Skocz do zawartości

Efekt przypowierzchniowy.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

W minionych dekadach rosjanie zbudowali takie "monstrum". Ten rodzaj statku powietrznego nazwano Ekranoplan, próby odbywały się na Morzach Kaspijskim i Czarnym.

Projekt zarzucono.

Opublikowano
2 godziny temu, Market napisał:

To nie groung effect, tylko latanie na zboczu, z tym że to zbocze się przesuwa, a nie wiatr.

Trudno byłoby w klasie o wiatr... image.gif.54462b772c57a203148eac5572daaee2.gif

Opublikowano
Opublikowano
19 godzin temu, Market napisał:

Uwierz. Wiatry w klasie to nierzadkie zjawisko.

Zwłaszcza po grochówce na szkolnej stołówce... image.gif.c86b566a50fd2d841f8c4e3f0ff36ebe.gif

 

Godzinę temu, dziobak napisał:

https://pg.edu.pl/aktualnosci/2024-01/na-politechnice-gdanskiej-powstaje-pierwszy-na-swiecie-maly-bezzalogowy-ekranoplan#:~:text=Na Politechnice Gdańskiej powstaje pierwszy na świecie mały%2C bezzałogowy ekranoplan | Politechnika Gdańska.

Pewnie Ukraińcom by się przydał na Morzu Czarnym...

Opublikowano

Ja 8 lat temu, na koniec studiów budowałem takiego cudaka :D. Fajne doświadczenie. Niestety, wyszedł trochę za ciężki, a na drugą sztukę juz nie było czasu... Plany mam, także mozna spróbować raz jeszcze :D. Wyszedł całkiem spory, 1.8m rozpiętości. Masa do lotu około 6kg. 

Wchodził w ślizg, ale nie był w stanie się oderwać. W takiej konfiguracji, model musi miec bardzo lekki ogon. Wtedy po raz pierwszy budowałem model kompozytowy i wyszedł niestety za ciężki...

IMG-20250819-WA0000.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

W Australii tez byly proby jakies 20 lat temu i to poprzez jakas firme w Rosji.  Znajomy znajomego utopil w tym troche pieniedzy.  Chodzilo o szybki dolot na wypoczynkowe wyspy na rafie koralowej.  Chcieli zastapic marynarzy/sternikow pilotami ekranoplatow bo mysleli, ze bedzie taniej.  Niestety, nic z tego nie wyszlo bo zapomnieli, ze kwalifikacje musze byc wyzsze niz w przypadku marynarzy/sternikow.  Oprocz tego zdecydowana wiekszosc w wypadkow lotniczych zdarza sie podczas startu i ladowania a ekranoplan jest caly czas w fazie startu czy ladowania.  Dodatkowym problemem jest to, ze jesli ekranoplan wzniesie sie wyzej, powyzej wplywu ziemi, powstaja powazne problemy ze statecznoscia bo zmienia sie punkt parcia (czy cos takiego...).  Nie wiem czy zostalo to rozwiazane.   

Opublikowano

Tak, jest dokladnie tak jak mówisz. Dlatego statecznik umieszcza się wysoko ponad powierzchnią wody, żeby właśnie wyciągnąć go ponad wpływ efektu przypowierzchniowego, w celu zachowania stabilności. Często dochodziło do wypadków, gdy statek w niekontrolowany sposób zamieniał się w samolot :D. Plus np. większe fale również wpływają na rozkład ciśnienia pod pojazdem i też mogą zaburzyć stateczność. 

Niemcom ten pomysł wyszedł calkiem sprawnie. Mieli całą serię, X-112, X-113, X,114 nawet udało mi się skontaktować z jednym z ich konstruktorów. Właśnie w układzie odwróconej delty.

Jednak i tak zrezygnowali - ten projekt ma dużo ograniczeń, ze ciężko znaleźć zastosowanie... Wymaga idealnych warunków pogodowych - kiedy na Bałtyku NIE wieje? :).

 

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.