Skocz do zawartości

Serwa do akrobata 3d - 3.1 m


Hotpoint

Rekomendowane odpowiedzi

Pytałem w dziale o serwach, ale może nie wszyscy tam zaglądają, więc spróbuję tu.

-----------------

Witam.

 

Wstępnie rozglądam się za serwami do MX2 - 3.1 m.

 

Chciałbym zapytać na jakich serwach latacie w modelach tej klasy.

 

Mile widziane opinie z plusami dodatnimi i ujemnymi ?

Budżet otwarty.

 

Pogrzebałem na forum i znalazłem taki zestaw do Extry 3 m:

 

GP 178v2 + JMB TRC 70L mufflers

Powerbox Competition SRS2 + Smoke System

BlueBird HV BLS H71B i M52B servos

Falcon 31x12

Dualsky LiPo 2x 2s4000 + 2700

 

Maciek jak się sprawują Blue Birdy?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siemka, zrobiłem na tych bluebirdach 126 lotów w tym sezonie. IMAC oraz 3d.  Nie sprawdziły się u mnie. Prędkość i moc ok, fajny soft start. Niestety luzy i drgania w neutrum pojawiły się o wiele szybciej niż w savoxach 2290 i 2292 które miałem poprzednio. Drugi raz bym nie kupił, wolę Savoxy 

Jeśli budżet otwarty to Futaba lub MKS.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Futaba to trochę kosmos, lecz nie wykluczam. Jakieś MKS polecisz? 

Druga sprawa czy naprawdę potrzeba aż tak mocnych serw (60-70 kg) do takiego modelu?

Powerbox Competition wyrabia przy takich serwach? Czy trzeba myśleć o Royalu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Hotpoint napisał:

 

Druga sprawa czy naprawdę potrzeba aż tak mocnych serw (60-70 kg) do takiego modelu?

 

 

Siła 60-70 kG na drążku sterowym to siła w samolocie MIG-21 przy prędkości 700 km/h gdy uszkodzone jest "wspomaganie". W modelach latających absolutnie takie siły nie występują. Wielokrotnie na tym forum o tym pisałem. Jeżeli ktoś nie wierzy to niech powiesi na lotce czy sterze wysokości  ciężar 50 kG, 20 kG a nawet 10 kG. Zobaczymy czy np. lotka i zawiasy wytrzymają. Tak wysokie wartości momentów obrotowych (czyli siły) podawane jako parametr serwomechanizmów dotyczą zdolności serwa do tzw. trzymania czyli  przyłożenia do ramienia takiej siły, która zatrzymuje ramię ale silnik serwa jeszcze się nie pali. Ma to bezpośredni związek z szybkością serwa co dla niektórych modeli np. 3D jest parametrem najważniejszym. Sama wartość kilogram-siła dotyczy wytrzymałości zębów największego koła zębatego, gdyż jest to najsłabszy element w układzie silnik-koło zębate- potencjometr sprzężenia zwrotnego-dźwignia serwa. Tudzież podawane wartości siły serw są często przereklamowane co podaje załączona tabelka.

Porównanie parametrów serw.png

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, stan_m napisał:

Siła 60-70 kG na drążku sterowym to siła w samolocie MIG-21 przy prędkości 700 km/h gdy uszkodzone jest "wspomaganie". W modelach latających absolutnie takie siły nie występują

Dobry temat , i ja mam pytanie bo mam swoją teorię , tylko nie wiem czy dobrze myślę i czy jestem w błędzie czy nie.

Producent serwa podaje siłę serwa ale z dźwignią 10mm i to chyba dotyczy każdego serwa, i teraz tak, np w sterach wysokości muszę mieć dźwignię 2 cale bo serwo jest w stateczniku i do poszycia jest spora odległość więc aby dźwignia wyszła po za poszycie potrzebna jest dźwignia 2 cale.

Ale serwo które ma 35kg ciągu jak podaje producent , z dźwignia 2 cale będzie miało juz tylko 7 kg , a patrząc na tabelkę to wartości podawane przez producenta w konfrontacji z rzeczywistością często sa o połowe zawyżone , więc serwo które ma deklarowany udźwig 35kg w rzeczywistości może ciągnąć z 19kg a w połączeniu z 2 calowa dźwignią ster który jest napędzany ma do dyspozycji z 4 kilogramy udźwigu serwa.

Dobrze rozumuję? czy jestem w błędzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, enter1978 napisał:

Dobry temat , i ja mam pytanie bo mam swoją teorię , tylko nie wiem czy dobrze myślę i czy jestem w błędzie czy nie.

Producent serwa podaje siłę serwa ale z dźwignią 10mm i to chyba dotyczy każdego serwa, i teraz tak, np w sterach wysokości muszę mieć dźwignię 2 cale bo serwo jest w stateczniku i do poszycia jest spora odległość więc aby dźwignia wyszła po za poszycie potrzebna jest dźwignia 2 cale.

Ale serwo które ma 35kg ciągu jak podaje producent , z dźwignia 2 cale będzie miało juz tylko 7 kg , a patrząc na tabelkę to wartości podawane przez producenta w konfrontacji z rzeczywistością często sa o połowe zawyżone , więc serwo które ma deklarowany udźwig 35kg w rzeczywistości może ciągnąć z 19kg a w połączeniu z 2 calowa dźwignią ster który jest napędzany ma do dyspozycji z 4 kilogramy udźwigu serwa.

Dobrze rozumuję? czy jestem w błędzie?

 

Wiesławie, rozumujesz bardzo dobrze.

Wynika z tego  więc, że zarówno przy ramieniu równym 1 cm jak 2 cali (5 cm) moment trzymający serwa  jest ciągle taki sam ale zmniejsza się siła (Ty nazywasz ją "udźwigiem")na ramieniu. Jednak aby dopasować serwo do steru czy lotki trzeba wyznaczyć wartość momentu niezbędnego do ich  wychylenia o zadany kąt przy określonej prędkości lotu. W dużym lotnictwie nazywa się tę wielkość momentem zawiasowym steru (lotki) i jest on praktyczną wielkością, gdyż umożliwia bezpośrednie porównanie obciążenia od steru z możliwościami serwa (określanymi również wartością momentu na osi jego dźwigni).  Aby wyznaczyć moment zawiasowy musimy znać odległość między osią obrotu steru a jego środkiem aerodynamicznym. Dla większości powierzchni sterowych zawieszonych w punkcie ich krawędzi natarcia odległość ta będzie równa 1/4 długości średniej cięciwy aerodynamicznej steru a Moment Zawiasowy będzie równy iloczynowi Siły Aerodynamicznej steru i Odległości punktu w 1/4 SCA steru od osi obrotu. Jeżeli podzielimy wynik tego mnożenia przez 9,81 to otrzymamy wartość momentu zawiasowego w kGxcm czyli w takich jednostkach jak jest podany moment trzymający na pudełku serwa. Siłę Aerodynamiczną oblicza się z prostego wzoru (uproszczonego rzecz jasna). I na tym polega "siłowy' dobór serwa do sterów. Gdy policzymy np. momenty zawiasowe lotek (przy ich wychyleniu o 30 stopni)dla  przykładowych  modeli to otrzymamy: model typu "depron"-prędkość lotu=10m/s, moment zawiasowy = 0,17 kGxcm, model typu Trener-prędkość lotu=40m/s, moment zawiasowy=2,32 kGxcm, makieta klasy F4C (ciężar do lotu 14,99kG)-prędkość 35m/s, moment zawiasowy=11,76 kGxcm. Podkreślam, że są to momenty a nie siły!  Wracając do praktyki modelarskiej trzeba też mieć świadomość, że ster (lotka) każdego modelu latającego RC (taniego i bardzo drogiego) w rzeczywistości "wisi" na jednym, maksymalnie dwóch zębach koła zębatego (zależy od modułu). Zatem dobór serw (jakość przekładni, cyfrowe czy analogowe) musi być bardzo przemyślany.

  • Lubię to 3
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Hotpoint napisał:

@stan_m czy mógłbyś rozpisać obliczanie siły aerodynamicznej steru?

 

 

Tak, oczywiście.

Wzór na Siłę Aerodynamiczną Steru:

 

Fst=0,0115×r×v2×S×β

Gdzie:

Fst – siła aerodynamiczna steru [N]

r- gęstość powietrza (na poziomie ziemi 1,226 kg/m3)

v- prędkość lotu modelu [m/s]

S -powierzchnia steru modelu [m2]

β - kąt wychylenia steru [ilość stopni]

 

i jeszcze wzór na Moment Zawiasowy Steru:

 

Mst=Fst ×Lst /9,81

 

Gdzie:

 

Mst – moment zawiasowy steru [kGxcm]

 Fst  - siła aerodynamiczna steru [N]

Lst – odległość punktu ¼ SCA steru od osi obrotu steru [cm]

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Hotpoint napisał:

Futaba to trochę kosmos, lecz nie wykluczam. Jakieś MKS polecisz? 

Druga sprawa czy naprawdę potrzeba aż tak mocnych serw (60-70 kg) do takiego modelu?

Powerbox Competition wyrabia przy takich serwach? Czy trzeba myśleć o Royalu?

Powerbox wystarczy spokojnie.

 

Serwa:

- HITEC  HS 7950TH

- Savox SB-2290SG  SB-2292SG

- MKS-HV777A+    MKS-HBL599       MKS-HBL3850

- Futaba HPS-A700

BlueBird HV BLS H71B i M52

oraz inne o podobnych parametrach.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, jb napisał:

Mogłeś poczekać na wersje z +, soft start jest mile widziany przy dużych opadających sterach... 

Jeszcze nic nie jest w 100% przesądzone. Niestety okazuje się, że czasem sprzedają towar, którego nie mają, a jeśli prawdą jest info od jednego sprzedawcy, w Europie nie ma tych Savoxów, więc różnie się to może zakończyć i chyba powoli muszę się rozglądać za innymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, jb napisał:

Czy możesz coś więcej powiedzieć o tym projekcie 3.1m...?

Po zbudowaniu i oblocie MX2 2,2 m przyszedł czas na coś większego, a że moje największe silniki to MVVS 175 to dopasowałem model do napędu i taki też powstaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.