Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Do Oldiego...

Fabryczny .. ma jakiś numer , czy odrysować z PDFu ?

Pierwszy dwupłat, ...  dobrze by było żeby latał "bezproblemowo" ... ?

...  tak ,tak , wiem , bezproblemowo to tylko na YT...

 

Opublikowano
2 godziny temu, RobRoy napisał:

Do Oldiego...

Fabryczny .. ma jakiś numer , czy odrysować z PDFu ?

Pierwszy dwupłat, ...  dobrze by było żeby latał "bezproblemowo" ... ?

...  tak ,tak , wiem , bezproblemowo to tylko na YT...

 

Jeśli nie modyfikujesz Oldiego za bardzo, to śmiało odrysowuj z planów. Z racji tego, że oryginalnie nie ma on kesonu, to byle profil był w miarę płasko-wypukły.

 

Ogólnie - jak zrobisz wznios według planów, kąty natarcia według planów (czyli - górne skrzydło ma WIĘKSZY kąt zaklinowania) oraz tak nośny profil, to nie spodziewaj się żądnego problemu z lataniem :)

A jeśli z jakiegoś powodu koniecznie byś chciał jakiś profil z biblioteki, to nieśmiertelny Clark Y będzie jak najbardziej OK.

Opublikowano
W dniu 22.11.2022 o 00:10, Patryk Sokol napisał:

Zacząłem od wycięcia sobie zestawu na frezarce

 

Patryk, a dlaczego TYLKO sobie? Prawie cale forum lubi dwuplaty!!!

W dniu 22.11.2022 o 00:10, Patryk Sokol napisał:

Zacząłem od wycięcia sobie zestawu na frezarce

 

Patryk, a dlaczego TYLKO sobie? Prawie cale forum lubi dwuplaty (sam mam 6 sztuk, ale wzialbym tez szostego)!!!

W dniu 22.11.2022 o 00:10, Patryk Sokol napisał:

Zacząłem od wycięcia sobie zestawu na frezarce

 

Patryk, a dlaczego TYLKO sobie? Prawie cale forum lubi dwuplaty (sam mam 6 sztuk, ale wzialbym tez szostego)!!!

Opublikowano
26 minut temu, jarek996 napisał:

 

Patryk, a dlaczego TYLKO sobie? Prawie cale forum lubi dwuplaty!!!

Bo to nie mój projekt :)

Ale żeby Ci bardzo smutno nie było, że nie możesz takiego mieć to masz filmik i fotkę:
1671727012040.thumb.jpg.fd8511406d35e40d4a2ff137c93d8edd.jpg

Niestety - śnieg już mocno roztopiony i tępy. I choć startuje się OK, to lądowania często już wyglądały jak na filmie

 

Opublikowano

Na planie wychodzi mi - poziomy 0 ., dolne skrzydło 0 , górne skrzydlo +1 st zaklinowania...

Dziękuje za info...

Opublikowano
Godzinę temu, RobRoy napisał:

Na planie wychodzi mi - poziomy 0 ., dolne skrzydło 0 , górne skrzydlo +1 st zaklinowania...

Dziękuje za info...

Mała uwaga - 0st względem statecznika to nie kąt zaklinowania, a kąt między dolną powierzchnią płata, a statecznikiem.

Kąt zaklinowania mierzymy względem cięciwy skrzydła. A cięciwa to linia wyznaczona od środka krawędzi spływu, do najdalszego punktu na krawędzi natarcia.

Czyli fabrycznie w Oldim będzie to pewnie z 1,5st dla dolnego płata i 2,5st dla górnego.

Opublikowano

Teoretycznie jest jak mówisz, ale praktycznie- jeżeli zastosuje profil z rysunku - łatwiej jest zmierzyć kąt pomiędzy płaskim spodem skrzydła i statecznika. Do pomiaru "na cięciwie" muszę mieć specjalny uchwyt a i to może być obarczone większym błędem niż pomiar po dolnej powierzchni profilu.

Profil z rysunku ma grubość 13% , Kąt cięciwa -spód to ok 1,5 st. Clark Y 13% - kąt cięciwa - spód profilu - 2 st. Czy stosując Clarka  trzeba będzie skorygować  tę różnicę przy budowie ?

Opublikowano
6 minut temu, RobRoy napisał:

Teoretycznie jest jak mówisz, ale praktycznie- jeżeli zastosuje profil z rysunku - łatwiej jest zmierzyć kąt pomiędzy płaskim spodem skrzydła i statecznika. Do pomiaru "na cięciwie" muszę mieć specjalny uchwyt a i to może być obarczone większym błędem niż pomiar po dolnej powierzchni profilu.

Zgadza się :)

Dlatego ja do pomiarów wyznaczam w CADzie kąt między cięciwą, a dolną powierzchnią i mierzę od dolnej powierzchni.

 

Swoją drogą - kąty ostatnio mierze tym programem:

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.nixgame.bubblelevel&hl=pl

Właśnie do dolnej powierzchni płata

 

6 minut temu, RobRoy napisał:

Profil z rysunku ma grubość 13% , Kąt cięciwa -spód to ok 1,5 st. Clark Y 13% - kąt cięciwa - spód profilu - 2 st. Czy stosując Clarka  trzeba będzie skorygować  tę różnicę przy budowie ?

Wypadałoby, bo Clark Y na 2st na dolnym płacie i 3 st na górnym to za dużo siły nośnej :)

Opublikowano

Jeszcze nie wystartuje dobrze a juz bedzie robil pętle...

 Już raz się tak przejechalem na złym kącie zaklinowania.

Ja mierze czymś takim, dlatego łatwiej od płaskich powierzchni. Czasem jest za dokładny ...

 

https://pl.aliexpress.com/item/32884570247.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList.8148356.22.7f6973b5P1YNrc&pdp_npi=2%40dis!PLN!120%2C11 zł!85%2C28 zł!!!!!%402100bde716717455838545407e31fa!10000000603982991!sh

 

Musze kupić jeszcze jeden żeby łapać kąty w tym samym  momencie...

Opublikowano

 

 

Jeszcze jedno pytanie - czy dwupłat normalnie szybuje i czy można wyciągnąć wnioski z tego lotu co do wyważenia modelu ,...ŚC ?

Opublikowano
43 minuty temu, RobRoy napisał:

 

 

Jeszcze jedno pytanie - czy dwupłat normalnie szybuje i czy można wyciągnąć wnioski z tego lotu co do wyważenia modelu ,...ŚC ?

Spokojnie, dwupłat lata jak każdy inny samolot. Szybuje też jak samolot :)

 

Różnice wychodzą dopiero przy akrobacji, ale to też dziwnym nie jest, w końcu górnopłat też inaczej robi beczki niż dolnopłat. 

 

Jeśli zaś chodzi o regulację, to poza regulacją zaklinowania płatów względem siebie, to reguluje się go tak samo jak jednopłata. 

 

Zasada zaś co do regulacji kątów między płatami jest stosunkowo prosta:

1. Płat wysunięty do przodu ma mniejszy kąt zaklinowania niż ten wysunięty do tyłu- dwupłat przy przeciągnięciu pogłębia ruch (czyli np. Dociąga sam beczkę autorotacyjną) 

2. Płaty są na równo - lata jak jednopłat

3. Płat z przodu ma wyższy kąt zaklinowania - przy przeciągnięciu wraca do kierunku lotu. 

 

W przypadku Oldiego (i większości dwupłatów) górne skrzydło jest z przodu, więc to górne skrzydło powinno mieć większy kąt zaklinowania, jeśli chcesz mieć bezpieczny model. 

Oczywiście - jeśli chcesz latać akrobację precyzyjną to płaty równolegle, a do 3D to i przedni na minus nie zaszkodzi. 

Ale jakbyś chciał, to nie robiłbyś Oldiego, więc górny płat na plus :)

 

A i jakie źródło jest tej reguły:

Jeśli weźmiecie dwupłata i popatrzycie gdzie ma środek ciężkości, to widać że gdyby pozbawić przedniego skrzydła, to dla tylnego środek ciężkości byłby bardzo z przodu, a jakby pozbawić tylnego, to dla przedniego środek ciężkości byłby bardzo z tyłu. 

 

A to nam robi przeciągnięcie - pozbawia siły nośnej i momentu od jednego ze skrzydeł.

Wiadomo, że przeciągnie najpierw skrzydło zaklinowane na wyższym kącie, więc to nam będzie determinować zachowanie w przeciągnięciu. 

Dalej już jak wszędzie - tylny ŚC to w końcu narowisty model. 

 

Aczkolwiek - teorii napisałem dużo, może jest trochę straszna, ale nie masz się co przejmować, nawet mój Oldie, pozbawiony wzniosu i z agresywniejszym profilem, nadałby się do nauki latania :)

 

 

 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dziękuję za szczegółowe wyjaśnienie . Przyda się na pewno nie tylko mnie.

 

Zdrowia i Spokojnych Świąt Życzę.

Opublikowano

Patryk,

Napisz proszę gdzie i kiedy robiłeś oblot, dwupłat lata pięknie, gratulacje, ale w tle jest coś co budzi żywsze bicie mojego serca -  zachmurzenie falowe,  stąd pytanie o lokalizację :)

 

Opublikowano

  

9 godzin temu, Janekm napisał:

Patryk,

Napisz proszę gdzie i kiedy robiłeś oblot, dwupłat lata pięknie, gratulacje, ale w tle jest coś co budzi żywsze bicie mojego serca -  zachmurzenie falowe,  stąd pytanie o lokalizację :)

 

 

Jeśli masz na myśli faktyczny oblot, to w Pruszkowie, ale tam zachmurzenie to jednolita szarówa.

Jeśli masz zaś na myśli fotki na nartach, to są to okolice Głuchołaz. Czyli Sudety, miejsce dosyć znane wśród miłośników bujania się na fali.

 

Masz też fotkę z większej odległości (to już Nysa)

IMG_20221223_111621.thumb.jpg.5f8f637d3a708c55335d264db4da7a7b.jpg

  • Lubię to 2
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.