Skocz do zawartości

Wypełnienie rurki aluminiowej jako bagnet


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Czy wypełnienie np. pianką montażową rurki aluminiowej fi 24mm i ściance 1mm ma jakikolwiek sen jeśli chodzi o jej wzmocnienie czy nie ma? Wiem, że powinna być duraluminiowa ale mam tylko taką. Mogę też włożyć w nią drugą rurkę fi 22 z pinką montażową ale tu dojdzie ciężar. 

Opublikowano

Czyli aluminiowa fi 24 długości 1m pusta w środku zupełnie wystarczy? Jest też bagnet bliżej spływu też rurka aluminium fi 15. Model o rozp. 3m z haczykiem do spokojnego latania - Pfalz E

Opublikowano

Zawsze mozesz nawinąć porządną węglową rurę na tej aluminiowej ;). Chyba ze to juz tylko bagnet, a kieszenie są juz wklejone pasowane.

Opublikowano

teraz mogę tylko wewnątrz rurki zrobić cokolwiek, kieszenie dopasowane.

Wagi modelu ostatecznie nie znam ale chyba nie przekroczę 14 kg.

20230718_160407.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

To jezeli juz cos masz robic to wstaw pionowo plaskownik i wtedy mozesz ustabilizowac go pianka (albo innymi insertami aby stal zawsze pionowo), albo wlasnie druga rurke.

Opublikowano

Oczywiście pianka tak jak pisze Przemek absolutnie nic nie da.

 

Możesz wstawić w miarę możliwości ciasno spasowaną inną rurkę albo płaskownik. Dla zaoszczędzenia na masie warto dać to wewnętrzne wzmocnienie krótsze niż obecny bagnet. Największy moment gnący działający na ten bagnet będzie w okolicach łączenia skrzydło-kadłub. Wystarczy wzmocnienie o długości mniej więcej połowy aktualnego bagnetu oczywiście umiejscowione w jego środku. 

Możesz też nie wzmacniać a przed oblotem zrobić statyczną próbę obciążeniową aby się upewnić czy taki bagnet wystarczy. 

Opublikowano

Właśnie tak pomyślałem czy może druga rura wewnątrz ale tylko trochę wystająca poza  Kadłub, powiedzmy do drugiego żebra Czyli jakieś 10- 15cm z każdej strony

Opublikowano

Rurka moze byc tak:

-------------------------
      ------------            
-------------------------

 

Niekoniecznie tak:

 

     ---------------
--------------------------
     ---------------

 

Opublikowano

1. Gdyby wykonać mocowanie płata jak w oryginale: płaty na przegubach i pracujące naciągi to nie byłoby kwestii rurki a na dodatek cały rozkład sił w locie modelu byłby taki jak oryginału. Sztywne mocowanie płata na rurze oraz odciągi to pomieszanie dwóch układów sił działających na konstrukcję modelu. Rurka nie potrzebuje pracujących naciągów, utrzymuje bryłę modelu w całości, za to przenosi obciążenia na kadłub i niszczy go zwłaszcza podczas lądowania.  Pracujące naciągi nie potrzebują rurki bo przenoszą siły uginające wstępnie połówki płata zamontowane na przegubach (pochłaniają sporo energii). Wzorem wykonania modelarskiego jest model Fokkera wykonany i sprzedawany przez Paolo Severin'a.

2. Rurka aluminiowa 24/1 ma bezwymiarowy współczynnik wytrzymałości na zginanie równy 398, zaś pręt aluminiowy 24 ma bezwymiarowy współczynnik wytrzymałości na zginanie równy 1356 a więc ponad trzykrotnie większy. Gdy wypełnimy rurkę aluminiową 24/1 czymkolwiek to ze współczynnika 398 idziemy w kierunku współczynnika 1356. 

3. Żeby określić  eksploatacyjną wartość momentu zginającego w obszarze kadłub-skrzydło w wariancie "tylko rurka a naciągi -dekoracyjne" należy mieć ciężar modelu do lotu oraz zakres prędkości użytkowej (lot prostoliniowy - "małe" siły zginające, gwałtowne zaciągnięcie steru wysokości przy prędkości maksymalnej - "duża" siła zginająca). Gdy przy tak ustalonym momencie zginającym bezwymiarowy współczynnik wytrzymałości na zginanie płata w obszarze kadłub-skrzydła będzie mniejszy niż 398 to można śmiało zastosować tę rurkę.

Opublikowano

Staszek, tak jak napisałeś na planie - prawie tak samo - na planie miałem zamiast długiego bagnetu kołek mocujący skrzydła do kadłuba. Naciąg u mnie nie będzie dekoracyjny ale jak zauważyłeś większość roboty wykona bagnet. Do tego oczywiście amortyzowane podwozie jakby podwójnie bo raz, że cała oś, dwa - gumowe puste opony...

O płaskowniku w pionie nie pomyślałem sugerując się raczej zasadą mini-max jeśli chodzi o budowę kości - właśnie "rurka w rurce 🙂 A skoro tak dokładnie szkicujesz problem to dodam, że obie połówki skrzydła przygotowane do malowania bez lotek i bez serw ważą 3 kg

20250228_200417[1].jpg

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.