Skocz do zawartości

profile w niektórych modelach 3D


Piotter

Rekomendowane odpowiedzi

Zauważyłem na niektórych planach i zdjęciach że czesc modeli 3D i funfly, ma dosc dziwny profil skrzydła. Przykłądem niech bedzie skrzydło w Diablotinie i w Madmanie. Profile te sa bardzo grube w przedniej czesci cieciwy ze słabo wyróżniającą się krawędzią natarcia, a od połowy lub 2/3 cieciwy są właściwie obustronnie wklęsłe i dalej płynnie przechodzą w płaskie lotki. Rozumiem że ma to poprawić włąsności profilu na bardzo dużych kątach natarcia, ale jak to właściwie działa ? W Profli2 szukałem ale nie wiem jak sie nazywają, a chciałem obejrzec sobie rozklad ciśnień, ale nie czy sa tam w ogóle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Witam. Taki profil istnieje też w dużym lotnictwie jest to chyba NASA GAW-1 ,lecz to wklęśniecie jest tylko od dołu profilu.Daje to z tego co słyszałem większą siłę nośną ,ponieważ ma o 30 % większy współczynnik siły nośnej Cz ,lepiej zachowuję się na większych katach natarcia niż skrzydło ze zwykłym profilem NACA np. 0021 . W naszych modelach jest obustronnie wklęsły,ponieważ to wszystko działa również w locie odwróconym. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, to prawda - jest cała masa lotniczych profili z takimi "przewężeniami". Z reguły wykorzystuje się to w profilach laminarnych, gdzie warstwa przyścienna ma jeszcze sporą energię w końcowej części profilu - tam gdzie powstaje już przepływ turbulentny.

 

Ma to za zadanie zwiększyć podciśnienie w końcowej części profilu.

 

Zwiększając podciśnienie utrzymuje się warstwę przyścienną bliżej powierzchni profilu. Mimo, iż jest już to przepływ burzliwy, oderwanie strugi nie następuje tak gwałtownie i ma miejsce na większych kątach natarcia. Zwiększa się również tym samym skuteczność lotek.

W profilu modeli akrobacyjnych korzyść oczywista.

 

Poza tym powstałe zaburzenie na tym "przewężeniu" jest bardziej stabilne - co widać na tym filmiku (nie napisali przy jakim Re próba):

http://www.youtube.com/watch?v=S2Oylz9F-SI

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacek0: dostępne są plany modelu Madman np. tutaj: http://www.dariuszmular.com/download.html . W tym akurat profilu nie jest to az tak widoczne jak w Diablotinie, ale jednak to wklęśnięcie jest.

 

Zastanawiam sie czy nie ma to na celu stworzenie tam wiru zapobiegającego oderwaniu strug. Ogladalem kiedys na rcgroups watek o takim dziwnym profilu Kline-Fogelman i ten uskok mial wlasnie powodowac powstanie takiego wiru podwyzszajacego liczbe Re dla skrzydelka i zmniejszajacego szanse oderwania opływu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Istotnie. Pochrzaniłem nieco. Jeżeli dobrze pamietam, chodziło o to że KF daje dobre rezultaty dla niskich Re, obnizajac predkosc przeciągnięcia i poprawia też charakterystyki przy przeciagnieciu. W przypadku wyzszych Re nic juz nie daje poza zwiekszeneim oporu :/ . Konkluzja była taka że jest to profil uzyteczny dla modeli latajacych, natomiast bezuzyteczny dla samolotów. Zrobiłem wiec nadmierny skrót myślowy czyli bełkot :>. To tyle dygresji o KF.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie wydaje się, że takie pogrubione i zaokrąglone z przodu profile stosuje się przy małym Re, czyli w powolnych i małych modelach. Można się dopatrzyć podobieństw w naturze podglądając ptaszyska, tam pomimo, że nie ma symetrycznych profili, widać, że skrzydła mają dosyć gruby i zaokrąglony przód i potem dosyć szybko pocieniony. Niestety nie znam się na aerodynamice, jestem tylko uważnym obserwatorem rzeczywistości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.