Hotpoint Opublikowano 4 Grudnia 2022 Opublikowano 4 Grudnia 2022 Pytałem w dziale o serwach, ale może nie wszyscy tam zaglądają, więc spróbuję tu. ----------------- Witam. Wstępnie rozglądam się za serwami do MX2 - 3.1 m. Chciałbym zapytać na jakich serwach latacie w modelach tej klasy. Mile widziane opinie z plusami dodatnimi i ujemnymi ? Budżet otwarty. Pogrzebałem na forum i znalazłem taki zestaw do Extry 3 m: GP 178v2 + JMB TRC 70L mufflers Powerbox Competition SRS2 + Smoke System BlueBird HV BLS H71B i M52B servos Falcon 31x12 Dualsky LiPo 2x 2s4000 + 2700 Maciek jak się sprawują Blue Birdy?
MacFlyer Opublikowano 4 Grudnia 2022 Opublikowano 4 Grudnia 2022 Siemka, zrobiłem na tych bluebirdach 126 lotów w tym sezonie. IMAC oraz 3d. Nie sprawdziły się u mnie. Prędkość i moc ok, fajny soft start. Niestety luzy i drgania w neutrum pojawiły się o wiele szybciej niż w savoxach 2290 i 2292 które miałem poprzednio. Drugi raz bym nie kupił, wolę Savoxy Jeśli budżet otwarty to Futaba lub MKS. 2
Hotpoint Opublikowano 4 Grudnia 2022 Autor Opublikowano 4 Grudnia 2022 Futaba to trochę kosmos, lecz nie wykluczam. Jakieś MKS polecisz? Druga sprawa czy naprawdę potrzeba aż tak mocnych serw (60-70 kg) do takiego modelu? Powerbox Competition wyrabia przy takich serwach? Czy trzeba myśleć o Royalu?
stan_m Opublikowano 5 Grudnia 2022 Opublikowano 5 Grudnia 2022 10 godzin temu, Hotpoint napisał: Druga sprawa czy naprawdę potrzeba aż tak mocnych serw (60-70 kg) do takiego modelu? Siła 60-70 kG na drążku sterowym to siła w samolocie MIG-21 przy prędkości 700 km/h gdy uszkodzone jest "wspomaganie". W modelach latających absolutnie takie siły nie występują. Wielokrotnie na tym forum o tym pisałem. Jeżeli ktoś nie wierzy to niech powiesi na lotce czy sterze wysokości ciężar 50 kG, 20 kG a nawet 10 kG. Zobaczymy czy np. lotka i zawiasy wytrzymają. Tak wysokie wartości momentów obrotowych (czyli siły) podawane jako parametr serwomechanizmów dotyczą zdolności serwa do tzw. trzymania czyli przyłożenia do ramienia takiej siły, która zatrzymuje ramię ale silnik serwa jeszcze się nie pali. Ma to bezpośredni związek z szybkością serwa co dla niektórych modeli np. 3D jest parametrem najważniejszym. Sama wartość kilogram-siła dotyczy wytrzymałości zębów największego koła zębatego, gdyż jest to najsłabszy element w układzie silnik-koło zębate- potencjometr sprzężenia zwrotnego-dźwignia serwa. Tudzież podawane wartości siły serw są często przereklamowane co podaje załączona tabelka. 3
enter1978 Opublikowano 5 Grudnia 2022 Opublikowano 5 Grudnia 2022 52 minuty temu, stan_m napisał: Siła 60-70 kG na drążku sterowym to siła w samolocie MIG-21 przy prędkości 700 km/h gdy uszkodzone jest "wspomaganie". W modelach latających absolutnie takie siły nie występują Dobry temat , i ja mam pytanie bo mam swoją teorię , tylko nie wiem czy dobrze myślę i czy jestem w błędzie czy nie. Producent serwa podaje siłę serwa ale z dźwignią 10mm i to chyba dotyczy każdego serwa, i teraz tak, np w sterach wysokości muszę mieć dźwignię 2 cale bo serwo jest w stateczniku i do poszycia jest spora odległość więc aby dźwignia wyszła po za poszycie potrzebna jest dźwignia 2 cale. Ale serwo które ma 35kg ciągu jak podaje producent , z dźwignia 2 cale będzie miało juz tylko 7 kg , a patrząc na tabelkę to wartości podawane przez producenta w konfrontacji z rzeczywistością często sa o połowe zawyżone , więc serwo które ma deklarowany udźwig 35kg w rzeczywistości może ciągnąć z 19kg a w połączeniu z 2 calowa dźwignią ster który jest napędzany ma do dyspozycji z 4 kilogramy udźwigu serwa. Dobrze rozumuję? czy jestem w błędzie?
Hotpoint Opublikowano 5 Grudnia 2022 Autor Opublikowano 5 Grudnia 2022 4 minuty temu, enter1978 napisał: do dyspozycji z 4 kilogramy udźwigu serwa Nie strasz, bo za chwilę na kierunek będę musiał zaplanować 4x 70 kg ? 1
stan_m Opublikowano 5 Grudnia 2022 Opublikowano 5 Grudnia 2022 1 godzinę temu, enter1978 napisał: Dobry temat , i ja mam pytanie bo mam swoją teorię , tylko nie wiem czy dobrze myślę i czy jestem w błędzie czy nie. Producent serwa podaje siłę serwa ale z dźwignią 10mm i to chyba dotyczy każdego serwa, i teraz tak, np w sterach wysokości muszę mieć dźwignię 2 cale bo serwo jest w stateczniku i do poszycia jest spora odległość więc aby dźwignia wyszła po za poszycie potrzebna jest dźwignia 2 cale. Ale serwo które ma 35kg ciągu jak podaje producent , z dźwignia 2 cale będzie miało juz tylko 7 kg , a patrząc na tabelkę to wartości podawane przez producenta w konfrontacji z rzeczywistością często sa o połowe zawyżone , więc serwo które ma deklarowany udźwig 35kg w rzeczywistości może ciągnąć z 19kg a w połączeniu z 2 calowa dźwignią ster który jest napędzany ma do dyspozycji z 4 kilogramy udźwigu serwa. Dobrze rozumuję? czy jestem w błędzie? Wiesławie, rozumujesz bardzo dobrze. Wynika z tego więc, że zarówno przy ramieniu równym 1 cm jak 2 cali (5 cm) moment trzymający serwa jest ciągle taki sam ale zmniejsza się siła (Ty nazywasz ją "udźwigiem")na ramieniu. Jednak aby dopasować serwo do steru czy lotki trzeba wyznaczyć wartość momentu niezbędnego do ich wychylenia o zadany kąt przy określonej prędkości lotu. W dużym lotnictwie nazywa się tę wielkość momentem zawiasowym steru (lotki) i jest on praktyczną wielkością, gdyż umożliwia bezpośrednie porównanie obciążenia od steru z możliwościami serwa (określanymi również wartością momentu na osi jego dźwigni). Aby wyznaczyć moment zawiasowy musimy znać odległość między osią obrotu steru a jego środkiem aerodynamicznym. Dla większości powierzchni sterowych zawieszonych w punkcie ich krawędzi natarcia odległość ta będzie równa 1/4 długości średniej cięciwy aerodynamicznej steru a Moment Zawiasowy będzie równy iloczynowi Siły Aerodynamicznej steru i Odległości punktu w 1/4 SCA steru od osi obrotu. Jeżeli podzielimy wynik tego mnożenia przez 9,81 to otrzymamy wartość momentu zawiasowego w kGxcm czyli w takich jednostkach jak jest podany moment trzymający na pudełku serwa. Siłę Aerodynamiczną oblicza się z prostego wzoru (uproszczonego rzecz jasna). I na tym polega "siłowy' dobór serwa do sterów. Gdy policzymy np. momenty zawiasowe lotek (przy ich wychyleniu o 30 stopni)dla przykładowych modeli to otrzymamy: model typu "depron"-prędkość lotu=10m/s, moment zawiasowy = 0,17 kGxcm, model typu Trener-prędkość lotu=40m/s, moment zawiasowy=2,32 kGxcm, makieta klasy F4C (ciężar do lotu 14,99kG)-prędkość 35m/s, moment zawiasowy=11,76 kGxcm. Podkreślam, że są to momenty a nie siły! Wracając do praktyki modelarskiej trzeba też mieć świadomość, że ster (lotka) każdego modelu latającego RC (taniego i bardzo drogiego) w rzeczywistości "wisi" na jednym, maksymalnie dwóch zębach koła zębatego (zależy od modułu). Zatem dobór serw (jakość przekładni, cyfrowe czy analogowe) musi być bardzo przemyślany. 3 1
Hotpoint Opublikowano 5 Grudnia 2022 Autor Opublikowano 5 Grudnia 2022 25 minut temu, stan_m napisał: Siłę Aerodynamiczną oblicza się z prostego wzoru (uproszczonego rzecz jasna). @stan_m czy mógłbyś rozpisać obliczanie siły aerodynamicznej steru?
stan_m Opublikowano 5 Grudnia 2022 Opublikowano 5 Grudnia 2022 2 godziny temu, Hotpoint napisał: @stan_m czy mógłbyś rozpisać obliczanie siły aerodynamicznej steru? Tak, oczywiście. Wzór na Siłę Aerodynamiczną Steru: Fst=0,0115×r×v2×S×β Gdzie: Fst – siła aerodynamiczna steru [N] r- gęstość powietrza (na poziomie ziemi 1,226 kg/m3) v- prędkość lotu modelu [m/s] S -powierzchnia steru modelu [m2] β - kąt wychylenia steru [ilość stopni] i jeszcze wzór na Moment Zawiasowy Steru: Mst=Fst ×Lst /9,81 Gdzie: Mst – moment zawiasowy steru [kGxcm] Fst - siła aerodynamiczna steru [N] Lst – odległość punktu ¼ SCA steru od osi obrotu steru [cm] 1
MacFlyer Opublikowano 5 Grudnia 2022 Opublikowano 5 Grudnia 2022 18 godzin temu, Hotpoint napisał: Futaba to trochę kosmos, lecz nie wykluczam. Jakieś MKS polecisz? Druga sprawa czy naprawdę potrzeba aż tak mocnych serw (60-70 kg) do takiego modelu? Powerbox Competition wyrabia przy takich serwach? Czy trzeba myśleć o Royalu? Powerbox wystarczy spokojnie. Serwa: - HITEC HS 7950TH - Savox SB-2290SG SB-2292SG - MKS-HV777A+ MKS-HBL599 MKS-HBL3850 - Futaba HPS-A700 - BlueBird HV BLS H71B i M52 oraz inne o podobnych parametrach.
Hotpoint Opublikowano 6 Grudnia 2022 Autor Opublikowano 6 Grudnia 2022 Przemyślałem temat i patrząc na to ile mam na to wszystko czasu nie szalałem i kupiłem Savox 2290. 1
jb Opublikowano 7 Grudnia 2022 Opublikowano 7 Grudnia 2022 W dniu 6.12.2022 o 22:26, Hotpoint napisał: i kupiłem Savox 2290. Mogłeś poczekać na wersje z +, soft start jest mile widziany przy dużych opadających sterach...
Hotpoint Opublikowano 8 Grudnia 2022 Autor Opublikowano 8 Grudnia 2022 7 godzin temu, jb napisał: Mogłeś poczekać na wersje z +, soft start jest mile widziany przy dużych opadających sterach... Jeszcze nic nie jest w 100% przesądzone. Niestety okazuje się, że czasem sprzedają towar, którego nie mają, a jeśli prawdą jest info od jednego sprzedawcy, w Europie nie ma tych Savoxów, więc różnie się to może zakończyć i chyba powoli muszę się rozglądać za innymi.
Hotpoint Opublikowano 14 Grudnia 2022 Autor Opublikowano 14 Grudnia 2022 Po nieudanej akcji z lindinger i savox 2290. Padło na Futaba HPS-A702. Wziąłem 4 szt., resztę się zobaczy, bo model dopiero się rysuje i mam trochę czasu.
jb Opublikowano 14 Grudnia 2022 Opublikowano 14 Grudnia 2022 Czy możesz coś więcej powiedzieć o tym projekcie 3.1m...?
Hotpoint Opublikowano 14 Grudnia 2022 Autor Opublikowano 14 Grudnia 2022 51 minut temu, jb napisał: Czy możesz coś więcej powiedzieć o tym projekcie 3.1m...? Po zbudowaniu i oblocie MX2 2,2 m przyszedł czas na coś większego, a że moje największe silniki to MVVS 175 to dopasowałem model do napędu i taki też powstaje.
Rekomendowane odpowiedzi