Skocz do zawartości

Praktyczny zakres obrotów.


radek872

Rekomendowane odpowiedzi

Witam mam pytanie z jakim zakresem obrotów powinny pracować silniki 2 suwowe od 8-10ccm.Wiadomo, że producent podeje w specyfikacji dla silnika 10ccm do 15tys czy nawet 16 jednak są to max obroty na małych smigłach.Jaki jest wg was optymalny zakres?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale chyba nikt nie zakłada danych okreslonych obrotów. Ja np. do silnika OS 46LA zawsze zakładałem śmigło APC 12,25X3,75. Ponieważ model latał jak na moje oko bardzo dobrze to nie kombinowałem z innymi smigłami pod kątem obrotów. Były jakie były - ważne, że dobrze mi się latało. W innym modelu trenerka też z silnikiem 46 LA raz zmieniłem śmigło ze wspomnianego na 11x6. Odczucia - pewnie bardzo subiektywne - były negatywne więc znowu założyłem wcześniejsze, większe śmigło. I to dla mnie było najwazniejsze "czucie' modelu, a nie obroty jakie rozwija silnik chociaż i te z ciekawości sprawdzałem. Jednak nigdy nawet nie zbliżyłem się do tych max. Swoją drogą zawsze zastanawiałem się dlaczego nie podają tego 'własciwego" śmigła, z którym silnik osiąga te max obroty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje pomyślunku radek872 :lol: przecież logiczne jest że inaczej będzie to wyglądało w motoszybowcu,akrobacie a na przykład trenerku podczas lotu lub do utrzymania lotu poziomego....pytanie kompletnie bez sensu...

 

Nie chodziło mi o wpływ szybkosci i rodzaju modelu na obroty tylko o dobór smigła i obrotów do danej pojemnosci przy ustawieniu na ziemi przy pomocy obrotomierza.

Rózne są opinie jedni twierdza,że obroty sa za wysokie inni, że za niskie dla jednych 9 tys dla silnika 10ccm to optymalne obroty dla innych 12tys to norma

 

Dla przykładu mój os max 55AX smigło 14x4 10600 smigło APC 14x4W 9500.Na forach zagranicznych piszą, że latają na 13-14tys obr stąd to moje pytanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja podchodzę do tego praktycznie podobnie jak Fokker, poza tym mam świadomość że im wyższe obroty tym mniejsza żywotność silnika.Poza tym nigdy nie musiałem doić z silnika osiągów maxymalnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz Radek, parametry silnika opisują dwie krzywe: momentu obrotowego i mocy. Obie osiągają wartości maksymalne przy jakiejś prędkości obrotowej. Moc maksymalna jest osiągana powiedzmy gdzieś w okolicach 15-17 tys obr/min, a maksymalny moment 9-12 tys obr/min. Tak maja zwyczajne silniki do normalnych sportowych zastosowań. Zakres pomiędzy tymi szczytami jest zakresem doboru śmigieł. Jeśli na przykład chcesz latać szybko, to stosujesz śmigła pracujące w okolicy mocy max. czyli na przykład 9x8 dla silnika 46, jesli masz zamiar latać 3D i potrzebny ci jest duży ciąg statyczny, to dla silnika 46 stosujesz śmigło na przykład 12,25x3,75 które pracuje w okolicach maksymalnego momentu obrotowego. Tymczasem "tradycyjny"rozmiar śmigła do silnika o pojemności 40-46 to 10x6 i podobne. Te pracują pomiędzy maksimum mocy i momentu, i doskonale sprawdzają się do klasycznych akrobatów, trenerkow, polmakiet i podobnych.

Dobierając śmigło musisz wiedzieć co chcesz osiągnąć, nie ma czegoś takiego jak najlepsze śmigło do silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należy jeszcze wziąć pod uwagę zastosowane śmigło: pomimo takiej samej średnicy i skoku, śmigła różnych producentów w odmienny sposób obciążają silnik, co powoduje uzyskiwanie różnych prędkości obrotowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.