Henryk S. Opublikowano 28 Marca 2013 Autor Opublikowano 28 Marca 2013 Grzegorzu mam taki sam silnik 15 cm3 w Baronecie o rozpiętości 260 cm,ale to jest model pierwsza wojna światowa i profil całkiem inny i bardzo lekko zbudowany. RWD 5 pod ten silnik zbudował bym o rozpiętości 225 cm to jest powiększenie planów o 1,3. Zawiasy do RWD 5 robiłem z blach 0,3 mm,jest to blacha aluminiowa dosyć twarda,używana w drukarniach. Tą blachę tnę nożyczkami krawieckimi na odpowiednie kawałki,zaginam te kawałeczki w połowie na drut 2 mm,wkładam w imadło razem z drutem,zaciskam imadłem te blaszki a drut jest od góry imadła i wychodzą piękne zawiaski. Takie zawiasy wiercę i nituje ca drugi do osłony bocznej,i jeszcze brzegi zalewam żywicą,do kadłuba w odpowiednie otwory wklejam pozostałe zawiasy.
pacek Opublikowano 28 Marca 2013 Opublikowano 28 Marca 2013 wielkie dzieki za instrukcję, a ja kombinowałem zupełnie bez sensu.
Henryk S. Opublikowano 17 Kwietnia 2013 Autor Opublikowano 17 Kwietnia 2013 Dawno już tu nic nie zamieszczałem z budowy RWD,zbliżały się święta więc miałem dużo więcej pracy przedświątecznej w mojej firmie. Święta szybko minęły a ja chwyciłem jakiegoś wirusa,no i musiałem odleżeć kilka dni,po tej chorobie,nie miałem żadnej chęci do budowy modelu. Teraz ponownie wróciła chęć,więc wziąłem się za dalszą budowę modelu,okleiłem płaty folią,zrobiłem półki do mocowania serw,dżwignie lotek i dyszę Venturiego. Cały model poskładałem do kupy i zważyłem,jest cięższy od poprzedniego RWD o 1 kg.waży 10,55 kg ale za to będzie mniej wrażliwy na podmuchy wiatru. Koledzy jeszcze jedno do Was pytanie,znak aeroklubu był czarny czy niebieski na żółtym tle. Teraz kilka zdjęć tego co zrobiłem.
KayFranz Opublikowano 17 Kwietnia 2013 Opublikowano 17 Kwietnia 2013 Znak ARP: żółte tło i niebieski obrys oraz linie znaku. Co prawda na paru fotografiach wychodzi jakby w rewersie, ale to moim zdaniem kwestia wywołania i rodzaju błony. Coś Wam pokażę (przy okazji polecam ten wątek, trochę tam naszego...): http://www.worldwar2...topic=6041&st=0, (post z 10 marca) - widzicie jak wychodzi na tych dwóch sąsiednich fotografiach znak rumuński, a szczególnie jego niebieskie i żółte elementy? Henryku - klapka wlewu paliwa do zbiornika głównego (kadłubowego) była po PRAWEJ stronie centropłata (przy krawędzi spływu), a nie po lewej, jak uparcie rysował W. Schier. Popatrz tutaj: Fotografia z Lotnictwa z Szachownicą, nie podam z którego numeru (bo nie chce mi się teraz włazić pod biurko, ale tak gdzieś sprzed dwóch lat). Oprócz tego widać tam jeszcze parę innych rzeczy, które są zazwyczaj robione nieprawidłowo: na ogonku widoczny napis RWD - 5 (żadne tam "bis"), majaczy ta lampka na ogonie oraz jeszcze coś. Popatrz na odcień rejestracji na skrzydle oraz na kolory cieni, kwiatów i innych detali wokoło. Jak ktoś będzie mnie chciał przekonać, że rejestracja jest czarna - proszę bardzo, ale będzie musiał się mooocno starać. Mam też wrażenie, że pod skrzydłem widać fragment doklejonego kawałka poszycia, uszczelniającego miejsce styku płata z kadłubem - w końcu płat i kadłub były montowane oddzielnie. Pozdrawiam, KF
Henryk S. Opublikowano 4 Maja 2013 Autor Opublikowano 4 Maja 2013 Prace przy budowie RWD bardzo pomalutku posuwają się do przodu. Ostatnio dosyć dużo wolnego czasu spędzam na lotnisku w Bobrownikach,trwają modernizacje naszego lotniska,robimy nową drogę dojazdową do lotniska,powiększamy lotnisko teraz będzie miało 170 metrów długości i 100 m.szerokości,no i pas asfaltowy 120 m.już jest zrobiony. Dosyć pisania o lotnisku,teraz co udało mi się zrobić przy budowie modelu,na całym kadłubie i statecznikach,zrobiłem paski ząbkowane z imitacją szwów,a jest to bardzo pracochłonne. Kratki wętylacyjne zrobiłem z blachy aluminiowej 0,8 mm są już na swoim miejscu. Do osłony silnika dorobiłem prowadnice wlotu powietrza,teraz wlatujące powietrze będzie skierowane na silnik,i będzie dużo lepsze studzenie silnika. Zrobiłem też rury wydechowe silnika i zacząłem naklejać oznakowanie na kadłubie. Kolego Kajetanie jak wcześniej już pisałem,że mam widoczne na dwóch zdjęciach oświetlenie na stateczniku pionowym,mam to samo zdjęcie co Twoje,na zadnym z tych zdjęć nie widać aby żarówka była na rurce skierowana do tyłu,jeszcze jedno czy w tamtych czasach na stateczniku,żarówka świeciła światłem ciągłym,a może już było pulsujące. I to by było na tyle teraz kilka zdjęć do oglądania.
stan_m Opublikowano 6 Maja 2013 Opublikowano 6 Maja 2013 W latach trzydziestych minionego wieku obowiązek posiadania świateł pozycyjnych (ostrzegawczych) przez samoloty wynikał - o dziwo- z przepisów żeglugi morskiej... Instalacja elektryczna samolotu wówczas nie zawierała urządzeń (przerywaczy) umożliwiających pulsacyjne działanie oświetlenia. Nie było elementów półprzewodnikowych ani żarówek mogących wytrzymać impulsowe działanie żarnika. W tamtych czasach polscy konstruktorzy instalacje wewnętrzne płatowca (powietrzne, hydrauliczne, elektryczne) wzorowali na technologii francuskiej (bardzo ścisła współpraca). Oto schemat elektryczny bardzo nowoczesnego na owe czasy samolotu francuskiego Breguet XIX A2, B2 na którym jest narysowana instalacja zasilania oświetlenia ostrzegawczego (pozycyjnego), które świeciło się światłem ciągłym. Widok 84 http://www.muzeumlot...alog.php?cz=841 W uzupełnieniu informacji o ciągłym świeceniu świateł pozycyjnych samolotów polskich sprzed II WW proszę spojrzeć na schemat instalacji elektrycznej samolotu PZL-37A/B Łoś gdzie narysowane jest zasilanie świateł pozycyjnych (nr 43) Skoro nie migały w Łosiu nie mogły migać w Erwudziaku.... Instrukcja Obsługi Samolotu Łoś 1938 Cz.2 Widok 167 http://www.muzeumlotnictwa.pl/digitalizacja_archiwaliow/katalog.php?cz=1032
Henryk S. Opublikowano 12 Maja 2013 Autor Opublikowano 12 Maja 2013 Dalszy ciąg zabawy z paskami ząbkowatymi z imitacją szwów,jeszcze pozostał mi do oklejenia paskami jeden płat,ni i do ukończenia modelu kilka drobiazgów,będę jeszcze miał zabaw z wyposażeniem kabiny,ale to dopiero po oblocie.
Czesław Opublikowano 12 Maja 2013 Opublikowano 12 Maja 2013 Oblot pewno już na na nowym lotnisku ,lataj nisko ipowoli pzdrawiam.
pepcio Opublikowano 13 Maja 2013 Opublikowano 13 Maja 2013 Heniek. Ta Twoja relacja wcale mnie nie mobilizuje do pracy.Nie możez robić tego brzydziej! Na Twoje półkę to mi chyba życia zbraknie żeby wejść.Strasznie wysoka.Zawsze po obejrzeniu zdjęć nie mogę patrzeć na swoją pracę.Zaraz by zmienił to, czy tamto.Tutaj się nie postarałem, tam spieprzyłem. A tak na poważnie.Model jest przepiękny.Naprawdę się postarałeś.Na razie jesteś nie do pobicia.Tak trzymaj!
Henryk S. Opublikowano 15 Maja 2013 Autor Opublikowano 15 Maja 2013 Czesławie prace na lotnisku jeszcze nie ukończone,więc na razie nic z oblotu. Czesławie mówisz abym latał nisko i powoli,a ja to robię na odwrotnie,pełny gaz i szybko do góry. Mirosławie masz racje te moje modele powinny być dużo brzydsze,gdyż są to modele do latania na naszym lotnisku,nie do startu w zawodach. W swoim życiu zbudowałem chyba około 50 modeli od podstaw,a w tym 12 makiet,więc jakość nie chcą mi wychodzić brzydsze modele. Jeżeli jeszcze zdrowie będę miał takie jak do tej pory,to w następnej zimie zbuduję następną makietę. Mirosławie jesteś jeszcze młody,więc bierz się za budowę makiet,zbuduj jedną makietę w roku,a jak będziesz miał tyle lat co ja,to będziesz jeszcze lepszy.
skipper Opublikowano 6 Sierpnia 2014 Opublikowano 6 Sierpnia 2014 Nie chcę zakładać oddzielnego wątku o kolejnym RWD-5bis. Nanosząc oznaczenia na swoim modelu i przeglądając dostępne zdjęcia zauważyłem, że znaczek Aeroklubu (kólko z uskrzydloną literką A) w wiekszości prac i na większości modeli ma następujące kolory: niebieska (granatowa) obwódka i litery na żółtym tle. Natomiasy na zdjęciu (cz- przedstawiającym RWD i pochodzącym z kolekcji p. Andrzej Glassa jest jakby negatyw tego co się powszechnie maluje. Jasna obwódka i litera na ciemnym tle. Domyslam się , że użyto "złotolu" i prawdopodobnie ciemnoniebieskiej farby. Wyraźnie ciemniejszy od koloru liter rejestracji (tu nie mam wątpliwości - czerwonych). Dlaczego " złotol" - myślę o popularności malowania w tamtych czasach mieszniną pyłu aluminium z cellonem (lotniczą srebrzanką). Torebka sproszkowanego mosiądzu i cellon. I jeszcze jedno. Szukam kroju liter z napisu "Aeroklub ...." Czy są jakies wiarygodne opisy znaczka Aeroklubowego. Pozdrawiam Andrzej
KayFranz Opublikowano 6 Sierpnia 2014 Opublikowano 6 Sierpnia 2014 Andrzeju, kolory żółty i niebieski na starych fotografiach wychodzą czasami (w układzie jeden z nich jako ciemniejszy, drugi - jaśniejszy) - w obu kombinacjach. Najlepszym przykładem takiego zachowania się antycznych klisz jest sekwencja fotografii znaków rumuńskich Hurricane, umieszczona tutaj: http://www.worldwar2.ro/forum/index.php?showtopic=6041&st=0 (post "muggs" z 10 marca) - widać jak różnie wychodzi znak rumuński na Hurricane, a szczególnie jego niebieskie i żółte elementy? Dlatego nie sądzę, żeby znak Aeroklubu RP na RWD-5 SP-AJU w czasie przelotu i podczas "objazdówki" po kraju był w innych barwach niż żółte tło z niebieskimi elementami. Co do liter kroju - perfekcyjnie to nie mam, bo aż tak dokładnej fotki nie posiadam, ale coś podobnego to by się znalazło... mail: kayfranz@wp.pl. Plus reszta oznakowania też, wszystko w wektorach, czyli można skalować praktycznie bez utraty jakości.. Jaka skala? P.S. Gerusek - tobie to chyba szczególnie by się to przydało.
skipper Opublikowano 6 Sierpnia 2014 Opublikowano 6 Sierpnia 2014 Dzięki, więcej w emailu. Pozdrawiam AB
PilotM Opublikowano 27 Grudnia 2015 Opublikowano 27 Grudnia 2015 Witam Czym Pan oklejał skrzydła i kadłub. Jestem w trakcie przygotowania do budowy z zestawu Model Partner RWD 5 2,5 m. Gratuluje model i wykonanie piękne. Zapraszam na Piknik Modelarski Żar 2016 który odbędzie się 9-10 lipca 2016. Pozdrawiam Marek
Marcin_Matejko Opublikowano 27 Grudnia 2015 Opublikowano 27 Grudnia 2015 Przepraszam że tak zaśmiecam wątek, ale czy ten Piknik Modelarski Żar w lipcu przyszłego roku jest skierowany tylko do modelarzy lotniczych RC czy będą wystawiać się też inne dziedziny modelarstwa? Pytam bo zajmuję się pancerką RC i chętnie bym przyjechał bo lubię tamte okolice, może namówił bym kolegów ze swoimi czołgami? mój kontakt; matejko77@wp.pl Pozdrawiam Marcin UZI Matejko RCtank.pl
Henryk S. Opublikowano 27 Grudnia 2015 Autor Opublikowano 27 Grudnia 2015 Witam Marku. Ja wszystkie moje modele które samoloty były kryte płótnym , oklejam folią Oratex imitacją płótna , jest to folia dosyć droga , ale po oklejeniu model pięknie wygląda bez żadnego smrodu lakierów. Ja na Żarze jestem od pierwszego pikniku co roku , zawsze przywożę z sobą jakieś modele , tylko w tym roku byłem bez modelu , w 2016 też będę i przywiozę z sobą jakiś model.
PilotM Opublikowano 27 Grudnia 2015 Opublikowano 27 Grudnia 2015 Wielkie dzięki za info, właśnie zauważyłem jaki daje efekt na zdjęciach. Bardzo się ciesze że spotkamy się na Pikniku miło będzie podziwiać takie modele. Zapraszam Pozdrawiam Marek
Rekomendowane odpowiedzi