Skocz do zawartości

Katana 1,25m - extremalnie lekki model ze stajni Artexu


Tomek

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 395
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

Mogę wreszcie cokolwiek napisać o lotach Katanki ze spaliną. W Radawcu nie można było niestety pozwolić sobie na spokojne testy bo wokół latały elektryki a jak wiadomo słychać tylko spalinkę więc polatałem dziś.

Model robiony był bez tzw. oszczędzania na wadze, pokryty został oracoverem standard. Do modelu założony został silnik OS 30 FXH (bo taki był pod ręką) z wydechem śmigłem (APC 11x4) i kołpakiem ważył ok 450 gr. Założony został zbiornik paliwa na 200 ml. pakiet 4 cele (AA). 4 Serwa HS 81 MG + HS55 na gaz. Całość bez paliwa ważyła 1480 gr. Przy zatankowanym na full zbiorniku model odrywał sie na kilku metrach tak przy 1/2 gazu. Wyczuwalny był spory nadmiar mocy tak więc cały lot praktycznie odbywał się 1/2 gazu. Pomijam tu zawis gdzie wiadomo trzeba było wychylić go więcej ale dalej nie było to na full. Po 12 minutach lotu silnik zużył ok 100 ml paliwa (Cool Power 10%).

Lata tak jak mówili inni którzy testowali elektryka w Radawcu czyli SUPER !!!

Jedyne co zmieniłbym tu to silnik czyli mały czterotakt który po pierwsze byłby sporo lżejszy a po drugie wiadomo... inny moment.

A jeszcze jedno z wyważeniem nie ma najmniejszego problemu. Ciężki jest przód modelu więc zbiornik paliwa umieszczony został tuż przed rurą (dzwigarem) czyli blisko środka ciężkości a wyważyłem go pakietem oczywiście wkładając go praktycznie za kabiną czyli w tylnej części kadłuba. Tak więc aż się prosi aby włożyć coś lżejszego....

To chyba tyle.

Opublikowano

już można powiedzieć lepszy lot (najlepszy z tych wszystkich co są na razie) ale to i tak około 60-70% możliwości akrobacyjnych modelu... ten rolling harrier jakiś dziwny..

Opublikowano
Czyli Zbyszku czy taki np.ASP FS52AR byłby za mocny? Właśnie mi został na luzie taki śliniki i zastanawiałem się co mogę do niego doczepić :rotfl:

 

Za mocny to pewnie nie, ale za ciężki to tak. Najodpowiedniejszym byłby 40LA lub 46LA(z duuuużym nadmiarem mocy).

Opublikowano

SebaRC Czytaj wagę podaną przez producenta. Mam ten silnik i wiem ile waży nawet ze śmigłem i kołpakiem. Zbiornik jest dokładnie takiej samej pojemności, a nawet można wsadzić mniejszy 150 ml na pewno wystarczy na 15 min latania.

Opublikowano

Coś mi się te wagi nie podobają. Może SebaRC ma racje ale z moich wyliczeń wychodzi:

Dualsku XM3542 (chyba minimum) - 165 g

Pakiet 3LiPol 4500 - 365 g

To daje w sumie 530g

 

W moim przypadku

4Takt ASP 52 - 445g

Paliwo 150ml - pewnie nie więcej niż 130g

To daje w sumie 575g

 

W sumie na opakowaniu widziałem producent podaje Thrust 1500-2000g, a taki Dualsky XM4250CA-6 waży 200 g, pakiet przydał by się 4LiPol 4500 o wadze 465g. Wtedy waga elektryka jest już 665g.

 

Stąd moje proste pytanie do Zbyszka co planuje z 4Takta coś w stylu ASP FS30AR czy tak jak pisałem ASP FS52AR.

Opublikowano

W zasadzie to celowo pominąłem :P . Planowałem wykorzystać 2LiPol 600-750g z układem BEC razem waga ok 40 g. Ale tym właśnie może się wyreguluje środek ciężkości.

Opublikowano

Dzięki Tomku za ostrzeżenie :D

Czytałem Twój wątek o BEC-u bo sam myślałem kupić taki Dualskiego. Mam do tej firmy zaufanie - z własnej praktyki. Na pewno przed startem sprawdzę zasięg przy takiej konfiguracji, ale to pewnie doiero na wiosnę :cry:

Opublikowano
Stąd moje proste pytanie do Zbyszka co planuje z 4Takta coś w stylu ASP FS30AR czy tak jak pisałem ASP FS52AR.

 

Nie chciałbym być tutaj wyrocznią bo każdy ma jakieś swoje upodobania co do sposobu (stylu) latania jak i wymogów samego silnika. Założenie tego silnika do Katany miało dać odpowiedz jak ona sie będzie zachowywać ze spalinką no i ile tak naprawdę potrzebuje "powera" aby być żwawą. Jeśli Katana spokojnie robi pętlę lecąc "żyletą" a postawiona do pionu szybko znika z w chmurkach to myślę że 5 cm w zupełności jej wystarczy. Będzie większy silnik to na pewno nie zaszkodzi ani jej nie uszkodzi bo zawsze jest taka dźwignia zwana "gazem" :) I jeszcze jedno, przy takiej wadze dalej szybowała podchodząc do lądowania siadała mięciutko i myślę, że "sporo" można jej jeszcze dołożyć...

Opublikowano

Nie chce zakladac nowego watku w spalinach, wiec pozwole sobie na zadanie pytania tutaj. Na przyszly sezon chce rozpoczac przygode z napedem pierdzaco smierdzacym. Przy okazaji strasznie napalilem sie na katane z Artexu. No i zaczalem poszukiwania silnika. Uparlem sie, ze bedzie to 4-tak. Z uwagi na koniecznosc uwazania na mase modelu, wygrzebalem cos takiego:

Saito FA-40a.

Masa z tłumikiem 305 g.

Moc 0,65 HP, śmigła 10x5- 12x6.

I teraz pytanie, czy będzie to na tyle sprawny naped, zeby katana latala zgodnie ze swoim przeznaczeniem :D

Opublikowano

Luk , lada moment co prawda nie na Saito , ale na 4-takcie o podobnej pojemnosci bedzie składabna i ulotniona Katana, myślę , że do wiosny będzie już więcej takich Katan i będziesz wiedział , jak to lata.

Opublikowano

Tomku, dzieki za odpowiedz. Tylko, ze dstalem zielone swiatlo na zakup silnika i wole tego nie odwlekac, bo rodzinny kontroler finansowy moze sie rozmyslic :rotfl: . No i nie chcialbym kupic czegos, co potem bedzie lezalo w szafie.

Liczylem na to, ze moze ktorys z forumowiczow uzywal tego silnika i jest w stanie podac ile toto potrafi z siebie wydmuchac.

Opublikowano

W między czasie wymieniłem uszkodzony statecznik ,ale w końcu zebrałem się w sobie i zabrałem się za dokończenie :malowania" Katany.

 

Na razie jestem na etapie oklejania skrzydeł.

mal1.jpg

 

Edit:

 

W tej wersji z serwami (w tym jedno cięższym GWS-a) ,odbiornikiem ,reglem 40A ,silnikiem (159g) śrubkami popychaczami itd, ale bez śmigła i pakietu.

Katana waży równiutko 1000g.

 

Przy nie pomalowanej kabince pilota i osłonie silnika oraz lżejszym 100-120g silniku

(a także 10g na serwie Hitech zamiast GWS-a) oraz zamianie na lżejszą folię typu "solarfilm" waga modelu bez pakietu spokojnie do osiągnięcia w granicach 900g.

Mój pakiet waży 428g czyli niezła cegła .

 

W między czasie skończyłem oklejać skrzydło ,wymieniłem pęknięty ster wysokości oraz pękniętą goleń na nową.

Teraz zostaje mi okleić kadłub.

Niestety ma też zgryza z kabinką i osłoną silnika.

Farba po wyschnięciu jest dużo ciemniejsza od folii (a w buteleczce była o.k. kolorystycznie dobrana :( )

O ile zdjęcie Pactry z osłony silnika to kilka minut roboty (i kilka kieliszków acetonu który świetnie zmywa Pactrę) o tyle z kabinką pilota tak się nie da , bo aceton zmatowi ,albo wręcz zniszczy przezroczystą szybkę.

Penie będę musiał zamówić w Artexie nową kabinkę pilota i wszystko trysnąć akrylem samochodowym.

Tlko on strasznie śmierdzi i nie bardzo wiem jaka to zrobić w domowj modlarni. :?

Opublikowano

Zakończyłem dziś jakiś etap "malowania" Katany.

Nie wszystko poszło jak trzeba ,bo zbrakło mi czerwonej folii na kadłub ,a owiewka silnika i kabina pilota jest w zupełnie innym odcieniu czerwieni niż reszta.

Co prawda owiewkę można szybko zmyć i pomalować akrylem samochodowym(dobierałem ze wzornika ,więc tu raczej kolor byłby o.k.) ale akryl niesamowicie jedzie ,a ja maluje w domu :?

Więc pewnie zostanie tak jak jest .

Nauczka na przyszłość ,aby przygotować elementy pod malowanie i zanieść je do człowiek posiadającego odpowiednie miejsce do malowania takim śmierdziuchem.

 

mal2.jpg

Opublikowano

Tomku, troszkę z innej beczki, czy do katany wejdzie pakiet 4S1P A123 ? Wymiary pakietu to około 130x26x52mm. Waga to około 290-300 gram. Prądowo wyrobi się nawet powyżej 40A a z tego co piszesz o wadze bez pakietu ~900 gram to i masa startowa nie byłaby tragiczna z 4xA123.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.