Skocz do zawartości

Jakie mogą być zalety zespołu śmigieł przeciwbieżnych


krankor

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Znalazłem przeglądając silniki na HC takie dwa "dziwolągi" pierwszy i drugi .

Może bardziej doświadczeni koledzy mogliby podpowiedzieć, jakie są zalety i pewnie wady zastosowania takiego rozwiązania. Poza tym, że potrzebne są dwa regulatory. Może "skórka nie warta wyprawki". Efekt to tylko skomplikowanie sobie życia.

Opublikowano

Pomijając przykłady z HC, to zaletami są pewnie:

- brak momentu od śmigła

- duże "upakowanie" mocy przy ograniczeniu średnicy śmigła

- duża moc przy zastosowaniu typowych podzespołów (mogą być też 2 silniki na wspólnym wale)

Opublikowano

w modelarsteie zastosowań (logicznych) nie ma. W "dużym" lotnictwie stosowano różne techniki aby umożliwić przekazanie bardzo dużej mocy silników, których już nie mogły odebrać śmigła dwułopatowe. stosowano więc śmigła trzy-potem czterołopatowe, oraz silniki, albo dwa silniki rzędowe ustawione jeden za drugim, napędzające śmigła przeciwbieżne. Było to konieczne dla tego że śmigło dwu, czy nawet czterołopatowe, aby mogło odebrac tak wielkż moc. Musiałoby być tak dużej średnicy, że przy prędkości obrotowej silnika, końcówka łopaty rozwijałaby prędkość zbyt dużą i następowaoby zerwanie strugi powietrza wokół profilu śmogłą.

 

baxter

Opublikowano

Znaną konstrukcją samolotu, w którym ten napęd się sprawdził był TU-20 i jego "cywilna" odmiana TU-114. Z braku dobrego silnika turboodrzutowego, Rosjanie zastosowali napęd turbośmigłowy z silnikami oderżniętymi bodaj z niemieckich Jumo. TU-20 był bombowcem strategicznym latał wysoko, gdzie ciśnienie jest niskie i każdy procent sprawności napędu ma zupełnie inna wagę niż na mniejszych wysokościach. Do naszych zastosowań rozwiązanie raczej ma więcej wad (komplikacji) niż zalet.

PP

Opublikowano
utopia, Skłon musi być ale przy zastosowaniu owego napędu obchodzi się bez wykłonów :) Przecież wykłon stosuje się żeby model samoczynnie nie skręcał a przy zastosowaniu śmigieł przeciwbieżnych nie ma tego efektu.
Opublikowano

Serdecznie dziękuję za odzew i wiadomości. Trochę mnie "kręci" taka ciekawostka :) Jeszcze jedno pytanie: jak należy rozumieć zapis np. tego silnik z kv 1550 i śmigłami 8x4, że przy napięciu 11,1V ten zespół bierze 18A i w sumie daje ok 200W? Tyle prądu i mocy zużywa jeden z silników czy zespół? Po co w takim razie dwa regulatory po 25A każdy?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.