochę mało. Do szybowca - może być. Ale podejrzewam, że będziesz chciał wystartować z trawy ? Nawet na polu golfowym będziesz miał problem. Kruk nie jest myśliwcem, nie potrzebuje prędkości. Ale ciągu statycznego będzie potrzebował. Czyli śmigło o większej średnicy. 3548 to takie minimalne minimum. Na 4s - kv 800-900 to maks. Ale przy zbliżonej masie (ok. 200g) znajdziesz silniki klasy 4250, które zdecydowanie lepiej radzą sobie z większym śmigłem. Nie wiem jak duży ten Kruk ma być. Pojawiają się ciekawe silniki z dronów klasy 4215 (46-47mm średnicy), 5210, o śmiesznej masie 120 - 160g, które przy 6s kręcą śmigłami 15-17" z zupełnie przyzwoitymi prądami rzędu 20-25A. O ile pomiary zamieszczane przy niektórych z nich nie są radosną twórczością ? Ale już taki 4215 o kv 700 radzi sobie (podobno) ze śmigłem 12-13" przy zbliżonych prądach. Obroty z tym śmigłem podobno > 7000/min. Powinno Krukowi wystarczyć ? A masa rzekomo tylko 90-120g.... Jeżeli wyniki pomiarów się potwierdzą - stwarzałoby to nowe pole do zastosowań. Pozdrawiam - Jurek Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertK Posted January 7 Share Posted January 7 W dniu 4.01.2023 o 22:23, Jerzy Markiton napisał: Silnik o dł. 42mm przy masie całkowitej 2300g - to trochę mało. Od kiedy to długość silnika jest wykładnikiem jego parametrów. Co to za kryteria..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerzy Markiton Posted January 7 Share Posted January 7 Od zawsze. Długość stojana odpowiada za moc silnika. Średnica odpowiada za moment obr. Długość silnika to długość stojana (w tym wypadku ok.30mm). Wskazuje jakich parametrów można się spodziewać. Jest to skrót myślowy. Jeżeli silnik musiałby być 36-38mm (średnica) - to zastosowałbym silnik o długości 48mm. Jeżeli dysponujesz tylko masą modelu - to trudno (raczej: przypadkowo) coś doradzić ? Wyrwałeś to z kontekstu - sugerowałem silnik fi 42-50mm i znacznie krótszy... Przepraszam, że zmusiłem Cię do interwencji..... - Jurek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts