Skocz do zawartości

Skrzydło z wingletami i bez


robertus
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

A próbował ktoś latać "innymi skrzydłami" bez wingletów? Nie znam się, ale można by teoretyzować na ten temat, prościej polatać skrzydłem które zaprojektowane jest z wingletami, a konstrukcyjnie są one przykręcane, czy mocowane na magnesach. Lot z i bez i będzie porównanie. Ja nie sprawdzę bo w Vedze mam je na stałe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszelkiego typu Zagi mają gdzieś braki wingletów ;)

Lata się praktycznie identycznie, nawjyżej przy dodawaniu gazu potrafi bujnąć skrzydełkiem.

 

Z racji dużego skosku skrzydła działa on nieco właśnie jak winglet. Łłatwo to sobie wyobrazić gdy weźmiemy pod uwagę krawędź natarcia. Patrząc od przodu, gdy model leci prosto, widzimy dwie kreski o identycznej długości. Gdy model odchyli się z równowagi to jedna połówka skrzydła wychodzi do przodu, a druga do tyłu. I teraz gdy popatrzymy na taki odchylony model od przodu to zobaczymy ze zewnętrzną do zakrętu połówka skrzydła "zrobiła się dłuższa", a wewnętrzna przeciwnie.

W efekcie zewnętrzna połówka ma większy opór i model obraca z powrotem.

 

Jeśli chcecie mogę się nawet pobawić w wyznaczanie charakterystyki momentu w zależności od odchylenia dla przeciętnego latającego skrzydła.

 

Z doświadczenia też mogę powiedzieć, że te lepsze latające skrzydła (np CO7 HLG z www.zanonia-flyers.de ) nie tolerują juz braków wingletów, wynika to po prostu z ogólnie mneijszego oporu konstrukcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Winglety pomagają też w zakrętach - przeciwdziałają ześlizgiwaniu się modelu. Niemniej jednak nie są bardzo konieczne do lotu. Próbowałem latać skrzydełkiem zarówno z wingletami jak i bez (jak się urwały po uderzeniu w ziemię) . Da się, ale z wingletami lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie było o stabilność skrzydła bez wingletów.