kwijatkowski Opublikowano 7 Maja 2008 Opublikowano 7 Maja 2008 No to moze skonczmy dyskutowac i w powietrze
Irek M Opublikowano 7 Maja 2008 Autor Opublikowano 7 Maja 2008 Jak tylko dojdzie nowe wyposażenie to na pewno w atmosferę :devil:
marcin133 Opublikowano 7 Maja 2008 Opublikowano 7 Maja 2008 male sprostowanie:odwrotne działanie lotek wynika z sytuacji gdy na skutek malej szytwnosci plata i wychylenie lotki dochodzi do jego zwichrzenia. np. wychylamy prawa lotke w gore, jej wychylenie daje moment skrecajacy plata dajacy w efekcie małej jego sztywnosci dodatnie zwichrzenie. Wychylajac lotke w gore chcielismy na tym placie miec mniejsza sile nosna -> przechylic platowiec na prawo, w efekcie sila jest wieksza -> przechylamy w lewo roznicowe wychylenie lotek stosuje sie przy profilach niesymetrycznych, gdy wychylenie w gore i w dól o ten sam kat daje rozne przyrosty siły na skrzydle, przez co model nie obraca sie w osi To nie sprostowanie a WYRAŹNE wprowadzenie ewentualnego czytelnika w błąd! Oczywiście kwijatkowski dobrze pisze - chodzi o moment oporowy lotek a nie jakieś zwichrzenia płatów :roll: Fokker jak słusznie zauważyłeś temat ten możesz pominąć lecz z racji nie co innych. Nie wystarczy że coś jest na czymś tylko wzorowane aby w 100% przejąć wszystkie wady i zalety pierwowzoru :wink:
tikicaca Opublikowano 7 Maja 2008 Opublikowano 7 Maja 2008 marcin133 mam wstawic skany z literatury? czy moze masz cos na poparcie swojej tezy? internetem nie ma sie co podpierac bo jest tam mase bledow. "Rewers lotek polega na powstaniu odwrotnego momentu przechylającego na skutek spręŜystego skręcenia skrzydła wywołanego działaniem momentu aerodynamicznego lotki." cytat z: http://strony.aster.pl/fdul dokument DrgAe_9_1.pdf
marcin133 Opublikowano 8 Maja 2008 Opublikowano 8 Maja 2008 To co Ty opisujesz występuje w błędnie zaprojektowanym skrzydle!! Jak sobie wyobrażasz lot modelem, samolotem ze skrzydłem które nie zapewnia odpowiedniej sztywności na tyle iż lotka swobodnie wykręca skrzydło w sposób jaki opisujesz?? Chyba wszyscy wiedzą iż podczas projektowania skrzydła samolotu przeprowadza się szereg obliczeń również dla sił skrętnych itp. (co w zasadzie pokazałeś) Moment oporowy lotek jest zjawiskiem innym i dotyczy każdego samolotu czy szybowca. Różnice sił oporu wytwarzane na obu połówkach skrzydła wywołane wychylaniem lotek nie tylko powodują odchylanie nosa modelu w przeciwną stronę ale i w krytycznych warunkach przeciągnięcie skrzydła z lotką wychyloną do dołu.
Irek M Opublikowano 8 Maja 2008 Autor Opublikowano 8 Maja 2008 Łukasz - pisząc o sztywności płata nie mialeś czasem na myśli skrydła bez lotek? W tym przypadku pochylenie w bok samolotu odbywał się za pomocą zwichrzenia płata. Miało to miejsce w modelach takich jak; Fokker serii E, Pfalz serii E, Morane-Saulnier N + pochodne tych modeli.
marcin133 Opublikowano 8 Maja 2008 Opublikowano 8 Maja 2008 Łukasz - pisząc o sztywności płata nie mialeś czasem na myśli skrydła bez lotek? W tym przypadku pochylenie w bok samolotu odbywał się za pomocą zwichrzenia płata. Fokker - Łukaszowi chodziło o fakt iż wychylona lotka wytwarza siłę skrętną na skrzydle i w przypadku kiedy skrzydło się "poddaje" tej sile występuje przeciwny kąt natarcia skrzydła do zamierzonego. Jednak jak łatwo się domyślić samolot z takim skrzydłem raczej nie wiele miałby w spólnego z lotem tym bardziej jeśli mowa o prędkościach bliskich przeciągnięcia. (niedostatek mocy silnika - jak niektórzy wskazywali)
tikicaca Opublikowano 8 Maja 2008 Opublikowano 8 Maja 2008 marcin133 samoloty takie lataly, a zjawisko to ujawnia sie wraz ze wzrostem predkosci. Predkosc wzrasta a skutecznosc lotek maleje az do wystapienia rewersu. W malych modelach latwo jest odpowiednio przesztywnic skrzydlo bez duzego wzrostu masy. W duzych konstrukcjach nie jest juz to takie proste, dlatego narzuca sie warunki eksploatacyjne. Moment od sil oporu na lotce moze powodac obrot w osi pionowej platowca, ale to nie jest rewers lotek.
Irek M Opublikowano 8 Maja 2008 Autor Opublikowano 8 Maja 2008 Łukasz - chyba nie chcesz mi powiedzieć, że Pfalz miał tak astronomiczną prędkosć podczas oblotu, iż wystapiło w/w zjawisko(rewersu lotel)????!!! :devil: Qrde!!! to może błędem bylo zamowiać mocniejszysilnik... :?:
tikicaca Opublikowano 8 Maja 2008 Opublikowano 8 Maja 2008 Fokker na pewno nie ale padlo gdzies w tekscie wczesniej pojecie rewersu lotek. Wracajac do tematu, silnik moim zdaniem był wystarczajacy. Sprobuj bardziej dociazyc przod, jak dalej beda problemy, to mozna stawiac na mala skutecznosc usterzenia. Zaokraglilbym krawedzie na statecznikach
Leda_g Opublikowano 8 Maja 2008 Opublikowano 8 Maja 2008 odwrotne działanie lotek wynika z sytuacji gdy na skutek malej szytwnosci plata i wychylenie lotki dochodzi do jego zwichrzenia. np. wychylamy prawa lotke w gore, jej wychylenie daje moment skrecajacy plata dajacy w efekcie małej jego sztywnosci dodatnie zwichrzenie. Wychylajac lotke w gore chcielismy na tym placie miec mniejsza sile nosna -> przechylic platowiec na prawo, w efekcie sila jest wieksza -> przechylamy w lewo W numerze 7-8/2006 miesiącznika RC jest artykuł GORDONA WHITEHEAD obszernie opisujący problem niewłaściwego działania lotek. Reasumując ten artykuł efekt ten występuje w modelach wolno latających głównie starszych typach samolotów i nie jest spowodowany zwichrzeniem płata a prędkością lotu i budową płata (głównie to występuje w dwupłatowcach) Szczególnie podatne na to są samoloty Avro504K i Sopwith Camel. Dzieje się tak też gdy model leci na granicy siły nośnej płata. Raesumując większy silnik i trochę więcej prędkości i ma latać. PS Jeżeli ktoś potrzebuje mogę zeskanować i wysłać.
kwijatkowski Opublikowano 8 Maja 2008 Opublikowano 8 Maja 2008 Swoja droga tu nie musi byc konfliktu. Przeciez zarowno opor wychylonej lotki moze powodowac odchylenie osi samolotu jka i skrecenie skrzydla prawda?
Irek M Opublikowano 8 Maja 2008 Autor Opublikowano 8 Maja 2008 Dalsza dyskusja to już chyba jak rozmowa o Maryni, z tym że nie o całej... :devil: Jest już nowy silnik, moze jutro pobawie sie w docieranie. A swoją drogą to poprosiłbym o skan tego artykułu.
ADAM_GDA Opublikowano 8 Maja 2008 Opublikowano 8 Maja 2008 To niewatpliwie Fokker słuszna decyzja nowy wiekszy silnik zwiększający ciąg w zupełności załatwi sprawę. Powodzenia
Irek M Opublikowano 9 Maja 2008 Autor Opublikowano 9 Maja 2008 No i nowy silnik zamocowany i odpalony. W tej chwili tylko fotki, film ładuje się. Zgodnie z oczekiwaniem silnik sporo wystaje spod maski ale na razie nic z tym nie będę robił; EDIT: i film gotowy, http://pl.youtube.com/watch?v=hEyflm9OBv0&feature=user
Irek M Opublikowano 25 Maja 2008 Autor Opublikowano 25 Maja 2008 Nie latał od momentu instalacji nowego silnika. Jakoś nie mam teraz do tego zapału biorąc pod uwagę fakt, że ważą się moje dalsze losy życia osobistego...
Grzegorz Opublikowano 29 Maja 2008 Opublikowano 29 Maja 2008 ważą się moje dalsze losy życia osobistego... Reety! Żenisz się :wink:
Irek M Opublikowano 2 Sierpnia 2009 Autor Opublikowano 2 Sierpnia 2009 I nadeszła ta chwila...Dziś ok południa nastąpi kolejny oblot modelu. W stosunku do wczesniejszego wyglądu zmieniłem tylko naciągi linek i same linki. Relacja wkrótce po powrocie z liotniska.
Irek M Opublikowano 3 Sierpnia 2009 Autor Opublikowano 3 Sierpnia 2009 I po oblocie, sukces połowiczny. Model wystartował i wrócił ale w powietrzu to była walka o życie :evil: W powietrzu model trochę pompował ale chyba nie najgorzej było z tym, momentami jakby zawisał na smigle pionowo lub prawie i tu zaczynały się cyrki bo raz dziobem w gorę, jakies piruety potem dziobem w dół - wszyscy mysleli, że już po modelu ale jakoś udało się wyrownac i zakręcić - w tym momencie leciałem juz do siebie na pas startowy jednak z lekkim wiatrem. Lądowanie trochę twarde ale, że z wiatrem więc po zetknięciu z ziemią - kapotaż. Straty nieznaczne; zerwane linki naciągu lewego skrzydła ( te gorne - o wytrzymałości 18 i 12 kg, dolne o wytrzymałości 18 kg wypięły się ze snapem Tak więc patrzac na to co działo sie w powietrzu straty znikome wstepnie po lądowaniu uznaliśmy , że SC prawidłowe natomiast za małe pow sterowe. No i ten pływający statecznik poziomy...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.