Skocz do zawartości

Albatros DII - relacja z budowy


mirolek

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mirolek posiadam ksiazke Tomasza Goworeka "Pierwsze samoloty mysliwskie lotnictwa polskiego" sa w niej zawarte ilustracje dotyczace malowania samolotow Albatros D.III (Oef) i to glownie w polskich barwach. Jesli jestes zainteresowany podaj e-maila, to zeskanuje i podesle.

pozdr.

  • Odpowiedzi 119
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

Bardzo chętnie coś w polskich barwach - adres na mojej stronie www lub pisz na priv-a.

Nie chce podawać w tekście adresu bo potem specjalne programy wyłapują adresy i skrzynka jest pełna śmieci.

 

Kolejny weekend to kolejny postęp w budowie modelu.

Wycinanie i obrabianie w bloku żeberek to nie jest zbyt interesujący etap prac. Dodatkowo szczupłośc miejsca w galerii wymusza aby prezentować jedynie gotowe wykonane elementy, pomijając poszczególne fragmenty budowy. Zamiast zdjęć, będzie więcej opisu :-)

 

Z balsy 2 mm wykonałem metodą ręczną 40 żeber oraz 6 szt z balsy 2,5 mm. Po obrobieniu we wspólnym bloku złożyłem dolne płaty modelu.

Konstrukcja skrzydeł jest charakterystyczna dla oldtimer-ów czyli bez górnego dźwigara. Po obłożeniu folią pojawią się zatem specyficzne zagłębienia. Dolne dżwigary stanowią listwy sosnowe 3x7 oraz 3 x 8 mm. Każde żebero było indywidualnie pasowane z uwagi na głebokie podcięcie które obawiałem się wykonać w bloku, ostatni "szlif" był tuz przed montażem.

Względem projektu zastosowałem nieco szerszą listwę spływu w której finalnie zostaną wyszlifowane specyficzne zagłębienia .... efekt tej układanki poniżej

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3829

 

... górny płat powstanie dopiero w kolejny weekend

ms

Opublikowano

Nie chce podawać w tekście adresu bo potem specjalne programy wyłapują adresy i skrzynka jest pełna śmieci.

tak zwane żniwiarki (ang. harvesters) 8) szukają znaków typowych dla maila np. @ , dajesz zamiast małpy "at" i teoretycznie po sprawie :P chociaż żniwiarki są coraz przebieglejsze :twisted:

sorry za OT

Opublikowano

Na planie jest coś tam zaznaczone?

ta przerywana linia to bowden - skrzydło ma tylko dwa dolne dźwigary.

W planach serwa lotek są umieszczone w kadłubie a popychacz prowadzony jest w dolnych płatach do słupka.

 

Wystrugałem takie coś co ma przypominać silnik, kolektor z drogiej strony cylindrów będzie z rurek plastikowych a na cylindrach będą jeszcze małe zwory zrobione ze szywek biurowych .... może jak to wymaluję to ujdzie :?:

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3841

 

ms

Opublikowano

Niestety zaliczyłem kreta innym konstrukcyjnym modelem i odbudowa zajmuje mi trochę czasu....... to nie kombat z EPP i w 10 minut nie naprawię :-)

 

 

edit: 1.03.2010r

Catalina naprawiona więc powoli strugam dalej Albatrosa

Zmieniłem łącznik w górnym płacie..... płaty miały być łączone w środku a ja postanowiłem osadzić na modelu na stałe centropłat i na bagnetach mocować pozostałe części płatów.

Centropłat wygląda tak....

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4177

 

ms

  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Trochę zaniedbałem konstrukcyjną wersję Albatrosa budując z EPP wersję kombat .... czas jednak wrócić do relacji.

W weekend, wykonałem obłożenie boków i spodu kadłuba balsą 1,5 mm

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4411

połączyłem także dolne płaty za pomocą łącznika węglowego umieszczonego w rurce aluminiowej i przedłużonego dźwigara. Dzięki wklejonej poprzeczce możliwe będzie mocowanie płatów za pomocą małych śrubek do których dostep zapewniony jest przez klapkę w dolnej części kadłuba.

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4412

ms

Opublikowano

Wykonane wcześniej płaty wymagały jeszcze trochę pracy związanej z wykończeniem, dokleiłem pokrycie centropłata i krawędzie natarcia płatów dolnych.

Całość oczyściłem z drobnych pozostałości kleju i oszlifowałem, teraz nadaje się już do oklejania.

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4450

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4451

 

Zanim jednak położę oracover muszę rozwiązać temat podpórki w kształcie litery V i jej mocowania do górnego i dolnego płata. Początkowo planowałem osadzic płaty na stałe i wtedy problem słupków byłby rozwiązany. Wielkość modelu i problem z jego przechowywaniem skłoniły mnie do wykonania demontowalnych płatów i stąd problem jak montowac boczne słupki.

Połączenia bagnetowe płatów góry i dołu są rozwiązane ale jak montować słupki boczne - na śruby do wypuszczonych z płatów blaszek?

ms

Opublikowano

Możesz przykręcać je do skrzydła dolnego i górnego. W tym przypadku do słupka mocujesz z boku blaszkę, która będzie przykrecona do wspomnianych powierzchni. Tak mam w Nieuporcie 11 w wersji elektrycznej - fotki z montażu znajdziesz w moim temacie. Natomiast w nieuporcie 11 ale benzynowym słupki przykręcone do dolnego skrzydła( do boku wystającej ze skrzydła blaszki) natomi9ast ramiona V na końcach mają wklejone pręty zgięte pod kątem ostrym i one wchodzą w rurki wklejone w odp. miejsca płata górnego. Też jest to na fotkach w dziale połmakiety. Tłumaczenie moze zawiłe ale sposób wykonania prosty. Jeszcze raz odsyłam do strony aerodrome...cos tam. Macie tam pokazane krok po kroku z montażu wielu modeli samolotów z I wojny również i Albatrosy. Czemu nie chcecie z niej czerpać :rotfl: :?:

Opublikowano

Różne rozwiązania podglądałem ale chciałem {dość pokrętnie} wywołać dyskusję jakie rozwiązanie będzie najlepsze i zarazem najprostsze. Przytoczony przez Ciebie sposób montażu jest bardzo "tardycyjny" i oczywiście ma wiele zalet ale jest dość kłopotliwy z racji wielu śrubek i metalowego drobiazgu który zawsze ginie w trawie ;D

 

Fokker - jako bardzo doświadczonego w makietach kolegę, prosze o rzeczową ocenę mojego pomysłu ... spód "V" do dolnego płata mocowany na blaszkę i śrubkę jak opisałeś a góra na magnesach neodymowych tj. magnes o średnicy 5mm (takie mam przygotowane słupki bukowe) naklejony na czubek słupka i wprowadzony w klocek balsy na głebokość około 5mm-7mm w płat górny gdzie będzie wklejony drugi neodymek - czy takie połączenie będzie wystarczające?

Płaty są samonośne i ich współpraca nie jest wymagana konstrukcyjnie czyli słupki pełnią rolę dekoracyjną. W górnym płacie połączenie będzie ukryte ale mam wątpliwość czy będzie wystarczająco mocne i czy nie spowoduje po kilku demontażach "obrobienia" otworów.

Początkowo myślałem o mocowaniu magnes-blaszka wypuszczona z górnego płata ale takie rozwiązanie z wpuszczeniem słupka i połączenie magnes-magnes wydaje się mocniejsze i bardziej estetyczne.

..... co o tym myślisz?

ms

Opublikowano

Czy z magnesem zda egzamin tego nie wiem...ale skoro słupki tylko dekoracja mają być to i tak bym dał raczej sztywniej :rotfl: Może np podstawa V przykrecona a ramiona zakończone precikami i wpuszczone w skrzydło górne? Czy naciągi też planujesz?

W moim elektryku - pisze o nim bo to mały model - gorne i dolne skrzydło to też w sumie sztywno osadzone ale dopiero połączenie na sztywno słupkiem "V" sztywnosc tę wzmocniło.

Czy na samym magnesie nie będą skrzydła "trzepotały" gdy z jakiegoś powodu magnes puści?

Opublikowano

Czy na samym magnesie nie będą skrzydła "trzepotały"

Właśnie tego się obawiam co się może zdarzyć jak magnes puści :? Stąd pomysł połączenia magnesu i wpustu .... już się zdecydowałem i spróbuję. Przekonuje mnie łatwość i szybkość montażu a czy się pomysł sprawdzi to zobaczymy.

 

Naciąg będzie, górne skrzydło jest łączone do centropłata na bagnetach i od spodu będzie zabezpieczone gumką, naciąg musi je utrzymać aby się nie rozsunęło.

 

ms

Opublikowano

Nie zabierałem się ostatnio do pracy gdyż czekający mnie element był z gatunku ... "co autor miał na myśli?". Po małych problemach osadziłem jednak pręty podpierajace płat górny.

Brak jakiegokolwiek rozwiązania w projekcie sprawił iż posłużyłem się rozwiązaniem jak przy podwoziu czyli na listewkach sosnowych przynitkowałem wykonane podpórki.

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4503

 

Natępnie wlutowałem trójkatne wzmocnienia które wyznaczyły odpowiedni kąt pochylenia podpórek. Po wlutowaniu i sprawdzeniu ułożenia podpórek względem centropłata ich części osadzone w kadłubie zostały zalane żywicą.

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4504

 

Centropłat będzie również przynitkowany i zaklejony żywicą .... takie rozwiązanie nie pozwala na jakąkolwiek korektę kąta zaklinowania płata. Polegam zatem całkowicie na długościach wygiętych wg. projektu prętów i muszę zaufać autorowi projektu, że przy zachowaniu dokładności wykonanania nie będą potrzebne późniejsze korekty kata.

ms

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.