Jump to content

Trenerek górnopłat


Recommended Posts

Witam,

 

Ferie mam, zima w pełni, polatać ciężko bo za zimno to zabrałem się za skrobanie modelu.

 

Główne założenia:

 

:arrow: górnopłat, do rekreacyjnego polatania na łące

:arrow: konstrukcja małodrewiana :roll:

:arrow: rozpiętość do 900mm

:arrow: pomalowany (rzadko zdarza mi się malować modele)

 

 

Plany rozrysowałem sobie na papierze więc mam jedynie ich zdjęcie. Rozpietość wyszła mi około 840 a długość 675. Cięciwa to 150 więc mam około 12,6dm2 powierzchni skrzydeł.

Mam zamiar okleić go papierem na wikol i ładnie pomalować :D

 

 

Koniec gadania, teraz fotki z początków budowy:

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3586

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3587

Statecznik obramowany balsą 3mm. waży około 3g

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3589

A tu komplecik. Lotki przy sterze wysokości bedą łączone prętem stalowy 1,2mm.

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3588

Żeberka wykonane ze styroduru 3mm i 6mm

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3590

Przednia goleń ma być skretna. Musiałem przylutować podkładkę aby "amortyzator" nie opadał :wink:

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3591

A tu poskładane. Stwierdziłem że go trochę usportowię i obciąłem sprężyny w zawieszeniu, oryginalne (z długopisu) były za długie.

Link to comment
Share on other sites

dlaczego ma nie spełnic funkcji? bo co sam statecznik jest za mały? a jednak usterzenie płytowe działa:) mysle ze jesli proporcja powierzchni statecznika do całego modelu jest odpowiednia to bedzie dobrze

Link to comment
Share on other sites

Wykonałeś jakieś obliczenia czy przyjmujesz na zasadzie analogii do innych konstrukcji konieczne powierzchnie płata i usterzenia?

 

"Ciekawy kształt" statecznika może nie wystarczyć do prawidłowego lotu :-)

 

ms

Link to comment
Share on other sites

Nie lepiej zbudować trenerka Motylastego? Sprawdzona i lotna konstrukcja.

http://tbm.lasowice.net/toto007a.html

Nie, loty latającymi trenerkami mam już za sobą ;) czas na eksperymenty.

 

Statecznik pionowy ma być tylko pomocniczy. Głównym sterem będą lotki+wysokość.

 

Początkowo wymiary były liczone, jednak kształt jaki mi wyszedł jakoś mi nie przypasował i co chwilkę coś zmieniałem...

Link to comment
Share on other sites

Głównym sterem będą lotki+wysokość.

Zdecyduj się czy projektujesz latające skrzydło czy samolot .... choć obie konstrukcje latają są całkowicie różne :rotfl:

Statecznik poziomy i pionowy wynika z proporcji do całości, skorzystaj z książki W.Shiera i nie będziesz miał problemów z modelem.

 

ms

Link to comment
Share on other sites

A mam takie pewne pytanie odnośnie statecznika pionowego:

Jeśli SK będzie wychylony maxymalnie w którąś ze stron to czy aby na pewno nie będzie on działał jak "ster wysokości" ?

 

Powodzenia w budowie ;)

Link to comment
Share on other sites

A mam takie pewne pytanie odnośnie statecznika pionowego:

Jeśli SK będzie wychylony maxymalnie w którąś ze stron to czy aby na pewno nie będzie on działał jak "ster wysokości" ?

 

No i będzie 2 w 1 :devil:

Link to comment
Share on other sites

Wiesz…Piotrek2136, w zasadzie do niczego innego w tym momencie nie możemy się "przyczepić" prócz tego statecznika. To może zmień go, będziesz miał święty spokój i my też :twisted:

 

Napisz jak coś postanowisz, jestem ciekaw twojej decyzji. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hehe... ale mi się mój podoba :twisted: zobaczę jeszcze dzisiaj czy da się jakoś pójść na kompromis i rano wam napiszę ;)

 

Z drugiej strony ciekawy jestem czy na prawdę będzie aż tak źle jak go nie zmienię :roll:

 

 

 

Zacząłem prace nad kadłubem ale zauważyłem że nie zauważyłem braku listewek na wzmocnienie :x . Listewki zamówię a zdjęcie dołączę razem z decyzją :mrgreen:

 

 

 

A tutaj projekt równoległy EUROFIGHTER

Link to comment
Share on other sites

Maiłem statecznik o podobnym kształcie w modelu, który dosuwał ok 120km/h i nie miałem żadnych problemów. Jeżeli będziesz używał praktycznie wyłącznie lotek i wysokości, to ten statecznik będzie raczej służył jedynie jako konieczny stabilizator, a nie powierzchnia sterowa. Poza tym w razie problemów z tym, iż równocześnie będzie działał jako ster wysokości, zawsze można ustawić konieczne miksy (np. 100% wychylenia pion - prawo/lewo -> 10% wychylenia wys. w dól). Ważne jest zachowanie proporcji. Kształt to już tylko wizja:)

Link to comment
Share on other sites

Ważne jest zachowanie proporcji. Kształt to już tylko wizja:)

To sedno problemu!

 

Ten kształt statecznika rodem z MIG-15 jest idealny dla modeli bardzo szybkich, jeżeli Twój "trenerek górnopłat" do takich sie zalicza to OK :rotfl:

- powodzenia w dalszej budowie i wrzuć zdjęcia

 

 

ms

Link to comment
Share on other sites

Jednak nie udało mi się wrzucić zdjęcia jak obiecałem z powodu wyjazdu i dostępu do internetu jedynie przez telefon.

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3639

 

 

Niestety tylko tyle bo wciąż czekam aż w naszym sklepie modelarskim dostane listewki.

 

Jeśli chodzi o statecznik to nie będę go zmieniał. Czy jest to słuszna decyzja okaże się przy oblocie.

Link to comment
Share on other sites

Ten kształt statecznika rodem z MIG-15 jest idealny dla modeli bardzo szybkich, jeżeli Twój "trenerek górnopłat" do takich sie zalicza to OK :rotfl:

Grunt żeby była powierzchnia, która może stabilizować model. Czy jest pochylony czy nie, nie ma tu znaczenia. Mnie się nie podoba, ale to kwestia gustu.

Link to comment
Share on other sites

Co się czepiacie statecznika .

Żona lata a nawet bije w kombat ESA ,modelem z podobnym statecznikiem.

Model kręci beczki ,pętle robi zwrot bojowy czy szybowanie na plecach bez najmniejszego problemu.

Rozpiętość ok 950 mm materiał EPP silnik Turnigy od halówki,skrzydła jedno Piper Cub z Cyber -fly a drugie dorobione , cała reszta z głowy.

Zdjęcie drugie i trzecie od góry

>>>Zimowe ESA<<<

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.