Piotter Opublikowano 6 Marca 2010 Opublikowano 6 Marca 2010 Zauważyłem na niektórych planach i zdjęciach że czesc modeli 3D i funfly, ma dosc dziwny profil skrzydła. Przykłądem niech bedzie skrzydło w Diablotinie i w Madmanie. Profile te sa bardzo grube w przedniej czesci cieciwy ze słabo wyróżniającą się krawędzią natarcia, a od połowy lub 2/3 cieciwy są właściwie obustronnie wklęsłe i dalej płynnie przechodzą w płaskie lotki. Rozumiem że ma to poprawić włąsności profilu na bardzo dużych kątach natarcia, ale jak to właściwie działa ? W Profli2 szukałem ale nie wiem jak sie nazywają, a chciałem obejrzec sobie rozklad ciśnień, ale nie czy sa tam w ogóle.
Gość Anonymous Opublikowano 7 Marca 2010 Opublikowano 7 Marca 2010 Jest to profil Symetryczny(wypukły dwu Stronnie). Używany jest głównie w modelach akrobacyjnych .
Marcin K. Opublikowano 7 Marca 2010 Opublikowano 7 Marca 2010 Gruby profil daje niską prędkość modelu. Profil w modelach Funfly i innych akro jest najczęściej dwuwypukły aby lot na plecach przebiegał tak samo jak w standardzie(kołami do dołu).
Piotter Opublikowano 7 Marca 2010 Autor Opublikowano 7 Marca 2010 OK. Wiem co daje gruby, symetryczny profil. Chodzi mi o takie obustronne "wklęśnięcie" profilu od strony spływu.
meteor Opublikowano 7 Marca 2010 Opublikowano 7 Marca 2010 wypuchły dwu StronnieUuu... Jak wy puchł to znaczy że coś z nim nie tak.
Danielstol Opublikowano 7 Marca 2010 Opublikowano 7 Marca 2010 Witam. Taki profil istnieje też w dużym lotnictwie jest to chyba NASA GAW-1 ,lecz to wklęśniecie jest tylko od dołu profilu.Daje to z tego co słyszałem większą siłę nośną ,ponieważ ma o 30 % większy współczynnik siły nośnej Cz ,lepiej zachowuję się na większych katach natarcia niż skrzydło ze zwykłym profilem NACA np. 0021 . W naszych modelach jest obustronnie wklęsły,ponieważ to wszystko działa również w locie odwróconym. :wink:
kirby Opublikowano 9 Marca 2010 Opublikowano 9 Marca 2010 Tak, to prawda - jest cała masa lotniczych profili z takimi "przewężeniami". Z reguły wykorzystuje się to w profilach laminarnych, gdzie warstwa przyścienna ma jeszcze sporą energię w końcowej części profilu - tam gdzie powstaje już przepływ turbulentny. Ma to za zadanie zwiększyć podciśnienie w końcowej części profilu. Zwiększając podciśnienie utrzymuje się warstwę przyścienną bliżej powierzchni profilu. Mimo, iż jest już to przepływ burzliwy, oderwanie strugi nie następuje tak gwałtownie i ma miejsce na większych kątach natarcia. Zwiększa się również tym samym skuteczność lotek. W profilu modeli akrobacyjnych korzyść oczywista. Poza tym powstałe zaburzenie na tym "przewężeniu" jest bardziej stabilne - co widać na tym filmiku (nie napisali przy jakim Re próba): http://www.youtube.com/watch?v=S2Oylz9F-SI
JacekO Opublikowano 9 Marca 2010 Opublikowano 9 Marca 2010 Tutaj możecie poczytać trochę na temat profilu GAW-1 : http://modelerc.info/download/GAW-1_tlia1976_6.pdf Piotter jak mi wskażesz jakieś plany z profilem, który masz na myśli, to w wolnej chwili odrysuję go i przedmucham w Xfoilu
kwijatkowski Opublikowano 10 Marca 2010 Opublikowano 10 Marca 2010 Poza tym powstałe zaburzenie na tym "przewężeniu" jest bardziej stabilne - co widać na tym filmiku (nie napisali przy jakim Re próba): http://www.youtube.com/watch?v=S2Oylz9F-SI Bardzo stabilne oderwanie
Piotter Opublikowano 11 Marca 2010 Autor Opublikowano 11 Marca 2010 Jacek0: dostępne są plany modelu Madman np. tutaj: http://www.dariuszmular.com/download.html . W tym akurat profilu nie jest to az tak widoczne jak w Diablotinie, ale jednak to wklęśnięcie jest. Zastanawiam sie czy nie ma to na celu stworzenie tam wiru zapobiegającego oderwaniu strug. Ogladalem kiedys na rcgroups watek o takim dziwnym profilu Kline-Fogelman i ten uskok mial wlasnie powodowac powstanie takiego wiru podwyzszajacego liczbe Re dla skrzydelka i zmniejszajacego szanse oderwania opływu
Czaro Opublikowano 11 Marca 2010 Opublikowano 11 Marca 2010 powstanie takiego wiru podwyzszajacego liczbe Re dla skrzydelkaoj to coś źle zrozumiałeś
Piotter Opublikowano 11 Marca 2010 Autor Opublikowano 11 Marca 2010 Istotnie. Pochrzaniłem nieco. Jeżeli dobrze pamietam, chodziło o to że KF daje dobre rezultaty dla niskich Re, obnizajac predkosc przeciągnięcia i poprawia też charakterystyki przy przeciagnieciu. W przypadku wyzszych Re nic juz nie daje poza zwiekszeneim oporu :/ . Konkluzja była taka że jest to profil uzyteczny dla modeli latajacych, natomiast bezuzyteczny dla samolotów. Zrobiłem wiec nadmierny skrót myślowy czyli bełkot :>. To tyle dygresji o KF.
tomekr Opublikowano 12 Marca 2010 Opublikowano 12 Marca 2010 Mnie wydaje się, że takie pogrubione i zaokrąglone z przodu profile stosuje się przy małym Re, czyli w powolnych i małych modelach. Można się dopatrzyć podobieństw w naturze podglądając ptaszyska, tam pomimo, że nie ma symetrycznych profili, widać, że skrzydła mają dosyć gruby i zaokrąglony przód i potem dosyć szybko pocieniony. Niestety nie znam się na aerodynamice, jestem tylko uważnym obserwatorem rzeczywistości.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.