ahaweto Opublikowano 13 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2023 Do silnika NGH 25 zakupiłem na ali... tłumik typu pitts. Taki sam mam w silniku NGH 17 i jest ok. W tłumiku NGH 25 w czwartym locie "ciśnienie spalin wyrwało rurkę wydechową wraz z materiałem puszki" ! ? Zakupiłem drugi tłumik i tym razem było jeszcze lepiej. Rurkę wydechową wyrwało już w pierwszym locie !!! Dwukrotnie ten sam przypadek i w tym samym miejscu tłumika. Oba tłumiki były zakupione w tym roku, drugi z nich w czerwcu. Podkreślam że te przypadki nastąpiły w locie nie były spowodowane kraksą. Pierwszej rurki nie znalazłem a druga wypadła akurat w przelocie w obrębie lotniska. Będę próbował je naprawić w ten sposób, może się uda. Materiał ma tylko 1mm grubości nie wiem czy to nie będzie przeszkodą. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 13 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2023 Długa rurka z wolnym końcem, drgająca, i spaw bez wyrównującego naprężenia procesu starzenia który zmienia wytrzymałość aluminium... Efekt - zmęczenie pod wpływem drgań osłabionego spawaniem materiału, dlatego wyrwało go daleko od rurki na granicy przegrzanego i pełnowytrzymałego metalu, co widać poniżej Błąd konstrukcyjny, rurka powinna być osadzona w wytłoczonym w blasze tłumika króćcu w miejscu otworu, (podobnie jak to jest wykonane w tym trójniku) i spaw z rurką na końcu tego króćca. Wtedy nic by się nie urwało... 2 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
enter1978 Opublikowano 14 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 14 Lipca 2023 Raczej obstawiam nieodpowiedni stop aluminium, z tego co zaobserwowałem to aluminiowe kolana wydechowe od pana Brecki jako tako dają radę ale i to do czasu, obskakują sezon i dopiero zaczynają pękać , pewnie dla tego że używa jakiegoś odpowiedniego stopu , bo inne produkty to nie koniecznie dają radę przetrwać jeden wypad na lotnisko. Ale jeśli chodzi o tłumik puszkę to miałem przeboje z chińskim silnikiem rcgf, rozniósł oryginalny tłumik , rozniósł tłumik od silnika DLE i wcale nie trzeba było długo czekać na rozszarpanie tłumika. W silniku DLE-55 spawałem tłumik migomatem tylko że tu mi się odkroiła ta przylgnia do cylindra , przylgnia została przy cylindrze a tłumik odpadł , a w silniku RCGF-55 to mi się oderwała ta rurka wylotowa tak jak u ciebie, i też się zgubiła w locie, tu też spawałem migomatem, na miejsce zgubionej rurki wspawałem kawałek trzonka od mopa i działało to niezawodnie. Tylko migomat wykonuje niezłe spawy ale paskudne, poszukaj w okolicy kogoś kto ma spawarkę TIG i ci tą rurkę wspawa , i będzie naprawione i dobrze i estetycznie. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ahaweto Opublikowano 14 Lipca 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Lipca 2023 Widzę że nie jest to tylko mój problem. Roman, w jaki sposób można zlikwidować tą fuszerkę producenta ? Pytam bo może zaryzykuję i zakupie jeszcze raz taki tłumik. Model jest już do niego przystosowany a z tą naprawą to nie jestem pewien końcowego efektu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
witold_pi Opublikowano 15 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 15 Lipca 2023 http://bissonmufflers.com/en/search.html DOBIERZ COŚ POD NGH 25 BO SPECJALNIE NIE PRODUKUJĄ 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 15 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 15 Lipca 2023 16 godzin temu, ahaweto napisał: w jaki sposób można zlikwidować tą fuszerkę producenta ? Powodem tych wyrwań są drgania długiego elementu (rurki) która ma swobodny drugi bezwładny koniec który działa jak kamerton. Jeśli miejsce połączenia z cylindrem tłumika nie będzie dostatecznie sztywne i wytrzymałe, to historia może się powtórzyć. Ja widzę tu 2 rozwiązania: - usztywnienie wolnego końca rurki względem puszki. Całość musi się poruszać wraz z drgającym na amortyzatorach silnikiem, więc skrępowanie rurki do sztywnej konstrukcji modelu odpada. Rurka musi być nieruchoma względem puszki, więc najlepszym rozwiązaniem będzie usztywnienie rurki rodzajem trójkątnego zastrzału z aluminium dospawanego z którejś pasującej strony (nawet w połowie by nie psuć zbytnio wyglądu) do rurki i puszki, ewentualnie doklejonego klejem odpornym na temperaturę, - albo nakładka wzmacniająca okolice króćca/obu na raz, nałożona(przyspawana lub naklejona) na puszkę, która wzmocni i usztywni obszar ewentualnego zmęczenia materiału wokół króćców, bo jak widać na zdjęciach uszkodzonych tłumików sam szew spawu raczej wytrzymuje.. Obie te modyfikacje zwiększą nieco masę tłumika. Innym wyjściem byłoby (czego nie zrobił producent być może w pogoni za minimalizacja masy) usuniecie fabrycznych króćców, i wstawienia w ich miejsce dłuższych perforowanych w części, które przechodziłyby przez przekrój puszki na przelot, co usztywniłoby króćce bez potrzeby wspawywania zastrzałów czy innych wzmocnień gdyż w punkcie A nie powstawałaby wtedy dźwignia jednoramienna. Oczywiście zastosowanie grubszej, bardziej wytrzymałej blachy na walec puszki tez by pomogło, ale to znów masa. A co z urywającymi się lub luzującymi, jak piszą koledzy, tłumikami? Jako, że tłumik jest to znów dość duża swobodna masa zawieszona jednostronnie na ramieniu (B), a ma z silnikiem stanowić jedną sztywną całość, to trzeba by "wolny" koniec tego ramienia, czyli puszkę tłumika podeprzeć do punktu mocowania samego silnika do łoża (między lordami amortyzatorów a uszami silnika), jego podparcie z drugiej strony usztywni układ i odciąży mocowanie do kanału wydechowego cylindra. Tu jeden z kolegów modelarzy mając zapewne podobny problem podpórkę tłumika zamocował do skrzynki, a według mnie powinien do węzła mocowania samego silnika by cały zespół mógł swobodnie drgać na lordach amortyzatorów. https://www.rcuniverse.com/forum/gas-engines-142/11366009-use-not-use-support-strap-bracket-wrap-around-pitts-muffler.html 2 1 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ahaweto Opublikowano 19 Lipca 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2023 Dzięki Roman. Taki sam układ od dwóch lat mam w modelu z silnikiem NGH 17. Model wykonał kilkadziesiąt lotów i jak na razie nic się nie dzieje. Może ten tłumik został solidniej wykonany. Zamówiłem jeszcze jeden tłumik. Połączę obie rurki łącznikiem z obejmami. Ten łącznik połączę z puszką tłumika "zastrzałem". Połączenie będzie mechaniczne najmniejszymi zrywalnymi nitami, dodatkowo uszczelnione silikonem. wysokotemperaturowym. Lutowanie aluminium jakoś mi nie wychodzi ? Jak to się nie sprawdzi to będę szukał innych rozwiązań. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 19 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2023 Twoje zdjęcie podsunęło mi jeszcze jedno chyba najprostsze rozwiązanie dla urywających się króćców - po prostu można je znacząco skrócić, i przedłużyć poza maskę rurkami silikonowymi skoro i tak ich używasz. Króciutki króciec to króciutkie ramię dźwigni bezwładnej masy, czyli o wiele mniejsze siły zmęczeniowe które materiał/spaw powinien bez problemu wytrzymać. 55 minut temu, ahaweto napisał: Lutowanie aluminium jakoś mi nie wychodzi ? A próbowałeś na ten zajzajer ФТКА? https://allegro.pl/oferta/lutowanie-aluminium-cyna-ftka-zel-13102780932 1 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
witold_pi Opublikowano 20 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2023 12 godzin temu, RomanJ4 napisał: A próbowałeś na ten zajzajer ФТКА? https://allegro.pl/oferta/lutowanie-aluminium-cyna-ftka-zel-13102780932 Cyna ma za niską temperaturę topnienia. Ja kupiłem hinduski topniki który działa ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 20 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2023 13 godzin temu, ahaweto napisał: Zamówiłem jeszcze jeden tłumik. Połączę obie rurki łącznikiem z obejmami. Ten łącznik połączę z puszką tłumika "zastrzałem". Połączenie będzie mechaniczne najmniejszymi zrywalnymi nitami, dodatkowo uszczelnione silikonem. wysokotemperaturowym. Lutowanie aluminium jakoś mi nie wychodzi ? Jak to się nie sprawdzi to będę szukał innych rozwiązań. Adam, nie chce krytykowac, ale na Twoim miejscu zastanowilbym sie, czy zamiast trzech badziewiastych puszek nie lepiej byloby kupic jeden w miare porzadny tlumik, ktory faktycznie zasluguje na to miano. Jeden zakup i po problemach. Czego bys z tymi puszkami typu Pitts nie robil, napracujesz sie, a i tak wystapia problemy jak nie w jednym, to w innym miejscu. A nazywam to puszki, gdyz sa one wewnatrz puste, wiec ze wzgledu na zdolnosc tlumienia halasu raczej tego nie mozna nazwac tlumikiem. U nas zazywaja je trafnie "China-Kracher", czyli chinskie petardy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 20 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2023 1 godzinę temu, witold_pi napisał: Cyna ma za niską temperaturę topnienia. Do tłumika może i za niska, choć nie wiem czy jego temperatura przekracza temperaturę głowicy bo w zasadzie jest chłodzony tym samym strumieniem co cylinder... Jaki hinduski topnik masz na myśli? Zapewniam Cię, że ren rosyjski też dobrze działa, tylko trzeba stosować do niego pewną kolejność działań którą opisałem w temacie https://pfmrc.eu/topic/67952-nadpalony-kondensator-w-aurorze-9/page/6/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ahaweto Opublikowano 20 Lipca 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2023 Jarek masz rację ale niestety przystosowałem model i silnik do tego tłumika. Silnik miał też oryginalny tłumik. Ten z kolei odkręcał się w każdym locie do tego stopnia że go zgubiłem. Zakupiłem drugi i ten również się odkręcał. Konstrukcja jego była taka że mocując go ściskało się rurę. Między otworami nie ma rurki-dystansu tak jak np w tłumikach DLE lub innych. https://pl.aliexpress.com/item/32771821146.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList.8148356.39.2da42dc2y9yQEK&pdp_npi=3%40dis!PLN!50%2C65 zł!50%2C61 zł!!!!!%40211b88ee16898824531516580eecb4!62406171344!sh!PL!0 Z tym pittsem też miałem problem z odkręcaniem w silniku NGH 17 i dlatego w silnik wkręciłem długie gwinty M4 zrezygnowałem z uszczelki smarując powierzchnię styku cylindra i tłumika silikonem wysokotemperaturowym i problem ustał. W NGH 25 zrobiłem to samo tłumik się nie odkręca tylko rurki wylatują ? Producent chyba zauważył problem bo wypuścił do tego silnika tłumik o konstrukcji i mocowaniu tak jak w tłumikach DLE. Zakupiłem go i niestety nie mogę go zamocować bo te długie gwinty są... za krótkie bo zamarzył mi się w tym modelu tłumik typu pitts ? Boję się je wykręcać (bo są naprawdę solidnie wkręcone) bo mogą się urwać a wtedy silnik na złom. https://pl.aliexpress.com/item/1005004765497558.html?spm=a2g0o.home.15002.3.3011405fw38igM&gps-id=pcJustForYou&scm=1007.13562.333647.0&scm_id=1007.13562.333647.0&scm-url=1007.13562.333647.0&pvid=d8fd1068-1fbc-427c-8c60-ac6d37973d60&_t=gps-id:pcJustForYou,scm-url:1007.13562.333647.0,pvid:d8fd1068-1fbc-427c-8c60-ac6d37973d60,tpp_buckets:668%232846%238115%232000&pdp_npi=3%40dis!PLN!99.97!99.97!!!!!%40211b5e2116898827301598815e4831!12000030388901268!rec!PL!&curPageLogUid=SFklptcyrIky I w ten sposób wpakowałem się w kłopoty. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 21 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 21 Lipca 2023 Może niedługo nie będzie tematu... https://www.onet.pl/informacje/dziennik-naukowy/intrygujace-odkrycie-pekniety-kawalek-metalu-sam-sie-naprawil/tkhtkch,30bc1058 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi