Skocz do zawartości

Paliwo do 4-rotakta


Robert Tomzik

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

stałem się szczęśliwym posiadaczem silnika ASP FS 61 AR. Po pierwszych oględzinach (odkręceniu pokrywy zaworowej oraz tylnego dekla) nie stwierdziłem występowania jakiś pozostałości po obróbce, natomiast znalazłem kilka opiłków na gwincie w miejscu mocowania tłumika. Oczywiście od razu je usunąłem i także dla świętego spokoju obficie przemyłem silnik. Gdy tylko zrobi się ciepło biorę się za docieranie. Jako że silnik będę używał w modelu na uwięzi (może to nie których zdziwić, ale na zachodzie większość "uwięziowców" w F2B lata na 4-suwach) silnik będzie pracował przez cały lot mniej więcej na ustalonych obrotach. Jako paliwo optymalne do docierania oraz lotów "wymyśliłem" sobie takie:

- 10% rycyna

- 10% syntetyk (klotz)

- 5% nitrometan

- 75% methanol

Nigdy nie miałem wcześniej osobiście doczynienia z czterosuwami więc pytam o poradę. Rycyna - ponieważ nie spala się do końca i doskonale smaruje wszystkie ruchome połączenia obrotowe oraz ślizgowe, a syntetyk by za szybko nie utworzył się nagar. Nitrometan z tego co wiem zawsze się dodaje do czterosuwów, a taka ilość wydaje mi się wystarczająca. Co o tym sądzicie Koledzy?

Czekam na opinię i porady,

 

pozdrawiam serdecznie,

 

Robert ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 53
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Dlaczego chcesz kombinować skoro podane są gotowe składy mieszanki do docierania i dalszej pracy? Zresztą twoja receptura nie odbiega od podanych. Pamiętaj tylko, że w 4suwach im mniej rycyny tym lepiej. Sprawdź składy paliwa Artic glow na stronie Nastika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

dziękuje za odpowiedź ;) W instrukcji do silnika doczytałem tylko, że preferowana ilość nitrometanu powinna wynosić około 10%. Co do ilości i rodzaju oleju nic nie pisze. Czemu uważasz, że im mnie rycyny w czterosuwie tym lepiej. Ja zasugerowałem się tym, że na ogół silniki pierścieniowe bardziej "lubią" rycynkę niż syntetyk. Syntetyk w większości spala się podczas pracy i mało co go osadza się na ściankach cylindra oraz przedostaje się do reszty silnika. Rycyny, dzięki temu co napisałem wcześniej, zostaje więcej w silniku co wpływa na lepsze smarowanie i lepsze chłodzenie silnika. Zwłaszcza ze, silnik przez około 6.5-7 minut będzie nieprzerwanie pracował na obrotach bliskich maksymalnych, no i do tego niech się przyłoży wysoka temperatura otoczenia latem (25-30°C), może spowodować ze silnik będzie pracował na granicy przegrzania. Wcześniej latałem na ST 0.51 , także pierścieniowy i latałem na standardowym paliwie 20% rycyny/80% metanol (czeskie paliwo). Silnik pokrył się ewidentnie nagarem dopiero po około 700 godzinach pracy!! Oczywiście wcześniej były delikatne naloty na ściankach tłoka oraz denku, ale były to ilości śladowe. Czekam na dalsze opinie, pozdrawiam!

 

Robert :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie dlatego, że rycyna nie spala się do końca nie jest zalecana. Ma to znaczenie przy zaworach. Widziałem już silnik tak zapaskudzony nagarem rycyny iż w ogóle nie chciał pracować.

Coś wydaje mi się, że jesteś z tych teoretyków, którzy chcą poprawiać sprawdzone. Stosuj standardowe paliwo do 4suwa i wszystko będzie OK. Masz tu na forum nawet wątek o dodawaniu lub nie - rycyny do mieszanki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10% rycyny to za dużo, ale 2-3% do twojego silnika będzie w sam raz. Fokker Ty masz chyba jakieś Magnum 4t, prawda? O ile pamiętam jest tam w instrukcji jest napisane, że kilka procent powinno być w paliwie i jest nawet wyjaśnione dlaczego.

 

Edit:

Zresztą żeby nie powielać tematu:

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=2181

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, ja jestem posiadaczem silnika 4-T o nazwie SY.80 jest to to samo co ASP z tym że tylko nazwą się różni (według mnie) do docierania używałem paliwa 20%rycyny i 80%metanol a jako mieszankę docelową zastosowałem 18%syntetyk(Carbulin) 10%nitro i reszta to oczywiście metanol. Silnik eksploatuję od dwóch lat i tylko raz przed sezonem przeprowadzam regulację zaworów i to wszystko. Silniczek działa wręcz idealnie, super się reguluje, zresztą regulacji jest na prawdę nie wiele :D Obecnie skończyły mi się komponenty do wyrobu mieszanki więc od jesieni kupuję ARTIC GLOW 10% nitro i 19% oleju w tym 2 % rycyna i powiem że zmian w działaniu silnika nie zauważyłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam :)

Dziękuję za odpowiedzi. Faktycznie te 10% to jednak za dużo by było. To w takim razie do docierania użył bym paliwa zawierającego około 23% oleju (18% klotz + 5% rycyna), natomiast do latania zmniejszył bym ilość rycyny do 3% i dodał nitrometan około 5%. Teraz będzie już to chyba odpowiednie paliwko ;) Jeszcze raz dzięki za pomoc i pozdrawiam!!

 

Robert ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moze ja dodam cos od siebie gdyz urzytkuje taki sam silnik.Co zauwazylem .Przy stosowaniu paliwa z jakomkolwiek zawartoscia rycyny zaklejalo mi zawory .Latam dosc sporo moze dlatego .Ale mialem wypadek kiedy silnik w locie zglasl dlatego ze cala rurka odprowadzjaca spaliny byla zapackana gestym smarem pozostawionym przez rycyne wlasnie .Dlatego jezeli chcesz sotosowac rycyne to pamietaj o ogledzinach silnika co jakis czas abys niemial nieprzyjemnych awaryjnych ladowan.Teraz stosuje sam olej klotz i silnik chodzi dobrze trzyma kompersje dlatego zostane przy oleju .Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cala rurka odprowadzjaca spaliny byla zapackana gestym smarem pozostawionym przez rycyne wlasnie
O jaką rurkę chodzi?

 

Moj najstarszy 4t (Saito Fa-91) kupiony w roku 2000 był eksploatowany wyłącznie na paliwie z dodatkiem rycyny. Nadal lata i jest w doskonałym stanie, chociaż nie należy już do mnie. Nigdy nie miałem z nim najmniejszych problemów, silnik uruchamiałem zawsze "od palca" i zawsze odpalał za pierwszym-drugim razem nawet po przerwie zimowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
.... użył bym paliwa zawierającego około 23% oleju (18% klotz + 5% rycyna), natomiast do latania zmniejszył bym ilość rycyny do 3% i dodał nitrometan około 5%

 

Jaki olej KLOTZ?

 

Olej KLOTZ SUPERTECHNIPLATE zawiera w swoim składzie 20% rycyny, czystym olejem syntetycznym jest KLOTZ REGULARTECHNIPLATE.

 

A tak a propos po co kombinujesz z tym paliwem? Generalnie nic nie zyskasz a co najwyżej stracisz bo widać że nie dociera do Ciebie to co pisze producent silnika i to co próbują przekazać Ci koledzy a to chyba najgorsze co może być :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

kolego marcin133, sprawdziłem, zgadza się, mam paliwo z olejem KLOTZ REGULARTECHNIPLATE, czyli w paliwie jest około 14.5% syntetyku i 3.5% rycyny. Ja jeszcze dodałem, 2% rycyny. Generalnie zyskam bardzo wiele stosując rycynę. Po pierwsze zależy jaką rycynę stosujemy. Ja używam aptecznej i fakt, zrobił się nagar w moim ST 0.51, ale po około 300h pracy!!! (dwa sezony) W życiu go jeszcze nie czyściłem i pracuje nadal bardzo dobrze. Po drugie po przeanalizowaniu oleju od strony chemicznej, jego właściwości stwierdziłem, że nawet jego niewielki dodatek wpływa bardzo korzystnie na pracę silnika (chodzi głównie o chłodzenie, poprawę smarowania łożysk ślizgowych oraz bardzo ciekawa właściwość tego oleju - "lubi ciepło", tzn. zbiera się w miejscach o wysokiej temperaturze i smaruje, co w przypadku modelarskich syntetyków zjawisko jest odwrotne - co innego samochodowe syntetyki, tam już chemia olejów jest na dużo wyższym poziomie). Kiedyś wszedłem w dyskusję z śp. Andrzejem Rachwałem na ten temat, tzn. zapytałem co sądzi o kilkuprocentowym dodatku rycyny do paliwa, które zawiera wyłącznie olej syntetyczny. Odpowiedział mi dokładnie o to co wyżej napisałem. I na pewno nie jest przyczyną to, że był to modelarz starej daty. Po prostu wyjaśnił mi to od naukowej strony, a nie, że "bo ja tak zawsze robiłem i było dobrze". Kto jak kto, ale kogoś z taką wiedzą jaką posiadał Pan Andrzej na temat silników modelarskich teraz ze świecą szukać.

Założyłem ten temat, ponieważ chciałem usłyszeć opinie kolegów na temat paliwa do takiego silnika, tych którzy posiadają ten silnik, nie po to by mówić "gadajcie co chcecie, a ja i tak zrobię po swojemu", tylko po to by wyciągnąć z tego wnioski.

Generalnie nic nie zyskasz a co najwyżej stracisz bo widać że nie dociera do Ciebie to co pisze producent silnika

A gdyby w instrukcji napisali, że gdyby silnik nie mógł odpalić w jedną stronę spróbuj w drugą, zrobiłbyś tak? ;) Chciałem przez to powiedzieć jaką wiedzę może mieć producent , który produkuje "zamienniki" innych silników?? ;)

 

Pozdrawiam,

Robert ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat był już wałkowany wraz z umieszczeniem stosownych linków. Problem, który sygnalizujesz nie jest nowy na tym forum, co nie znaczy, ze wszyscy modelarze przyjmują do wiadomości fakty dot. rycyny. Pojawiały się tez takie komentarze, ze rycyna w dzisiejszych czasach jest dobra tylko na przeczyszczenie, choć wielu przekonało sie jednak, ze stosowanie kilku procent w paliwie ma bardzo dobry wpływ na trwałość silnika i daje dodatkowy margines odpornosci na przegrzanie. Jeśli przeszukasz Robercie to forum, to nie tylko znajdziesz wątki potwierdzające Twoją opinie na temat zasadności stosowania rycyny, ale tez sporo linków do źródeł tak samo wiarygodnych jak osoba A. Rachwala. Zresztą marcin133 był inicjatorem kilku ciekawych i burzliwych wątków dot. rycyny :wink:

 

bardzo ciekawa właściwość tego oleju - "lubi ciepło", tzn. zbiera się w miejscach o wysokiej temperaturze i smaruje, co w przypadku modelarskich syntetyków zjawisko jest odwrotne
Przy jakiejś okazji wspomniałem o tym, zaproponowałem tez doświadczenie: na folii aluminiowej umieszczamy dwie kropelki olejów: rycynowy i ulubiony syntetyk. Podgrzewamy zapalniczką miejsce miedzy kropelkami. Okazuje się, ze rycyna płynie w kierunku źródła ciepła, a syntetyk (w większości przypadków) ucieka od niego. Ta własność rycyny jest równie istotna z punktu widzenia chłodzenia silnika, bo rycyna płynie tam gdzie jest najbardziej potrzebna i utrudnia punktowe przegrzanie elementów silnika, a syntetyk jest wtedy dokładnie gdzie indziej. Dlatego stosujemy rycynę do docierania, czyli wtedy kiedy tarcie i nagrzewanie się elementów trących jest największe. :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko uwaga z tym olejem rycynowym aptecznym on jest nie odgumowany i nie za bardzo nadaje sie do modelarstwa powinnien byc specjalny(oczyszczony dodatkowo) olej rycynowy do silnikow modelarskich.

A po za tym to co stosujemy do silników to nie rycyna (jedna z najsilniejszych trucizn) tylko olej rycynowy - Oleum Ricini lub jak kto woli olej rącznikowy.

Jednym nie podoba sie "aparatura " a mnie rycyna :)

Pozdrawiam

Arek K

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, nie przeszukałem dobrze forum szukając wątków z tematem rycyny, ale mam nadzieje że nie powtórzyłem się z tematem za bardzo ;) Wiesz Marcin, nie chce nikogo przekonywać na siłę do stosowania rycyny w paliwie bo nie o to chodzi. Ja tylko wyraziłem swoją opinię na ten temat, a każdy zrobi jak będzie uważał ;) Tak jak kolega Arek powiedział, powinna być jeszcze odgumowana, ale niestety nie mamy dostępu do takiej rycyny więc trzeba się zadowolić apteczną, która i tak nie powoduje intensywnego tworzenia się nagaru.

 

Pozdrawiam

 

Robert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zresztą marcin133 był inicjatorem kilku ciekawych i burzliwych wątków dot. rycyny :wink:

 

A tam zaraz inicjatorem ;) Jak już to zawsze dziwił mnie fakt jak łatwo piszecie o tym że producenci paliw nie widzą nic na temat.... produkcji paliw :) To mi się wydaje trochę dziwne przecież mieszanek dedykowanych jest sporo i nie tylko dla typu silnika ale nawet konkretnie pod dane marki! Oni nie wiedzą co robią? Najwyraźniej nie - to wynika z tej dyskusji.

 

Druga sprawa to taka że ja NIC nie pisałem o rycynie! Co gorsza :) używam paliw do swoich silników dwusuwowych (nie posiadam czterotakta) które zawierają dodatek oleju rycynowego. Baaa nawet jest to fabryczne paliwo dedykowane właśnie do takich silników. Nie namawiam i nie przekonuje nikogo do tego by nie używał rycyny!

 

Moja sugestia w tym temacie była jedynie taka - aby stosować sprawdzone paliwa do 4suwów niż samemu cudować. To wszystko.

 

Robert - napisałem:

 

.....bo widać że nie dociera do Ciebie to co pisze producent silnika i to co próbują przekazać Ci koledzy ....Olej KLOTZ SUPERTECHNIPLATE zawiera w swoim składzie 20% rycyny, czystym olejem syntetycznym jest KLOTZ REGULARTECHNIPLATE.

 

zobacz co sam piszesz:

 

W instrukcji do silnika doczytałem tylko, że preferowana ilość nitrometanu powinna wynosić około 10%.....natomiast do latania zmniejszył bym ilość rycyny do 3% i dodał nitrometan około 5%.... zgadza się, mam paliwo z olejem KLOTZ REGULARTECHNIPLATE, czyli w paliwie jest około 14.5% syntetyku i 3.5% rycyny

 

Ciekawe po co dla silników czterosuwowych zaleca się taką a nie inną zawartość nitrometanu? REGULARTECHNIPLATE jest CZYSTYM OLEJEM SYNTETYCZNYM

 

 

MASK

 

Pytanie tak na marginesie ale poważnie:

 

Dlaczego OS MAX, ASP, SUPER TIGRE prawie kompletnie olewa problem docierania w swoich instrukcjach - przynajmniej nie opisują problemu tak dosłownie jak my tu na forum? Dlaczego choćby THUNDER TIGER kompletnie nic nie pisze o tym problemie? Natomiast wszelkie inne sprawy obsługowe są dość dokładnie opisane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, tak właściwie, to się pogubiłem i kompletnie nie wiem w którym miejscu dyskusji jesteśmy po Twoim poście.

 

Jak już to zawsze dziwił mnie fakt jak łatwo piszecie o tym że producenci paliw nie widzą nic na temat.... produkcji paliw :) To mi się wydaje trochę dziwne przecież mieszanek dedykowanych jest sporo i nie tylko dla typu silnika ale nawet konkretnie pod dane marki! Oni nie wiedzą co robią? Najwyraźniej nie - to wynika z tej dyskusji.

Trzeba mieć dużo złej woli, żeby wyciągnąć taki wniosek. Nie szkodzi, nie pierwszy to raz.

 

Moja sugestia w tym temacie była jedynie taka - aby stosować sprawdzone paliwa do 4suwów niż samemu cudować. To wszystko.

Słuszna sugestia. Nie zadawać pytań, nie kombinować, bo można tylko popsuć. Lać bez skrępowania co producent paliwa poleca, i nie przejmować się tym co piszą niektórzy producenci silników, np.: "Do not use four cycle fuel due to low oil content." - to YS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuszna sugestia. Nie zadawać pytań, nie kombinować, bo można tylko popsuć. Lać bez skrępowania co producent paliwa poleca, i nie przejmować się tym co piszą niektórzy producenci silników, np.: "Do not use four cycle fuel due to low oil content." - to YS.

 

Dedykowane paliwo MT do YS zawiera 23% oleju - ok 5 % więcej niż każde inne paliwo do 4-suwów. Zawiera też sporą ilość nitrometanu zgodnie z sugestią producenta.

 

Gdyby wszyscy czytali to co piszą w instrukcji i czytali to co leją do swoich silników byłoby mniej problemów - tak myślę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin, jak najbardziej chodziło mi o olej supertechniplate, nie tą nazwę skopiowałem ;) Powinno się stosować do zaleceń producenta, ale ja nie zawsze wierze w słowo pisane, zwłaszcza jeżeli mam jakieś pojęcie na ten temat. Co do docierania - myślę, że to po prostu chwyt marketingowy, gdyż każdy silnik wymaga docierania, choćby nie wiem jak dokładnie był wykonany. Od dokładności wykonania jak najbardziej zależy czas docierania, ale gdyby silnik był wykonany - przesadzając - z dokładnością mierzona w nanometrach to i tak wymagał by docierania (niejednorodność materiałów tulei i tłoka, nierównomierne nagrzewanie się obu elementów podczas pracy, nierównomierne ścieranie się elementów podczas okresu docierania itd.). Klient przychodząc do sklepu nie mając zbyt dużego pojęcia o silnikach spalinowych widzi podobne silniki w zbliżonej cenie, wybierze ten, o którym instrukcja nie wspomina nic o docieraniu, albo sprzedawca powie, że żadnego nie trzeba docierać to weźmie pierwszy z brzegu. Takie moje zdanie ;)

 

Pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.