Dron14 Opublikowano 8 Lipca Udostępnij Opublikowano 8 Lipca Siema. Mam pytanko. Ogarniam autko RC kolegi. W autku obraca się łożysko w swoim gnieździe. Jakie macie sposoby na takie przypadki? Zależy mi na tym aby sposób był demontowalny w razie wymiany łożyska.Czy mogę je oblecieć dookoła cienką taśmą tak żeby pasowało na wcisk i nic nie było widać? Czy będzie to zgodne ze sztuką? Luz jest niewielki ale mimo to się obraca. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AndrzejC Opublikowano 8 Lipca Udostępnij Opublikowano 8 Lipca Klej do osadzania łożysk i tulei Loctite 603 10ml A.C. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dron14 Opublikowano 8 Lipca Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 1 godzinę temu, AndrzejC napisał: Klej do osadzania łożysk i tulei Loctite 603 10ml A.C. Apropos tego kleju, który wymieniłeś. Będzie to potem demontowalne? Jeżeli trzeba będzie podgrzać to odpada bo cały korpus a co za tym idzie gniazdo łożyska jest plastikowe. A co sądzisz o sposobie z taśmą? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 8 Lipca Udostępnij Opublikowano 8 Lipca Jeśli gniazdo jest z tworzywa to ABSOLUTNIE NIE WOLNO zbliżać się do niego z Loctitem. Zmasakruje to tworzywo i nic nie sklei. Taśma powinna być OK, klej CA z przyśpieszaczem (żeby nie zdążył się rozlać nigdzie) też da rady Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AndrzejC Opublikowano 8 Lipca Udostępnij Opublikowano 8 Lipca Godzinę temu, Patryk Sokol napisał: Jeśli gniazdo jest z tworzywa to ABSOLUTNIE NIE WOLNO zbliżać się do niego z Loctitem. Zmasakruje to tworzywo i nic nie sklei. Taśma powinna być OK, klej CA z przyśpieszaczem (żeby nie zdążył się rozlać nigdzie) też da rady No przepraszam, a dlaczego nie wolno? Próbowałeś kiedyś? Przypuszczam, że wątpię. Akurat z tymi problemami z łożyskami (przypuszczam), że mam dłużej do czynienia niż kolega oponent żyje na tym świecie😀. Loctite 603 nie jest klejem agresywnym i jest do wyczyszczenia, ponieważ nie jest jego zadaniem kleić, tylko ustalać osiowość. Po to mądrzy ludzie ten specyfik stworzyli. Jest jeszcze parę innych podobnych, ale ten jest ogólnie dostępny Ten klej jest powszechnie stosowany w przemyśle jako środek naprawczy do gniazd łożyskowych. Niestety w naszych warunkach modelarskich działa na krótką metę, bo łożysko i tak dostanie nowych luzów. w gnieździe Z wielu powodów. A najważniejszy jest taki,że w naszych modelach są takie reżimy, że cały przemysł się chowa🥺. Są sposoby na naprawę , ale trzeba mieć dostęp do precyzyjnych maszyn. Jeżeli jest trochę "mięsa"obok gniazda, to ja bym rozwiercił precyzyjnie to gniazdo i wcisnął tuleję, albo stalową, albo z duralu, ale porządnego PA 6 np. Taśma, jaka by ona nie była, albo klej cyjano-akrylowy w tym przypadku kompletnie się nie nada, a jeszcze może nieodwracalnych szkód narobić. Bo to z całym szacunkiem gównolit jest. I totalna prowizorka. A.C. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jurek_O. Opublikowano 8 Lipca Udostępnij Opublikowano 8 Lipca Łożysko można "pocynować". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 8 Lipca Udostępnij Opublikowano 8 Lipca Tak próbowałem. Wszystkie tworzywa które testowałem robią się kruche od kontaktu z klejami anerobowymi. Każda instrukcja do helikoptera tego zakazuje... Za to mocowanie łożyska na CA to standard w helikach. Mało elegancki, ale działa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AndrzejC Opublikowano 8 Lipca Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 33 minuty temu, Jurek_O. napisał: Łożysko można "pocynować". To chyba tylko w "redukcjach". W wyczynie, jaki by on nie był, cynowania, cokolwiek to znaczy, nie stosuje się.🙂 A.C. 35 minut temu, Patryk Sokol napisał: Tak próbowałem. Wszystkie tworzywa które testowałem robią się kruche od kontaktu z klejami anerobowymi. Każda instrukcja do helikoptera tego zakazuje... Możesz sprecyzować? Jak tworzywo odporne na w zasadzie na każdą chemię po naniesieniu cieniutkiej warstwy kleju na zewnętrzną powierzchnię łożyska może się zrobić kruche? Miałem parę autek do naprawy właśnie z rozwalonymi gniazdami. I centrowanie 603 doraźnie pomagało. i nic nie było kruche Później trzeba było toczyć tulejki pod łożyska. Ale to już inna bajka... A.C. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 8 Lipca Udostępnij Opublikowano 8 Lipca Ma rację Andrzej ale może mieć rację również Patryk: 1. Informacja z metryczki „Mieszanka zatrzymująca - wysoka wytrzymałość. Idealny do łożysk. Do stosowania na ściśle przylegających częściach cylindrycznych. Wysoka tolerancja oleju. To masa utrzymująca o wysokiej wytrzymałości. Przeznaczony do klejenia cylindrycznych części złączek, zwłaszcza łożysk spiekanych, a także tam, gdzie nie można zapewnić niezmiennie czystych powierzchni. Produkt utwardza się, gdy jest zamknięty w braku powietrza między ściśle przylegającymi powierzchniami metalowymi i zapobiega poluzowaniu i wyciekom spowodowanym wstrząsami i wibracjami. Ma wysoką tolerancję na olej.” 2. W mojej praktyce zawodowej unikałem znajomości z inżynierami, którzy projektowali takie gniazdo łożyska kulkowego, które dawało możliwość obrotu bieżni zewnętrznej łożyska w założonych warunkach eksploatacji (pasowanie, tolerancje, materiałoznastwo) 3. Andrzej ma rację przy klejeniu „metal-metal” ale Patryk zapewne ma doświadczenia przy klejeniu „tworzywo wysokoudarowe-metal” więc też rację ma. 4. Ja opowiem prawdziwą dykteryjkę na temat lakieru wspomnianego producenta kleju. Otóż dawno temu, gdy wszyscy byliśmy zachwyceni tym producentem ten namówił nas do pomalowania samolotu MiG-21 po remoncie głównym swoim lakierem co dawało spadek masy samolotu o circa 200kg. Po pierwszym oblocie, gdy samolot przekroczył barierę dźwięku i wylądował z pokrycia lakierniczego pozostał tylko numer boczny i dzięki temu poznaliśmy, że to jest nasz samolot. Tak więc… Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dron14 Opublikowano 8 Lipca Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 1 godzinę temu, stan_m napisał: Ma rację Andrzej ale może mieć rację również Patryk: 1. Informacja z metryczki „Mieszanka zatrzymująca - wysoka wytrzymałość. Idealny do łożysk. Do stosowania na ściśle przylegających częściach cylindrycznych. Wysoka tolerancja oleju. To masa utrzymująca o wysokiej wytrzymałości. Przeznaczony do klejenia cylindrycznych części złączek, zwłaszcza łożysk spiekanych, a także tam, gdzie nie można zapewnić niezmiennie czystych powierzchni. Produkt utwardza się, gdy jest zamknięty w braku powietrza między ściśle przylegającymi powierzchniami metalowymi i zapobiega poluzowaniu i wyciekom spowodowanym wstrząsami i wibracjami. Ma wysoką tolerancję na olej.” 2. W mojej praktyce zawodowej unikałem znajomości z inżynierami, którzy projektowali takie gniazdo łożyska kulkowego, które dawało możliwość obrotu bieżni zewnętrznej łożyska w założonych warunkach eksploatacji (pasowanie, tolerancje, materiałoznastwo) 3. Andrzej ma rację przy klejeniu „metal-metal” ale Patryk zapewne ma doświadczenia przy klejeniu „tworzywo wysokoudarowe-metal” więc też rację ma. 4. Ja opowiem prawdziwą dykteryjkę na temat lakieru wspomnianego producenta kleju. Otóż dawno temu, gdy wszyscy byliśmy zachwyceni tym producentem ten namówił nas do pomalowania samolotu MiG-21 po remoncie głównym swoim lakierem co dawało spadek masy samolotu o circa 200kg. Po pierwszym oblocie, gdy samolot przekroczył barierę dźwięku i wylądował z pokrycia lakierniczego pozostał tylko numer boczny i dzięki temu poznaliśmy, że to jest nasz samolot. Tak więc… A ty jak sądzisz? Co zastosować? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 8 Lipca Udostępnij Opublikowano 8 Lipca Słuchajcie dla pewności. Tu jest fragment instrukcji do Trexa 470lm: T43 to klej anerobowy, odpowiednik czerwonego Loctite'u Tutaj macie slajd z prezentacji Loctite'a (ze szkolenia na którym kiedyś byłem BTW...) Utwardza się między dwoma metalowymi powierzchniami Sam kiedyś przez przypadek przeprowadziłem próbę w swoim pierwszym helikopterze. Wystarczyło, że ubrudziłem wkręt wchodzący w tworzywo. Następnego dnia wkręt był wyrwany (trzymał zastrzał ogona), tworzywo rozleciało się jak by było z czekolady. Kleje anerobowe są jedynie do metali i tyle. W praktyce śmigłowcowej łożyska śmigłowcowe osadza się na CA w tworzywie. Mi też się to nie podoba, ale ta metoda działa. Dopchanie na taśmę też już widywałem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dron14 Opublikowano 8 Lipca Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca A jak sądzisz czy takie do pachnie na taśmę będzie trwałe czy jednak to prowizora i tak nie robić? Pytam ,bo to dla ziomka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 8 Lipca Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 3 minuty temu, Dron14 napisał: A jak sądzisz czy takie do pachnie na taśmę będzie trwałe czy jednak to prowizora i tak nie robić? Pytam ,bo to dla ziomka. Tyle trwałe ile trwałe Jak dobrze dobierzesz taśmę, to wytrzyma całkiem sporo. Taśma ma tę zaletę, że jak się podda po czasie, to zawsze możesz pójść w cyjanoakryl. W drugą stronę już byłoby trudniej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dron14 Opublikowano 8 Lipca Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca Ogólnie mogę tak ziomkowi zrobić o ile go o tym powiadomię? Jest to zgodne ze sztuką? Ale cyjanoakryl będzie w razie czego demontowalny? Wydaje mi się ,że nie bardzo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 8 Lipca Udostępnij Opublikowano 8 Lipca Ujmę to tak - ja bym tak zrobił A czy Tobie wolno, to nie wiem Cyjonakryl będzie demontowalny. On się nie trzyma metalu specjalnie mocno, więc jak będziesz chciał usunąć to łożysko, to większość CA zostanie w tworzywie i będzie stanowiło gniazdo pod kolejne łożysko. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dron14 Opublikowano 10 Lipca Autor Udostępnij Opublikowano 10 Lipca W dniu 9.07.2024 o 00:17, Patryk Sokol napisał: Ujmę to tak - ja bym tak zrobił A czy Tobie wolno, to nie wiem Cyjonakryl będzie demontowalny. On się nie trzyma metalu specjalnie mocno, więc jak będziesz chciał usunąć to łożysko, to większość CA zostanie w tworzywie i będzie stanowiło gniazdo pod kolejne łożysko Aporopo w jaki sposób kleisz łożysko cyjanoakrylem? Bezpośrednio czy może psiaksz czymś łożysko ,żeby potem było wyjmowalne? Mógłbyś opisać cały proces jak przysłowiowo "krowie na rowie"? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bubu2 Opublikowano 10 Lipca Udostępnij Opublikowano 10 Lipca Patryku, klej anaerobowy, nie anerobowy. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 10 Lipca Udostępnij Opublikowano 10 Lipca Teraz, bubu2 napisał: Patryku, klej anaerobowy, nie anerobowy. Nowy dzien, nowa wiedza 2 minuty temu, Dron14 napisał: Aporopo w jaki sposób kleisz łożysko cyjanoakrylem? Bezpośrednio czy może psiaksz czymś łożysko ,żeby potem było wyjmowalne? Mógłbyś opisać cały proces jak przysłowiowo "krowie na rowie"? Nakładam minimalną ilość CA na pionowe ścianki gniazda (naprawdę małe), wkładam łożysko na swoje miejsce (nie odtłuszczam go) i psikam przyśpieszaczem do CA Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dron14 Opublikowano 10 Lipca Autor Udostępnij Opublikowano 10 Lipca 6 minut temu, Patryk Sokol napisał: Nakładam minimalną ilość CA na pionowe ścianki gniazda (naprawdę małe), wkładam łożysko na swoje miejsce (nie odtłuszczam go) i psikam przyśpieszaczem do CA Czyli łożysko łapie się tylko "tyłem" a dokładnie tą zaślepką od kulek a nie obwodem? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 10 Lipca Udostępnij Opublikowano 10 Lipca Łożysko łapie się zewnętrzną bieżnią. Czyli jakbyś osadzał łożysko w przelotowej rurce, to CA idzie na ścianki rurki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi