Skocz do zawartości

Budowa styropianowego trenerka


afish

Rekomendowane odpowiedzi

marcin133,

Jesli sadzisz ze to jest nabijanie postów to przykro mi z tego powodu . Ty tez kiedys zaczynales i pewnie ktos Ci pomógł... Ja po prostu chce dokonczyc model i nie chce go rozwalic dlatego sie pytam o zasieg odbiorników i wszystko co nie wiem bo szkoda tyle tygodni pracy ...

Ale jesli cos źle napisalem to juz nie pisze .. Dam znac czy model przezyl ..

Szkoda tylko ze myslalem ze ktos mi wytłumaczy pare spraw ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 171
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Mam jeszcze jeden problem ... model w sumie juz ukonczony ale cos z silnikiem chyba nie tak ..

Problem jest nastepujacy..

Gdy ustawie taka mieszanke zeby silnik wchodzi na wysokie obroty i w miare równo chodzil to w pozycji pionowej silnik na poczatku zwalnia i po chwili gasnie .. jak ustawie taka mieszanke (czyt. bogatsza) zeby silnik w pionie tylko zwalnial ale nie zgasl to w poziomie nie kreci max obrotów i pracuje nie równo .. Co z tym fantem zrobic .. ??????

 

Pozdrawiam i czekam na info

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik regulujesz w pozycji poziomej następnie stawiając go do pozycji pionowej dokonujesz korekty ustawienia (wzbogacasz mieszankę) tak aby w tej pozycji pracował prawidłowo. Wracając do pozycji poziomej może czasem się okazać że silnik delikatnie zmniejszył obroty maksymalne. Silnik musi prawidłowo pracować w pionie. Po za jedną i drugą pozycją nie powinno być natomiast sporej różnicy.

 

Jaka różnica jest u Ciebie? Wyreguluj silnik do prawidłowej pracy w pionie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam sie gdzie kupic materialy do budowy skrzydel znaczy fornir klej no i listewki... Nie wiem czy fornirem obkleic skrzydlo do okola czy tylko srodek na dole i na górze i dac krawedz natarcia i spływu z balsy ... mzoe jakies sugestie .. ;]

 

Witam.

Piszę na tym forum pierwszy raz, jeżeli coś na kićkałem proszę o wybaczenie.

Zbudowałem model trenerka na bazie modelu "Tukana"

Jest to konstrukcja super oszczczędnościowa tzn. Skrzydło wykonane ze styropianu, 2 dźwigary, krawędź natarcia i spływu z sosny, na dole skrzydła od dołu keson wykonany z forniru lipowego. Całość pokryta papierem pakowym pomalowana farbą olejną.

(odporne na paliwo - sprawdziłem)

Kadłub styropian, łoże silnika sklejka stolarska 8 mm całośc pokryta jak skrzydło .

Stery - kratownica z listewek 6 x 6 mm pokryte fornirem lipowym.

Po pierwszym lądowaniu odpadła ogonowa część kadłuba więc dałem wzmocnienia z listewek 6 x 6 mm na 4 rogach kadłuba i okleiłem fornirem. Niestety tylko do krawędzi skrzydła co w przyszłości zaskutkowało jak wyżej (kadłub pękł zaraz za wzmocnieniem)

Ale i tak model sporo polatał a lądowania były różne.

Silnik Super Tiger 40 jeszcze włoski

Czyli model z tzw. materiałow krajowych zero dewizowych.

Pozdrawiam

mazur

 

79d072840aed29e7m.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustaw silnik w poziomym położeniu. Przejście obrotów i mieszankę na wysokich. Jeśli w tej pozycji silnik pracuje prawidłowo. (równe max obroty, płynne przejście pomiędzy małymi i wysokimi obrotami) dopiero w tedy próbujesz w pozycji pionowej. Dajesz max gaz, podnosisz dziób do góry i jeżeli silnik zwalnia lub gaśnie, opuszczasz znowu dziób (aby było Ci łatwiej) ponownie dajesz całą rure - odkręcasz iglicę mieszanki (2-4 ząbki - silnik może troszeczkę zwolnić) podnosisz znów dziób do góry i powinien troszeczkę przyspieszyć jeśli nie - to powtórz całość. Cały ten zabieg nie powinien mieć istotnego wpływu na przejście obrotów a różnica obrotów maksymalnych w położeniu poziomym i pionowym nie znaczna.

 

Jeśli dzieje się inaczej sprawdzaj szczelność instalacji paliwowej, gaźnika (częsty błąd przy ST to niedociśnięcie oringu pomiędzy gaźnikiem a korpusem silnika)

 

I jeszcze tekst z instrukcji Twojego silnika.

 

Regulacja wysokich obrotów:

 

Do tego celu należy otworzyć przepustnicę na maksimum i zakręcać dopływ paliwa dokręcając iglicę paliwa do momentu aż silnik zacznie przerywać lub zmniejszać obroty. Wtedy trzeba z powrotem odkręcić o kilka ząbków mimo, że obroty będą troszkę niższe. Trzeba wiedzieć, że model będzie przyspieszał, leciał w pionie do góry, a i poziom paliwa będzie malał, co będzie automatycznie zmniejszało ilość paliwa nawet przy stosowaniu ciśnienia z tłumika

( nie dotyczy silników z pompą te ustawiamy na poziomo i to wystarczy na cały lot).

Częstym objawem zbyt przykręconej iglicy jest gaśnięcie modelu po starcie. Mówimy, że obciął a silnik jest bardzo gorący.

 

 

Faza druga ustawienie wolnych obrotów i przejścia na wysokie:

 

Do tego celu służy śrubka po przeciwnej stronie iglicy paliwa, do której teraz potrzebny będzie mały śrubokręt najlepiej długi ze względu na bliskość obracającego się śmigła. Zakładamy że wysokie obroty są prawidłowo ustawione zamykamy przepustnicę silnika do takich obrotów, które wydają się na tyle małe że model nie będzie już leciał, a jednocześnie silnik nie trzęsie się za bardzo. Czekamy tak kilka 5~10 sekund następnie otwieramy przepustnicę najpierw powoli na maksimum.

1. Jeżeli silnik przerywał, dymił i pluł paliwem oznacza że się zalewał na małych obrotach. Należy małą śrubkę wkrętakiem dokręcić ze wskazówkami zegara o ? obrotu.

Następnie silnik przepalić kilka sekund na wysokich obrotach, żeby mieć pewność, że nic nie zostało do następnej regulacji i ponawiamy.

2. Jeżeli silnik jeszcze nazbierał w skrzyni korbowej nadmiar paliwa i po otworzeniu gazu ma nadal tendencję do przerywania i dymienia powtarzamy zabieg dokręcenia iglicy do momentu, kiedy po otworzeniu przepustnicy silnik obetnie, zgaśnie. Oznacza to że silnik miał za mało mieszanki na wolnych obrotach i trzeba troszeczkę odkręcić małą śrubkę.

Należy po takiej regulacji ponownie sprawdzić obroty maksymalne czy nie uległy rozregulowaniu. W zasadzie nie powinny.

Po takiej regulacji silnik powinien zmieniać obroty natychmiast. Dobrze jest przed wypuszczeniem modelu sprawdzić ustawienie wysokich obrotów w pionie. Da nam to pewność, że silnik nie zgaśnie w każdych warunkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Afish - nie wiem czy Marcin1313 zwrócił uwagę - ale Twój silnik chyba pracuje raczej na zbyt bogatej mieszance, dlatego nie wchodzi na obroty. Wnioskuję tak z Twojego opisu - czyli gdy silnik ustawiasz pionowo wtedy zwalnia. W prawidłowym wyregulowaniu , w pozycji pionowej, to powinien szybko wchodzić na coraz wyższe obroty i ewentualnie za chwilę zgasnąć, dlatego w pozycji pionowej powinno się lekko odkręcić igłę mieszanki czyli wzbogacić ją. Proponuję przeprowadzić od poczatku całą procedurę ustawienia iglicy i odpalania silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jutro przeprowadze ponowna regulacje ... szczeze mówiac to boje sie troche zeby nbie rozwalic silnika jak dam mu max obroty .. :) ( napiszcie czy nawet jak bedzie za uboga mieszanka to nic sie nie styanie przez ten moment regulacji ? ) To mój pierwszy silnik spalinowy i troche sie obawiam .. tak samo nie wiem czy moge bardziej skrecic iglice bo mam odkrecona na 2 obroty a podobno ktos mi mówil ze powinno sie miec wiecej niz 2 ;/

Jutro bede testowal dalej i jak wstepnie wyreguloje sprawdze czy poleci :D ( jak go rozwale to chyba bede musial kupic cos gotowego albo na zime dac sobie spokój;])

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Afish - odpal silnik jak zawsze (tak jak przy docieraniu - iglica mocno wykręcona) Następnie cały gaz i wkręcaj iglice do momentu kiedy osiągniesz maksymalne obroty (jak już za mocno iglica będzie wkręcona to obroty zaczną spadać - wtedy odkręcasz iglice) wszystko na max otwartej przepustnicy! Nic nie rozwalisz jeżeli faktycznie silnik przepracował wstępne docieranie. Jeżeli ustawisz maksymalne obroty to wówczas odkręć iglicę o ok 3-4 ząbki (ząbki nie obroty). Obroty mogą troszeczkę spaść ale w pionie powinien bez problemu pracować. Wszystko na pełnym gazie!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co rozumiesz przez slowa

Nic nie rozwalisz jeżeli faktycznie silnik przepracował wstępne docieranie

 

Nie wiem czy to mozna nazwac stepnym docieraniem ..

Silnik przepracowal okolo 700ml paliwa na full otwartej przepustnicy i przelaniu czyli wolnych obrotach (caly garaz mi benzyna zachlapala)

Później okolo 300ml przepracowal praktycznie na malyym przelaniu troche na wysokich troche na wolnych obrotach .. i jeszcze ze 200ml juz bez przelania tez raz na wolnych raz na wysokich obrotach ..

Zrobie tak jak mówisz i zobaczymy co z tego wyjdzie ..

mam nadzieje ze bedzie dobrze ..

A tak apropo ... smiglo 10x5 nie jest za male ? bo podobno jak za male smiglo bedzie to silnik sie wkreca na za wysokie obroty ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik masz wstępnie dotarty i nic nie stanie sie złego gdy będzie chodził na max obrotach, a tym bardziej chwilowo. Jedna szkoła mówi, iż docieraj na śmigle zalecanym przez producenta silnika, druga mówi byś docierał na takim na jakim będzie latał model, a trzecia byś do docierania zastosował rozmiar większy niż do latania. Jeśli już teraz głowisz się nad wyborem, to co to będzie podczas pierwszego oblotu??!! :jupi: Teraz zawsze możesz skorzystać z telefonu do przyjaciela, na lotnisku raczej już nie... :devil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No Panowie i Panie .. jestem po oblocie ... Straty :

Złamane smiglo, podwocie odpadlo (dobrze ze odpadlo podwozie a nie pół kadłuba ;] )

Moje spostrzezenia to :

Silnik ma za maly sklon bo jak dalem mu gaz to lecial do góry ;] wychylenia sterów troche za duze ..

 

Ogólnie zakłucenia mialem straszne bo modelem rzucalo nawet w niewielkiej odleglosci .. i model byl bardzo niestabilny .. krecil sie na wszystkie strony co uniemozliwilo normalne ladowanie ( nie wiem czy byl wiatr za duzy tam gdzie latal czy po prostu serwa wariowaly .. Jak bedzie ladna pogoda to postaram sie poleciec jeszcze raz ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie zakłucenia mialem straszne bo modelem rzucalo nawet w niewielkiej odleglosci .. i model byl bardzo niestabilny .. krecil sie na wszystkie strony co uniemozliwilo normalne ladowanie ( nie wiem czy byl wiatr za duzy tam gdzie latal czy po prostu serwa wariowaly .. Jak bedzie ladna pogoda to postaram sie poleciec jeszcze raz ..

 

Taki sam efekt - jakby zaklucen - moze byc przy zbyt tylnym wywazeniu polaczonym ze zbyt dużymi wychyleniami sterów. Wtedy model jest nadwrażliwy i prowadzi sie beznadziejnie. Gdzie masz ustawiony srodek ciezkosci? W takim modelu na poczatek proponuje miedzy 25 a 30% cieciwy przy kadlubie. Wychylenia w takim modelu zrob max 10mm w kazda strone. A na przyszlosc polecam na wszelki wypadek zrobienie testu zaklocen - bo mozna sobie albo komus zrobic wielkie kuku...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mozliwe ze srodek ciezkosci jest za bardzo do tyl .. postaram sie to poorawic .. bede musial dowazyc chyba olowiem bo silnika nie ma sensu dawac bardziej do przodu ..

stery sa dosyc duze i mozliwe ze ze za duze wychylenia maja ale to bede sie obchodzil ostroznie z drazkami:)

Fotki przed oblotem gotowego modelu :

oblot001.jpg

oblot002.jpg

oblot003.jpg

Mam jeszcze filmik nakrecony komórka przez kolege ale nie wiem czy jest sens go wrzucac bo malo widac i ogólnie slaba jakosc ..;/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

profil clark y pisalem o tym wczesniej przy budowie ....

podwozie juz jest zamontowane na nowo .. silnik ma troche poprawione katy ..

Pozostalo wywazyc i jutro nastepna próba .. ;] Mam tylko nadzieje ze ten zasieg mnie nie zawiedzie ..

Tak apropo potrzebuje okolo 600g zaraz za silnikiem zeby wywazyc model 6-7 cm od natarcia ;/ i nie wiem za bardzo co tam wsadzic .. myslalem nad katownikiem takim stalowym :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyważając model ołowiem lub innym ciężarem (jeśli już innej możliwości nie ma) umieszcza się go w możliwie najdalszym miejscu od środka ciężkości! (maska, pod śruby silnika itp.)

 

Jakim cudem potrzebujesz 600 gram obciążenia za silnikiem? :shock: Gdzie są serwa, pakiet? Jaką masz aparaturę? Jaka cięciwa płata?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.