Ares Opublikowano 12 Lipca 2023 Opublikowano 12 Lipca 2023 Cześć, Pytanie do znających temat: jak zrealizować temat składanego śmigła wspomaganego gumką? Widziałęm takie skłądane śmigła na zawodach F5J i dowiedziałem się ,że gumka wspomaga składanie łopatek po zadiałaniu hamulca. Czasem łopatki nie chcą się złożyć zwłaszcza w wolnych modelach pęd powietrza jest niewystarczający i to podobno pomaga. Czy kołpak jest jakiś specjalny? Jaka gumka ? Jak mocna? Czy śmigło pomimo ,że jest ściągnięte po włączeniu silnika się rozłoży? Miło widziane zdjęcia i dokładniejsze wyjaśnienie tematu. Pozdrawiam.
wojcio69 Opublikowano 13 Lipca 2023 Opublikowano 13 Lipca 2023 Zakładasz na śmigło gumkę tak aby ściądała łopatki i schowała się za kołpakiem w szczelinie między kadłubem a kołpakiem. Poniżej zdjęcie. Gumki najczęściej są kupowane w sklepie motoryzacyjnym, mogą też być te od mocowania śmigła na prop-saver, ostatecznie gumka recepturka przepleciona 2-3 razy. 1 1
robas69 Opublikowano 13 Lipca 2023 Opublikowano 13 Lipca 2023 Nawet Lentus ma na pokładzie taki wynalazek.
Ares Opublikowano 13 Lipca 2023 Autor Opublikowano 13 Lipca 2023 4 godziny temu, wojcio69 napisał: Zakładasz na śmigło gumkę tak aby ściądała łopatki i schowała się za kołpakiem w szczelinie między kadłubem a kołpakiem. Dziękuję Wojtku. Wszystko jasne. Widzę ,że to rozwiązanie stosowane jest również w standardowych kołpakach. Rozumiem ,że po włączeniu nie ma problemu z rozłożeniem łopatek? Zastanawiam się jedynie czy taka gumka nie powoduje bicia na wale: zawsze to trochę rozrównoważa łopaty ale skoro się takie rozwiązanie sprawdza w F5J nie ma chyba powodu zbyt dużo filozofować na ten temat. W moim kołpaku może być problem bo jest to typ "turbo" z otworem chłodzącym w środku i trochę inaczej się go montuje niż u Ciebie Trzeba by podfrezować w podstawie miejsca gdzie przechodzi gumka lub prościej kupić inny kołpak:
wojcio69 Opublikowano 13 Lipca 2023 Opublikowano 13 Lipca 2023 Nie zauważyłem aby ta gumka powodowała jakieś nieprawidłowości w pracy silnika i śmigła. Siła odsirodkowa na łopaykach jest na tyle duża, że spokojnie śmigło się rozkłada. Łatwiej będzie zmienić kołpak.Wysłane z mojego SM-M127F przy użyciu Tapatalka
Ares Opublikowano 13 Lipca 2023 Autor Opublikowano 13 Lipca 2023 Teraz, wojcio69 napisał: Nie zauważyłem aby ta gumka powodowała jakieś nieprawidłowości w pracy silnika i śmigła. Siła odsirodkowa na łopaykach jest na tyle duża, że spokojnie śmigło się rozkłada. Łatwiej będzie zmienić kołpak. Wysłane z mojego SM-M127F przy użyciu Tapatalka Aha , to spoko . Myśle,że masz rację i łatwiej zmienić kołpak. Jeszcze jedno pytanie: czy na śmigle robisz jakiś rowek na gumkę aby się nie zsuwała?
wojcio69 Opublikowano 13 Lipca 2023 Opublikowano 13 Lipca 2023 Nic nie robię.Wysłane z mojego SM-M127F przy użyciu Tapatalka 1
sbogdan1 Opublikowano 13 Lipca 2023 Opublikowano 13 Lipca 2023 Arek tu masz jeszcze poglądowe fotki jak to jest rozwiązane w kołpaku MPX i zakupionym kołpaku w Reisenauer Zasada działanie ta sama co pisze Wojtek i Robert mimo różnych kołpaków. Z pewnością coś wymyślisz aby to zastosować MPX Reisenauer Pokusiłbym się zrobić modyfikację jak w kołpaku z MPX 1
Ares Opublikowano 13 Lipca 2023 Autor Opublikowano 13 Lipca 2023 21 minut temu, sbogdan1 napisał: Pokusiłbym się zrobić modyfikację jak w kołpaku z MPX Dzięki Bogdan za garść fotek: bardzo pomocne. Też tak pomyślałem ,że można by zrobić rowek w tym białym plastiku na gumkę. Trzeba będzie pomyśleć. Mam jeszcze kołpak podobnej konstrukcji jak u Wojtka w Easy Gliderze którego obecnie nie używam więc może przełożę kołpak i zrobię tak jak ma Wojtek.
Ryszard_I Opublikowano 13 Lipca 2023 Opublikowano 13 Lipca 2023 W kołpaku GM CL wygląda to tak. Zastosowałem oring 23x1,5. 1
TommyTom Opublikowano 13 Lipca 2023 Opublikowano 13 Lipca 2023 Może dodam, że kołpak ze zdjęcia Ryszarda ma fi30mm i jak sądzę różnica średnicy oringu i kołpaka daje moc napięcia tej sprężyny. Ryszard na pewno dobrał grubość pod katem szczeliny podtrzymującej GM. Osobiście używam oring o średnicy przekroju 2mm (w innym typie kołpaka GM) Taki oring jest bardzo mocny i rzadko się przeciera.
Ares Opublikowano 13 Lipca 2023 Autor Opublikowano 13 Lipca 2023 Dobrze jest , wiem już o co chodzi. Spróbuję przerobić standardowy tani kołpaczek a gumka jak pisał Wojtek może być i recepturka: mało trwałe i niezbyt eleganckie rozwiązanie ale do rekreacji może być. Nie lubię zwisającej łopaty podczas lotu. Najpierw człowiek poleruje wszystko , zakleja szczeliny w lotkach i sterach aby zminimalizować opór a potem taka stojąca decha psuje wszystko...
Ryszard_I Opublikowano 13 Lipca 2023 Opublikowano 13 Lipca 2023 W takim kołpaku GM o średnicy 32mm używam oringu 22x2.
Andrzej68IX Opublikowano 15 Lipca 2023 Opublikowano 15 Lipca 2023 Podepnę się pod temat i zapytam po co takie zęby na składanym śmigle. Zdjęcie znalezione w czeluściach internetu. Pozdrawiam
Rekomendowane odpowiedzi