Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
W dniu 15.03.2023 o 20:49, wother napisał:

W tym modelu już dokończę oklejanie na wikolu ale mam jeszcze duzo podkładów xps więc przetestuje chętnie ten sidolux. Z wikolem mam ten problem ze aby polozyc kawałek bez większych zmarszczek to kombinacje alepejskie, a zanim wyschnie to nie mam pewności które "zmarszczki" znikną i czy nie powichruje skrzydła, staram się tego uniknąć oklejając małymi kawałkami papieru. 

 

Teraz to juz przyslowiowa musztarda po obiedzie, ale moze przyda sie w przyszlosci. Z podanej przez Ciebie przyczyny (choc nie tylko) jako lepsza od papieru pakowego do pokrywania modeli uwazam bibulke japonska. Pokrywanie modeli, takze tych wykonanych z balsy, bibulka japonska to bardzo stara i wyprobowana metoda - obecnie nie wiadomo dlaczego popada troche w zapomnienie. Po pierwsze ze wzgledu na stosunkowo dlugie wlokna wytrzymalosc japonki jest dosyc wysoka - smiem twierdzic, ze nie mniejsza od wytrzymalosci papieru pakowego, natomiast ciezar pokrycia japonka mimo wszystko nieco nizszy. Po drugie japonke naklada sie inaczej (moim zdaniem duzo latwiej), anizeli papier pakowy. Bibulke japonska przykladasz na sucho do powierzchni modelu i z wierzchu, a wiec przez bibulke nawilzasz lakierem lub rozcienczonym wikolem. To wystarczy. Z iloscia lakieru badz wikolu nie wolno przesadzac. Natomiast jesli okaze sie troche za malo, zawsze mozna poprawic.

Bez wzgledu na metode (papier badz bibulka), zeby plat sie nie wichrowal i tak trzeba go na czas schniecia kleju/lakieru przymocowac do deski montazowej.

Opublikowano

Czy jest jakaś folia....papier nasączany, który nie złapie Wikol , Sidolux ? tak żeby można było przykryć skrzydło ....  docisnąć do deski montażowej  ( ew jakiegoś negatywu ze styropianu) ...

 

Opublikowano
2 godziny temu, RobRoy napisał:

docisnąć do deski montażowej  (

Ja gdy oklejalem np płat to dzieliłem sobie to na etapy. Np środek i dociskałem końcówki... jak oklejalem końcówki to dociskałem już wyschnięty centropłat i 3cm samej końcówki i na sam koniec ten kawałeczek nie oklejony. W sumie dużo więcej z tym pracy ale nie wichrowalo sie.

11 godzin temu, mr.jaro napisał:

Bez wzgledu na metode (papier badz bibulka), zeby plat sie nie wichrowal i tak trzeba go na czas schniecia kleju/lakieru przymocowac do deski montazowej

Papier japonski chyba wypadnie lepiej bo jest finalnie lżejszy od pakowego.ja używałem śniadaniowy , też lekki ale znowu po namoczeniu rozpadający się jak toaletowy... Jest tych materiałów ale przy następnym modelu będę kombinowal właśnie z japonka i wspomnianym wcześniej sidoluxem

Opublikowano
3 godziny temu, RobRoy napisał:

Czy jest jakaś folia....papier nasączany, który nie złapie Wikol , Sidolux ? tak żeby można było przykryć skrzydło ....  docisnąć do deski montażowej  ( ew jakiegoś negatywu ze styropianu) ...

 

 

Chodzi o zabezpieczenie deski montazowej przed zapackaniem klejem badz lakierem? Do tego wspaniale nadaje sie cienka folia spozywcza.

 

38 minut temu, wother napisał:

Papier japonski chyba wypadnie lepiej bo jest finalnie lżejszy od pakowego.ja używałem śniadaniowy , też lekki ale znowu po namoczeniu rozpadający się jak toaletowy... Jest tych materiałów ale przy następnym modelu będę kombinowal właśnie z japonka i wspomnianym wcześniej sidoluxem

 

Te wszystkie wynalazki z papierami pakowymi wziely sie stad, ze przed piecdziesiecioma laty uzywano ich jako substytutu dla trudno dostepnej i niezbyt taniej (jak na tamte warunki) japonki. Teraz z japonka problemow raczej nie ma i jest ona, moim zdaniem, w budowie lekkich modeli nadal niezastapiona, gdyz zapewnia optymalny stosunek wytrzymalosci do ciezaru. Wszystkie te wynalazki z papierami sniadaniowymi, papierami pakowymi, papierami do pieczenia wprawdzie jakos tam funkcjonuja, ale kosztem wyraznie zwiekszonego ciezaru i stosunkowo niewdziecznego procesu naklejania. A jak wiadomo, dobre wlasciwosci modeli latajacych w duzej mierze zaleza od niskiego ciezaru. Niektore stare technologie do dzisiaj nie stracily swoich zalet.

 

Opublikowano
4 minuty temu, mr.jaro napisał:

Chodzi o zabezpieczenie deski montazowej przed zapackaniem klejem badz lakierem

Ja myślę że RobRoy miał na myśli czym oddzielić płat posmarowany kleje i owinięty papierem namoczonym w wikolu a czymś co go dociśnie aby nie skleić tych elementów ze sobą :)

Opublikowano
3 godziny temu, wother napisał:

Ja myślę że RobRoy miał na myśli czym oddzielić płat posmarowany kleje i owinięty papierem namoczonym w wikolu a czymś co go dociśnie aby nie skleić tych elementów ze sobą :)

wother - dokładnie o to mi chodziło ....  chociaż pewnie lepiej pochwytać punktowo żeby klej lepiej schnął

Opublikowano

Panowie, chcecie płat posmarowany Wikolem  czy polakierowany  lakierem  wodnym  przykrywac foliąPE  czy inną nieprzepuszczalną ? A ta woda  to niby  jak będzie  odparowywać ? 

Kiedyś  dawno, dawno temu kiedy gazety były z prawdziwego papieru pokrywało się kadłuby czy płaty wykonane ze styropianu  własnie  papierem gazetowym na Wikol. I nic nie rzucało

Opublikowano
7 minut temu, d9Jacek napisał:

A ta woda  to niby  jak będzie  odparowywać ?

 

Jak to jak? Dopiero po zdjeciu folii, ale wowczas pojawia sie zarzuty, ze lakier badz klej badziewiasty, bo nie chce schnac. ?

Opublikowano
32 minuty temu, d9Jacek napisał:

chcecie płat posmarowany Wikolem  czy polakierowany  lakierem  wodnym  przykrywac foliąPE  czy inną nieprzepuszczalną

Folię PE używam do zabezpieczenia miejsca pracy :)

Oklejone skrzydło układam na podpórkach/listewkach itd. też zabezpieczonych folią. Dociskam np. gumkami.

Kiedy odkryta powierzchnia skrzydła wyschnie zdejmuję z podpór i reszta sobie dosycha (ewentualnie poprawiam "lakierowanie" miejsc podparcia).

Opublikowano
Godzinę temu, Jerzy_R napisał:

Folię PE używam do zabezpieczenia miejsca pracy

to logiczne...dalsze postępowanie  też, ale nigdy mi sie nie zdarzyło  aby  styropianowy rdzeń plata o grubości powiedzmy 25-30mm został zwichrowany po oklejaniu go papierem na Wikol. A papier najlepszy, moim zdaniem  to  Natron, Nic się nie rozłazi i pieknie  się naciąga

Opublikowano
10 minut temu, d9Jacek napisał:

styropianowy rdzeń plata

Ja mówię o płacie pseudo konstrukcyjnym. Żeberka z depronu itd. i krycie depronem 3mm.

 

A przy takim "wynalazku", depron 6mm też potrafiło wygiąć

 

29.jpg

Opublikowano
1 minutę temu, Jerzy_R napisał:

Ja mówię.....

jasne, A czy w takim przypadku nie będzie korzystniejszy  wodny poliuretan  naniesiony wałeczkiem ? Nie  ma takich własności sciagających jak Wikol

Opublikowano
7 minut temu, Jerzy_R napisał:

Sidolux.

......probowałem wygooglać  ...ale wyskakuje seria  róznych  preparatów m-dzy innymi do  konserwacji :szok: nagrobków

reszta produktów też mało przydatna w modelarstwie :hihi:

  • Lubię to 1
Opublikowano
W dniu 15.03.2023 o 19:05, Jerzy_R napisał:

Papier japoński o najniższej gramaturze (biały 17g/m2) i np. Sidolux Panele

sidolux.jpg.a397634b4164c5ff7b094dd37121eab9.jpg

 

Opublikowano
11 minut temu, Grzesiek napisał:

Sory ale nie wierze.

Według fizyków trzmiel nie powinien latać, bo powierzchnia jego skrzydeł jest zbyt mała, w stosunku do ciała.

Opublikowano
Godzinę temu, Jerzy_R napisał:

Według fizyków trzmiel nie powinien latać, bo powierzchnia jego skrzydeł jest zbyt mała, w stosunku do ciała.

Ale to raczej nie odpowiedz na zadane przezemnie pytanie.Co ma plyn do mycia paneli wspolnego z klejeniem i impregnacją japonki?

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.