zizu82 Opublikowano 6 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 6 Kwietnia Czesc. Chodzi mi po glowie zakup jakiegos elektroszybowca do latania rekreacyjnego. Przejrzalem cala oferte ArtHobby, Modellotu, Blejzyka oraz ciekawy wybor kompozytow m.in. na hyperflight.co.uk. O ile roznice (wady/zalety) pomiedzy technologia wykonania sa dla mnie w miare jasne to wciaz mam problem ze zrozumieniem zastosowania danego szybowca w zaleznosci od jego parametrow czy ogolnie konstrukcji. Zazwyczaj opisy modeli sa dosyc lakoniczne i niewiele wnosza poza tym, ze wiekszosc "znakomicie kreci termike i wykona podstawowa akrobacje" czyli z grubsza wg opisow wszystkie sa do wszystkiego. Wiadomo mozna dzwonic i dopytywac jesli sie da i czasem tak robie, ale wciaz czuje niedosyt bazujac tylko na wiedzy typu "bierze Pan model X, bedzie Pan zadwolony". Chcialbym jednak lepiej zrozumiec jak dana konstrukcja poradzi sobie w danych warunkach, jak bardzo jest wymagajaca od pilota itd. Byc moze to bardziej potrzeba zaspokojenia ciekawosci poniewaz przy rekreacyjnym lataniu wiekszosc modeli powinna mnie zaspokoic Ponizej co wiem i czego nie wiem: - rozpietosc - generalnie znana mi jest zasada, ze im wieksza rozpietosc tym ma wieksza bezwladnosc a co za tym idzie lepiej lata, mniej jest podatny na nagle podmuchy wiatru, - masa/obciazenie powierzchni - wydaje mi sie ze sama masa o niczym nie swiadczy a jedynie stosunek masy do powierzchni nosnej, czyli obciazenie powierzchni. Tutaj nie mam pewnosci, ale wydaje mi sie, ze im wieksze obciazenie tym model lata szybciej, lepiej radzi sobie w trudnych warunkach, lepiej tnie powietrze (dobre na zbocze). Natomiast mniejsze obciazenie jest domena latania termicznego? - wzniosy - im bardziej plaski tym lepszy do akrobacji ale trudniejszy w pilotarzu, im wiecej wzniosow tym bardziej stabilny szczegolnie potrzebne w lataniu termicznym? - profile - tutaj mam najwiekszy problem a zaraz z pewnoscia jest to jeden z wazniejszych parametrow. Czy moglbym prosic o wylozenie podstawowych profili z ich zastosowaniem? Znam SD7037 do termiki, RG15 (zbocze?), SD7080 (termika?), domyslam sie jednak, ze sa to stosunkowo stare profile i teraz robi sie konstrukcje oparte na zmodyfikowanych ich wersjach albo zupelnie nowych, rowniez uzycie kilku profili na model. - cieciwa skrzydla/wydluzenie - to mnie tez bardzo ciekawi, przy danej powierzchni nosnej jaki wplyw na zachowanie modelu bedzie mialo zmniejszanie/zwiekszanie cieciwy kosztem rozpietosci. Wieksze modele z reguly maja wieksze wydluzenie, ale roznice w proporcjach sa jednak mocno widoczne w kazdej katergori rozpietosciowej. Przyklad modelu ArtHobby Adventure E2.7m z cieciwa w najszerszym miejscu zaledwie 190mm i szybko sie zmniejszajaca. Co to daje? - mechanizacja skrzydla - mnie wiecej rozumiem, ze wiecej powierzchni sterowych daje wiecej mozliwosci kontroli modelu np predkosci co przydaje sie do ladowania i termiki. Klapolotki, butterfly, itd. - usterzenie - rudnicki vs V. V lzejszy ale wymaga trudniejszego programowania choc nie wiem czy przy obecnych nadajnikach jest to w ogole wada. - dlugosc - nie zauwazylem jakich istotnych roznic, na pewno ma znaczenie, ale raczej nie jest to parametr rozwarzany przy zakupie. Cos istotnego pominalem? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 6 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 6 Kwietnia Lukasz, To co sie pytasz to jest temat na cala ksiazke i klika (nascie) lat praktyki. Dlatego proponuje poczytac podstawy np: https://www.amazon.com.au/Model-Aircraft-Aerodynamics-Martin-Simons/dp/1854861905 Mozna tez ja sciaganac na pdf... Ostanio nasz kolega Jarek Gosek napisal ksiazke: https://sklep.modelarnia.pl/p20092,mechanika-lotu-modeli-samolotow-teoria-i-rozwiazania-praktyczne-jaroslaw-gosek.html Ale jest to glownie na temat samolotow i projektowania komputerowego. Chyba sa starsze Polskie ksiazki (atykwariat?):: W. Niestoj "Profile modeli latajacych" - profile przetarzale ale toeria ok jak na poczatek A Sztorc, H Weryho "Projektowanie i konstrukcja modeli szybowcow" - komentarz jak powyzej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zizu82 Opublikowano 6 Kwietnia Autor Udostępnij Opublikowano 6 Kwietnia To sie wszystko zgadza, nie mniej nie interesuje mnie tak bardzo teoria konstrukcji co jakies praktyczne wskazowki, ktore moglyby nieco rozjasnic temat i pomoc przy wyborze modelu. Czesc takich wskazowek staralem sie wymienic, byc moze ktos pokusilby sie podzielic swoimi uwagami. Najwieksze braki mam w zastosowaniu profili, choc nie oczekuje tu omowienia ich parametrow, a raczej chcialbym skupic sie na kilku popularnych i krotko wymienic ich wlasciwosci, zebym wiedzial co kupuje. Np SD7080 z tego co wyczytalem jest powszechnie uznawany za dosyc wolny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 6 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 6 Kwietnia Proste - bierz tylko szybowce na profilach AG, MH32, HN1033 albo na dedykowanych do danej konstrukcji (w kolejności, że najpierw dedyki, później AG, później reszta). RG-15 na zbocze też jeszcze ujdzie. Wszystko inne powstało w czasach gdy 250 000 Re uchodziło za ultraniską wartość (znaczy MH32 i HN1033 też, ale jakoś działają). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zizu82 Opublikowano 6 Kwietnia Autor Udostępnij Opublikowano 6 Kwietnia a krotko dlaczego? Patrze np na oferte elektrykow ArtHobby i po kolei widze: - Scalar: PS-30-1/4 (jak sie domyslam to dedykowany jest autorstwa kolegi, podobnie Agile), pod co jest zoptymalizowany? jak sie ma do innych profili jesli chodzi o szybkosc, latanie w termice, na zboczu, itd? - Vector: OP0830A-modified - Solaris/Silent/Avatar/SkyECL: SD7080 mod. - Serenity: MS1.8/9 mod. - Evolution: MH-32/30 mod. - Adventure/Serena: OP0830-modified - itd nie przejrzalem wszystkich ale nie widze tu poki co AG a MH32 tylko w jednym modelu. No i wlasnie to chcialbym zrozumiec. Czy ktores z powyzszych profili sa np juz przestarzale i dlatego nie ma sensu brac tych modeli? Tak jak mowie chcialbym moc ocenic przede wszystkim jak dany model sobie poradzi na przyklad przy silnym wietrze, ktorym mozna pokrecic jakies akro itd. Akurat z p.Wieslawem (jesli sie nie myle) z AH mozna zadzwonic i pogadac, ale tez nie bede żądał, zeby mi kazdy model z osobna omawial. W opisach wielu informacji nie ma i tak np jak spytalem o Agene to sie dowiedzialem, ze to raczej stara konstrukcja. Tylko czy jestem w stanie ocenic to sam patrzac np na profil albo obciazenie powierzchni? Z innymi producentami wiemy ze moze byc jeszcze trudniej uzyskac jakies info. A jeszcze innymi slowy, bo domyslam sie, ze to moze juz byc teoretyzowanie, ale dajmy na to w ofercie jest 10-15 modeli elektrykow i brakuje mi wskazania jak kazdy z tych modeli radzi sobie w termice, na zboczu, w akro, jak jest latwy/trudny w pilotazu. Chociazby w jakiejs prostej skali punktowej. Podejrzewam, ze prosze o duzo stad moje pytania powyzej, zebym mogl samemu cos wywnioskowac z danych technicznych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 6 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 6 Kwietnia Agile jest robiony jako all-arounder. Dobry do akrobacji, dobry do termiki i niezły na zboczu (po dobalastowaniu). Czyli projektowany pod szeroki zakres prędkości (stąd pełne klapy), liniową reakcję na stery i sensowny lot na plecach. Scalar był robiony od początku do końca jako model termiczny, czyli minimalne opadanie, doskonałość na przelocie i ultra łagodną charakterystykę przeciągnięcia (żeby bezpiecznie krążyć bardzo nisko i powoli). Evolution jest całkiem latalny, ale trochę cierpi na za małych klapach i lotkach oraz ma nieco za mały wznios na wygodne latsnie w termice. Reezta, cóż - jest jaka jest. Były projektowane, żeby latały jak najwolniej i niestety na tym cierpią. Lata projektowania modeli nauczyły mnie, że większość producentów, niestety, nie ma pojęcia co robi i dobiera profile tak samo teraz jak w latach 80. No i jest specjalne miejsce w piekle dla producentów którzy zatrzymują się w pół kroku i wstawiają jeden profil AG na całe skrzydło (bo AG chodzą, tak jak moje profile, całymi rodzinami i jest to opisane na sttonie gdzie są dostępne za darmo). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zizu82 Opublikowano 6 Kwietnia Autor Udostępnij Opublikowano 6 Kwietnia a taki Adventure-EF 2.8 albo Serenity-EVL 2.5 jak wypadaja? patrzylem tez na cos takiego Geronimo 2.5 (https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=GERONIMO&name=geronimo-2-f5j-2-5m) i z tego co widze akurat jest na profilu AG znaczy sie, ze chyba dobrze, a konstrukcja wielo juz letnia jednak. A juz zupelnie w takim razie konczac jakbys mi zestawil w kolejnosci "latalnosc" tych modeli: Adventure, Serenity, Evolution, Geronimo. (Agile wiem, czytalem i slyszalem osobiscie od p.Wieslawa, ze fajny ale jednak cos wiekszego bym chcial). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojcio69 Opublikowano 6 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 6 Kwietnia https://www.arthobby.pl/szybowce/product/zefir-2-3m-0200/ and ask no more. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 6 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 6 Kwietnia Zefir jest bardzo cool, ale do termiki to jest to trochę inna bestia, bo lata się bardziej makietowo (bo to półmakieta jednak). Co jest super, ale jednak jest nieco trudniejsze. Jeśli nie masz wielkiego ciśnienia na czas, to pokaże Ci taką fotkę: A Jeszcze na golasa 3,4m, następca Silenta, tutaj w konfiguracji termicznej. Z mniejszymi wzniosami zaś śmiało można zbocze atakować. Prezentacja na forum pewnie w przyszły weekend Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zizu82 Opublikowano 6 Kwietnia Autor Udostępnij Opublikowano 6 Kwietnia O i prosze! Cos czego mi brakowalo na stronie ArtHobby zrobili za nich Niemcy: https://www.pp-rc.de/FLYING-MODELS/ART-HOBBY/ELECTRO-GLIDERS/Sailplane-model-Agile-EC-2-0m.htm?shop=pp-rc_en&SessionId=&a=article&ProdNr=A2835&p=127 ...przystepne info o zastosowaniu modelu, tutaj akurat Agile (zakladka Product Data) Gdyby bylo cos takiego na stronie ArtHobby p.Wieslaw pewnie oszczedzilby sobie duzej ilosci telefonow, choc moze lubi pogadac ..a i klienci tacy jak ja dawno temu zrobiliby zakup zamiast rozkminiac co i jak. Z drugiej strony jak patrze na strony Modelotu i Blejzyka to ArtHobby wypada i tak swietnie. Jakby im nie zalezalo, zeby sprzedac. Marketing Panie marketing. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 6 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 6 Kwietnia 11 godzin temu, zizu82 napisał: ... - rozpietosc - generalnie znana mi jest zasada, ze im wieksza rozpietosc tym ma wieksza bezwladnosc a co za tym idzie lepiej lata, mniej jest podatny na nagle podmuchy wiatru, - masa/obciazenie powierzchni - wydaje mi sie ze sama masa o niczym nie swiadczy a jedynie stosunek masy do powierzchni nosnej, czyli obciazenie powierzchni. Tutaj nie mam pewnosci, ale wydaje mi sie, ze im wieksze obciazenie tym model lata szybciej, lepiej radzi sobie w trudnych warunkach, lepiej tnie powietrze (dobre na zbocze). Natomiast mniejsze obciazenie jest domena latania termicznego? - wzniosy - im bardziej plaski tym lepszy do akrobacji ale trudniejszy w pilotarzu, im wiecej wzniosow tym bardziej stabilny szczegolnie potrzebne w lataniu termicznym? - profile - tutaj mam najwiekszy problem a zaraz z pewnoscia jest to jeden z wazniejszych parametrow. Czy moglbym prosic o wylozenie podstawowych profili z ich zastosowaniem? Znam SD7037 do termiki, RG15 (zbocze?), SD7080 (termika?), domyslam sie jednak, ze sa to stosunkowo stare profile i teraz robi sie konstrukcje oparte na zmodyfikowanych ich wersjach albo zupelnie nowych, rowniez uzycie kilku profili na model. - cieciwa skrzydla/wydluzenie - to mnie tez bardzo ciekawi, przy danej powierzchni nosnej jaki wplyw na zachowanie modelu bedzie mialo zmniejszanie/zwiekszanie cieciwy kosztem rozpietosci. Wieksze modele z reguly maja wieksze wydluzenie, ale roznice w proporcjach sa jednak mocno widoczne w kazdej katergori rozpietosciowej. Przyklad modelu ArtHobby Adventure E2.7m z cieciwa w najszerszym miejscu zaledwie 190mm i szybko sie zmniejszajaca. Co to daje? - mechanizacja skrzydla - mnie wiecej rozumiem, ze wiecej powierzchni sterowych daje wiecej mozliwosci kontroli modelu np predkosci co przydaje sie do ladowania i termiki. Klapolotki, butterfly, itd. - usterzenie - rudnicki vs V. V lzejszy ale wymaga trudniejszego programowania choc nie wiem czy przy obecnych nadajnikach jest to w ogole wada. - dlugosc - nie zauwazylem jakich istotnych roznic, na pewno ma znaczenie, ale raczej nie jest to parametr rozwarzany przy zakupie. ... 8 godzin temu, zizu82 napisał: To sie wszystko zgadza, nie mniej nie interesuje mnie tak bardzo teoria konstrukcji co jakies praktyczne wskazowki, ktore moglyby nieco rozjasnic temat i pomoc przy wyborze modelu. Czesc takich wskazowek staralem sie wymienic, byc moze ktos pokusilby sie podzielic swoimi uwagami. Najwieksze braki mam w zastosowaniu profili, choc nie oczekuje tu omowienia ich parametrow, a raczej chcialbym skupic sie na kilku popularnych i krotko wymienic ich wlasciwosci, zebym wiedzial co kupuje. Np SD7080 z tego co wyczytalem jest powszechnie uznawany za dosyc wolny. Zadajasz raczej podstawowe pytania, i nic w tym zlego oczywiscie, ale uwazam ze troche teorii aerodynamiki (a i konstrukcii tez) jeszce nikomu nie zaszkodzillo ?. Czy masz jakiekolwiek doswiadczenie w lataniu modelami czy dopiero zaczynasz? Nie zebym sie czepial ?, ale facet od usterzenie V to Rudlicki, nie Rudnicki. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Jerzy Markiton Opublikowano 6 Kwietnia Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 6 Kwietnia 9 godzin temu, zizu82 napisał: Cześć ! - rozpietosc - generalnie znana mi jest zasada, ze im wieksza rozpietosc tym ma wieksza bezwladnosc a co za tym idzie lepiej lata, mniej jest podatny na nagle podmuchy wiatru, - masa/obciazenie powierzchni - wydaje mi sie ze sama masa o niczym nie swiadczy a jedynie stosunek masy do powierzchni nosnej, czyli obciazenie powierzchni. Tutaj nie mam pewnosci, ale wydaje mi sie, ze im wieksze obciazenie tym model lata szybciej, lepiej radzi sobie w trudnych warunkach, lepiej tnie powietrze (dobre na zbocze). Natomiast mniejsze obciazenie jest domena latania termicznego? - wzniosy - im bardziej plaski tym lepszy do akrobacji ale trudniejszy w pilotarzu, im wiecej wzniosow tym bardziej stabilny szczegolnie potrzebne w lataniu termicznym? - profile - tutaj mam najwiekszy problem a zaraz z pewnoscia jest to jeden z wazniejszych parametrow. Czy moglbym prosic o wylozenie podstawowych profili z ich zastosowaniem? Znam SD7037 do termiki, RG15 (zbocze?), SD7080 (termika?), domyslam sie jednak, ze sa to stosunkowo stare profile i teraz robi sie konstrukcje oparte na zmodyfikowanych ich wersjach albo zupelnie nowych, rowniez uzycie kilku profili na model. - cieciwa skrzydla/wydluzenie - to mnie tez bardzo ciekawi, przy danej powierzchni nosnej jaki wplyw na zachowanie modelu bedzie mialo zmniejszanie/zwiekszanie cieciwy kosztem rozpietosci. Wieksze modele z reguly maja wieksze wydluzenie, ale roznice w proporcjach sa jednak mocno widoczne w kazdej katergori rozpietosciowej. Przyklad modelu ArtHobby Adventure E2.7m z cieciwa w najszerszym miejscu zaledwie 190mm i szybko sie zmniejszajaca. Co to daje? - mechanizacja skrzydla - mnie wiecej rozumiem, ze wiecej powierzchni sterowych daje wiecej mozliwosci kontroli modelu np predkosci co przydaje sie do ladowania i termiki. Klapolotki, butterfly, itd. - usterzenie - rudnicki vs V. V lzejszy ale wymaga trudniejszego programowania choc nie wiem czy przy obecnych nadajnikach jest to w ogole wada. - dlugosc - nie zauwazylem jakich istotnych roznic, na pewno ma znaczenie, ale raczej nie jest to parametr rozwarzany przy zakupie. Cos istotnego pominalem? ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Poruszyłeś problemy do rozwiązania których potrzeba kilku - kilkunastu pozycji, jak to ładnie zaanonsował Andrzej. Rozpiętość skrzydeł sama w sobie ma niewielki wpływ na odporność na podmuchy wiatru. Obciążenie powierzchni nośnej - tak ! Na 2-gi punkt sam sobie odpowiedziałeś. Ze wzniosami to trochę nie tak - zrobiłem Wilgę z "0" wznosem skrzydeł i fatalnie zakręca a beczkę robi bardzo opornie....Istotne będzie położenie S.C w osi pionowej. Im niżej - tym model chętniej wraca do poziomu. Im cięższe skrzydła (strukturalnie) tym wznios powinien być większy. Wszystkie profile, które wymieniłeś były liczone na większe "Re". Z "Re" na których aktualnie chcielibyśmy latać - zdecydowanie się kłócą. W większości wypadków brak charakterystyk tych profili dla Re 100 000 i mniejszych. A te które są - wyraźnie wskazują, że w większości produkowanych modeli nie powinny mieć zastosowania. Początkujący, z uwagi na swoje reakcje chciałby latać jak najwolniej ? A, że schodzi w takim przypadku z Re gdzie twórca profilu pokazuje, że profil robi się niebezpieczny lub ma fatalną charakterystykę - nie zdaje sobie z tego sprawy. I odwrotnie - wylatany pilot oczekuje od modelu prędkości, i - jeżeli to możliwe, balastuje go, ile może... Ale chce zakręt na "bazie" utrzymać tej samej średnicy. Co robi ? - Zaciąga bardziej wysokość w zakręcie ! Profil (skrzydło) przechodzi na większe kąty natarcia, tam - gdzie ten profil już ma delikatnie mówiąc - brzydką charakterystykę przeciągnięcia ! Czy RG-15 nadaje się na zbocze ?? Da się nim polatać na zboczu. Ale już w 80 latach stwierdzono, że więcej się z tego profilu nie wyciśnie, że zakręty trzeba robić o znacznie większej średnicy tracąc przy tym czas na bazach. Więc się od niego odeszło. Wydłużenie to stosunek rozpiętości do cięciwy. Im większe wydłużenie - tym mniejszy opór indukowany. Istotnego wzrostu oporu indukowanego możemy zaobserwować na dużych kątach natarcia. Teoretycznie: wydłużenie "nieskończoność" - opór indukowany nie istnieje. Na dużych kątach natarcia (latanie w termice) - może przekroczyć 50 % całkowitego oporu modelu. Ale, im mniejsza cięciwa skrzydła - tym mniejsza sztywność skrzydła. Czyli potrzebny jakiś kompromis, często rozwiązaniem lub pomocą może być technologia wykonania skrzydła. Generalnie - model do termiki (F3J, F5J, F3L, F5L) będzie miał mniejsze cięciwy, smuklejsze skrzydło. I dla odmiany modele na zbocze - będą latały na małych kątach. Problem z oporem indukowanym występuje sporadycznie lub wcale... Dlatego stosuje się mniejsze wydłużenia. Większa cięciwa sprzyja większej sztywności skrzydła. Większa cięciwa to również większa wytrzymałość dźwigara, a tej nigdy na zboczu nie ma za dużo. Mechanizacja skrzydła - w zasadzie spotkałem tylko 2 modele w których działała. Nie do końca tak, jak bym oczekiwał - ale działała. To jest Toxic i Agille. W pozostałych modelach użyteczny był tylko Butterfly ! Klapy i lotki na minus - model był tylko szybko na dole, przyrost prędkości poziomej - nieznaczny. Klapy i lotki na + - model tak spowalniał, że zawsze było się na granicy przeciągnięcia i kontra wysokością w dół rzadko przynosiła jakikolwiek efekt. W większości wypadków model robił się nerwowy i reagował skokowo na wysokość. Wyraźnie w tej fazie chciał być zawsze dobalastowany. Zrobiłem Jazz-a na TP-29 (60?). Profil dedykowany do małych zboczówek (60"). Czyli przy mniejszym Re miał pozwalać na ciasne zakręty. A, że miało to 1,5m i jakieś 600g masy - kapitalnie krążył w termice. Ale ta sama masa nie pozwalała utrzymać się na zboczu już przy 10m/sek. Zdmuchiwało go za zbocze. Rodzaj usterzenia zbyt często jest demonizowany. Z każdym usterzeniem są problemy, ale innego rodzaju. Osobiście nie zauważyłem żadnych różnić w usterzeniu V, klasycznym, krzyżowym czy T. Każde z nich ma swoje niuanse. Jeżeli nie błędów strukturalnych przy dzisiejszych nadajnikach wszystko można doregulować. Trzeba temu trochę poświęcić czasu i wiedzieć, co chcesz doregulować. Długość kadłuba - niewiele mówi. Zasada mówi, że im dłuższy nos - tym model (wytrącony z równowagi) dłużej będzie się przywracał do stabilnego poziomu i tracił w tym czasie cenne metry, czy sekundy. Dla nas naiistotniejsza jest odległość od aerodynamicznego środka skrzydła do aerodynamicznego środka statecznika. Interesuje nas moment stateczności, który przejawi się w zachowaniu modelu. Przyjmuje się, że model do termiki projektuje się z większym momentem stateczności niż zboczówki, od których oczekujemy większej zwrotności i ciaśniejszych zakrętów. Ale przyjmując ten sam moment stateczności, to model z dłuższym ogonem i mniejszym statecznikiem zrobi zakręt czy pętlę wolniej, niż model z krótszym ogonem i większym statecznikiem poziomym. Profile... Im większe ugięcie środkowej - tym większa siła nośna. OPO ma 3% ugięcia. Więc będzie miał wyraźnie większą siłę nośną niż takie samo skrzydło z 2% ugięciem. Ale też większy opór, zwłaszcza w zakresie niskich kątów natarcia, co go raczej dyskwalifikuje ze zbocza, a dobrze rokuje w termice. Uffff ! Ale cegła ?! Powyższe dywagacje mogą zawierać błędy. Ale pochodzą z moich obserwacji modeli własnych i kolegów, których miałem możliwość obserwować podczas lotu. Jest tu oczywiście mnóstwo skrótów myślowych. Ale może stanie się przyczynkiem do rozsądnej dyskusji. Pozdrawiam - Jurek 3 4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zizu82 Opublikowano 7 Kwietnia Autor Udostępnij Opublikowano 7 Kwietnia 14 godzin temu, Jerzy Markiton napisał: No i pięknie. Wyciagnalem dla siebie kilka ciekawych informacji. Dziekuje! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jerzy Markiton Opublikowano 7 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 7 Kwietnia Fajnie, że mogłem się przysłużyć ! Pozdrawiam - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zizu82 Opublikowano 8 Kwietnia Autor Udostępnij Opublikowano 8 Kwietnia W dniu 6.04.2024 o 16:36, Patryk Sokol napisał: Evolution jest całkiem latalny, ale trochę cierpi na za małych klapach i lotkach ... @Patryk Sokol Czy ma tu sens ich powiekszanie czy sa jakie sa ze wzgledu na uwarunkowania konstrukcyjne? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jerzy Markiton Opublikowano 8 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 8 Kwietnia Jeżeli szukasz modelu uniwersalnego - to polecam Jaskółkę z Modellot-u ! Tylko ciutek ustępuje kompozytowemu Toxic-owi ! Jeżeli 2,5m to dla Ciebie za ma ło to weź Eclips-a ! Nie będziesz Pan żałował !!! Ale, jeśli preferujesz termikę - to bierz Agille. O nowym Silencie nie będę się wypowiadał, bo nie miałem w łapach. Patryk z pewnością babola nie wypuści.... Gdybym nie miał Toxica z pewnością bym w to wszedł ! Pozdrawiam - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zizu82 Opublikowano 8 Kwietnia Autor Udostępnij Opublikowano 8 Kwietnia 10 minut temu, Jerzy Markiton napisał: ... Jeżeli 2,5m to dla Ciebie za ma ło to weź Eclips-a,.. @Jerzy Markiton nie znam, podpowiesz gdzie szukać? ani to Modellot, ani Blejzyk, ani ArtHobby, przynajmniej nie widze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 8 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 8 Kwietnia 6 godzin temu, zizu82 napisał: @Patryk Sokol Czy ma tu sens ich powiekszanie czy sa jakie sa ze wzgledu na uwarunkowania konstrukcyjne? Nie powiększysz, bo model ma wlaminowane zawiasy. Są gdzie są. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojcio69 Opublikowano 9 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 9 Kwietnia 9 godzin temu, zizu82 napisał: @Jerzy Markiton nie znam, podpowiesz gdzie szukać? ani to Modellot, ani Blejzyk, ani ArtHobby, przynajmniej nie widze. https://composite-rc-gliders.com/en/p/tt-eclipse ale coś wyrośnięty, bo ma +80cm w skrzydłach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zizu82 Opublikowano 9 Kwietnia Autor Udostępnij Opublikowano 9 Kwietnia 9 godzin temu, Patryk Sokol napisał: Nie powiększysz, bo model ma wlaminowane zawiasy. Są gdzie są. @Patryk Sokol A nie no to wiadomo, mialem na mysli zamowienie z od razu powiekszonymi. Chodzilo mi bardziej czy rozmiar powierzchni sterowych jest scisle uwarunkowany konstrukcja/profilem a zwiekszanie nie spowoduje, ze pogorsza sie wlasciwosci lotne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi