buwi777 Opublikowano 5 Sierpnia 2010 Opublikowano 5 Sierpnia 2010 a/ dźwignia - dobrze b/ obciążenie płatów - dobrze
Reptyl Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Całość gotowa do lotu to mniej więcej 1500 g. Miejmy taką nadzieję 8) Co do obciążenia płatów to nie wiem czy dobrze liczę- jedno skrzydło ma powierzchnię 1253,75 cm kw czyli 2 mają 2507,5 cm kw. Czyli to jest 25,07 dm kw. Szacowana masa to przyjmijmy 1500 g. Czyli 1500g/25,07= 59,8 w przybliżeniu. Jeśli coś źle policzyłem proszę o poprawę. Dojdzie jeszcze folia - szacuję w okolicach 100g. 60g / dm2 to jest dużo. http://www.rc-electric-aircraft-info.com/model_rc_airplane.html (10 ounces / sq. foot = 30g/dm2). Popatrz także na obciążenia płatów w podobnych modelach w handlu (często ten ważny parametr jest w opisie modelu). Przykładowo Easy Cub Multiplexa: Rozpiętość skrzydeł : 1400 mm Długość : 980 mm Masa : ok.850 g (z wyposażeniem) Powierzchnia nośna skrzydeł : 36,5 dm2 - daje to 24g/dm2 Co z tego wynika ? Cessna będzie szybka i wymagająca w pilotażu. Większa prędkość startu i lądowania.
Jacekk1986 Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Autor Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Całość gotowa do lotu to mniej więcej 1500 g. Miejmy taką nadzieję 8) Co do obciążenia płatów to nie wiem czy dobrze liczę- jedno skrzydło ma powierzchnię 1253,75 cm kw czyli 2 mają 2507,5 cm kw. Czyli to jest 25,07 dm kw. Szacowana masa to przyjmijmy 1500 g. Czyli 1500g/25,07= 59,8 w przybliżeniu. Jeśli coś źle policzyłem proszę o poprawę. Dojdzie jeszcze folia - szacuję w okolicach 100g. 60g / dm2 to jest dużo. http://www.rc-electric-aircraft-info.com/model_rc_airplane.html (10 ounces / sq. foot = 30g/dm2). Popatrz także na obciążenia płatów w podobnych modelach w handlu (często ten ważny parametr jest w opisie modelu). Przykładowo Easy Cub Multiplexa: Rozpiętość skrzydeł : 1400 mm Długość : 980 mm Masa : ok.850 g (z wyposażeniem) Powierzchnia nośna skrzydeł : 36,5 dm2 - daje to 24g/dm2 Co z tego wynika ? Cessna będzie szybka i wymagająca w pilotażu. Większa prędkość startu i lądowania. Co będzie to będzie :mrgreen: Poza tym żeberka u mnie różnią się z tymi na planie. Ja zrobiłem je bardziej nośne i są dość wysokie. Może to spowolni trochę model. Mojego modelu nie ma co porównywać z Easy Cubem. Mój w całości jest wykonany z balsy i sklejki. W Easy Cubie kadłub jest wykonany ze styropianu- co jest dużo lżejszym materiałem. Z resztą już za późno na zmiany. Jest jak jest i nie ma odwrotu
Reptyl Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Mojego modelu nie ma co porównywać z Easy Cubem. Mój w całości jest wykonany z balsy i sklejki. W Easy Cubie kadłub jest wykonany ze styropianu- co jest dużo lżejszym materiałem. Niekoniecznie - dla przykładu klasyczna Wilga z ARTEXU o zbliżonych wymiarach: Rozpiętość: 1300 mm Długość: 950 mm Waga gotowego do lotu: 850 g Nie piszę tego, żeby Cię zniechęcać - jednak dla obciążenia płatów są pewne wskaźniki, które jak są zachowane - model lata przyjemniej.
f-150 Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Jacek jesteś pewny że dobrze policzyłeś powierzchnię ?Nie mam jak dokopać się do planów a tymbardziej do modelu ale 152-ka którą oteraz oblatałem o takiej samej rozpiętości przy szybkim liczeniu wychodzi 32 dm przy wadze 2kg daje mi 62 g/dm.Chyba że zwęziłeś cięciwę.
Jacekk1986 Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Autor Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Jeśli chodzi o tą wilgę: http://www.artexint.pl/sklep//index.php?products=product&prod_id=3 to waga 850. Tylko ja nie wiem czy to jest z baterią, silnikiem, serwami, regulatorem itp. Moja cessna bez osprzętu waży 842 g i do tego trzeba dodać wagę osprzętu. Ja przewiduję 1500 ze wszystkim. Ja na jednym ze wcześniejszych zdjęć umieściłem fotkę z ważenia. A co do zniechęcenia to nie ma o tym mowy- ja po prostu chciałem ją trochę wytrzymalszą zrobić To wymiary skrzydła: Co do liczenia nie jestem pewien- nigdy tego nie liczylem :?
jetfan Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Kolego Jacekk1986, wg mnie, taka waga to jeszcze nie powód do dramatu. Dorób klapy na skrzydłach, masz jeszcze taką możliwość, a uzyskasz b. praktyczny model. Będzie na tyle ciężki iż nie będzie problemu z wiatrem a jednocześnie prędkość startu/lądowania będzie akceptowalna. Czyli to o co chodzi tj duża rozpiętość bezpiecznej prędkości. Piszę to z doświadczenia, nawet w małych modelach styropianowych klapy się sprawdzają. Dorób a nie będziesz żałował
Jacekk1986 Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Autor Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Kolego Jacekk1986, wg mnie, taka waga to jeszcze nie powód do dramatu. Dorób klapy na skrzydłach, masz jeszcze taką możliwość, a uzyskasz b. praktyczny model. Będzie na tyle ciężki iż nie będzie problemu z wiatrem a jednocześnie prędkość startu/lądowania będzie akceptowalna. Czyli to o co chodzi tj duża rozpiętość bezpiecznej prędkości. Piszę to z doświadczenia, nawet w małych modelach styropianowych klapy się sprawdzają. Dorób a nie będziesz żałował Z klapami to chyba już za późno- skrzydło już jest praktycznie gotowe :/ . Myślę, że skończę tak jak jest. Jeśli będzie za szybki to zrobię nowe skrzydła z klapami. Edit: Do tego lotki będą napędzane jednym serwem- będą się wychylać jedna w dół- jedna w górę. Chyba żeby zrobić klapy tak: To jeszcze jest do zrobienia. Jakoś upchnę może serwo w łączniku skrzydeł. Ale z klapami nie miałem nigdy do czynienia. Doczytałem, że mają się wychylać więcej jak 45 stopni. Proszę o doradzenie w tej kwestii. A co do wagi tej wilgi z artexu to chyba tam jest błąd bo w tym linku: http://www.artexint.pl/sklep//index.php?products=product&prod_id=4 pisze, że Waga netto: 650 g a Waga gotowego do lotu: 1100-1300 g, bo ta wilga to chyba helem musiała by być wypełniona, żeby ważyć z osprzętem 850 g. . Sam pakiet waży jakieś 170-230 g. Tak mi się wydaje, ale oczywiście mogę się mylić.
Callab Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Będzie dobrze. Mnie osobiście lepiej się lata cięższymi modelami. A 59 g/dm2 to nie mało ale jeszcze nie tragedia. Gdyby to był szybowiec to co innego. Do Multiplexowych piankowców (z całym szacunkiem dla renomowanej i zasłużonej firmy) też nie ma co porównywać. To inna klasa modeli. Tak dla przykładu: mój Baleron, przy obciążeniu powierzchni nośnych na poziomie 66 g/dm2, startuje po góra trzech metrach rozbiegu, a potrafi latać z naprawdę małą prędkością. JunkYardDog, który ma symetryczny profil i obciążenie na poziomie 56 g/dm2 potrafi podejść do lądowania z tak małą prędkością, że po wylądowaniu zatrzymuje się w miejscu (oczywiście jak ląduje na trawie nie na asfalcie). Moim zdaniem nie dorabiaj klap bo będzie jeszcze cięży, a jednak lepiej, żeby nie był.
jetfan Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Opublikowano 7 Sierpnia 2010 To jeszcze jest do zrobienia. Jakoś upchnę może serwo w łączniku skrzydeł. Ale z klapami nie miałem nigdy do czynienia. Doczytałem, że mają się wychylać więcej jak 45 stopni. Proszę o doradzenie w tej kwestii Więcej niż 45 stopni :shock: to "lekka" przesada, do startu około 15-20 stopni, do lądowania około 35 i będzie OK. Powtórzę jeszcze raz: spróbuj a nie będziesz żałował. Fakt, że to dodatkowy ciężar i komplikacja ale efekty będą dobre. No i poza tym, widok modelu podchodzącego do lądowania z wypuszczonymi klapami zrobi na wszystkich wrażenie , na Tobie także.
f-150 Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Ja mam klapy ,ale ich jeszcze nie użyłem.Opisywane lądowanie 152-ką.Jeżeli uważasz że to szybko to zrób klapy.
buwi777 Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Więcej niż 45 stopni :shock: to "lekka" przesada, do startu około 15-20 stopni, do lądowania około 35 i będzie OK. Wsiądź kiedyś do PRAWDZIWEGO samolotu i zobacz jak wychylają się klapy w takim np. B767 który jest na stanie PLL LOT. Klapy służą nie tylko zwiększeniu nośności ale i wyhamowaniu samolotu / modelu. W niektórych mam 70-75 stopni i wówczas działają poprawnie ...
Jacekk1986 Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Autor Opublikowano 7 Sierpnia 2010 Zrobię panowie tak- na razie odpuszczę klapy i zostawię tak jak jest. Jeśli będzie szybko latał to zrobię nowe, lżejsze skrzydła z klapami. Te były robione z myślą o ich wytrzymałości. Myślę, że jakbym się uparł to te skrzydła ważyły by połowę mniej, ale ich wytrzymałość szybko była by zweryfikowana przez niedoświadczonego jeszcze pilota- czytaj mnie
Jacekk1986 Opublikowano 9 Sierpnia 2010 Autor Opublikowano 9 Sierpnia 2010 Dziś został dokończony łącznik- będzie on jeszcze wzmocniony i przykryty sklejka 0,8 mm. Z pokrywaniem balsą posuwam się do przodu- już nie dużo zostało I pokryłem folią statecznik, żeby móc doczyścić zakończenie kadłuba. Powoli zmierzamy do ukończenia szkieletu i pokrycia go folią :jupi:
Maciej1996 Opublikowano 9 Sierpnia 2010 Opublikowano 9 Sierpnia 2010 Super, model wygląda perfekcyjnie !! Gratuluje i czekam na oblot oraz dalsze postępy.
Jacekk1986 Opublikowano 10 Sierpnia 2010 Autor Opublikowano 10 Sierpnia 2010 Dzięki Maćku Dziś zostały poczynione kolejne postępy. Został oklejony statecznik pionowy. Nie jest on cały oklejony, ponieważ będą naklejane na nim inne kolory folii: oraz zawieszenie- tak samo jest z drugiej strony:
Szczepen02 Opublikowano 11 Sierpnia 2010 Opublikowano 11 Sierpnia 2010 Jak na pierwszy model powiem- super!
Jacekk1986 Opublikowano 13 Sierpnia 2010 Autor Opublikowano 13 Sierpnia 2010 Z braku kilku części do kadłuba okleiłem skrzydła: i efekt z bliska: Jestem bardzo zadowolony z efektu, zważywszy, że pierwszy raz miałem styczność z folią oracover. W następnym tygodniu myślę, że okleję kadłub i szkielet będzie gotowy :jupi:
Jacekk1986 Opublikowano 14 Sierpnia 2010 Autor Opublikowano 14 Sierpnia 2010 Panowie co sądzicie o takich serwach? http://allegro.pl/item1178672957_serwo_turnigy_s3317s_servo_17g_2_3kg_14sek.html lub http://allegro.pl/item1179501966_serwo_turnigy_1160a.html Nadały by się do mojej cessny? Lub jakieś inne sugestie- najlepiej z allegro. Bo zależy mi na czasie
jetfan Opublikowano 14 Sierpnia 2010 Opublikowano 14 Sierpnia 2010 Wsiądź kiedyś do PRAWDZIWEGO samolotu i zobacz jak wychylają się klapy w takim np. B767 który jest na stanie PLL LOT. Klapy służą nie tylko zwiększeniu nośności ale i wyhamowaniu samolotu / modelu. W niektórych mam 70-75 stopni i wówczas działają poprawnie ... Przepraszam wszystkich Kolegów śledzących temat ale nie mogę powyższego stwierdzenia pozostawić bez komentarza, ponieważ nie jest to prawda. Niestety nie mam pod ręką moich notatek z wykładów mechaniki lotu prof. Maryniaka (z Politechniki Warszawskiej) ale po krótkim przeszukaniu sieci znalazłem instrukcję od Cessny 150 (dla zainteresowanych: http://www.aeroklub2.home.pl/pliki/cessna150l.pdf), cytuję odpowiedni fragment: "WYCHYLENIE KLAP SKRZYDŁOWYCH: 0° do 40° +/-2 stopnie". Proszę zwrócić uwagę: 42 stopnie to wartość maksymalnie dopuszczalna. Poza tym, samolot Cessna 150 jest aerodynamicznie podobny do wersji Cardinal - samolot B767 lub inny pasażerski, tj. ze skośnymi skrzydłami, niestety już nie. Ale również mówienie iż w B767 klapy wychylają się o 70 stopni to gruba przesada :crazy: można to b. dobrze obserwować gdy się siedzi "nad skrzydłem" w tym samolocie ponieważ na owiewce siłownika klap jest skala opisana w stopniach z zaznaczonymi głównymi ustawieniami: do startu i do lądowania. Świetnie to widać również w innych samolotach np. Embraer czy Airbus.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.