Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Drodzy Koledzy - dzień dobry!

Proszę uprzejmie o fachowe wsparcie i spostrzeżenia pod kątem merytorycznym doboru najbardziej optymalnego pakietu LiPo  SLS, dla opisanego układu model i napęd elektryczny - w oparciu o przedstawione poniżej, przyjęte dane.
 
Od 2005 r. zajmuję się modelami półmakiet, wyposażonych w napęd spalinowy - i lataniem RC, spokojnym, właściwym dla "makiet".
Tym razem jednak zabrałem się do wyposażenia drugiego egzemplarza modelu Hangar 9 Valiant 1753 mm w napęd elektryczny (w pierwszym takim modelu zamontowałem silnik spalinowy Saito  FG-14C).
Niestety w kwestii doboru stosownego pakietu zasilającego do napędu elektrycznego, zainstalowanego przeze mnie w tym modelu, nie mam prawie żadnego rozeznania.

Przyjąłem za przesłankę wyjściową zespół 3 warunków:

a) maksymalny możliwy do osiągnięcia czas lotu (w trybie spokojnym, "makietowym" z podstawowymi figurami akrobacyjnymi) na wybranym pakiecie SLS - ok. 10 min.
b) śmigło 14"x7"E względnie 13"x8"E (które już posiadam)
c) pakiet SLS 4S - 14,8V.
 
Wyważenie podłużne modelu względem środka ciężkości wypada najbardziej optymalnie przy masie pakietu LiPo 600 g (bez konieczności stosowania obciążników).
W tym wypadku środek ciężkości modelu jest usytuowany pośrodku przewidzianego, możliwego przedziału jego lokalizacji [przedział 19 mm /63,5 mm-82,5 mm od krawędzi natarcia płata].
Równocześnie: Zakres przewidzianego, możliwego przedziału położenia środka ciężkości modelu, dla prawidłowego wyważenia modelu, pozwala na bezproblemowe uzyskanie tego wyważenia także przy pakiecie o masie 600 g, a nawet 600 g z naddatkiem kilkuset gramowym.

Wyposażany model:
MOD. VALIANT 1753mm / ARF (HAN5080) HANGAR 9
Dane techniczne:

Rozpiętość: 1753mm
Długość: 1251mm
Masa do lotu: 3200 - 3700g
Powierzchnia nośna: 41dm²
Obciążenie powierzchni: 78g/dm²
Napęd elektro: zalecany silnik BL46 (900W)
Silnik spalinowy: zalecany Evolution 10GX
Masa: ok. 4,400 kg

Silnik zainstalowany w modelu
AXi 4120/14 Gold Line V2
Podstawowe dane:

przeznaczenie: samoloty do 3kg i szybowce do 4.5kg
wymiary: fi 49.8×54.4mm
średnica osi: 6mm
zasilanie: 3-5 Li-pol
KV: 660 obr/V
max. sprawność: 87%
pobór prądu: 20-40A (sprawność >82%)
prąd max: 57A (60 sek.)
pobór prądu bez obciążenia: 1.9A
oporność wewnętrzna: 41 mOhm
waga: 315g
zalecany regulator: 70-80A
moc maksymalna: 1015W
Proponowane śmigła:
3 ogniwa Li-pol: 15×9
4 ogniwa Li-pol: 13×8 – 14×7
5 ogniw Li-pol: 12×6 – 12×8

Regulator zainstalowany w modelu
Dualsky 80A V2
Podstawowe cechy:
prąd ciągły 80A (maksymalnie chwilowo 100A)
2-6 ogniw Li-Ion/Li-pol (7,4-22,2V), 6-18 ogniw Ni-Cd/Ni-Mh (7,2-21.6V)
switching BEC 5.5V/3A
obsługa silników: do 210000 obr (2-polowe), 70000 obr (6-polowe) i 35000 obr. (12-polowe)

Który z poniżej podanych pakietów SLS byłby najwłaściwszy dla przedstawionej konfiguracji modelu i napędu elektrycznego przy założonych powyżej warunkach?

SLS Quantum     40C/80C 5000 mAh 4S1P  14,8V -  518 g
SLS XTRON        40C/80C 5000 mAh 4S1P   14,8V -  537 g

SLS Quantum    30C/60C 5800 mAh 4S1P   14,8V -  547 g
SLS X-Cube       30C/60C 5800 mAh 4S1P   14,8V -  543 g

 

Każdy z tych pakietów mieści się prawidłowo w przestrzeni instalacyjnej modelu!  


Może przyjęte założenie w postaci pakietu 4S i śmigła 14"x7" względnie 13"x8" jest błędne??

Może lepszym wyborem byłaby opcja pakietu 5S?

Z internetowych filmów i komentarzy modelarskich, odnoszących się do przedmiotowego modelu Hangar 9 Valiant 10 cc, wyposażonego w napęd elektryczny, wynika, że wielu modelarzy korzysta z silnika mocniejszego, niż zalecony przez producenta modelu - i źródła zasilania w postaci pakietu 5S albo 6S. No, ale w tym wypadku wchodzi w grę latanie bardziej dynamiczne z elementami dynamicznej akrobacji. Stąd konstatacje tych modelarzy odnośnie zasilania tego modelu:
Przy 4S - lata makietowo, przy 5S - dynamicznie, ze sporym zapasem mocy, przy 6S - jak rakieta!!!  [Oczywiście z mocniejszym silnikiem, niż powyższy AXi 4120/14 Gold Line V2.]
W przypadku ewentualnego wyboru pakietu 5S dla zespołu napędowego w moim modelu, należałoby zastosować śmigło o mniejszej średnicy (np. 12"x8" lub 12"x6") - no i nie mam przekonania, czy taka opcja jest właściwą odpowiedzią na postawiony przeze mnie warunek w postaci: a) maksymalnego możliwego do osiągnięcia czasu lotu (w trybie spokojnym, "makietowym" z podstawowymi figurami akrobacyjnymi) na wybranym pakiecie SLS - ok. 10 min.

Proszę uprzejmie o odpowiedź na postawione powyżej pytania w kwestii doboru najbardziej właściwego pakietu LiPo SLS.

Z góry bardzo dziękuję.


Łączę pozdrowienia

Adam

 

1  mod-valiant-1753mm-arf-han5080-hangar-9.jpg

2  AXI_V2_4120-600x426.jpg

2a AXI_V2_4120d-600x459.jpg

3  XC8018BA-600x400.jpg

4  Kavan_elektro1-600x400.jpg

5  APCE.jpg

  • Odpowiedzi 40
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Opublikowano

Witam Adam.Bardzo precyzyjnie określiłeś swoje wymagania i ciężko będzie mi coś doradzić.Ale podzielę się tym co wiem.Pomagalem koledze przy składaniu tego modelu.Elektryke zaś dobierał on sam.Z tego co pamiętam to aku(nie SLS) miał 5000 mA,40C,4s.Smiglo 15x6.Towarzyszylem też przy oblocie.Model z tym setup'em posiadał wystarczająca moc pozwalająca nawet na akro.Nie pamiętam tylko jakie parametry silnika ,ale na pewno jeden z typu Torcster- 42...(Natterermodelbau).Pozdrawiam

IMG_20210924_233811288.jpg

Opublikowano

Cześć Adam, bardzo się cieszę, że u Ciebie wszystko w porządku i nadal latasz. Moim zdaniem jeśli żeby model wyważyć Aku musi mieć masę 600 g to trzeba iść w kierunku 5S i to z wysokim C. Do tego odrębny akumulator zasilający odbiornik i serwa raz żeby uzyskać masę, a dwa dluższy czas lotu. Akumulator silnikowy nie musi zasilać awioniki. To też korzystne że względów bezpieczeństwa.

Pozdrawiam Robert.

Opublikowano

Halo - Drodzy Koledzy,

 

dziękuję za błyskawiczną, ofiarną i wydatną pomoc.

 

Sprawa klaruje się wyraźnie, dzięki Waszym sugestiom!!!!?

 

Pozdrawiam serdecznie

 

Adam

W dniu 4.03.2023 o 10:36, Viper napisał:

Polecam e-calc.

 

https://www.ecalc.ch/?loggedout=1

 

Rewelacyjne oprogramowanie modelarskie, dla użytkowników napędów elektrycznych złoty gral.

Jest też wersja free, nie wiem, czy akurat powyższe konfiguracje w wersji darmowej uwzglednione.

Dziękuję, Viper - za odsyłacz do niemieckiej strony www. Z przyjemnością tam zaglądnąłem (działałem przez długie lata jako tłumacz i nauczyciel języka niemieckiego). To oprogramowanie jest rzeczywiście znakomite, kalkulator - rewelacyjny!! Wersja free funkcjonuje w danym wypadku jako miarodajna. Po kilku wykonanych kalkulacjach nabieram przekonania, że wariant 5S jest lepszą opcją dla mojego modelu! 

 

Pozdrawiam Cię serdecznie

 

Adam

O, przepraszam - rozchodzi się naturalnie o szwajcarską stronę web!

 

Z pozdrowieniami

 

Adam

W dniu 4.03.2023 o 10:52, Waldibruch napisał:

Witam Adam.Bardzo precyzyjnie określiłeś swoje wymagania i ciężko będzie mi coś doradzić.Ale podzielę się tym co wiem.Pomagalem koledze przy składaniu tego modelu.Elektryke zaś dobierał on sam.Z tego co pamiętam to aku(nie SLS) miał 5000 mA,40C,4s.Smiglo 15x6.Towarzyszylem też przy oblocie.Model z tym setup'em posiadał wystarczająca moc pozwalająca nawet na akro.Nie pamiętam tylko jakie parametry silnika ,ale na pewno jeden z typu Torcster- 42...(Natterermodelbau).Pozdrawiam

IMG_20210924_233811288.jpg

 

Opublikowano

Bardzo się cieszę :) 

Do niemieckiej strony, bo drugiego odpowiednika takiego oprogramowania nie znam, ja akurat wolę angielski, na szczęście w tym też ecalc działa.

Z początku podchodziłem do tego oprogramowania trochę jak do jeża ;) , ale od kilku lat do każdego nowego modelu symuluję zespół napędowy w ecalcu i jeszcze się nie zawiodłem. 

Opublikowano

Dziękuję, Waldi/Waldku - za bardzo konkretny, praktyczny przekaz i miły załącznik.

 

Myślę, że wybiorę pakiet SLS o pojemności 5000 względnie 5800 mAh 5S  40C/80C albo 30C/60C - w zależności od dostępności w ofercie dostawcy.

Zmiana koncepcji z 4S na 5S wymaga oczywiście w tym wypadku zastosowania śmigła o mniejszej średnicy w stosunku do 14x7 i 13x8.

 

Pozdrawiam Cię serdecznie

 

Adam   

Opublikowano
47 minut temu, Viper napisał:

Bardzo się cieszę :) 

Do niemieckiej strony, bo drugiego odpowiednika takiego oprogramowania nie znam, ...

osobiście wolę amerykański motocalc  (ze stron f-my  Astroflight)  -choć ne wiem czy jeszcze jest dostępny  -niestety był raczej w wersji free tylko na 30dni.

powyższe wybory wydają się słuszne/ 5S i  każdy z tych pakietów da radę  prądowo, kwestia co dostaniesz i co wygodniej się zmieści -wymiary pakietów będą się różnic

Opublikowano
W dniu 4.03.2023 o 11:11, robas69 napisał:

Cześć Adam, bardzo się cieszę, że u Ciebie wszystko w porządku i nadal latasz. Moim zdaniem jeśli żeby model wyważyć Aku musi mieć masę 600 g to trzeba iść w kierunku 5S i to z wysokim C. Do tego odrębny akumulator zasilający odbiornik i serwa raz żeby uzyskać masę, a dwa dluższy czas lotu. Akumulator silnikowy nie musi zasilać awioniki. To też korzystne że względów bezpieczeństwa.

Pozdrawiam Robert.

Halo, Drogi Robercie,

 

dziękuję bardzo za miłe odnowienie kontaktu i przekonywującą radę. Podzielam Twoją przezorność!

 

W przypadku LiPo SLS opcja, do której prowadzi szwajcarski kalkulator e-calc oraz sugestia Jurka Markitona może dotyczyć pakietu napędowego:

 

SLS Quantum 5000mAh 5S1P 18,5V 40C/80C - 631 g   lub   SLS XTRON 5000mAh 5S1P 18,5V 40C/80C - 643 g

 

albo - ze względu na większą pojemność (niestety przy niższym C)

 

SLS Quantum 5800mAh 5S1P 18,5V 30C/60C - 661 g   lub   SLS XTRON 5800mAh 5S1P 18,5V 30C/60C >100 - 709 g.

 

Przy założeniu dłuższego czasu lotu, np 8-9 min. odczyt z ww. kalkulatora skłania ku zastosowaniu pojemności  raczej powyżej 5800, 6000 mAh itd. !!!

 

W tych wszystkich wersjach masa pakietu napędowego jest już na tyle duża, że nie bardzo widzę możliwości zastosowania odrębnego akumulatora zasilającego odbiornik i serwa - choć jest to wskazane (- wynika z iinstrukcji zastosowanego regulatora typu Dualsky_Xcontroller_Brushless_ESC - w moim wypadku Dualsky 80A V2) !

Byłby to pakiet NiCd 4,8V /1800mAh RX SANYO - o masie 195 g (podłączony do gniazda BAT w odbiorniku Futaba PCM1024 R149DP 35MHZ.

 

Wyciąg z instrukcji zastosowanego regulatora:

 

"If you are using more than ten NiMH/NiCad cells, more than 3 LiPo cells, or your power consumption is excessive, you must disable tho Linear BEC and uso a separate power source for the receiver. Disable the BEC by cutting or removing the red wire from the servo lead wire on the controller. Do not use the BEC to power other Items on your plane such as lights.

 

If your ESC has a Switch Mode BEC(UBEC),you can use 2S-6S Lipo packs as a power source,because with this voltage, the UBEC can supply 3A current steadily to insure that up to 5 servos will work normally."

 

"Jeśli używasz więcej niż dziesięciu ogniw NiMH/NiCad, więcej niż 3 ogniw LiPo lub pobór mocy jest nadmierny, musisz wyłączyć funkcję Linear BEC i użyć osobnego źródła zasilania dla odbiornika. Wyłącz BEC, przecinając lub usuwając czerwony przewód z przewodu serwomechanizmu na kontrolerze. Nie używaj BEC do zasilania innych elementów w samolocie, takich jak światła.

Jeśli twój ESC ma tryb przełączania BEC (UBEC), możesz użyć pakietów Lipo 2S-6S jako źródła zasilania, ponieważ przy tym napięciu UBEC może stale dostarczać prąd 3A, aby zapewnić, że do 5 serwomechanizmów będzie działać normalnie."

Odnośnie tego wskazania rozumiem zatem, że w przypadku zastosowania odrębnego pakietu do zasilania odbiornika należy wypiąć przewód prądowy "+" (czerwony) z wtyczki kabla regulatora, wpinanego do gniazda kanału 3 (gaz) w odbiorniku, w celu odseparowania regulatora z układu zasilania prądowego odbiornika.

 

Oczywiście w przypadku zastosowania pakietu napędowego 4S, przyjętego w pierwotnej koncepcji, powróciłaby możliwość zastosowania zasilania odbiornika ww. odrębnym pakietem, ze względu na znacznie niższą masę pakietu 4S .

 

PS.  Jak wspomniałem powyżej w opisie, pierwszy egzemplarz modelu wyposażyłem w silnik Saito FG-14C, choć z pewną obawą ze względu na jego konstrukcję o właściwościach bliskich problemowego Saito FG-20, napędzającego mój model Great Planes PT-17 Stearman. Ileż to czasu i starań poświęciłem niegdyś sprawie wyjaśnienia problemów z Saito FG-20!!! Choćby na przykład tu:

Probleme mit Saito FG-20 Zuendung

https://www.rclineforum.de/forum/board125-antriebe-und-komponenten/board30-verbrennungsmotoren/250568-probleme-mit-saito-fg-20-zuendung/

Probleme mit Saito FG-20 Zuendung

https://www.rc-network.de/threads/probleme-mit-saito-fg-20-zuendung.166564/

Probleme mit Zuendung Saito FG-20

https://www.rc-forum.de/t/probleme-mit-zuendung-saito-fg-20.67929/

 

Tymczasem mój egzemplarz Saito FG-14C pracuje znakomicie - mój Valiant 10cc Hangar 9 lata z tym napędem nienagannie!

Pozdrawiam Cię serdecznie - i oczywiście także Justynę

Adam

 

W dniu 4.03.2023 o 15:09, Jerzy Markiton napisał:

To jest silnik pod 5s. Moim zdaniem - nie ma co kombinować. 4s będzie dobre do większego szybowca. 6s i mniejsze śmigło - do szybkiego modelu.

- Jurek

Dziękuję, Jurku - za mocne wsparcie i konkretne wskazania! Zamieniam opcję 4S na 5S !!?

 

Pozdrawiam Cię serdecznie

 

Adam 

Godzinę temu, Viper napisał:

Bardzo się cieszę :) 

Do niemieckiej strony, bo drugiego odpowiednika takiego oprogramowania nie znam, ja akurat wolę angielski, na szczęście w tym też ecalc działa.

Z początku podchodziłem do tego oprogramowania trochę jak do jeża ;) , ale od kilku lat do każdego nowego modelu symuluję zespół napędowy w ecalcu i jeszcze się nie zawiodłem. 

Świetnie - raz jeszcze dziękuję! Jak wspomniałem w dziedzinie  napędów elektrycznych stawiam pierwsze kroki - do kalkulatora od razu się przekonałem!

 

Powodzenia!

 

Adam

42 minuty temu, latacz napisał:

osobiście wolę amerykański motocalc  (ze stron f-my  Astroflight)  -choć ne wiem czy jeszcze jest dostępny  -niestety był raczej w wersji free tylko na 30dni.

powyższe wybory wydają się słuszne/ 5S i  każdy z tych pakietów da radę  prądowo, kwestia co dostaniesz i co wygodniej się zmieści -wymiary pakietów będą się różnic

Dziękuję, Witku - za informację, opartą na cennym doświadczeniu. Komfort instalacji będzie chyba zbliżony w odniesieniu do każdego z przedstawionych pakietów, przestrzeni instalacyjnej jest w tym modelu wystarczająco dużo - także dla wersji 6S (ten wariant nie jest przewidziany dla mojego silnika). 

 

Pozdrawiam Cię serdecznie

Dobrej nocy - Drodzy Koledzy!?

Opublikowano

poczytaj jeszcze czy zastosowany regulator ściślej jego bec da radę z zasilaniem serw - czy przy 5s pakietu prąd bec regulatora wystarczy  względem wymagań serw -bo przez to możesz przegrzać regler i wyłaczy Ci w locie zasilanie sterowania.

jeśli są wątpliwości - daj osobne zasilanie sterowania -np dodatkowy malutki pakiet 4 x nicd lub zewnętrzny stabilizator U-bec  dający te 4,8V (czy ile tam potrzebują Twoje serwa)  i mający zapas prądowy. taki zewnętrzny bec zasilasz  z pakietu napędowego -razem z reglem silnika -tylko w reg silnika z wtyczki podpinanej pod odbiornik wyciągasz i izolujesz czerwony kabelek. Wtedy duży  reg silmnika zasiala tylko silnik a jego bec tylko własną elektronikę regla, a odbiornik i serwa zasilane są z małego u-bec  (s-bec i inne coś tam -bec)  który ma stabilizację impulsową a nie układ liniowy -więc się nie grzeje gdy serwa biora kilka amper.

Opublikowano
16 godzin temu, latacz napisał:

poczytaj jeszcze czy zastosowany regulator ściślej jego bec da radę z zasilaniem serw - czy przy 5s pakietu prąd bec regulatora wystarczy  względem wymagań serw -bo przez to możesz przegrzać regler i wyłaczy Ci w locie zasilanie sterowania.

jeśli są wątpliwości - daj osobne zasilanie sterowania -np dodatkowy malutki pakiet 4 x nicd lub zewnętrzny stabilizator U-bec  dający te 4,8V (czy ile tam potrzebują Twoje serwa)  i mający zapas prądowy. taki zewnętrzny bec zasilasz  z pakietu napędowego -razem z reglem silnika -tylko w reg silnika z wtyczki podpinanej pod odbiornik wyciągasz i izolujesz czerwony kabelek. Wtedy duży  reg silmnika zasiala tylko silnik a jego bec tylko własną elektronikę regla, a odbiornik i serwa zasilane są z małego u-bec  (s-bec i inne coś tam -bec)  który ma stabilizację impulsową a nie układ liniowy -więc się nie grzeje gdy serwa biora kilka amper.

 

Dzień dobry - Witku,

 

dziękuję za ofiarne wsparcie i bardzo istotne uwagi.

 

Zatem rozumiem, że w wariancie "lub" - w przypadku zewnętrznego stabilizatora U-bec (S-bec) zasilającego odbiornik i serwa z regulatora, realizuję następującą instalację:  

 

a) do pakietu napędowego LiPo 5S - podłączam wtyk [męski] XT90 adaptera złącza [akumulatorowego] równoległego z rozgałęzieniem Y na 2 złącza XT60 [żeńskie] (zdjęcie adaptera - w załączeniu);

 

b) do jednego złącza XT60 [żeńskiego] rozgałęzienia Y - podłączam wtyk XT 60 [męski] kabla regulatora - mam pełne zasilanie prądowe regulatora;

 

c) do drugiego złącza XT60 [żeńskiego] rozgałęzienia Y - podłączam wtyk XT 60 [męski] Stabilizatora napięcia SBEC (J-SBEC) (zdjęcie stabilizatora - w załączeniu);

 

d) z wtyczki kabla regulatora, wpinanej do gniazda kanału 3 w odbiorniku, wyciągam i izoluję czerwony przewód;

 

e) wpinam wtyczkę kabla regulatora do gniazda kanału 3 w odbiorniku - mam na tym kablu odseparowane zasilanie prądowe odbiornika z regulatora;

 

f) wpinam wtyczkę kabla wyjściowego - stabilizatora SBEC do gniazda BAT w odbiorniku - mam na tym kablu bezpieczne zasilanie prądowe odbiornika ze stabilizatora SBEC, zasilanego z pakietu napędowego 5S.

 

Czy prawidłowo to postrzegam? Proszę uprzejmie o potwierdzenie.

 

Pozdrawiam Cię serdecznie

 

Adam

T-wtyczka-XT60-XT90-TRX-r-wnoleg-e-z-cze-baterii-m-ski-kabel-e-ski.jpg_640x640.jpg

jeti-stabilizator-napiecia-sbec-j-sbec-regulator-napiecia.jpg

Dualsky_Xcontroller_Brushless_ESC_Manual.pdf Xcontroller Battery Eliminator Circuit Instructions bis.doc Dualsky_Xcontroller_Brushless_ESC_Manual.docx

 

PS.

Zamówiłem już pakiet:

SLS XT50005130  SLS XTRON 5000mAh 5S1P 18,5V 30C/60C 2 szt.

Opublikowano
1 godzinę temu, Jerzy_R napisał:

 

 

 

O ile nie pogubiłem się w Twoim opisie to powinno być ok.

Ale czasami obrazek wart tysiąca słów :)

cc_bec_wiring_diagram.jpg

 

 

Dzień dobry - Jurku,

 

dziękuję za konstatację i dołączone zdjęcie!

 

Z rysunku widzę, że moja opowieść "instalacyjna" pokrywa się ze schematem przedstawionym na zdjęciu.

 

Pozdrawiam serdecznie

 

Adam

Opublikowano

Zgadza się. Jeszcze jedna uwaga -wtyczki xt60 na wyjściu adaptera/rozdzielacza są troszkę delikatne. Lepiej żeby dla ESC/ regulatora silnika dać też xt90.  A  jeszcze lepiej wg rys Jerzego kabelki porządnie zlutować do jednej męskiej wtyczki xt90 i wpinać bezpośrednio we wtyczkę pakietu.

 

Mniej wtyczek -mniejsze ryzyko, że coś się rozłączy lub, nie będzie kontaktować. albo -że sam nie podłączysz...

 

 

   ja kiedyś "rzuciłem" model  z niepodpiętym zasilaniem  silnika. żebym chociaż puszczał jak należy poziomo...  ale nie -sprawdziłem czy stery działają i rzuciłem ostro w górę...  niepodłączony silnik nie zagrał i model równie ostro jak wyrzuciłem w górę spadł  w dół.  Od tej pory co tylko mogę to lutuję na stałe... 

Opublikowano

Moim zdaniem, biorąc pod uwagę, że Adam chce być jak najdłużej w powietrzu, i przede wszystkim biorąc pod uwagę BHP:-) odbiornik powinien być zasilany z ODRĘBNEGO akumulatora 2S plus bec. Oczywiście kabel prądowy z regla wypięty i izolowany.

Opublikowano
36 minut temu, robas69 napisał:

biorąc pod uwagę, że Adam chce być jak najdłużej w powietrzu, i przede wszystkim biorąc pod uwagę BHP:-) odbiornik powinien być zasilany z ODRĘBNEGO akumulatora 2S plus bec.

a po co tak ? gdy braknie prądu do zasilania silnika pakiet główny jeszcze długo moze zasilać sterowanie -a tym modelem nie bedzie szybował godzinę czy dwie żeby mogło "nie styknąć" dla sterowania. Silnik "gasnie -model idzie w dół 2 minuty i siedzi na ziemi... a BHP -no nie wiem. wkładasz naładowany duży pakiet --oddzielny bec da radę.  Jeśli silnik ruszy -to "z automatu" na pewno masz zasilanie dla sterowania.  gdy silnik już "nie ciągnie" masz nadal bezpieczny zapas na podejście do ladowania...

 

a oddzielny pakiet -2s owszem wystarcza na kilka lotów -ale... łatwo się zagapić i nie naładować. sterowanie działa na oddzielnym pakiecie -silnik działa na pakiecie głównym -więc w górę. lot -lądowanie -zmiana pakietu głównego -kilka kolejnych lotów -i nagle model idzie w górę -nowy pakiet dla silnika a sterowanie urywa -bo zagapienie i w locie wyczerpał się  mniejszy pakiecik sterowania...  po prostu nie ma nad tym kontroli.

A tak nie ma prądu -to nie wystartujesz bo silnik nie odpali... albo urwie po 3 sekundach...

 

inna sprawa np w motoszybowcu gdzie potencjalnie silnikiem wypalisz prąd z pakietu -i złapiesz komin na 3 godziny szybowania -wtedy rzeczywiście to co zostało moze nie wystarczyć do podtrzymania sterowności przez godzinę czy kilka godzi... ale to nie w tym modelu.

 

A bhp -to menager zasilania, 2 oddzielne małe pakiety i pełna telemetria z alarmem napięcia wszystkich pakietów. inaczej to nie bhp a po prostu myślenie życzeniowe... wg mnie zdecydowanie łatwiej o błąd ludzki i zagapienie start z prawie pustym pakiecikliem sterowania niż że dobry duży pakiet albo przyzwoity oddzielny s-bec nagle przestaną zasilać serwa...

Opublikowano

Ta ilość wtyczek i dodatkowych bebechów.... Jakoś nie budzi to mojego zaufania. Nie prościej (I taniej?) byłoby wymienić regulator na taki z porządnym BEC-em??  5-6A BEC spokojnie na te 6 serw w takim modeliku wystarczy. 

Chyba, że to będą 10-15 kgcm cyfrowe serwa i model do akrobacji 3D.... Ten regulator nie jest zły, tylko stary... Z liniowym BEC-em, czyli U-BEC-em. Większość regulatorów na takie prądy ma już S-BEC 5-7A, spokojnie znoszą zasilanie 6S. No nie wiem... 

Pozdrawiam - Jurek

Opublikowano
1 godzinę temu, Jerzy Markiton napisał:

Ten regulator nie jest zły, tylko stary.

no nie wiem...   Dualsky 80A V2

 

    -nie znam regli Dualski  - ale jeśli są takiej jakości jak ich pakiety to trzeba  uważać. Najgorsze 2  pakiety jakie miałem to były Dualsky (a wg danych powinny być super)...

jakiś  przypadkowy silniczek Dualsky też ani wykonaniem ani osiągami nie powalał...

Kwestia lepszego regla z mocniejszym s-bec  to dobry pomysł -jednak jeśli ten reg już Kolega ma a lepszy musi kupić...

 

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.