mirolek Opublikowano 18 Stycznia 2010 Opublikowano 18 Stycznia 2010 Od czasu wielkiego przełomu w lotnictwie mija właśnie 100 lat Dzieki konstrukcjom Bleriota i Formana samolot przestał być atrakcją towarzyską a stał się środkiem transportu. Z czasem I wojny stał się także narzędziem zniszczenia ale okres ten wraz z rozwojem silników obwitował w bardzo udane konstrukcje lotnicze Charakterystyczną i bardzo rozpoznawalna sylwetkę miał samolot Albatros który moim zdaniem ma coś jeszcze ... urok i ducha pionierskich konstrukcji. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3507 Powyższe plany wersji DII otrzymałem od p. Zdzisława Traczewskiego którego serdecznie pozdrawiam, jednak ta wersja nie była wykorzystywana w lotnictwie polskim. Zamierzam wykonać wersję DIII biorąca udział w wojnie z bolszewikami która była identyczną z wersją DII lecz posiadała inny zastrzał skrzydła w kształcie litery V. Zapraszam do obserwacji i komentarzy budowy tego modelu, którego pierwszy etap juz został rozpoczęty ..... wycięte "laserem ręcznym" wręgi kadłuba :-) http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3502 Jednym z założeń budowy tego modelu są możliwie małe koszty, dlatego zamierzam wykorzystać wszelkie posiadane w domu resztki balsy i sklejki. Przednie wręgi utrzymujące płat zostały wykonane ze sklejki 1,5 a następnie podkleiłem skleją 1,2 mm. Pozostałe wręgi wykonane zostały z balsy 3mm. Montaż dolnej połowy kadłuba wygląda następująco: http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3503 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3504
Irek M Opublikowano 18 Stycznia 2010 Opublikowano 18 Stycznia 2010 Pod tym linkiem http://www.aerodromerc.com/ znajdziesz wiele ciekawych opisów budowy modeli z I wojny; w tym Albatrosa D.II i D.III o rozp 36". Twój będzie podobny lub identiko bo P. Rake własnie opisuje je :idea: Klikając na zakładkę DECALS możesz wydrukować sobie naklejki - krzyże, emblematy danego modelu. Klikając MESSAGE BOARD wejdziesz na furum modeli I wojny lub 20 lecia. Na tych forach to już poszczególni użytkownicy prezentują swoje osiągi tak jak i my to robimy na naszym.
mirolek Opublikowano 18 Stycznia 2010 Autor Opublikowano 18 Stycznia 2010 Do drukowania oznaczeń droga daleka :rotfl: ale dzięki za link, podglądne różnice w mocowaniu zastrzałów i pewnie inne detale. Kolejne zdjęcia z budowy dolnej połowy kadłuba - osadzone podłużnice z listewek sosnowych 3x3 mm oraz balsowe wypełnienie części ogonowej http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3505 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3506 ms
mirolek Opublikowano 20 Stycznia 2010 Autor Opublikowano 20 Stycznia 2010 Dolna połowa kadłuba została skończona. Zdjęcia wykonywane są bezpośrednio w trakcie pracy, szlifowanie zaplanowane dopiero po połączeniu obu części kadłuba. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3512 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3513 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3514 W stosunku do oryginalnych planów nieco inaczej zostały podcięte żebra w trakcie montażu na podłużnicach. Każde żeberko było "ręcznie dopasowane" a mimo to nie ustrzegłem się drobnego błędu przy montażu ... żeberko nr.2 na pierwszym zdjęciu :-( Ostateczny kształ dolnej połowy kadłuba uważam jednak za satysfakcjonujacy. Po oszlifowaniu podłużnic, całość planuję obłożyć balsą 1 mm i bejcować :-) http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3515 ms
blackriver Opublikowano 20 Stycznia 2010 Opublikowano 20 Stycznia 2010 Wygląda sensownie. Będę podglądał 8) .
Irek M Opublikowano 20 Stycznia 2010 Opublikowano 20 Stycznia 2010 a mimo to nie ustrzegłem się drobnego błędu przy montażu ... żeberko nr.2 na pierwszym zdjęciu Wręgi, nie żeberka. Żeberka tylko i wyłącznie w skrzydłach lub w sosie na talerzu :mrgreen:
mirolek Opublikowano 20 Stycznia 2010 Autor Opublikowano 20 Stycznia 2010 żeberka w skrzydłach lub w sosie na talerzu masz rację a "wręgi z grila" nie brzmi zbyt dobrze :rotfl: ms
Janek Opublikowano 20 Stycznia 2010 Opublikowano 20 Stycznia 2010 ciekaw jestem jak pokonasz problem kołpaka :> a poza tym to będę kibicował, bo mam podobny wynalazek. edit Aha i napisz jaka to skala.
pacek Opublikowano 20 Stycznia 2010 Opublikowano 20 Stycznia 2010 no właśnie jaka skala ? bo mam nadzieje że jako "ESOWIEC" zechcesz skrzyżować skrzydła również w WWI
mirolek Opublikowano 20 Stycznia 2010 Autor Opublikowano 20 Stycznia 2010 Model ma rozpiętość około 88 cm i długość 75cm Można przyjąć zatem, że plany są w skali 1:10 choć wymiary nie całkiem zgadzają się z oryginalnym 8,5 m przy długości 7,42m Nie wiem czy to wynik zmian autora planów czy też błąd jaki pojawia się przy kopiowaniu .... papier się rozciąga i jeżeli jest to juz kolejna kopia to takie błędy mogą wystąpić. Nie palnowałem walk tym modelem .... ale :-) jak pokonasz problem kołpakaplanowałem warstwowo sklejaną balsę ale na stronie wskazanej przez Fokker-a znalazłem inne ciekawe rozwiązanie..... jest jeszcze troche czasu na ten element :-) ms
Irek M Opublikowano 20 Stycznia 2010 Opublikowano 20 Stycznia 2010 Znaczy, że nie jest to model z planów zamieszczonych na wspomnianej stronie mimo, że autor ten sam. Ale kołpak też jest wykonany warstwowo; http://www.aerodromerc.com/WWI/AlbatrosDII_36/AlbatrosDII_36.pdf
mirolek Opublikowano 20 Stycznia 2010 Autor Opublikowano 20 Stycznia 2010 To nie te plany, zasadniczo inna jest konstrukcja kadłuba . To nie jest jednak makieta i myślę, że różnice wynikają z dostosowania wymiarów oryginału do potrzeb modelu. ms
Janek Opublikowano 20 Stycznia 2010 Opublikowano 20 Stycznia 2010 inne ciekawe rozwiązanie No tak w elektryku można to zrobić taką metodą.
alyan Opublikowano 20 Stycznia 2010 Opublikowano 20 Stycznia 2010 , jednak ta wersja nie była wykorzystywana w lotnictwie polskim. Był egzemplarz w 1919r po zdobyciu Ławicy.Na takim Albatrosie latał Godwin Brumowski w Jasta 24. Ładnie się zapowiada. Czy płaty będą demontowane ?
mirolek Opublikowano 20 Stycznia 2010 Autor Opublikowano 20 Stycznia 2010 To fakt, był jeden zdobyczny DII i czytałem, że nawet zbudowano jego replikę. Wersja DIII była jednak zakupiona do regularnej służby i dobrze zasłużyła się na wschodzie. W samej wersji Albatrosa DIII też były zmiany i modyfikacje w zależności od warsztatu który produkował daną serię .... tzn. wersja DIII produkowana w Austri była nieco inna niż wersja produkowana na terenie Niemiec. To jednak szczegóły dla konstruktorów makiet a ja postanowiłem, że chcę mieć model z polskimi znakami i do tego wersja Albatrosa DIII (po małych zmianach wersji DII) idealnie się nadaje :-) Czy płaty będą demontowane Nie planowałem takiego rozwiązania, serwa lotek (tylko w górnym płacie) musiałyby być odpinane podobnie jak olinowanie. Ukrycie kabli w słupkach będzie dużym problemem i nie będę tego dodatkowo komplikował. ms
Janek Opublikowano 20 Stycznia 2010 Opublikowano 20 Stycznia 2010 tzn. wersja DIII produkowana w Austri Oeffag dIII 8)
mirolek Opublikowano 20 Stycznia 2010 Autor Opublikowano 20 Stycznia 2010 Dzięki Alyan za podpowiedź - znalazłem w sieci taki temat : http://www.krzesiny.org.pl/index.php?lawica=1 ms
alyan Opublikowano 20 Stycznia 2010 Opublikowano 20 Stycznia 2010 Nie chcę Ciebie zniechęcać ale wersja D.III była półtora-płatem a D.II nie. Będzie widać różnicę. Sama zmiana rozpórek nie wystarczy. Jakbyś szukał jakiś schematów malowania dla Albatrosa to zapraszam na PW. Edit: Nie sugeruj się malowaniem tej repliki z Ławicy. Ma złe szachownice :wink: Lewy górny powinien być czerwony. Model tak czy owak będzie ładny
Janek Opublikowano 20 Stycznia 2010 Opublikowano 20 Stycznia 2010 tu też masz parę malowań: http://wp.scn.ru/en/ww1/f/415
Irek M Opublikowano 20 Stycznia 2010 Opublikowano 20 Stycznia 2010 Mirolek - co masz na myli mówiąc, że serwa musiałyby być odpinane przy demontownym płacie? Serwa zostają na miejscu w skrzydłach, a przewody serw tych mni sa na tyle małych przekrojów, iż można poprowadzić je tak by przylagały do słupków i nie będzie ich prawie widać. Tak samo z naciągiem, tzn. bez problemu może być demontowany zaczepiając końce na haczyki czy agrafki wędkarskie. Mały 2płat jest zawsze większy od małego 1płata :mrgreen:
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.