Skocz do zawartości

Nowa aparatura Turnigy 10 ch


rapier
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 tygodnie później...

Witam

Ponieważ jest to mój pierwszy post na tym forum proszę o wybaczenie błędów.

Mam następujacy problem. Otrzymałem w prezencie turnigy-10-ch w modzie 1.

Próbując wrócić do latania aparatura poprzednia i moja nauka jest w modzie 2

Jak przestawić nadajnik na mode 2. Mechanicznie wiem jak to zrobic, chodzi mi o

stronę programową. Przestawienie programowe z mode 1 na 2 nic nie daje dalej gaz jest

na prawym drążku. Proszę o pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowaliście podłączyć rozszerzenie TGY-aev01.

Podłączyłem z ciekawości, spodziewałem się, że uzyskam dodatkowe 4 kanały. Tymczasem mogę zmapować 4 istniejące z 10 kanałów na te dodatkowe wyjścia, czyli tak jakby kabel Y dla serw.

Co Wy na to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie próbowałem. Ale szczerze mówiąc wydawało mi się, że to ma być rozszerzenie ilości kanałów a nie ich dublowanie... No nic, jak dla mnie dziesięć kanałów to dość.

 

Dwóch kolegów ostatnio zadało mi pytanie jak zrobić trójpozycyjne klapy. Rzeczywiście, jak by podłaczyć tylko "ot tak" klapy do trójpozycyjnego przełącznika to działają zero-jedynkowo i nie bardzo chcą się serwa zatrzymać w połowie drogi. Żeby to osiągnąć należy skorzystać z trybów lotu (condition). Jest ich pięć: normal, landing, takeoff, high speed i jeszcze jeden, bodaj 3D się nazywa. Są wstępnie pomiksowane, ale ustawienia miksów można sobie przekonfigurować.

 

Ja pod przełącznik A (trójpozycyjny z lewej strony) ustawiłem trzy tryby: normal (górna pozycja), landing (środkowa) i takeoff (dolna). W górnej pozycji klapy są w górze, w środkowej są opuszczone do połowy, a przy lądowaniu idą całkiem w dół. W Stukasie przy okazji zapala się światło do lądowania (w modelach ze składanym podwoziem światło zapala się jak podwozie zejdzie w dół), ale to już tylko taki bajer  :)

 

Fabryczny mixer jest tak ustawiony, że wraz z zejściem klap w dół ster wysokości idzie jakieś 10% w górę. Ale można to zmienić w zakładce linear mixer. Jak już wcześniej wspomniałem, oddzielnie dla każdego trybu (condition) lotu można zaprogramować inną krzywą przepustnicy, a jeśli używamy takich rzeczy jak throttle cut to należy pamiętać o tym, że TRZEBA zaprogramować to oddzielnie dla każdego trybu, inaczej można się zdziwić, jak samolot serwisowany na ziemi w trybie normal nagle ruszy, gdy sprawdzimy czy klapy działają (oczywiście tylko wówczas, gdy dźwignia przepustnicy poszła w górę)

 

 

W i-10, podobnie jak wcześniej w Turnigy 9X wyważenie aparatury nie jest idealne po przypięciu smyczy. W T9x miałem założone ramię przedłużacza i było świetnie. Niestety, w i-10 takie ramię przesłania częściowo wyświetlacz. Dlatego zainwestowałem w uniwersalny pulpit

 

post-13206-0-11472000-1426411622_thumb.jpg

 

Kosztował całe 169 zł, jest dość estetycznie wykonany (choć szału nie ma), trzyma aparaturę idealnie, wyważa też świetnie, a co najważniejsze, nic nie przesłania wyświetlacza podczas sterowania modelem. 

 

post-13206-0-72623600-1426411624_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po co się patrzysz na ekran w czasie lotu?

 

Co do klap trójpozycyjnych to ja mam inną metodę

1.Nie ustawiaj klap w strukturze samolotu.
2. Ustaw w auxillary channels przełącznik SwF jako kanał CH6(up)
3. Ustaw endpointy dla kanału CH6 takie jak chcesz aby miały zakres klapy.
4. Środkową pozycję dla klap ustaw  w menu offset dla kanału.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można i tak. Ja wykorzystuję tryby lotu, bo poza klapami ustawiam jeszcze na przykład wychylenia sterów. Na przykład przy lądowaniu mam mniejsze wychylenia lotek i steru kierunku niż w trybie normal. Z kolei przy starcie mam mniejsze wychylenia steru wysokości i lotek. Działa to niezależnie od kagańca (czyli zaprogramowanego DR/EXP), który w każdej chwili mogę włączyć lub wyłączyć podczas lotu. Dzięki temu czy to przy starcie czy podczas lądowania mam niejako z definicji wyłączoną możliwość ostrego poderwania (a co za tym idzie - zbyt ostrego, kończącego się katastrofą) czy choćby przypadkiem zbyt ostrego machania skrzydłami. Dalej - w trybach lądowania i startu automatyczne mi się włącza stabilizator lotu, który podczas normalnego lotu przeważnie mam wyłączony (chyba, że wieje, wtedy włączam oddzielnym przełącznikiem)

 

A co do patrzenia - patrzę w zasadzie na dwie wartości - czas lotu i ile tam jeszcze pozostało energii w pakietach. Sam wyświetlacz w pełnym słońcu jest mniej czytelny niż w T9x, a cyferki mniejsze. Dodatkowe przesłanianie ich smyczą jeszcze pogarszało możliwość szybkiej kontroli tych dwóch wartości. A przecież po to kupiłem radio z telemetrią, żeby właśnie mieć w trakcie lotu dostęp do tych informacji. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Robert... Widziałem Twoje filmiki na Youtubie i uważam, że są świetne, poza tym, że się "podłącza" a nie "podłancza" :)

 

Ale poważniej - utknąłem w dziale telemetria. Oczywiście nie ma problemu z podłączeniem sobie szeregowo iluś tam czujników. Natomiast leżę i kwiczę w temacie "low voltage alarm". Ustawiam, ustawiam, różne wartości, a skubana i tak raz powiadomi a raz nie.

Nie wiem też, czemu ma służyć ustawianie "external sensors" dla czujnika napięcia.

 

Przerobiłeś już może ten temat?

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak to testujesz? Bo pomiar napięcia na RX ma sens jak jest zasilany nie przez bec, który ma stałe 5V. ta opcja nadaje się np do spaliniaków gdzie odbiornik jest zasilany np. z ni-mh. W helpie jest napisane, że przy zasilaniu przez beca lepiej mierzyć przez external sensor bezpośrednio napięcie na pakiecie.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiar napięcia na RX z BEC ma jak najbardziej znaczenie bo jak przeciążysz serwami bądź wadliwym serwem to i napięcie na odbiorniku spadnie z 5V do niebezpiecznego poziomu i możesz na chwilę zerwać link ..

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będzie bo jak masz alarm to puszczasz stery i nie doprowadzasz do takiego spadku napięcia by zerwać ten link :) a potem lądujesz i wyszukujesz na ziemi najsłabsze ogniwo układanki. Od tego są te alarmy :)

 

Przyjrzyj się dokładnie .. u mnie wystarczy pomachać drążkami (poruszać serwami) i od razu widzę na wyświetlaczu w miarę płynne skoki napięcia na odbiorniku. Chwilowy spadek jeszcze nic nie wyrządzi, dopiero po kilku sekundach jak stabilizator się solidnie nagrzeje zaczną się dziać cyrki więc czasu na reakcję jest wystarczająco dużo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert - czyli ustawiasz external? Ok. I jak dalej? Wtyczki w gniazdo balasera? Jak w skrajne to pokazuje te 12 czy 15V. Rozumiem, że ustawiasz alarm dla wartości 10.5V dla pakietu 3s i 14V dla 4s (alarm dla 3.5V na celę) ??? Bo tak niby robię. , ale jakoś nie mam pewności że to właśnie tsk ma być. ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.