Skocz do zawartości

EXTRA 260 2.64m Topmodel


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 91
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

1 serwo o uciągu 30kg. na kierunek w modelu 3D o masie 12-14 kg nie wystarczy. Szczegółnie , że układ pull-będziesz miał pewnie na 4"dzwigni (ramię siły 2") więc serwo da Ci tylko połowę mocy. Ster kierunku w modelach 35% jest znacznie większy niż w 25-27% (wysokość steru to 50cm) i aby go wychylić przy prędkości 60-100km/h to naprawdę trzeba mieć "power".

Też tak myślę, ale chciałem znać wasze zdanie bo jedni mówią spoko starczy a inni, że nie.

Wiem, że na 7980TH można już śmiało latać i jak nie założę dwóch 20kg to kupię właśnie 7980TH.

 

Tu AJ Slick 104 lata z jednym 7950TH na kierunku http://3dhs104slickjoes.shutterfly.com/171

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 serwo o uciągu 30kg. na kierunek w modelu 3D o masie 12-14 kg nie wystarczy. Szczegółnie , że układ pull-będziesz miał pewnie na 4"dzwigni (ramię siły 2") więc serwo da Ci tylko połowę mocy.

I tutaj sie kolego nie zgodze :D Wazny jest stosunek dlugosci dzwigni na sterze do dzwigni na serwie. Moment jest podawany w kg*cm (albo N*cm). Wiec przy serwie o momencie 30kg*cm na 1cm podniesiemy 30kg, na 2cm 15kg itd..... Ale jak przelozymy to na przelozenie momentu z serwa na ster to stosujac taka sama dlugosc dzwigni bo obydwu stronach (tzn serwa i steru) wciaz mamy tyle samo momentu. Co innego jak damy 2cm dzwignie na serwie i 1cm dzwignie na sterze (liczona od osi obrotu steru do osi snapu) wowczas dysponujemy tylko polowa czyli przykladowymi 15kg :)

Wiec w przypadku naszym przy pull pullu dajac te same dlugosci ramion bedziemy mieli 30kg*cm przekazane na ster.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tutaj sie kolego nie zgodze Wazny jest stosunek dlugosci dzwigni na sterze do dzwigni na serwie. Moment jest podawany w kg*cm (albo N*cm). Wiec przy serwie o momencie 30kg*cm na 1cm podniesiemy 30kg, na 2cm 15kg itd..... Ale jak przelozymy to na przelozenie momentu z serwa na ster to stosujac taka sama dlugosc dzwigni bo obydwu stronach (tzn serwa i steru) wciaz mamy tyle samo momentu. Co innego jak damy 2cm dzwignie na serwie i 1cm dzwignie na sterze (liczona od osi obrotu steru do osi snapu) wowczas dysponujemy tylko polowa czyli przykladowymi 15kg

Wiec w przypadku naszym przy pull pullu dajac te same dlugosci ramion bedziemy mieli 30kg*cm przekazane na ster.

Dokładnie, a wychylania i tak wystarczy. Ogólnie dobrze dobierając długości ramion serw i sterów można sporo zyskać na sile. Zwiększanie prędkości przez zmianę przełożenia (krótka dźwignia na sterze i długa na serwie) jest niezbyt rozsądne, bo nawet jak masz na tyle mocne serwo, że poradzi sobie z momentem to dostaniesz po :ass: z dokładnością centrowania. Poza tym bardziej obciążone serwo i tak będzie pracowało wolniej, więc gdzie zysk? Podobnie jak korzystanie nadmiernie z EPA, lepiej dostosować długość ramion, oczywiście w rozsądnym zakresie. Jednak nie zmienia to faktu, że nadmierne korzystanie z EPA zmniejsza precyzje ruchów powierzchni sterowej nie dając nic w zamian (większej siły, sztywniejszego neutrum). Wiadomo, jakie serwa stosujemy (zapas momentu), jednak proste mechaniczne zależności nadal są w mocy i warto o tym pamiętać, dłużej będziemy się cieszyć sprawnymi serwami.

 

EDIT: Ta druga część była do Radka, ale nie podejrzewam, żeby tego nie wiedział :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bedziemy mieli 30kg*cm przekazane na ster

Witaj Krzysztof!

Serwo ma 30kg na pierwszym centymetrze dwigni (przepraszam za te cale bo to z rozpędu i to, że pomieszałem przełożenie z siłą i wyszło trochę bez sensu :| ). Długość ramienia dzwigni pull-pull i dzwigni na sterze (tzw. przełożenie) to sprawa indywidualna i zależna od tego czy ustawiamy model do latania precyzyjnego czy wolnego (dla mnie pul-pull pracuje najlepiej w 1:1).

Nie zmienia to faktu, że jedno 30kg/cm serwo na kierunek do 35% modelu 3D to za mało.

Pozdrawiam serdecznie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zmienia to faktu, że jedno 30kg/cm serwo na kierunek do 35% modelu 3D to za mało.

Jeżeli dźwignie na sterach i serwie będą takie same i uzyskam z tego serwa 30kg to dlaczego wg. ciebie 30kg będzie za mało.

Często się spotykałem ze stwierdzeniem, że siła serwa powinna wynosić tyle co dwa razy waga modelu. Jeżeli to prawda to 30kg powinno wystarczyć, zresztą widać to na filmie powyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz,

Pisałem, że będzie mało dla 35% modelu ale do latania precyzyjnego (programy) i ostro i równo 3D. Normalnie (nawe z "zembęm" latając - tak jak na filmie) nawet nie wyczujesz, że brakuje modelowi kierunku.

 

Aby mieć na sterze 30 kg to dźwignie musiałbyś mieć długości 1cm (na serwie od osi zembatki a na sterze kierunku 1 cm od osi steru - zawiasu). Jest to niemożliwe bo ster masz gruby na grubości 3 cm. Jeżeli dołożysz nawet krótkie dzwignie to w najlepszym przypadku będziesz miał ramię dzwigni 3 cm. Przy takich samych dzwigniach przeniesiesz 1:1 siłę serwa na ster (tak jak napisał Krzysiek) ale będzie to 10 kg.

 

Tak na prosto to parametry Twojego serwa są następujące:

Stall Torque (4.8V): 344oz/in. (22kg.cm)

Stall Torque (6.0V): 402oz/in. (29kg.cm)

Stall Torque (7.4V): 486oz/in. (35kg.cm)

 

czyli serwo zasilane Li-po na ramieniu 1 cm daje siłę przyłożenia 35 kg a na ramieniu 1" (2,54cm) 486oz czyli 13,7kg.

 

Pozdrowienia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby mieć na sterze 30 kg to dźwignie musiałbyś mieć długości 1cm (na serwie od osi zembatki a na sterze kierunku 1 cm od osi steru - zawiasu). Jest to niemożliwe bo ster masz gruby na grubości 3 cm. Jeżeli dołożysz nawet krótkie dzwignie to w najlepszym przypadku będziesz miał ramię dzwigni 3 cm. Przy takich samych dzwigniach przeniesiesz 1:1 siłę serwa na ster (tak jak napisał Krzysiek) ale będzie to 10 kg.

 

a jak 10 cm to 3 kg a jak 100 cm to 0,3 kg :lol2: :lol2:

 

 

Sorry, ale z mechaniki/matematyki/fizyki to orzeł nie byłeś :-(

 

Co ma długość dźwigni na sterze do siły jaka będzie na tymże sterze ?? A powiedziałeś jaki są dźwignie na serwie ?? :shock: Tłumaczono wcześniej, że jak będzie równa długość dźwigni to będzie taka sama siła jaką daje serwo ... :lol2: :lol2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby mieć na sterze 30 kg to dźwignie musiałbyś mieć długości 1cm (na serwie od osi zembatki a na sterze kierunku 1 cm od osi steru - zawiasu). Jest to niemożliwe bo ster masz gruby na grubości 3 cm. Jeżeli dołożysz nawet krótkie dzwignie to w najlepszym przypadku będziesz miał ramię dzwigni 3 cm. Przy takich samych dzwigniach przeniesiesz 1:1 siłę serwa na ster (tak jak napisał Krzysiek) ale będzie to 10 kg.

Stall Torque (4.8V): 344oz/in. (22kg.cm)

Stall Torque (6.0V): 402oz/in. (29kg.cm)

Stall Torque (7.4V): 486oz/in. (35kg.cm)

 

czyli serwo zasilane Li-po na ramieniu 1 cm daje siłę przyłożenia 35 kg a na ramieniu 1" (2,54cm) 486oz czyli 13,7kg.

 

Pozdrowienia :)

Panowie coś mieszacie jeśli dźwignie są równe nie ważna długość to mamy taką samą siłę czyli 35kg na 1 cm serwa jak i 35kg na 1cm długości steru od osi obrotu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy takich samych dzwigniach przeniesiesz 1:1 siłę serwa na ster (tak jak napisał Krzysiek) ale będzie to 10 kg.

Napisalem, ze przeniesiesz 1:1 czyli wciag te 30kg:) Gdybys podnosil jakas mase na 1cm dzwigni to bys podniosl 30kg, na 2cm 15kg itd, ale wazny jest stosunek dlugosci dzwigni serwa do dlugosci dzwigni na sterze :) Nawet jakbys mial 1km dzwignie w obydwu przypadkach to przenosilbys te 30kg (zakladajac, ze masa dzwigni wowczas bylaby znikoma, a taka by nie byla przy 1km).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buwi777 i Krzysztof - chodzi przecież o wielkość siły wypadkowej występującej w miejscu przyczepienia popychacza do dźwigni steru kierunku. Układ o jakim cały czas mówimy przy równych dźwigniach o długości 100cm - zrównoważy się wypadkową siłą 0,3kg przyłożoną na dzwigni steru na ramieniu 100cm i nie ma sie z czego smiać. Mówimy o tym samym, ale jakoś się nie rozumiemy. Ja nie jasno napisałem jeżeli chodzi o "przeniesienie siły na ster" - bo to w ogóle bzdura jest - sorry.

 

Tak jak napisał Buwii777 z fizyki orłem nie byłem i nie potrafię narysować ani obliczyć układu przedstawiającego jakie siły działają na ster kierunku o jakieś powierzchni wł., przy jakieś tam prędkości modelu, gęstości powietrza, sile strumienia zaśmiglowego, korekcie na wiatr itd. i jakim mocnym serwem trzebaby ten układ zrównoważyć przy założeniu, że obydwie dzwignie mają długości = np. 10cm.

Ale może Buwi777, mógłbyś taki teoreczny wykładzik zrobić - mnie by się z pewnością przydał :roll: mogę kiedyś wiosną podjechać do Ciebie do B-B nie mam daleko :?: wezmę model to może i polatać pozwolą.

 

Pozdrowienia,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W mojej Extrze 35% jest przewidziane miejsce na 1 serwo kierunku.

Jakoś nikt nie narzeka więc spokojnie starczy.

Małe sprostowanie :)

Są dwa, drugie jest po drugiej stronie kadłuba, pod folią.

Jeśli ktoś dysponuje słabszymi serwami wtedy montuje dwa serwa.

Do ekstremalnego latania 3D zalecają 1szt. JR 8911HV.

 

W 2,5m modelu na kierunku używam JR 8911 bez HV i nie zauważyłem, żeby było za słabe do 3D.

Łukasz ładuj to serwo do modelu i niczym się nie przejmuj :faja:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 2,5m modelu na kierunku używam JR 8911 bez HV i nie zauważyłem, żeby było za słabe do 3D.

Łukasz ładuj to serwo do modelu i niczym się nie przejmuj :faja:

Dzięki Zarzu :) Zadając pytanie najbardziej zależało mi na opinii kogoś, kto lata z jednym serwem na kierunku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...

Extra wreszcie poleciała :) z wyposażeniem:

Silnik 3W110

Tłumiki Krumscheid

Serwa 6x HS7955TG 1x HS7950TH 1x HS663HB

Zasilanie serw Powerbox Competition 2x Lipol 3300mAh

Zapłon Powerbox sparkswitch 1x Lipol 2200mAh

Dołączona grafika

Silnik docierany na oleju Castrol 2T (mieszanka 1:30) Wypalił na ziemi 1,5 zbiornika i po wstępnej regulacji wyciągnął tą kupę desek w powietrze.

Zrobiłem kilka kółek, parę przelotów w prawo w lewo sprawdzenie jak model ląduje ( jest ok:) i ponowny start. Znowu w prawo w lewo i takie tam pyr, pyr na średnim gazie.

Model z tym silnikiem ma duże przednie wyważenie. Musiałem pakiety przenieść na tył a i tak nie obyło się bez ciężarka 100g na ogonie. Podczas lotu musiałem jeszcze kliknąć parę razy trymerem od wysokości, żeby leciał prosto w poziomie.

Model warzy 13,4kg i zastanawiam się ile zdejmę z tej masy po wymianie podwozia i śmigła na węglowe. Na pakietach można zbić ze 250g po wymianie na mniejsze ok. 2000mAh. Nie będę ich jednak wymieniał bo są już max z tyłu a po zmianie na mniejsze, znowu będzie problem z wyważeniem.

Zdjęcie zrobione przez kolegę tuż przed oblotem

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model warzy 13,4kg i zastanawiam się ile zdejmę z tej masy po wymianie podwozia i śmigła na węglowe.

 

Witaj choina!

 

Wagę, którą podałeś (13,4) to z paliwem czy na pusto. Jeśli na pusto to "ciężko" jak na 120 dm2 powierzchni.

Przy zmianie śmigła drewnianego na węglowe i powozia duralowego na węglowe to w sumie chyba niewiele zyskasz na wadze (ze 200g wszystkiego) a jak dołożysz kołpak to będzie na zero. Warto zmienić podwozie ale zastanów się czy zamieniać śmigło. Węglowe śmigła są sporo cięższe i z tego napisałeś to będziesz miał jeszcze większy problem z wyważeniem modelu. Poszukaj wagi w wyposażeniu i może przenieś serwo kierunku na koniec kadłuba na sztywnych popychaczach to pomoże Ci zostawić w domu kolejne 200-300g.

 

Pozdr. >.

 

Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulację ! Ciesze się, że Extra w końcu poleciała :)

 

Z ciekawości, przy okazji zważę swoją katanę 2.6m.

Odważny z Ciebie gość, że wsadziłeś NanoTech'y :) Ludzie je przeklinają na wszelkie sposoby.

Ja latam na 2x 2200mAh zwykłych 25C i starczają z palcem w nosie i mam zapas.

Jakie masz snapy? Tak jak Ci pisałem, miałem ze snapami MP-JET małą przygodnę, na szczęście wylądowałem cało :) (Snapy mają chyba 3mm kwadrat i snap 3mm ledwo się trzymał, trzeba by wkręcać 3.5mm choć nie wiem czy i to by starczyło).

 

Pozdrawiam i życzę przyjemnych lotów, może się kiedyś spotkamy na jakimś pikniku :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.