Maryush80 Opublikowano 13 Lutego 2010 Opublikowano 13 Lutego 2010 Mirolek posiadam ksiazke Tomasza Goworeka "Pierwsze samoloty mysliwskie lotnictwa polskiego" sa w niej zawarte ilustracje dotyczace malowania samolotow Albatros D.III (Oef) i to glownie w polskich barwach. Jesli jestes zainteresowany podaj e-maila, to zeskanuje i podesle. pozdr.
mirolek Opublikowano 15 Lutego 2010 Autor Opublikowano 15 Lutego 2010 Bardzo chętnie coś w polskich barwach - adres na mojej stronie www lub pisz na priv-a. Nie chce podawać w tekście adresu bo potem specjalne programy wyłapują adresy i skrzynka jest pełna śmieci. Kolejny weekend to kolejny postęp w budowie modelu. Wycinanie i obrabianie w bloku żeberek to nie jest zbyt interesujący etap prac. Dodatkowo szczupłośc miejsca w galerii wymusza aby prezentować jedynie gotowe wykonane elementy, pomijając poszczególne fragmenty budowy. Zamiast zdjęć, będzie więcej opisu :-) Z balsy 2 mm wykonałem metodą ręczną 40 żeber oraz 6 szt z balsy 2,5 mm. Po obrobieniu we wspólnym bloku złożyłem dolne płaty modelu. Konstrukcja skrzydeł jest charakterystyczna dla oldtimer-ów czyli bez górnego dźwigara. Po obłożeniu folią pojawią się zatem specyficzne zagłębienia. Dolne dżwigary stanowią listwy sosnowe 3x7 oraz 3 x 8 mm. Każde żebero było indywidualnie pasowane z uwagi na głebokie podcięcie które obawiałem się wykonać w bloku, ostatni "szlif" był tuz przed montażem. Względem projektu zastosowałem nieco szerszą listwę spływu w której finalnie zostaną wyszlifowane specyficzne zagłębienia .... efekt tej układanki poniżej http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3829 ... górny płat powstanie dopiero w kolejny weekend ms
Maryush80 Opublikowano 16 Lutego 2010 Opublikowano 16 Lutego 2010 Poslalem na pw. Bardzo piekny model bedzie
Janek Opublikowano 17 Lutego 2010 Opublikowano 17 Lutego 2010 A nie będzie czasem za słabe to skrzydło (bez dzwigarów)? Na planie jest coś tam zaznaczone?
kuba r. Opublikowano 17 Lutego 2010 Opublikowano 17 Lutego 2010 Nie chce podawać w tekście adresu bo potem specjalne programy wyłapują adresy i skrzynka jest pełna śmieci.tak zwane żniwiarki (ang. harvesters) 8) szukają znaków typowych dla maila np. @ , dajesz zamiast małpy "at" i teoretycznie po sprawie chociaż żniwiarki są coraz przebieglejsze :twisted: sorry za OT
mirolek Opublikowano 17 Lutego 2010 Autor Opublikowano 17 Lutego 2010 Na planie jest coś tam zaznaczone? ta przerywana linia to bowden - skrzydło ma tylko dwa dolne dźwigary. W planach serwa lotek są umieszczone w kadłubie a popychacz prowadzony jest w dolnych płatach do słupka. Wystrugałem takie coś co ma przypominać silnik, kolektor z drogiej strony cylindrów będzie z rurek plastikowych a na cylindrach będą jeszcze małe zwory zrobione ze szywek biurowych .... może jak to wymaluję to ujdzie :?: http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3841 ms
Janek Opublikowano 22 Lutego 2010 Opublikowano 22 Lutego 2010 No jak tam silnik wystrugany a gdzie dalszy ciąg samolotu?
mirolek Opublikowano 22 Lutego 2010 Autor Opublikowano 22 Lutego 2010 Niestety zaliczyłem kreta innym konstrukcyjnym modelem i odbudowa zajmuje mi trochę czasu....... to nie kombat z EPP i w 10 minut nie naprawię :-) edit: 1.03.2010r Catalina naprawiona więc powoli strugam dalej Albatrosa Zmieniłem łącznik w górnym płacie..... płaty miały być łączone w środku a ja postanowiłem osadzić na modelu na stałe centropłat i na bagnetach mocować pozostałe części płatów. Centropłat wygląda tak.... http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4177 ms
mirolek Opublikowano 3 Marca 2010 Autor Opublikowano 3 Marca 2010 Udało się w środku tygodnia znaleźć troche czasu i zrobiłem końcówki skrzydeł górnego płata. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4196 Wstępna przymiarka wykonanego wcześniej centropłata i końcówek skrzydeł .... http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4197 ms
mmm Opublikowano 12 Marca 2010 Opublikowano 12 Marca 2010 Widzę, że stoisz z budową .... wiosna idzie a ta jak pamiętam ma należeć do dwupłatów :-) mm
mirolek Opublikowano 22 Marca 2010 Autor Opublikowano 22 Marca 2010 Trochę zaniedbałem konstrukcyjną wersję Albatrosa budując z EPP wersję kombat .... czas jednak wrócić do relacji. W weekend, wykonałem obłożenie boków i spodu kadłuba balsą 1,5 mm http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4411 połączyłem także dolne płaty za pomocą łącznika węglowego umieszczonego w rurce aluminiowej i przedłużonego dźwigara. Dzięki wklejonej poprzeczce możliwe będzie mocowanie płatów za pomocą małych śrubek do których dostep zapewniony jest przez klapkę w dolnej części kadłuba. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4412 ms
mmm Opublikowano 23 Marca 2010 Opublikowano 23 Marca 2010 Ładne te Twoje patyczki, ale zanim je wszystkie posklecasz, to ja rozbiję w pył ze dwa Gemini! :rotfl: :rotfl:
mirolek Opublikowano 23 Marca 2010 Autor Opublikowano 23 Marca 2010 Nie wierzysz, że skończe ten model ? Gemini lata super i jeszcze tej wiosny polatamy razem dwupłatkami ;D
Callab Opublikowano 23 Marca 2010 Opublikowano 23 Marca 2010 Kończ Mirku, bo konkurencja nie śpi. W maju latamy dwupłatami!
mirolek Opublikowano 30 Marca 2010 Autor Opublikowano 30 Marca 2010 Wykonane wcześniej płaty wymagały jeszcze trochę pracy związanej z wykończeniem, dokleiłem pokrycie centropłata i krawędzie natarcia płatów dolnych. Całość oczyściłem z drobnych pozostałości kleju i oszlifowałem, teraz nadaje się już do oklejania. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4450 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4451 Zanim jednak położę oracover muszę rozwiązać temat podpórki w kształcie litery V i jej mocowania do górnego i dolnego płata. Początkowo planowałem osadzic płaty na stałe i wtedy problem słupków byłby rozwiązany. Wielkość modelu i problem z jego przechowywaniem skłoniły mnie do wykonania demontowalnych płatów i stąd problem jak montowac boczne słupki. Połączenia bagnetowe płatów góry i dołu są rozwiązane ale jak montować słupki boczne - na śruby do wypuszczonych z płatów blaszek? ms
Irek M Opublikowano 30 Marca 2010 Opublikowano 30 Marca 2010 Możesz przykręcać je do skrzydła dolnego i górnego. W tym przypadku do słupka mocujesz z boku blaszkę, która będzie przykrecona do wspomnianych powierzchni. Tak mam w Nieuporcie 11 w wersji elektrycznej - fotki z montażu znajdziesz w moim temacie. Natomiast w nieuporcie 11 ale benzynowym słupki przykręcone do dolnego skrzydła( do boku wystającej ze skrzydła blaszki) natomi9ast ramiona V na końcach mają wklejone pręty zgięte pod kątem ostrym i one wchodzą w rurki wklejone w odp. miejsca płata górnego. Też jest to na fotkach w dziale połmakiety. Tłumaczenie moze zawiłe ale sposób wykonania prosty. Jeszcze raz odsyłam do strony aerodrome...cos tam. Macie tam pokazane krok po kroku z montażu wielu modeli samolotów z I wojny również i Albatrosy. Czemu nie chcecie z niej czerpać :rotfl: :?:
mirolek Opublikowano 31 Marca 2010 Autor Opublikowano 31 Marca 2010 Różne rozwiązania podglądałem ale chciałem {dość pokrętnie} wywołać dyskusję jakie rozwiązanie będzie najlepsze i zarazem najprostsze. Przytoczony przez Ciebie sposób montażu jest bardzo "tardycyjny" i oczywiście ma wiele zalet ale jest dość kłopotliwy z racji wielu śrubek i metalowego drobiazgu który zawsze ginie w trawie ;D Fokker - jako bardzo doświadczonego w makietach kolegę, prosze o rzeczową ocenę mojego pomysłu ... spód "V" do dolnego płata mocowany na blaszkę i śrubkę jak opisałeś a góra na magnesach neodymowych tj. magnes o średnicy 5mm (takie mam przygotowane słupki bukowe) naklejony na czubek słupka i wprowadzony w klocek balsy na głebokość około 5mm-7mm w płat górny gdzie będzie wklejony drugi neodymek - czy takie połączenie będzie wystarczające? Płaty są samonośne i ich współpraca nie jest wymagana konstrukcyjnie czyli słupki pełnią rolę dekoracyjną. W górnym płacie połączenie będzie ukryte ale mam wątpliwość czy będzie wystarczająco mocne i czy nie spowoduje po kilku demontażach "obrobienia" otworów. Początkowo myślałem o mocowaniu magnes-blaszka wypuszczona z górnego płata ale takie rozwiązanie z wpuszczeniem słupka i połączenie magnes-magnes wydaje się mocniejsze i bardziej estetyczne. ..... co o tym myślisz? ms
Irek M Opublikowano 31 Marca 2010 Opublikowano 31 Marca 2010 Czy z magnesem zda egzamin tego nie wiem...ale skoro słupki tylko dekoracja mają być to i tak bym dał raczej sztywniej :rotfl: Może np podstawa V przykrecona a ramiona zakończone precikami i wpuszczone w skrzydło górne? Czy naciągi też planujesz? W moim elektryku - pisze o nim bo to mały model - gorne i dolne skrzydło to też w sumie sztywno osadzone ale dopiero połączenie na sztywno słupkiem "V" sztywnosc tę wzmocniło. Czy na samym magnesie nie będą skrzydła "trzepotały" gdy z jakiegoś powodu magnes puści?
mirolek Opublikowano 1 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 1 Kwietnia 2010 Czy na samym magnesie nie będą skrzydła "trzepotały"Właśnie tego się obawiam co się może zdarzyć jak magnes puści :? Stąd pomysł połączenia magnesu i wpustu .... już się zdecydowałem i spróbuję. Przekonuje mnie łatwość i szybkość montażu a czy się pomysł sprawdzi to zobaczymy. Naciąg będzie, górne skrzydło jest łączone do centropłata na bagnetach i od spodu będzie zabezpieczone gumką, naciąg musi je utrzymać aby się nie rozsunęło. ms
mirolek Opublikowano 6 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 6 Kwietnia 2010 Nie zabierałem się ostatnio do pracy gdyż czekający mnie element był z gatunku ... "co autor miał na myśli?". Po małych problemach osadziłem jednak pręty podpierajace płat górny. Brak jakiegokolwiek rozwiązania w projekcie sprawił iż posłużyłem się rozwiązaniem jak przy podwoziu czyli na listewkach sosnowych przynitkowałem wykonane podpórki. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4503 Natępnie wlutowałem trójkatne wzmocnienia które wyznaczyły odpowiedni kąt pochylenia podpórek. Po wlutowaniu i sprawdzeniu ułożenia podpórek względem centropłata ich części osadzone w kadłubie zostały zalane żywicą. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4504 Centropłat będzie również przynitkowany i zaklejony żywicą .... takie rozwiązanie nie pozwala na jakąkolwiek korektę kąta zaklinowania płata. Polegam zatem całkowicie na długościach wygiętych wg. projektu prętów i muszę zaufać autorowi projektu, że przy zachowaniu dokładności wykonanania nie będą potrzebne późniejsze korekty kata. ms
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.