PICO Opublikowano 12 Czerwca 2016 Opublikowano 12 Czerwca 2016 Mam w sumie tylko trzy turbiny w tym dwie polskie,więc nie mam bardzo bogatych doświadczeń, ale to bardzo dobrze ,że istnieją inni producenci którzy chcą dorównać jakością i serwisem Jetpol-owi Pozdrawiam Piotr
pawkar Opublikowano 12 Czerwca 2016 Opublikowano 12 Czerwca 2016 ale to bardzo dobrze ,że istnieją inni producenci którzy chcą dorównać jakością i serwisem Jetpol-owi Pozdrawiam Piotr :) Gratuluje poczucia humoru Taki przekorny wpis moze przyniesc odwrotny skutek od zamirzonego
RobertK Opublikowano 3 Lutego 2017 Autor Opublikowano 3 Lutego 2017 Od jakiegoś czasu dostępne są turbiny z funkcją tzw restartu (#389): https://www.youtube.com/watch?v=LxxFJec1ZWk Co do zasadności takiego rozwiązania zdania są podzielone. Może któryś z kolegów jest posiadaczem turbiny z takim rozwiązaniem i mógłby coś ciekawego napisać
solainer Opublikowano 3 Lutego 2017 Opublikowano 3 Lutego 2017 Fajne rozwiazanie bo teraz wystarczy kilka pęcherzyków powietrza i po temacie. martwi mnie tylko czas tekiego restartu. w niektórych sytacjach może okazać się bezużyteczna biorąc po uwagę walkę z cięzkim modelem bez napędu.
mecenas Opublikowano 3 Lutego 2017 Opublikowano 3 Lutego 2017 Ach ta automatyka , coraz fajniejsze rozwiązania. Moim zdaniem przydatna rzecz. Byłem świadkiem jak koledze zgasła turbina po wykonaniu beczki w 19kg Lim-ie -2 na wysokości 30-40 m. Facet miał "jaja ze stali" i potrafił jeszcze tym klockiem szybując zrobić pełen krąg i podejść do lądowania, a na dodatek jeszcze "przewalił" cały pas i lądował 150m dalej. Nad pasem to miał jeszcze ze 100-120 km/h prędkości. Po prostu kozak . Gdyby posiadał taką automatykę spokojnie mógłby odpalić w powietrzu powtórnie.
RobertK Opublikowano 1 Marca 2017 Autor Opublikowano 1 Marca 2017 Nowości firmy VSpeak do ECU JetCat z możliwością programowania z nadajnika http://www.vspeak-modell.de/en/ecu-converter/jetcat 1
RobertK Opublikowano 6 Marca 2017 Autor Opublikowano 6 Marca 2017 Jurek może wskazane by było otworzyć nowy temat i tam umieszczać ciekawe filmy z modelami jetów Szacunek dla Włodka...
RobertK Opublikowano 19 Marca 2017 Autor Opublikowano 19 Marca 2017 Fotka dla pewnego kolegi niedowiarka
RobertK Opublikowano 8 Kwietnia 2017 Autor Opublikowano 8 Kwietnia 2017 To maleństwo obraca się z prędkością 170.000 obr/min
AMC Opublikowano 8 Kwietnia 2017 Opublikowano 8 Kwietnia 2017 To maleństwo obraca się z prędkością 170.000 obr/min Czy ktoś z kolegów wie coś na temat materiału, z jakiego wykonane są kulki w tym łożysku ? O technologii wykonania można jedynie snuć domysły
RobertK Opublikowano 8 Kwietnia 2017 Autor Opublikowano 8 Kwietnia 2017 Czy ktoś z kolegów wie coś na temat materiału, z jakiego wykonane są kulki w tym łożysku ? O technologii wykonania można jedynie snuć domysły Kulki to azotek krzemu (Si3N4) , a bieżnie stalowe
AMC Opublikowano 8 Kwietnia 2017 Opublikowano 8 Kwietnia 2017 Kulki to azotek krzemu (Si3N4) , a bieżnie stalowe Dzięki . To tak poradzono sobie z wielkimi naciskami na bieżnię zewnętrzną od siły odśrodkowej (sorki - przyspieszenia dośrodkowego ) dużej masy kulki stalowej... Si3N4 pewnie jest ponad dwa razy lżejszy od stali. A jak się przedstawia sprawa żywotności takiego łożyska w tym konkretnym zastosowaniu ? Jak utrzymać umiarkowaną temperaturę bieżni, aby nie "zmiękły" ? Dla standardowej chromowej stali łożyskowej (dawne nasze ŁH 15 xx) to przecież zaledwie 120*C ... I jeszcze jedno mnie zastanawia : całą - dość sporą - siłę osiową ciągu przenoszą tu łożyska poprzeczne (takie, jak na obrazku właśnie), a one tego nie za bardzo lubią. Właściwsze do tego celu są łożyska kulkowe skośne, ale tu nie bardzo pasują jako pojedyncze - zmienna termicznie geometria maszyny utrudnia konieczne dla nich ustalenie luzu wzdłużnego. Czy jakiś sposób na ulżenie tym łożyskom w trudach przenoszenia nielubianej siły wzdłużnej próbowano stosować ? Jak podparte są wały dużych silników, gdzie ta siła jest rzędu setek kN (dziesiątki Ton) ? Z góry dziękuję za rozjaśnienie .
RobertK Opublikowano 8 Kwietnia 2017 Autor Opublikowano 8 Kwietnia 2017 Si3N4 pewnie jest ponad dwa razy lżejszy od stali. A jak się przedstawia sprawa żywotności takiego łożyska w tym konkretnym zastosowaniu ? Jak utrzymać umiarkowaną temperaturę bieżni, aby nie "zmiękły" ? Dla standardowej chromowej stali łożyskowej (dawne nasze ŁH 15 xx) to przecież zaledwie 120*C ... Si3N4 jest ponadto nieporowaty ,niemagnetyczny i nie koroduje (załącznik pdf) Jeśli chodzi zaś o żywotność to jest z tym różnie, w dużej mierze zależne jest to od warunków pracy turbiny (czystości otoczenia) i oczywiście odpowiedniego smarowania.Łożysko - 688 (firmy GRW) z postu #411 ma ponad 70 godzin pracy, natomiast to dwa posty wyże j- 608 (firmy GMN) jest całkowicie nowe. Temperatury w jakich pracują te łożyska nie są ekstremalne, producent łożysk podaje do 300 stopni C I jeszcze jedno mnie zastanawia : całą - dość sporą - siłę osiową ciągu przenoszą tu łożyska poprzeczne (takie, jak na obrazku właśnie), a one tego nie za bardzo lubią. Właściwsze do tego celu są łożyska kulkowe skośne, ale tu nie bardzo pasują jako pojedyncze - zmienna termicznie geometria maszyny utrudnia konieczne dla nich ustalenie luzu wzdłużnego. Przedstawione łożysko jest łożyskiem skośnym (wstępnie napinanym sprężyną) ,więc przenosi ono obciążenia złożone. Może to trochę rozjaśni: https://www.youtube.com/watch?v=d4_Jc4kRP54 bea.pdf
AMC Opublikowano 9 Kwietnia 2017 Opublikowano 9 Kwietnia 2017 Si3N4 jest ponadto nieporowaty ,niemagnetyczny i nie koroduje (załącznik pdf) Jeśli chodzi zaś o żywotność to jest z tym różnie, w dużej mierze zależne jest to od warunków pracy turbiny (czystości otoczenia) i oczywiście odpowiedniego smarowania.Łożysko - 688 (firmy GRW) z postu #411 ma ponad 70 godzin pracy, natomiast to dwa posty wyże j- 608 (firmy GMN) jest całkowicie nowe. Temperatury w jakich pracują te łożyska nie są ekstremalne, producent łożysk podaje do 300 stopni C Przedstawione łożysko jest łożyskiem skośnym (wstępnie napinanym sprężyną) ,więc przenosi ono obciążenia złożone. Może to trochę rozjaśni: https://www.youtube.com/watch?v=d4_Jc4kRP54 Bardzo dziękuję za fachowe informacje i cennego pdf-a. Nie sądziłem, że przy takich prędkościach i temperaturze można sobie pozwolić na znany i lubiany sposób likwidacji luzów . Postęp inżynierii materiałowej jest ogromny ... Si3N4 ponadto nie przewodzi prądu - nękająca większość silników elektrycznych zmora elektroerozji już nie straszna... Czy takie łożyska są dostępne na naszym rynku ? Przytoczone przykładowe typy/rozmiary są mi dobrze znane, producenci też... zaraz przekopię złoża wujka G . Są któreś godne polecenia ?
RobertK Opublikowano 9 Kwietnia 2017 Autor Opublikowano 9 Kwietnia 2017 Czy takie łożyska są dostępne na naszym rynku ? Niestety Andrzeju, zakup tego typu łożysk (pojedynczych sztuk) nie jest wcale taki prosty. Oficjalny dystrybutor: https://www.albeco.com.pl/ Tu masz ceny netto: https://www.grw.de/en/products/ball-bearings/ball-bearings-for-model-building.html Jak dolar był tańszy to kupowałem w US bo taniej było...
RobertK Opublikowano 5 Lipca 2019 Autor Opublikowano 5 Lipca 2019 Dość ciekawa pozycja rodem z Wren Turbines (współtwórca Mike Murphy) http://www.xicoyturbines.com/page2.html https://www.youtube.com/watch?v=sUoqDp-N5C8
paulusr Opublikowano 7 Lipca 2019 Opublikowano 7 Lipca 2019 Fajna turbinka. Mało pali - MW 44 170g vs 140g tutaj. Zaraz pewnie wyjdzie turboprop i heli. Jakoś byłem pewien, że Mike Murphy gdzieś wypłynie. Piękności. Robert, masz jeszcze jakiegoś WRENA? Kontaktowałeś się z Turbinesolutions (ex Wrenpowersystems)?
Rekomendowane odpowiedzi