Irek M Opublikowano 2 Listopada 2007 Opublikowano 2 Listopada 2007 Nie wątpliwie wielkość wzniosu na działanie lotek ma znaczenie, tak samo jak i rodzaj modelu i chyba rodzaj lotek. We Flyboy'u były na całej dług. skrzydła. W Vicomcie mam chyba za małą pow lotek, przy cięciwie skrzydła 25cm lotka ma cięciwę 4,5cm. Skrzydło ma taki sam wznios jak Flyboy, ale model jest bardzo sterowny i super lata co widać na filmach , a potwierdzić może marcin133 :faja: Na tej fotce chyba najlepiej widać wznios.
marcin133 Opublikowano 2 Listopada 2007 Opublikowano 2 Listopada 2007 Marcin - to Bingo jest tylko na potwierdzenie ze ten model tak ma. Moj wspomniany trenerek mial wznios i mial lotki - i latal bombowo. Ależ Japim to jest reguła (no może prawie) Oprócz za dużego wzniosu musi pokryć się jeszcze kilka czynników (jak zresztą piszesz) i efekt gotowy. W każdym bądź razie jest to do przewidzenia. Efekt opisany przez Fokkera może wystąpić także w modelu z małym wzniosem ale znów muszą wystąpić cała gama innych czynników. Wznios jednak "ułatwia" wystąpienie tego zjawiska. Cały bajzel polega na tym iż lotka wychylona do dołu wytwarza większy opór aerodynamiczny niż lotka wychylona do góry. Różnica oporów powoduje powstanie momentu oporowego lotek, która to siła powoduje obrót statku powietrznego wokół osi pionowej, w kierunku przeciwnym do przechylenia oraz najczulszych momentach lotu - przepadnięcie skrzydła z lotką wychyloną do dołu. Uzyskuje się wówczas efekt przeciwny do oczekiwanego. Sam wznios skrzydła powoduje wzrost stateczności modelu w osi poprzecznej - im większa efektywność tej stateczności (wielkość wzniosu, położenie środka ciężkości) tym większą pracę muszą wykonać ewentualne lotki aby wytrącić model z tejże równowagi - więcej pracy równa sie większym oporom. Więc biorąc pod uwagę podstawowe parametry modelu w tym również obciążenie powierzchni i przewidywaną prędkość lotu można określić wstępnie ryzyko wystąpienia tego zjawiska. Najczęściej możliwe jest uzyskanie tego efektu w modelach samostatecznych wyposażonych DODATKOWO w lotki o małym obciążeniu skrzydła, silnika i małej prędkości lotu. Ale już dalej nie musimy zaśmiecać tematu
afish Opublikowano 4 Listopada 2007 Autor Opublikowano 4 Listopada 2007 No dzisiaj poczynilem nastepne kroki w przebudowie modelu ... Serwa juz sa wklejone pod skrzydlem ... a pakiet mam zamiar upchnac kolo zbiornika ... mam nadzieje ze to wystarcvzy do prawidlowego wywazenia bo jako 3 kilogramowa cegla to nie bardzo pewnie by latalo
afish Opublikowano 25 Listopada 2007 Autor Opublikowano 25 Listopada 2007 Wlasnie wrócilem z oblotu modelu ..... troche wialo ale dalem rade .... Model lata super .. Praktycznie sam .. Ciagnie pionowo w góre i latanie nim to czysta przyjemnosc ;] Teraz zastanawiam sie tylko co z podwoziem bo to nie jest najlepsze .. Planuje zrobic nizsze i szersze zeby byl bardziej stabilniejszy .. ;] Moze nawet jakies slizgacze na snieg i trawe tylko narazie nie mam pomysłu z czego ;] Pozdrawiam
emilfranek Opublikowano 5 Lutego 2008 Opublikowano 5 Lutego 2008 Prosze prosze co znalazłem na allegro http://www.allegro.pl/item307911631_samolot_trenerek.html
Bobo Opublikowano 7 Lutego 2008 Opublikowano 7 Lutego 2008 teraz do Marcina-zastanow sie jak pracuja lotki (a nie filozofuj).Zastanowcie sie dlaczego lotki nie wychylaja sie jednakowo.Wiosna sie zaczyna . Wiec zyce wszystkim udanych lotow . MFG.HENRY.
marcin133 Opublikowano 7 Lutego 2008 Opublikowano 7 Lutego 2008 teraz do Marcina-zastanow sie jak pracuja lotki (a nie filozofuj).Zastanowcie sie dlaczego lotki nie wychylaja sie jednakowo.Wiosna sie zaczyna . Rozwiń co masz na myśli a przede wszystkim napisz z czym się nie zgadasz.
elektron Opublikowano 8 Lutego 2008 Opublikowano 8 Lutego 2008 Lece z odpowiedzia Jak mowi wikipedia roznicowe wychylenie lotek jest po to aby zmniejszyc moment obrotowy lotek. "Poza zmianą siły nośnej, wychylenie lotek powoduje wzrost oporu aerodynamicznego skrzydeł. Jeśli lotki wychylają się symetrycznie, opór ten jest większy na tym skrzydle, na którym lotka wychylona jest w dół. Różnica oporów powoduje powstanie momentu oporowego lotek, która to siła powoduje obrót statku powietrznego wokół osi pionowej, w kierunku przeciwnym do przechylenia. Aby zapobiec powstawaniu tego momentu, stosuje się jedno z dwóch rozwiązań: * różnicowe wychylenie lotek - lotka jest wychylana w dół w mniejszym stopniu niż lotka wychylana w górę, * odpowiedni kształt lotek - lotkę projektuje się w taki sposób, aby jej dolna powierzchnia była wysunięta do przodu w stosunku do osi obrotu - wtedy, w momencie wychylenia lotki do góry, jej przednia część wysuwa się do dołu, powodując zwiększenie oporu na tym skrzydle."
marcin133 Opublikowano 8 Lutego 2008 Opublikowano 8 Lutego 2008 To jest tak oczywiste że nawet nie zauważyłem że o tym nie wspomniałem Jednak i to nie do końca rozwiązuje problemu w modelu z dużym wzniosem i lotkami.
Tomek Opublikowano 8 Lutego 2008 Opublikowano 8 Lutego 2008 Wojtek Tak trochę ot tematu wzniosu skrzydeł ,ale rozumując ,że wszystko zależy od oporu lotki , to jakim cudem przy symetrycznej lotce występuje efekt zróżnicowania działających na samolot sił ? Chyba mówienie o samym oporze to spore uproszczenie.
japim Opublikowano 10 Lutego 2008 Opublikowano 10 Lutego 2008 WojtekTak trochę ot tematu wzniosu skrzydeł ,ale rozumując ,że wszystko zależy od oporu lotki , to jakim cudem przy symetrycznej lotce występuje efekt zróżnicowania działających na samolot sił ? Chyba mówienie o samym oporze to spore uproszczenie. Tomku. Problem w tym, że te problem zróżnicowanych sił zależy właśnie od oporu. Jeżeli symetryczne lotki wychylają się symetrycznie (tyle samo w dól co w górę) to działanie lotki w górę powoduje mniejszy przyrost siły oporu NA PROFILU niż o tyle samo wychylona lotka w dół. Nie chodzi o opór lotki, ale o opór skrzydła o profilu zmienionej charakterystyce. Rozważmy teraz taką konfigurację: - spory wznios, który przy odchylaniu (skręcanie sterem kierunku) ma tendencję do pogłębiania przechyłu w zakręcie. A przy locie na wprost ale z przechyłem na skutek nierównych powierzchni skrzydła powoduje automatyczny powrót do neutrum. - lotki wychylane symetrycznie (do góry powoduje mniejszy opór niż do dołu). Model leci prosto i chcemy wykonać przechył w prawo (lewa do dołu, prawa w dół). Lewa ta do góry powoduje zmniejszenie współczynnika siły nośnej i skrzydło ma "opadać". Prawa lotka wychylona do dołu powoduje duże zwiększenie siły nośnej ale jednocześnie duży przyrost oporu (większy niż na prawym skrzydle). Efekt: prawa połówka opada (jej powierzchnia staje się większa niż lewej połówki)a z drugiej strony lewa ma większy współczynnik oporu i hamuje model powodując jego obrót w lewo (odwrotnie niż zakładaliśmy). Teraz model który jest już w lekkim przechyle w prawo (prawa opadła, jest większa niż lewa i prawa ma mniejszy opór niż lewa) - więc mocno zakręca w lewo tak jakbyśmy skręcali sterem kierunku. - co robi wznios przy ostrym odchylaniu w lewo - pogłębia przechył w lewo. Czyli działanie zupełnie odwrotne. Wszystko zależy od proporcji lotek, profilu, wzniosu. Przy najbardziej niekorzystnych proporcjach - katastrofa. Można dobrać odpowiednie lotki - ale muszą wychylać się niesymetrycznie... Można lotki zasymulować hamulcami aerodynamicznymi
Bobo Opublikowano 10 Lutego 2008 Opublikowano 10 Lutego 2008 Hallo Tomkku. Przy Skrecie w prawo wychyla sie lotka prawa w GORE a Lewa w Dol asymetrycznie tz prawa wiecej niz lewa .model pochyla sie na prawa strone ,zaczyna krazyc w Prawo +SW.Wychylenie asymetryczne dlatego bo w locie po kregu wewnetrzne skrzydlo jest wolniej oplywane strugami powietrza niz zewnetrzne.w zwiazku z tym lotka wewnetrzna musi bardziej chamowac niz zewnetrzna.Moze to troche zagmatwane ale lepiej nie umie SORRY. MFG.HENRY.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.