Jump to content

Svenson Wayfarer - budowa dwuplata z balsy


Recommended Posts

Witam kolegow modelarzy

Jakos tak wyszlo ze na mojej drodze pojawila sie bardzo dobra oferta cenowa na zestaw Svensona - Wayfarer. Pytanko oryginalnie to jest samolot pod spaline (sprawdze na planach co tam zalecaja). Co by trzeba zalozyc zeby to zelektryfikowac? Robil ktos ten model moze?

 

Dołączona grafika

Link to comment
Share on other sites

Robiłem ten model parę lat temu. Miło go wspominam. Tu są zdjęcia z oblotu:

Wayfarer

(jak widać jeszcze bez rozpórek między płatami - parcie na oblot było zbyt duże, w konsekwencji miałem samoczynnie zmienną geometrię płatów w locie :devil: , ale lot zakończony udanym lądowaniem).

Mój Wayfarer napędzany był OS MAXem 46FX i to było trochę mało, ale podstawową akrobację dało się zrobić. Wieczorem może wrzucę jeszcze kilka zdjęć.

Link to comment
Share on other sites

Troche danych:

rozpietosc 1,335 m

dlugosc 1,1 m

powierzchnia skrzydel 0,5356 m2

powierzchnia statecznika 0,0952 m2

calkowita powierzchnia 0,6308 m2

masa wlasna 1,9 kg

 

proponowany zakres silnikow spalinowych 0,41 do 0,61

 

W sklad zestawu wchodza:

- balsowe wycinanki (wycinanie wzornikiem, brak laserow)

- troche czesci sklejkowcyh

- podwozie (z balonowymi 3,5'' kolami)

- zbiornik paliwa

- wszystkie linki (nylon)

- zawiasy

- caly pozostaly osprzet

- ladna staromodna dokumentacja

 

Z tego co sie dowiedzialem to jakies odkurzanie magazynu bo firmy juz nie ma. Duzo dobrych recenzji wiec sie ciesze.

 

Panowie silnikowcy - robic z tego elektryka? Jaki silnik? pakiet?

Link to comment
Share on other sites

Jeśli model pusty waży 1900 gram to bym proponował :

1. Silnik TGY_AerodriveXp_42_SK_Series_42-50_650Kv_/_1150w

2 Regulator :TURNIGY_Plush_60amp_Speed_Controller

3. Pakiet 4S LiPo 3400- 3700 mAh

4 Śmigło 14/7 lub 15/8

Ciągu powinno być tyle co wagi modelu .

Link to comment
Share on other sites

Ogladalem Duke'a ale przerazila mnie wielkosc... 1,6m to juz kawal latadla

Eeee... duże to zaczynają sie dopiero od 2m, a jeszcze inni twierdza, że dopiero od 3m :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Model spory i ciężki. Ja u siebie miałem serwa w rozmiarze standard (Hitec HS-475HB o ile mnie pamięć nie myli).

 

PS: Według planów lotki są tylko w dolnym płacie. U siebie wyciąłem też w górnym i dałem popychacze łączące lotki między płatami. Serwa były tylko w dolnym skrzydle. Jeśli też byś tak robił to HS-82MG moim zdaniem będą za delikatne. Serwa SW i SK miałem w środku kadłuba i napęd sterów właśnie bowdenami.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

temat nie umarl, znalazlem czlowieka ktory zrobil mi wsporniki pod gorne skrzeydla z kompozytu weglowego, w przyszlym tygodniu juz powinny byc u mnie. Poza tym na plac budowy dotarl pilot; tylko imienia jeszcze nie ma

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

produkcja Aces of Iron

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

witam

odswierzam temat; jako ze lato w tym roku nie dopisalo i polowe mojego urlopu lal deszcz postanowilem sie za Wayfarera zabrac. Na poczatek zaczelo powstawac dolne skrzydlo.

 

Dołączona grafika

 

Szybko zaczelo byc widac ze oryginalna koncepcja jest mocno pancerna. Jako ze ma to byc latadlo elektryczne zdecydowalem wyazurowac co sie praktycznie da. Efekty mozna podziwiac na zdjeciach.

 

Dołączona grafika

 

 

Zatrzymalem sie z budowa skrzydla w momencie gdy zobaczylem ze oryginalnie w centroplacie siedzialo serwo ktore poruszalo lotkami na obu skrzydlach. W moich planach jest zrobienie lotek na gornym i dolnym placie wiec serwa trafia w skrzydla. Trzeba bylo tylko wymyslij jak je zamontac i i jakie to maja byc serwa. Po szerokich konsultacjach z Boogie'em poszlo w Turnigy MG930 ktore sa w fajnej wielkosci pomiedzy standard i micro. Poza tym metalowe, cyfrowe i sprawdzone. Plan zaklada umieszczenie ich na pokrywie ze sklejki mocowanej w slocie poszycia. Sterowanie gorna lotka przez klasyczny popychacz.

 

Potem poszlo w kadlub, tutaj rowniez dzieki Boogie'emu (dzieki Krzysiu) powstal plan azurowan.

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

 

Oryginal to 2,5mm balsy do ktorej klejona jest 3mm sklejka a do tego 2,5mm balsy w samym rejonie kontaktu ze skrzydlami. Sklejka zostala wyazurowana, w czesci dziobowej balsa pozostala bez otworow. Czesc ogonowa azurowalem w balsie.

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

 

Zmodyfikowalem rozniez ksztalt wspornikow pod skrzydlo jako ze nie beda juz mocowane na gumki (dolne skrzeydlo bedzie mialo jeden, dwa kolki oraz 2 sruby polimerowe. Gorne skrzeydlo bedzie mocowane na 4 sruby polimerowe).

 

Dołączona grafika

 

Calosc na dzien dzisiejszy prezentuje sie tak: musze kupic baterie do wagi to podam mase.

 

Dołączona grafika

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Budowa posuwa sie naprzod glownie wieczorami;

Na poczatek zmodyfikowana zostala polwrega umiejscowiona w rejonie mocowania tylnych podpor mocowania gornego plata. Mocowania sa nowe karbonowe i maja lekko inna grubosc wiec powstal element ktory to uwzglednia oraz plynnie mocuje sie w sciankach kadluba.

 

Dołączona grafika

 

Potem poswiecilem chwile na wykonanie pokrywki przez ktora bedzie wkladany pakiet. W zwiazku z wymiarami pakietu podciac trzeba bylo wrege o ktora opiera sie pokrywka.

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Nastepnie pokrycia uzyskal kadlub, balsa z kompletu jest dosc gruba i nawet z plynem dosc ciezko sie giela, szablon z dokumentacji tez pozostawia nieco do zyczenia. Dolozylem plytke pod podwozie (z wlasnej sklejki 3ki bo kitowa nie budzila zaufania) oraz zdecydowalem sie zamiast stalowego drutu podwozia zastosowac alumiowe ktore zostalo mi z jednego z kitow Artexowej Katany. Efekt na zdjeciu.

 

Dołączona grafika

 

Nastepnie w ramach przerywnika popelnilem ster wysokosci:

 

Dołączona grafika

 

Powoli koncze skrzydlo dolne, zamiast pelnego klocka balsowego jest konstrukcja:

 

Dołączona grafika

 

a centroplat otrzymal swoj docelowy ksztalt rowniez w formie konstrukcji zamiast pelnej balsy (tylko na sama krawedz splywu wykorzystalem gotowy element). Dolozylem mocowanie plata dolnego w postaci dwoch kolkow z twardego drzewa ktore zapieraja sie o plytke podwozia (bedzie tam jeszcze poprzeczny element zamykajacy):

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

Powstala polka pod serwa, ster kierunku bedzie pull/pull na podstwie kitu Sullivana:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Mysle tez pomalu o malowaniu; moje modyfikacje ksztaltu plus wersja kolorystyczna wygladaja mniej wiecej tak:

 

Dołączona grafika

 

Pozdrawiam kibicujacych!

Link to comment
Share on other sites

koledzy modelarze

 

jak powinien wygladac tytulowy naped steru kierunku? czy linki musza sie zupelnie swobodnie poruszac wewnatrz kadluba? mam maly klopot z tym ze zakres pracy linek przechadzacych przez ogon wycina calkiem spora szczeline, mozna taka linke podeprzec w jakims punkcie w rurce prowadzacej? Geometria tylnej czesci kadluba wyznaczyla mi srednice dzialania dzwigni (odleglosc miedzy punktami mocowania linek) na ok 30mm - czy to starczy?

Wiem ze punkty mocowania linek musza byc na osi obrotu powerzchni nadzanej oraz odpowiednio srodka obrotu ramienia serwa. Z analiz widze jaki moze byc dopuszczalny stosunek odleglosci punktow mocowania linek na powierzchni sterowanej do odleglosci punktow mocowania linek na ramieniu serwa (wyszlo mi ze 10-20% odleglosc na sterze kierunku ograniczy wychylenie do ok 45st co jest do zakceptowania). Co jeszcze trzeba wziac pod uwage?

Link to comment
Share on other sites

W temacie podneisionych pytan jak widze nie ma zbyt wielu wiedzacych wiec jade na czuja.

 

Dokonczylem mocowanie dolnego plata wklejajac klocki z twardego drzewa i nawiercajac je w poprzek plata. Teraz trzeba cos po stronie kadluba przygotowac i mam poczucie ze powininem te gniazda polaczyc w poprzek jakas polwrega.

 

Dołączona grafika

 

polozylem bowden napedu steru wysokosci oraz zrobilem otwory w kadlubie pod pull pull napedu steru kierunku. Ramie dzialania po stronie samego steru musialem zredukowac o jedna dziurke. Trzeba byla tez zamknac jedna z dziur azurowania :( Calosc przedstawia sie tak:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

A tak wyglada sam statecznik pionowy ze sterem kierunku. W stosunku do oryginalu jest oczywiscie wyazurowany ale celem dolozenia sztywnosci w dolnej czesci steru wkleilem 3mm patyczek z wegla.

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Zrobilem gniazda pod serwa w skrzydlach:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

witam liczne i aktywne grono kibicujacych ;)

prace posuwaja sie do przodu; powstalo gorne skrzydlo (budowane od razu do wersji z lotkami). Troche czasu zajelo mi wymyslenie mocowania ale w koncu wkleilem 4 kosteczki twardego drewna przewiercone pod fi 4mm plastikowe sruby. W gornej czesci baldachimu zrobie podciecie na wpuszczenie 3mm sklejkowej podstawy w ktora wkleilem gniazda srub. 4 takie sruby wydaja sie dawac solidne mocowanie.

 

Dołączona grafika

 

doszlifowalem przejscie kadluba w ogon, wyszlifowalem tez garbik na kabine

 

Dołączona grafika

 

zaczalem tworzyc lotki metoda konstrukcyjna (oryginalne byly z pelnej balsy), wolno to idzie na razie mam jedna

 

Dołączona grafika

 

przyszlo w koncu loze silnika

 

Dołączona grafika

 

pod ktore szlifuje kopyto mordki

 

Dołączona grafika

 

no i zaczalem oklejanie; od elementu steru kierunku ktory jak pamietacie ma miec paski. Paski nie sa nklejane tylko klejone z oracoveru easycoat. Da sie choc wyszlo po 3ciej probie (w pierwszej zrobilem to w dwoch arkuszach i nie spasowalo sie na laczeniu, w drugim przyprasowalem calosc do papieru, w 3cim podejsciu wyszlo jak widzac ponizej)

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

do skonczenia pozostaly zakonczenia skrzydel oraz lotki, juz chyba koniec zaczynam widziec

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.