Skocz do zawartości

Składane śmigło w F5J


Ares

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Pytanie do znających temat: jak zrealizować temat składanego śmigła wspomaganego gumką?

Widziałęm takie skłądane śmigła na zawodach F5J i dowiedziałem się ,że gumka wspomaga składanie łopatek po zadiałaniu hamulca. Czasem łopatki nie chcą się złożyć zwłaszcza w wolnych modelach pęd powietrza jest niewystarczający i to podobno pomaga. Czy kołpak jest jakiś specjalny? Jaka gumka ? Jak mocna?

Czy śmigło pomimo ,że jest ściągnięte po włączeniu silnika się rozłoży?

Miło widziane zdjęcia i dokładniejsze wyjaśnienie tematu.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładasz na śmigło gumkę tak aby ściądała łopatki i schowała się za kołpakiem w szczelinie między kadłubem a kołpakiem.

Poniżej zdjęcie.

Gumki najczęściej są kupowane w sklepie motoryzacyjnym, mogą też być te od mocowania śmigła na prop-saver, ostatecznie gumka recepturka przepleciona 2-3 razy.

 

 

361081947_602138328694889_1174260451027395858_n.jpg

361082504_815031420196396_2889962930393864869_n.jpg

  • Lubię to 1
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, wojcio69 napisał:

Zakładasz na śmigło gumkę tak aby ściądała łopatki i schowała się za kołpakiem w szczelinie między kadłubem a kołpakiem.

Dziękuję Wojtku. Wszystko jasne. Widzę ,że to rozwiązanie stosowane jest również w standardowych kołpakach. Rozumiem ,że po włączeniu nie ma problemu z rozłożeniem łopatek? Zastanawiam się jedynie czy taka gumka nie powoduje bicia na wale: zawsze to trochę rozrównoważa łopaty ale skoro się takie rozwiązanie sprawdza w F5J nie ma chyba powodu zbyt dużo filozofować na ten temat.

W moim kołpaku może być problem bo jest to typ "turbo" z otworem chłodzącym w środku i trochę inaczej się go montuje niż u Ciebie 

Trzeba by podfrezować w podstawie miejsca gdzie przechodzi gumka lub prościej kupić inny kołpak:

 

 

 

IMG_20230713_151829.jpg

IMG_20230713_152242.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zauważyłem aby ta gumka powodowała jakieś nieprawidłowości w pracy silnika i śmigła. Siła odsirodkowa na łopaykach jest na tyle duża, że spokojnie śmigło się rozkłada. Łatwiej będzie zmienić kołpak.

Wysłane z mojego SM-M127F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, wojcio69 napisał:

Nie zauważyłem aby ta gumka powodowała jakieś nieprawidłowości w pracy silnika i śmigła. Siła odsirodkowa na łopaykach jest na tyle duża, że spokojnie śmigło się rozkłada. Łatwiej będzie zmienić kołpak.

Wysłane z mojego SM-M127F przy użyciu Tapatalka
 

Aha , to spoko . Myśle,że masz rację i łatwiej zmienić kołpak. Jeszcze jedno pytanie: czy na śmigle robisz jakiś rowek na gumkę aby się nie zsuwała?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arek tu masz jeszcze poglądowe fotki jak to jest rozwiązane w kołpaku MPX i zakupionym kołpaku w Reisenauer

Zasada działanie ta sama co pisze Wojtek i Robert mimo różnych kołpaków. Z pewnością coś wymyślisz aby to zastosować

 

MPX
20230713_152815.thumb.jpg.0dad204964b2f20a9bfa922fbeb6bdcf.jpg

 

20230713_152620.thumb.jpg.c5593ee00063528e5a9ec9288c8c416d.jpg

 

20230713_152701.thumb.jpg.06a043a969028ebdb2c3050f24b36060.jpg

 

Reisenauer

 

20230713_152314.thumb.jpg.53e813e3893a8e7b0d76c245e1150494.jpg

 

20230713_152345.thumb.jpg.bdda48eab32fb5303b1b1437c756d5f8.jpg

 

Pokusiłbym się zrobić modyfikację jak w kołpaku z MPX

00001.jpg.d67bc4ba2285e3f8fb7e77e1665fa70f.jpg

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, sbogdan1 napisał:

Pokusiłbym się zrobić modyfikację jak w kołpaku z MPX

Dzięki Bogdan za garść fotek: bardzo pomocne. Też tak pomyślałem ,że można by zrobić rowek w tym białym plastiku na gumkę. Trzeba będzie pomyśleć. Mam jeszcze kołpak podobnej konstrukcji jak u Wojtka w Easy Gliderze którego obecnie nie używam więc może przełożę kołpak i zrobię tak jak ma Wojtek.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może dodam, że kołpak ze zdjęcia Ryszarda ma fi30mm i jak sądzę różnica średnicy oringu i kołpaka daje moc napięcia tej sprężyny.

Ryszard na pewno dobrał grubość pod katem szczeliny podtrzymującej GM.

 

Osobiście używam oring o średnicy przekroju 2mm (w innym typie kołpaka GM) Taki oring jest bardzo mocny i rzadko się przeciera.

 


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze jest , wiem już o co chodzi. Spróbuję przerobić standardowy tani kołpaczek a gumka jak pisał Wojtek może być i recepturka: mało trwałe i niezbyt eleganckie rozwiązanie ale do rekreacji może być. 

Nie lubię zwisającej łopaty podczas lotu. Najpierw człowiek poleruje wszystko , zakleja szczeliny w lotkach i sterach aby zminimalizować opór a potem taka stojąca decha psuje wszystko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.