Skocz do zawartości

ŻUBR -ale nie z szyszek chmielowych.


RyżyKoń

Rekomendowane odpowiedzi

1135.thumb.jpg.d5db038a8b24a849f77fa501c58df7a5.jpg

 

LWS-6 ŻUBR. 

 

Właściwie wszystko o nim powiedziano i napisano. Chyba każdy z nas chociaż raz widział zdjęcie tego samolotu. Wielu mówi o nim "BRZYDAL" , ale ja sądzę że nasz Żubr byłby daleko za podium, jeżeli chodzi o brzydotę . Przecież taki  Amiot 143 , to istna podwieszona pod skrzydła salonka cała ze szkła.

 

Amiot_143_photo_LAerophile_May_1934-500x237.jpg.7fde99b64223cb9b3f434a6930401b6b.jpg

 

czy również francuski Bloch MB 200

 

Bloch_MB_200.png.0a14298d0653f4868837537c26a2e2c7.png

 

lub Farman

Farman.jpg.734c366242824517c610ddd3f0eac8d6.jpg

 

 Farman_F.124_LAronautique_October1926.thumb.jpg.f42565f11bfee097c1c36d1531602050.jpg

 

Czy amerykański  Boeing B-9g ,

123456.jpg.5e290aeb48dc8eca644399b82581ec6c.jpg

 

ale klasą dla siebie był ciężki bombowiec radziecki Tupolev TB-3

 

4-11-1080x624.thumb.jpg.9b1eae540b7be62c3fd8c9330933e6e2.jpg

 

No właśnie, nasz Żubr to piękniś przy nich , a do tego przecież to nasz bombowiec. Fakt,   równocześnie budowano niesamowicie nowoczesnego Łosia , a  podobno z powodu ciągłych modernizacji / za wszelką cenę chciano, aby ten samolot latał w naszych barwach/ był to najdroższy samolot II Rzeczpospolitej, to  jednak warto by taki samolot był również jako kombat /subiektywne/. Czy będzie z niego wymiatający kombat ? pewnie nie , ale można spróbować.

Marek przysłał pianki i wszystko jasne , będzie ciężko, bo waga jest słuszna .

 

IMG_20240519_160528392_MP.thumb.jpg.ba16ad8ac1ce2f092a75962d2b0df930.jpg

 

ale nie ma się co dziwić , kadłub tego samolotu to monolit o długości 88cm.

 

IMG_20240521_153325424.thumb.jpg.fca49b00eb3c4103b8e7993045882e94.jpg

 

do tego bardzo szerokie skrzydła i stateczniki

IMG_20240519_160853281_MP.thumb.jpg.1f5ed84b8f9169f54ffe5a9252f9e666.jpg

 

dodajmy jeszcze bardzo duże gondole silników / w oryginale  często je wymieniano ciągle były za słabe/ no, ale taki był nasz Żubr. Koniecznie trzeba zmniejszyć wagę, trzeba powycinać co się da. 

IMG_20240522_075037776.thumb.jpg.f4a4231895ccba09b2e73eeeba3b9053.jpg

 

Przód jest cały ze szkła trzeba wzmocnić podłogę , nakleilem tam na cyjanoakryl sklejkę i całość stała się pancerna.

IMG_20240527_194655788.thumb.jpg.8a740037ebfc871b08c7a4cf1d2c5d37.jpg

 

Wydłubałem trochę i powstał bardzo ażurowy przód.

IMG_20240613_173304724_HDR.thumb.jpg.682b254c09fe110f9b180cda3d1d2945.jpg

 

 

 

Niestety to górnopłat i dojście do elektroniki możliwe jest tylko od spodu. Z boku uniemożliwiają to gondole bardzo dużych silników . Odciąłem spód kadłuba,

 

IMG_20240611_100159612.thumb.jpg.63d3e247edef589729e9cb90c366b0a5.jpg

 

IMG_20240611_100230317.thumb.jpg.ce401bb86a82498e15e73e027c307be3.jpg

 

 

a przypominam w połowie jest on powycinany więc praktycznie tylko wzmocnienie boczne może nadać mu sztywność . Wkleiłem węgiel i rzeczywiście dało to oczekiwany rezultat.

 

IMG_20240611_084729446.thumb.jpg.48c7e09d525aa64a842c27dc505874c3.jpg

 

Tak wiec cała elektronika / regulatory i odbiornik będą zamocowane na ścianach/, a bateria na " suficie " kabiny. Umocowanie tak wysoko baterii prawie w osi skrzydeł może spowoduje polepszenie kręcenia beczek. Może? 

Niestety jestem skąpy i buduje z tego co mam w zapasach szufladowych i nie jest łatwo , bo cala elektronika też waży niesamowicie dużo.

 

IMG_20240531_090950548.thumb.jpg.178b3f99cf257371c26009e3e0388b1e.jpg

 

To już 530 gram!!!!!!!! a  gdzie reszta ?  popychacze, klej, farba serwo ogonowe itd........ Zobaczymy.

m

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację Mariusz z tymi kablami. Wymieniłem , ale to tylko 15 gram mniej. Szkoda ,że nie mam silników od drona  np. Emax 2207  zyskałbym następne 50 , te ważą prawie tonę. Ciągle coś odchudzam , a daleko mi do regulaminowej wagi . Co do malowania nie wiem na co się zdecyduję . 

Pozdrawiam.

m

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek- dzięki! Jest świetnie, ale nie musiałeś😁. Co do oporów, to ma naprawdę duże znaczenie, tak w ogólności, bo być może w tym konkretnym modelu akurat różnica mogłaby być nieistotna w praktyce. Super, lataj Żubrem i daj znać jak się spisuje w powietrzu.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesteś nie tylko dobrym modelarzem ale i fotografem. Pierwszy modeli EPP który mi się tak podoba. Struktura EPP jakoś niknie. Żubr w tym wykonaniu jest „piękny” . Dużo zyskał po zmodyfikowaniu końcówek skrzydeł. Kształtem przypomną mi obecne modele FPV – duży pojemny kadłub i duże skrzydła. Trzyma kciuki za oblot – koniecznie coś nagraj.

 

Ja robię modele z xps-u. Nawet jak stateczniki robię z płytki 6… 9 mm to czoło sterów szlifuję na okrągło a  lotki sterów szlifuję do trójkąta, do 1-3 mm na końcach i wytrzymują  . EPP jest wytrzymalsze , nie wiem dlaczego wszyscy zostawiają takie  grube końcówki . Jakoś sztucznie to wygląda. Być może ja robię błąd…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wow .... Brawo Marek :)

 

Jak zawsze pięknie i wiernie oryginałowie wykonany model.

Żubr miał też wersję rozwojową innego przodu i prezentował się "mniej brzydko" 😂 ale ciesze się, że wykonałeś właśnie tą najbardziej klasyczną wersję.

Oglądając kolejny model Żubra, powoli ociepla mi się jego wizerunek.

W powietrzu ciekawie się prezentuje   ....  oczywiście, bez filmu się nie liczy 👍

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

No cóż , niedopatrzenie, pośpiech i użyłem niesprawnego odbiornika, który powodował awarie lotek i steru wysokości. Bardzo widowiskowa katastrofa nie była tak straszna w skutkach. Oderwane dwa silniki , pęknięty ogon, oraz  zbita  boczna szyba kabiny nawigatora. Całość ocalała dzięki  " pancernej podłodze" kabiny. Naprawa trwała  dwie godziny i na drugi dzień  na lotnisko. Uwagi po oblocie : zastosowane silniki emax-a 2822  o KV 1200 dla których optymalne są śmigła  od 9- 10 x 5 nie koniecznie są dobrym rozwiązaniem.  Nie mogłem znaleźć przelicznika na trójłopatowe , więc samolocik poleciał na 70x40 , czy to dobry zamiennik , nie wiem.  Użyte śmigła wystają około 1 cm ponad spód ŻUBRA i trzeba bardzo uważać podczas lądowania. Oblot odbył się jak zwykle przy wietrze , a szerokie skrzydła i znaczny kadłub też stawiał opór. Jak lata ŻUBR zobaczycie sami. To piękny samolot, a Tomek  / operator kamery/  spowalniając pierwsze i ostatnie fragmenty filmiku nadał ŻUBROWI NIESAMOWICIE MAJESTATYCZNY  wygląd .  W tym filmiku tego nie widać , ale ŻUBR robi bardzo obszerne pętle i wręcz nie chce robić beczek. Mimo to, to przepiękny samolot - tak napisał Grzechu RC-  całkowicie się z nim zgadzam /nieskromnie/ , a że nie akrobata , przeca to bombowiec. Jest jedyny w swoim rodzaju polecam wszystkim. 

 

 

 

 

 

Pozdrawiam.

Marek

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładny i pełen elegancji lot :)

 

Mam jednak wrażenie, że model leci na dodatnim kącie , czyli na lekko zadartym skrzydle.

Wejście w beczkę może być problemem przez nisko ustawiony pod skrzydłem środek masy, to jest jednak górnopłat i trzeba mu dać większe wychylenie lotek. Pewnie lepiej model by się czuł w powietrzu ze śmigłami 7x6, beczkę by zrobił z podparciem a pętla byłaby bardziej żwawa 😉

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.