Skocz do zawartości


Zdjęcie

Hydro trener


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
24 odpowiedzi w tym temacie

#1 JANTAR87

JANTAR87
  • Modelarz
  • 122 postów
  • Age: 31
  • SkądZawiercie
  • Imię:Robert

Napisano 26 luty 2017 - 20:24

Cześć,

 

kiedyś dawno temu strugałem sobie "trenerka" aż nagle przesiadłem się na kombaty rc :D a trener został i zakurzył się :(
Ale jakoś ostatnio zdecydowałem się za niego zabrać, taka odskocznia chyba :)  Na zdjęciach widać wycięte kanały w bokach kadłuba, będą w nich LEDy :) to samo w stateczniku poziomym i skrzydłach. Ale do rzeczy,  o ile nie będzie problemu z tradycyjną wersją kołową tak z wersją HYDRO nie mam pojęcia jak się do  tego zabrać a planuję w wakacje start w zawodach wodnosamolotów w Poraju na Śląsku :) Chciałbym wykorzystać o ile to będzie możliwe mocowanie podwozia "kołowego" do zastrzałów mocowania pływaków :)
Dane:
rozpiętość; 1460mm
cięciwa 260mm
długość 1080mm

Waga tego co na zdjęciach 660g.

Miał być elektryk ale ostatecznie mam zamiar napędzić to MVVSem 3,5cm lub OS MAX 4cm. Trzy serwa typu standard+mini na gaz, pakiet AAA 1000Mah do odbiornika (+ Li-Pol 11,1V 1300mAh do LEDów dokładany do wersji kołowej ).

Pytanie zasadnicze, jak obliczyć jaką wyporność i wielkość tym samym ,mają mieć pływaki i jaką techniką najlepiej je zrobić jak już znajdę jakieś plany. Konstrukcja, styro+szmata, metoda traconego styropianu ?

 

 

Dzięki za uwagi i pomoc :)

Załączone miniatury

  • dsc_0447.jpg
  • dsc_0448.jpg

  • 0

#2 majula7

majula7
  • Modelarz
  • 577 postów
  • Age: 40
  • SkądŚwidnik
  • Imię:Patryk

Napisano 26 luty 2017 - 21:06

Zapomnij o tych silnikach jak chcesz z wody jechac
plywaki kup styro, poczytaj na forum z czym sie to je
Daj silnik 6cm i bedzie ok
Bedziesz mial zajawke jak sie uda
Mini na gaz !!!
Ze piec lat temu podczas dni ,miasta' pokazy robilismy
latam,latam i gaz zablokowal sie w 0,5
Najdluzsze latanie w zyciu, wypalenie 200ml paliwa w silniku 0.25 zajelo prawie 0,5h
W tym modelu serwo gazu daj najlepsze jakie masz
  • 0

#3 JANTAR87

JANTAR87
  • Modelarz
  • 122 postów
  • Age: 31
  • SkądZawiercie
  • Imię:Robert

Napisano 26 luty 2017 - 21:30

Cześć, dzięki za podpowiedzi. Serwo zawsze może paść, mini na metalowych zębach, cyfrowe, standard, z łożyskami lub bez :)  Ja dam MG90S. Wszystkie daję nowe ale siły na przepustnicy nie trzeba wielkiej :)
Myślałem, że silnik 3,5-4cm to będzie dość, biorąc pod uwagę, że MOC to one mają :) 


  • 0

#4 Irek M

Irek M
  • Modelarz
  • 3282 postów
  • Age: 54
  • SkądGdańsk
  • Imię:Irek

Napisano 26 luty 2017 - 22:11

Jeśli dobrze pamiętam to pływaki powinny mieć wyporność 3 x większą od masy modelu model.


  • 0

#5 JANTAR87

JANTAR87
  • Modelarz
  • 122 postów
  • Age: 31
  • SkądZawiercie
  • Imię:Robert

Napisano 26 luty 2017 - 22:33

Rozumiem wyporność większą o 500gr no niechby 1000gr od masy modelu, choćby z pływakami ale 3x więcej ?


  • 0

#6 dziobak

dziobak
  • Modelarz
  • 477 postów
  • Age: 66
  • SkądSzczecin
  • Imię:Władek

Napisano 26 luty 2017 - 22:44

Tu masz coś o pływakach   http://www.alehar.ap...y_wicherek.html  lub gotowce ze sklepu  https://modelemax.pl/pl/633-plywaki


  • 0

#7 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 1789 postów
  • Age: 51
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 27 luty 2017 - 12:46

Wyporność pływaków oblicza się na tzw. współczynnik pływalności który nie powinien być zdaniem Schier-a mniejszy niż 3.

Do obliczeń bierze się masę modelu z pływakami a skoro nie wiemy na wstępie jakie duże będą pływaki, takie obliczenia czasem trzeba powtórzyć dwa lub trzy razy aby dojść do właściwych proporcji (metoda iteracji)

Proponuję zaglądnąć na moją stronę www.modelemirek.republika.pl w zakładce modele inne/na wodzie na śniegu znajduje się rysunek pozwalający określić wszystkie parametry do obliczeń oraz kilka zdjęć z budowy pływaków konstrukcyjnych i laminatowych.

 

ms


  • 0

#8 noker

noker

    ... a ile to kosztuje?

  • Moderatorzy Forum
  • 1191 postów
  • Age: 43
  • GG:
  • SkądPuławy City
  • Imię:✈ Rafał

Napisano 27 luty 2017 - 13:32

a ja gdzieś czytałem, że powinien mieć długość conajmniej 80% długości samolotu


  • 0

#9 JANTAR87

JANTAR87
  • Modelarz
  • 122 postów
  • Age: 31
  • SkądZawiercie
  • Imię:Robert

Napisano 27 luty 2017 - 13:58

Cześć,
Panie Władku tę stronkę właśnie wczoraj znalazłem i być może z niej będę robić pływaki.
Co do długości pływaków, która powinna wynosić 70-80% długości kadłuba też wczoraj czytałem, no w sumie to już dzisiaj ok 02:00
Gotowce nie wchodzą w grę :)
Ściągnąłem też plany z takiej niemieckiej stronki na pływaki do modeli o różnej wadze całkowitej.
Koniec końców też będę z nich korzystał.
Mirek, na Twoją stronę zajrzę dzisiaj. Na tą chwilę faktycznie zajmę się skończeniem modelu i zobaczymy jaka waga a później zajmę się pływakami, póki co to będę dalej się dokształcał z budowy i książkę Schiera też muszę komuś wytargać :)


  • 0

#10 JANTAR87

JANTAR87
  • Modelarz
  • 122 postów
  • Age: 31
  • SkądZawiercie
  • Imię:Robert

Napisano 11 maj 2017 - 22:07

Cześć,

 

żeby nie było, że nic się nie dzieje, bo powolutku idzie naprzód :)

Załączone miniatury

  • HYDRO SKRZYDŁO (1).JPG
  • HYDRO SKRZYDŁO (2).JPG
  • HYDRO SKRZYDŁO (3).JPG

  • 0

#11 stema

stema
  • Modelarz
  • 1686 postów
  • Age: 69
  • SkądWarszawa
  • Imię:Stefan

Napisano 11 maj 2017 - 22:26

Rozumiem wyporność większą o 500gr no niechby 1000gr od masy modelu, choćby z pływakami ale 3x więcej ?

Wtedy pływaki zanurzą się m/w tylko na 1/3 swojej wysokości i nie będą "nurkować" przy starcie.


  • 0

#12 JANTAR87

JANTAR87
  • Modelarz
  • 122 postów
  • Age: 31
  • SkądZawiercie
  • Imię:Robert

Napisano 13 maj 2017 - 19:03

A czy nurkowanie nie jest zalezne od samego ustawienia i ew budowy pływaku? Oczywiście rozumiem, że zbyt mała wyporność potrafi zrobić swoje.
  • 0

#13 Irek M

Irek M
  • Modelarz
  • 3282 postów
  • Age: 54
  • SkądGdańsk
  • Imię:Irek

Napisano 13 maj 2017 - 19:33

Pytasz, dostajesz odpowiedzi i negujesz je. OK, może inaczej; jaką masę będzie miał model do lotu? Jaką masę będą miały pływaki z mocowaniem?

Zrobisz oczywiście jak zechcesz ale wtedy ja powiem -..." a nie mówiłem".


  • 0

#14 JANTAR87

JANTAR87
  • Modelarz
  • 122 postów
  • Age: 31
  • SkądZawiercie
  • Imię:Robert

Napisano 13 maj 2017 - 21:13

Irek niczego nie neguję, naucz się czytać, bo w mojej wypowiedzi nie ma negowania dotyczącego wyporności! Czytałem również wypowiedź Mirka, podczas jego budowy o różnych zaleznosciach względem zanurzenia lub oderwania redanu czy np zastosowaniu tzw.chlapaczy,więc bardzo proszę nie mówić, że nie korzystam z wiedzy innych użytkowników. To było zwykle pytanie, bez prowokacji, wynikające z niewiedzy a z chęci dokształcenia.
  • 0

#15 Irek M

Irek M
  • Modelarz
  • 3282 postów
  • Age: 54
  • SkądGdańsk
  • Imię:Irek

Napisano 13 maj 2017 - 22:45

Poczytaj lepiej o zasadzie doboru pływaków niż o chlapaczach, wyjściu na redan itp. bo akurat te dane nie są Tobie do niczego potrzebne w tej fazie budowy.


  • 0

#16 JANTAR87

JANTAR87
  • Modelarz
  • 122 postów
  • Age: 31
  • SkądZawiercie
  • Imię:Robert

Napisano 13 maj 2017 - 23:27

Patryk, Władek, Mirek, Rafał i Ty podaliście ważne uwagi do rozważenia i poprawy, a zwykłe pytanie, bez wymądrzania się z mojej strony, "dlaczego to ma być tak a nie inaczej " nie jest ignoranctwem jak mniemasz a dociekliwością. Ponad to Pan Edward udzielił mi kilka ważnych porad jak On robił pływaki. Co więcej jakbyś przeczytał, to wcześniej pisałem,
 

Mirek, na Twoją stronę zajrzę dzisiaj. Na tą chwilę faktycznie zajmę się skończeniem modelu i zobaczymy jaka waga a później zajmę się pływakami, póki co to będę dalej się dokształcał z budowy i książkę Schiera też muszę komuś wytargać :)

 

to masz z głowy odpowiedź ode mnie.
Przepraszam ale Twoja uwaga w moją stronę o negowaniu była nie na miejscu, co muszę przyznać że mnie zirytowało, bo nie jestem z tych co się wymądrzają. Ta faza budowy nie nastręcza problemu a gdy przyjdzie czas na pływaki, to każda wiedza teoretyczna nabyta wcześniej, będzie pożyteczna i na pewno będę z niej czerpać.


  • 0

#17 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 1789 postów
  • Age: 51
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 16 maj 2017 - 15:09

Emocje nikomu nie służą a forum przecież jest najlepsze na wymianę poglądów.

 

Pływaki raczej nie wymagają chlapaczy bo strugi wody z pływaków unoszą się bokami a nie pod silnik.  W modelach łodzi latających gdy skrzydło jest nisko nad wodą a silnik często w osi kadłuba na pylonie zabiera strugę wody spod kadłuba, chlapacze są konieczne.

Mocując pływaki, proponuje zwiększyć wysokość tradycyjnego podwozia dla modelu kołowego i znacznie zwiększyć rozstaw.

Taki prosty zabieg poprawi stabilność modelu na wodzie i zniweluje efekt zabierania pod śmigło wody spod pływaków.

 

Pokazane zdjęcie skrzydła obrazuje wielkość konstrukcji, proponowany na wstępie silnik MVVS moim zdaniem, nie da sobie rady. Woda przy starcie modelu niestety się "klei" :-(

To chyba mocno niegramatyczne co napisałem ale sens jest taki, że model nie uzyska wymaganej prędkości aby wyjść na redan.

Możesz oczywiście zwiększyć wsp. pływalności np. do wartości 4 bo wtedy zmniejszy się jego zanurzenie ale wtedy rośnie pływak, rośnie jego masa a tym samym masa całe zestawu i zwiększa się problem "wyciągnięcia tylnej części pływaka z wody".

Zmniejszając współczynnik pływalności, zmniejsza sie wielkość pływaka, zmniejsza się masa startowa ale pływak zanurza sie głębiej i znów rośnie problem jego odklejenia od wody w trakcie startu.

 

Dobór pływaka do modelu wcale nie jest taki prosty choć proste są zasady jego budowy. Czy lepszy bardziej płaski i szerszy o mniejszym zanurzeniu czy raczej węższy o głębszym zanurzeniu ale małym przekroju czołowym i małym oporze na wodzie i w powietrzu. Dlatego, że to takie niejednoznaczczne ... jest tak bardzo ciekawe :-)

 

Moja Cessna 182 z silnikiem 8cm3 i wagą ok. 3,3 kg na kołach to wariat a na pływakach z wagą ok. 4,1 kg nie chciała wystartować mimo testowanych kilku ustawień kąta zaklinowania pływaków. Pewnie mocniejszy silnik wyrwałby model z wody ale niestety, napęd okazał się zbyt słaby i model nie wchodził na redan. Jak się nie uniesie (nie wejdzie na redan) to nie wystartuje bo ma zbyt duże opory, klei się do wody i pływa jak łódka. Musi sie unieść i zmniejszyć opór płynięcia aby nabrać prędkości i pokonać drugi próg czyli "odkleić" od wody redan. Dlatego pływak ma taką konstrukcję - dzieli start na dwa etapy, pozwalając nabrać znacznnie większą prędkość modelu w drugiej fazie startu.

Polecam filmy ze startów "Miss Grandin" modelu Wojtka B (forumowy Callab) na których te dwie fazy startu są bardzo widoczne. Jak znajdę link to podeślę ale pewnie ciotka gogle znajdzie model bo to zasłużona konstrukcja, która trzy razy wygrała "Wstęgę Narewki"

ms


  • 0

#18 JANTAR87

JANTAR87
  • Modelarz
  • 122 postów
  • Age: 31
  • SkądZawiercie
  • Imię:Robert

Napisano 17 maj 2017 - 20:34

Eh, niepotrzebne te emocje.. przepraszam Wszystkich.
 

W tej chwili model częściowo oklejony z silnikiem 4cm, łożem, podwoziem, bez kół waży 1050g.  Z silnikiem 8,5cm będzie powiedzmy 1250g,  z 12cm 1450g (przynajmniej wg. tablicy wag i miar na just engines). Z pływakami do 2kg dojdzie, chyba że więcej...   Mam silnik 12cm tylko nie wiem, czy to nie za ciężki silnik do tego modelu. Jak tak, to ogarnę się za pośrednim 6-8cm tak jak piszecie. Pływaki zrobię i dam je na wodę z jakimś obciążeniem, czy zanadto się nie zanurzają.


  • 0

#19 Irek M

Irek M
  • Modelarz
  • 3282 postów
  • Age: 54
  • SkądGdańsk
  • Imię:Irek

Napisano 17 maj 2017 - 21:30

Silnik o pojemności 8,5cm do dużo jak na tę rozpiętość, a 12cm to w ogóle zapomnij. OS Max 7,5cm siedział w moim Vicomte z masą do lotu jakieś 2,4kg i rop. 160 pare cm. Potem zamieniłem na 4suwa 10cm, zmieniłem podwozie i masa wzrosła do 2,8kg. Następnie dodałem pływaki - masa znowu wzrosła do 3,3 lub 3,5kg nie pamiętam w tej chwili. Odpaliłem silnik by tylko popływać nim ale tak łatwo wszedł w ślizg, że bez mojej zgody wystartował bez problemu... ;) 


  • 0

#20 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 1789 postów
  • Age: 51
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 18 maj 2017 - 14:40

podaję link do zdjęć i filmów:    http://galaxy.uci.ag...in/mgrandin.htm

 

Ten dość spory model pięknie startuje z silnikiem 10cm 2T.

Jak słusznie zauważył Irek dla omawianego tu modelu silnik 7,5-8cm3 to mocna jednostka a wystarczające byłoby zapewne 6cm3.  Mała waga modelu, smukły kadłub oraz długie i nośne skrzydło charakterystyczne dla trenerka gwarantują, że nie będzie problemu ze startem.

 

Proponowane wcześniej 3,5cm trzeba jednak zostawić do kombata ;)

 

ms


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych