Deem Opublikowano 27 Września 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Września 2009 Razu pewnego grzebiąc w necie po wiadomych stronach natrafiłem na to . Lubię tą epokę a szczególnie nieco udziwnione samoloty z tamtego okresu. Że od dłuższego czasu chodzi za mną chęć na makietowy model, wybór padł. Choć powierzchni mokrej nadającej się do użytku w okolicy brak to jednak sylwetka chwyciła za serce (cóż... mówią; "każda potwora ma amatora"). Pozostało więc kompletować jakąś dokumentację a ponieważ plany przyjechały przyjaznym transportem zamówiłem jeszcze kilka komponentów oferowanych na rzeczonej stronie. Plany wydają się dość dokładne, Skala 1/6 co da rozpiętość ok.2 metrów. W założeniu model miał być napędzany Saito 91 ale jak widać na zdjęciu wystające osłony zaworów całkowicie uniemożliwiają wykonanie atrapy silnika (może ktoś ma na to pomysł). Najpewniej zastąpi go ASP bo i łatwiej go będzie adoptować, i waga wyższa co w tym przypadku korzystniejsze. I stan na dzisiaj; cdn. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Flyboy Opublikowano 27 Września 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Września 2009 Piekny bedzie. Nie ma to jak samoloty WWI oraz Polskie miedzywojenniaki. Co do silnika to az tak bardzo nie wystaje. Jesli koniecznie chcesz go schowac to mozna go albo obrocic czego raczej nie polecam lub zalozyc redukcje (wieksze smiglo). Bede obserwowal i kibicowal dalszej budowie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Deem Opublikowano 31 Stycznia 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2010 Dalsze prace nad modelem idą żółwim tempem. Pomny problemów jakie były przy budowie wnętrza kabiny pilota w Fokkerze postanowiłem większość tematu załatwić na tym etapie budowy. Zabudowanie niektórych elementów bez dostępu z kilku stron bywa wręcz niemożliwe. Przybyło częściowo poszycie kadłuba, chłodnica i żaluzje osłony silnika. Te ostatnie nastręczyły najwięcej kłopotów. Początkowo próbowałem je wyszlifować z balsy, później sosny ale efekt był do niczego. Zbyt grubaśne i niezgrabne, że wspomnę, ciężko było powielić kilkanaście razy ten sam kształt. Później próby wykonania laminowanych elementów. Nie ma co ukrywać, nie jest to moja mocna strona. Kilkakrotne próby dawały takie efekty że miałem ochotę gryźć stół, nic tylko kupa zmarnowanego czasu i nerwów. Z pomocą przyszedł kolega z forum tom000 wykonując dokładnie to czego potrzebowałem. Trochę szlifowania i elementy żaluzji znalazły się na osłonie. W naturze wyglądają lepiej niż na zdjęciach. Efekty poniżej; Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz Opublikowano 1 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 1 Lutego 2010 ...żaluzje osłony silnika. Te ostatnie nastręczyły najwięcej kłopotów.Eee, tipsy dostaniesz u każdej kosmetyczki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Deem Opublikowano 1 Lutego 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Lutego 2010 No..patrz.. jak człowiek daleko szuka… a wystarczyło do żony z kombinerkami … :twisted: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Janek Opublikowano 1 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 1 Lutego 2010 Kurdebalans niezły ten Brandenburg, robota pierwsza klasa. Z czego zrobiona jest chłodnica? PS może pokuś się o wyprowadzenie spalin przez oryginalne kominy - to dopiero byłby bajer! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 2 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 2 Lutego 2010 Ładny. Choć jak spojrzałem na drugie zdjęcie w pierwszym poście, to mi się skojarzyło z niewykończonym galeonem :devil: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojcio69 Opublikowano 2 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 2 Lutego 2010 Witam No i kolejny piękny model się szykuje. Oj coś mi się zdaje, że na Żarze będzie co podziwiać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Deem Opublikowano 2 Lutego 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Lutego 2010 Z czego zrobiona jest chłodnica?Tradycyjnie. Sklejka i pozostałe z dawnych lat kawałki deseczek lipowych, dziś niestety nieosiągalnych. A szkoda bo to świetny materiał. PS może pokuś się o wyprowadzenie spalin przez oryginalne kominy - to dopiero byłby bajer! Oj coś mi się zdaje, że na Żarze będzie co podziwiać.Daaaaleka przyszłość. Choć jak spojrzałem na drugie zdjęcie w pierwszym poście, to mi się skojarzyło z niewykończonym galeonem :devil:W końcu jedno i drugie w oryginale pływa :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Janek Opublikowano 3 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 3 Lutego 2010 Co do chłodnicy to chodziło mi o ten czarny "radiator". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Deem Opublikowano 3 Lutego 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Lutego 2010 To zwykła siatka mosiężna z drutu 0,5 i oczku 2mm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kesto Opublikowano 4 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 4 Listopada 2010 Ostatni wpis był z lutego, teraz mamy listopad, a tu ani widu ani słychu o modelu. Leży i pokrywa się kurzem czy już dawno po oblotach? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Deem Opublikowano 4 Listopada 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Listopada 2010 Nie sądziłem że będę z prac rozliczany. Ostatni wpis był z lutego, teraz mamy listopad, a tu ani widu ani słychu o modelu. Leży i pokrywa się kurzem czy już dawno po oblotach?Dokładniej to przez lato leżał i pokrywał się kurzem. Jak to na wsiach bywa kiedy sezon na ogród to czasu na zabawę mniej, a kiedy już jest to latać, latać, latać…Prace nad modelem ruszyły. Znalazłem kilka zdjęć kabiny w sieci i zamiast pchnąć budowę do przodu trzeba było wcześniej wykonane elementy usunąć i zrobić nowe… http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5635 Powstał też ster kierunku i niebawem powstanie statecznik poziomy. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5636 Nie wiele… Jak prace konkretnie posuną się do przodu, relacja na pewno będzie. :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Deem Opublikowano 28 Stycznia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Stycznia 2011 ..relacji ciąg dalszy; Powstały w końcu pływaki. Pierwszy raz (i chyba ostatni) robiłem konstrukcję metodą „centralny profil z doklejanymi wręgami”. Utrzymanie na stole całego ustrojstwa z zachowaniem kątów i naklejanie namoczonych listew oczywiście jest możliwe ale ile przy tym „k***w” poleciało, to moje. Brak zdjęć z tego etapu budowy bo i głowy do tego nie było i specjalnie pokazywać nie ma co. Poniżej zdjęcie przed oklejeniem; Poszycie pływaków zrobione jest głównie ze sklejki 0,4mm, góra pokryta balsą 3mm; Później przyszła kolej na wykonanie konstrukcji elementów podwozia. Wszystkie dźwigary wykonane są z listew lipowych wzmacnianych rurką węglową fi5mm; I w całości; W innym wątku koledzy radzili dobudować ster kierunku. Nie do końca jestem przekonany że zrobione rozwiązanie jest ostatecznym ale na razie wygląda to tak; Ten etap budowy na razie wyszedł mi bokiem więc wezmę się za skrzydełka. Projektowe rozwiązanie bagnetu w postaci płyty wykonanej ze sklejki o grubości 9mm której zaledwie około 10x10 cm wchodzi w kasetę w skrzydle nie wydaje mi się właściwe (pomijając już że sporo waży). Rozważam mocowanie skrzydła na bagnetach wykonanych z kształtownika węglowego 10x10mm dwóch lub trzech na skrzydło i wchodzące około 30cm. Sam płat ma 1040mm przy średniej cięciwie 420mm więc będzie co „trzymać”. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kesto Opublikowano 28 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 28 Stycznia 2011 Zawiasik na którym wisi ster wodny i się obraca jest za filigranowy. Woda zamasakruje to połączenie zwłaszcza, że pewnie zrobiłeś ster z cienkiej blaszki duralowej, aby był lekki. Mocowanie płatów faktycznie na tych sklejkowych językach jest ciężkie, ale zamiast węglowych kwadratów zastosuj rury duraluminiowe. Dwie wystarczą. Główną o średnicy 16-18mm i pomocniczą - 8mm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 28 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 28 Stycznia 2011 Troszkę się namęczyłeś na własne życzenie a zapewne znasz metodę ustalania wręg wg pomocniczych gwintowanych szpilek np M8 . Zastosowanie 2 takich pozwala nawet wyginać konstrukcję . można je było dać od środka albo na zewnątrz obrysu i odciąć pomocnicze uchwyty po sklejeniu całości Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Deem Opublikowano 29 Stycznia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2011 Zawiasik na którym wisi ster wodny i się obraca jest za filigranowy. Woda zamasakruje to połączenie zwłaszcza, że pewnie zrobiłeś ster z cienkiej blaszki duralowej, aby był lekki. Mocowanie płatów faktycznie na tych sklejkowych językach jest ciężkie, ale zamiast węglowych kwadratów zastosuj rury duraluminiowe. Dwie wystarczą. Główną o średnicy 16-18mm i pomocniczą - 8mm. Zadaniem steru będzie w zasadzie dopłynięcie i ustawienie modelu do startu dlatego nie zakładałem że będzie mocniej obciążony. Chodzi Ci o oś steru czy sam kształt płyty? Takich rur niestety nie da się zastosować, za mało miejsca. 10mm to wszystko co się zmieści. Troszkę się namęczyłeś na własne życzenie a zapewne znasz metodę ustalania wręg wg pomocniczych gwintowanych szpilek np M8 . Zastosowanie 2 takich pozwala nawet wyginać konstrukcję . Owszem znam, zastosowałem, i to cztery! Nie zmienia to faktu że i tak sporo się nakląłem. :evil: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 29 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2011 Karabin strzelca też będziesz wykonywał z ich strony ? William bross ma już gotowy kit: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Deem Opublikowano 29 Stycznia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2011 Wraz z planami dostałem kilka plików, między innymi z karabinami. To jeszcze dalekie plany ale spróbuję robić sam. Niemniej dobrze wiedzieć. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kesto Opublikowano 29 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2011 dlatego nie zakładałem że będzie mocniej obciążonyNo i to błąd. W czasie startu z wody trzeba kontrować model w prawo, bo efekt odśmigłowy będzie go skręcał w lewo i to mocno. Na kołach tego tak mocno nie odczujesz, ale na wodzie to zjawisko jest szczególnie upierdliwe. Jak się domyślam ster kierunku będzie sprzęgnięty ze sterem wodnym i pewnie będą podpięte pod jeden kanał w odbiorniku, więc będą działały jednocześnie. Wyobraź więc sobie Swój start: na wolnych obrotach i małej prędkości ustawiasz model pod wiatr, dajesz gaz i model skręca w lewo (efekt wspomniany wcześniej), kontrujesz w prawo, ale ster kierunku jeszcze nie "łapie" powietrza ze względu na małą prędkość więc robi to ster wodny. Wraz ze wzrostem prędkości siły działające na niego w wodzie rosną szybciej niż siły na sterze kierunku, ze względu na gęstość ośrodka. I co dzieje się ze sterem wodnym o takiej konstrukcji? Albo się składa( podnosi ) i już nie działa, albo woda go gnie, bo powierzchnię ma słuszną, ale zwęża się drastycznie w okolicy zawiasu odpowiadającego za jego obrót w płaszczyźnie pionowej. Dlatego pisałem o filigranowej konstrukcji. Zakładając nawet, że uda się szczęśliwie wystartować, to lądując model też ma prędkość i jeśli trzeba będzie skręcić po wylądowaniu znowu woda zegnie ster. Obym się mylił, ale biorąc pod uwagę wielkość modelu, taki scenariusz jest bardzo prawdopodobny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi