Skocz do zawartości

Cessna 177 Cardinal


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 83
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Całość gotowa do lotu to mniej więcej 1500 g. Miejmy taką nadzieję 8)

 

Co do obciążenia płatów to nie wiem czy dobrze liczę- jedno skrzydło ma powierzchnię 1253,75 cm kw czyli 2 mają 2507,5 cm kw. Czyli to jest 25,07 dm kw.

Szacowana masa to przyjmijmy 1500 g. Czyli 1500g/25,07= 59,8 w przybliżeniu.

Jeśli coś źle policzyłem proszę o poprawę.

Dojdzie jeszcze folia - szacuję w okolicach 100g.

60g / dm2 to jest dużo.

http://www.rc-electric-aircraft-info.com/model_rc_airplane.html

(10 ounces / sq. foot = 30g/dm2).

Popatrz także na obciążenia płatów w podobnych modelach w handlu (często ten ważny parametr jest w opisie modelu).

Przykładowo Easy Cub Multiplexa:

Rozpiętość skrzydeł : 1400 mm

Długość : 980 mm

Masa : ok.850 g (z wyposażeniem)

Powierzchnia nośna skrzydeł : 36,5 dm2 - daje to 24g/dm2

 

Co z tego wynika ?

Cessna będzie szybka i wymagająca w pilotażu. Większa prędkość startu i lądowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Całość gotowa do lotu to mniej więcej 1500 g. Miejmy taką nadzieję 8)

 

Co do obciążenia płatów to nie wiem czy dobrze liczę- jedno skrzydło ma powierzchnię 1253,75 cm kw czyli 2 mają 2507,5 cm kw. Czyli to jest 25,07 dm kw.

Szacowana masa to przyjmijmy 1500 g. Czyli 1500g/25,07= 59,8 w przybliżeniu.

Jeśli coś źle policzyłem proszę o poprawę.

Dojdzie jeszcze folia - szacuję w okolicach 100g.

60g / dm2 to jest dużo.

http://www.rc-electric-aircraft-info.com/model_rc_airplane.html

(10 ounces / sq. foot = 30g/dm2).

Popatrz także na obciążenia płatów w podobnych modelach w handlu (często ten ważny parametr jest w opisie modelu).

Przykładowo Easy Cub Multiplexa:

Rozpiętość skrzydeł : 1400 mm

Długość : 980 mm

Masa : ok.850 g (z wyposażeniem)

Powierzchnia nośna skrzydeł : 36,5 dm2 - daje to 24g/dm2

 

Co z tego wynika ?

Cessna będzie szybka i wymagająca w pilotażu. Większa prędkość startu i lądowania.

Co będzie to będzie :mrgreen: Poza tym żeberka u mnie różnią się z tymi na planie. Ja zrobiłem je bardziej nośne i są dość wysokie. Może to spowolni trochę model.

Mojego modelu nie ma co porównywać z Easy Cubem. Mój w całości jest wykonany z balsy i sklejki. W Easy Cubie kadłub jest wykonany ze styropianu- co jest dużo lżejszym materiałem.

Z resztą już za późno na zmiany. Jest jak jest i nie ma odwrotu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mojego modelu nie ma co porównywać z Easy Cubem. Mój w całości jest wykonany z balsy i sklejki. W Easy Cubie kadłub jest wykonany ze styropianu- co jest dużo lżejszym materiałem.

 

Niekoniecznie - dla przykładu klasyczna Wilga z ARTEXU o zbliżonych wymiarach:

 

Rozpiętość: 1300 mm

Długość: 950 mm

Waga gotowego do lotu: 850 g

 

Nie piszę tego, żeby Cię zniechęcać - jednak dla obciążenia płatów są pewne wskaźniki, które jak są zachowane - model lata przyjemniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacek jesteś pewny że dobrze policzyłeś powierzchnię ?Nie mam jak dokopać się do planów a tymbardziej do modelu ale 152-ka którą oteraz oblatałem o takiej samej rozpiętości przy szybkim liczeniu wychodzi 32 dm przy wadze 2kg daje mi 62 g/dm.Chyba że zwęziłeś cięciwę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o tą wilgę:

 

http://www.artexint.pl/sklep//index.php?products=product&prod_id=3

 

to waga 850. Tylko ja nie wiem czy to jest z baterią, silnikiem, serwami, regulatorem itp.

Moja cessna bez osprzętu waży 842 g i do tego trzeba dodać wagę osprzętu. Ja przewiduję 1500 ze wszystkim. Ja na jednym ze wcześniejszych zdjęć umieściłem fotkę z ważenia.

A co do zniechęcenia to nie ma o tym mowy- ja po prostu chciałem ją trochę wytrzymalszą zrobić ;)

 

To wymiary skrzydła:

 

Dołączona grafika

 

Co do liczenia nie jestem pewien- nigdy tego nie liczylem :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Jacekk1986, wg mnie, taka waga to jeszcze nie powód do dramatu. Dorób klapy na skrzydłach, masz jeszcze taką możliwość, a uzyskasz b. praktyczny model. Będzie na tyle ciężki iż nie będzie problemu z wiatrem a jednocześnie prędkość startu/lądowania będzie akceptowalna. Czyli to o co chodzi tj duża rozpiętość bezpiecznej prędkości. Piszę to z doświadczenia, nawet w małych modelach styropianowych klapy się sprawdzają. Dorób a nie będziesz żałował :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Jacekk1986, wg mnie, taka waga to jeszcze nie powód do dramatu. Dorób klapy na skrzydłach, masz jeszcze taką możliwość, a uzyskasz b. praktyczny model. Będzie na tyle ciężki iż nie będzie problemu z wiatrem a jednocześnie prędkość startu/lądowania będzie akceptowalna. Czyli to o co chodzi tj duża rozpiętość bezpiecznej prędkości. Piszę to z doświadczenia, nawet w małych modelach styropianowych klapy się sprawdzają. Dorób a nie będziesz żałował :D

Z klapami to chyba już za późno- skrzydło już jest praktycznie gotowe :/ . Myślę, że skończę tak jak jest. Jeśli będzie za szybki to zrobię nowe skrzydła z klapami. ;)

 

Edit:

 

Do tego lotki będą napędzane jednym serwem- będą się wychylać jedna w dół- jedna w górę.

Chyba żeby zrobić klapy tak:

 

Dołączona grafika

 

To jeszcze jest do zrobienia. Jakoś upchnę może serwo w łączniku skrzydeł. Ale z klapami nie miałem nigdy do czynienia. Doczytałem, że mają się wychylać więcej jak 45 stopni. Proszę o doradzenie w tej kwestii.

 

A co do wagi tej wilgi z artexu to chyba tam jest błąd bo w tym linku:

 

http://www.artexint.pl/sklep//index.php?products=product&prod_id=4

 

pisze, że Waga netto: 650 g a Waga gotowego do lotu: 1100-1300 g, bo ta wilga to chyba helem musiała by być wypełniona, żeby ważyć z osprzętem 850 g. ;) . Sam pakiet waży jakieś 170-230 g. Tak mi się wydaje, ale oczywiście mogę się mylić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie dobrze. Mnie osobiście lepiej się lata cięższymi modelami. A 59 g/dm2 to nie mało ale jeszcze nie tragedia. Gdyby to był szybowiec to co innego. Do Multiplexowych piankowców (z całym szacunkiem dla renomowanej i zasłużonej firmy) też nie ma co porównywać. To inna klasa modeli.

 

Tak dla przykładu:

mój Baleron, przy obciążeniu powierzchni nośnych na poziomie 66 g/dm2, startuje po góra trzech metrach rozbiegu, a potrafi latać z naprawdę małą prędkością. JunkYardDog, który ma symetryczny profil i obciążenie na poziomie 56 g/dm2 potrafi podejść do lądowania z tak małą prędkością, że po wylądowaniu zatrzymuje się w miejscu (oczywiście jak ląduje na trawie nie na asfalcie).

 

Moim zdaniem nie dorabiaj klap bo będzie jeszcze cięży, a jednak lepiej, żeby nie był.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jeszcze jest do zrobienia. Jakoś upchnę może serwo w łączniku skrzydeł. Ale z klapami nie miałem nigdy do czynienia. Doczytałem, że mają się wychylać więcej jak 45 stopni. Proszę o doradzenie w tej kwestii

Więcej niż 45 stopni :shock: to "lekka" przesada,

do startu około 15-20 stopni, do lądowania około 35 i będzie OK. Powtórzę jeszcze raz: spróbuj a nie będziesz żałował. Fakt, że to dodatkowy ciężar i komplikacja ale efekty będą dobre. No i poza tym, widok modelu podchodzącego do lądowania z wypuszczonymi klapami zrobi na wszystkich wrażenie :D , na Tobie także.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więcej niż 45 stopni :shock: to "lekka" przesada,

do startu około 15-20 stopni, do lądowania około 35 i będzie OK.

Wsiądź kiedyś do PRAWDZIWEGO samolotu i zobacz jak wychylają się klapy w takim np. B767 który jest na stanie PLL LOT. Klapy służą nie tylko zwiększeniu nośności ale i wyhamowaniu samolotu / modelu. W niektórych mam 70-75 stopni i wówczas działają poprawnie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobię panowie tak- na razie odpuszczę klapy i zostawię tak jak jest. Jeśli będzie szybko latał to zrobię nowe, lżejsze skrzydła z klapami. Te były robione z myślą o ich wytrzymałości. Myślę, że jakbym się uparł to te skrzydła ważyły by połowę mniej, ale ich wytrzymałość szybko była by zweryfikowana przez niedoświadczonego jeszcze pilota- czytaj mnie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś został dokończony łącznik- będzie on jeszcze wzmocniony i przykryty sklejka 0,8 mm.

 

Dołączona grafika

 

Z pokrywaniem balsą posuwam się do przodu- już nie dużo zostało ;)

 

Dołączona grafika

 

I pokryłem folią statecznik, żeby móc doczyścić zakończenie kadłuba.

 

Dołączona grafika

 

Powoli zmierzamy do ukończenia szkieletu i pokrycia go folią :jupi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie co sądzicie o takich serwach?

 

http://allegro.pl/item1178672957_serwo_turnigy_s3317s_servo_17g_2_3kg_14sek.html

 

lub

 

http://allegro.pl/item1179501966_serwo_turnigy_1160a.html

 

Nadały by się do mojej cessny?

 

Lub jakieś inne sugestie- najlepiej z allegro. Bo zależy mi na czasie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wsiądź kiedyś do PRAWDZIWEGO samolotu i zobacz jak wychylają się klapy w takim np. B767 który jest na stanie PLL LOT. Klapy służą nie tylko zwiększeniu nośności ale i wyhamowaniu samolotu / modelu. W niektórych mam 70-75 stopni i wówczas działają poprawnie ...

Przepraszam wszystkich Kolegów śledzących temat ale nie mogę powyższego stwierdzenia pozostawić bez komentarza, ponieważ nie jest to prawda. Niestety nie mam pod ręką moich notatek z wykładów mechaniki lotu prof. Maryniaka (z Politechniki Warszawskiej) ale po krótkim przeszukaniu sieci znalazłem instrukcję od Cessny 150 (dla zainteresowanych: http://www.aeroklub2.home.pl/pliki/cessna150l.pdf), cytuję odpowiedni fragment: "WYCHYLENIE KLAP SKRZYDŁOWYCH: 0° do 40° +/-2 stopnie".

 

Proszę zwrócić uwagę: 42 stopnie to wartość maksymalnie dopuszczalna. Poza tym, samolot Cessna 150 jest aerodynamicznie podobny do wersji Cardinal - samolot B767 lub inny pasażerski, tj. ze skośnymi skrzydłami, niestety już nie. Ale również mówienie iż w B767 klapy wychylają się o 70 stopni to gruba przesada :crazy: można to b. dobrze obserwować gdy się siedzi "nad skrzydłem" w tym samolocie ponieważ na owiewce siłownika klap jest skala opisana w stopniach z zaznaczonymi głównymi ustawieniami: do startu i do lądowania. Świetnie to widać również w innych samolotach np. Embraer czy Airbus.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.