Skocz do zawartości

Pfalz wersji E lub A


Irek M

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 196
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
male sprostowanie:

odwrotne działanie lotek wynika z sytuacji gdy na skutek malej szytwnosci plata i wychylenie lotki dochodzi do jego zwichrzenia. np. wychylamy prawa lotke w gore, jej wychylenie daje moment skrecajacy plata dajacy w efekcie małej jego sztywnosci dodatnie zwichrzenie. Wychylajac lotke w gore chcielismy na tym placie miec mniejsza sile nosna -> przechylic platowiec na prawo, w efekcie sila jest wieksza -> przechylamy w lewo

 

roznicowe wychylenie lotek stosuje sie przy profilach niesymetrycznych, gdy wychylenie w gore i w dól o ten sam kat daje rozne przyrosty siły na skrzydle, przez co model nie obraca sie w osi

 

To nie sprostowanie a WYRAŹNE wprowadzenie ewentualnego czytelnika w błąd! Oczywiście kwijatkowski dobrze pisze - chodzi o moment oporowy lotek a nie jakieś zwichrzenia płatów :roll:

 

Fokker jak słusznie zauważyłeś temat ten możesz pominąć lecz z racji nie co innych. Nie wystarczy że coś jest na czymś tylko wzorowane aby w 100% przejąć wszystkie wady i zalety pierwowzoru :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

marcin133 mam wstawic skany z literatury? czy moze masz cos na poparcie swojej tezy? internetem nie ma sie co podpierac bo jest tam mase bledow.

 

"Rewers lotek polega na powstaniu odwrotnego momentu

przechylającego na skutek spręŜystego skręcenia skrzydła

wywołanego działaniem momentu aerodynamicznego lotki."

 

cytat z:

http://strony.aster.pl/fdul

dokument DrgAe_9_1.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co Ty opisujesz występuje w błędnie zaprojektowanym skrzydle!! Jak sobie wyobrażasz lot modelem, samolotem ze skrzydłem które nie zapewnia odpowiedniej sztywności na tyle iż lotka swobodnie wykręca skrzydło w sposób jaki opisujesz?? Chyba wszyscy wiedzą iż podczas projektowania skrzydła samolotu przeprowadza się szereg obliczeń również dla sił skrętnych itp. (co w zasadzie pokazałeś)

 

Moment oporowy lotek jest zjawiskiem innym i dotyczy każdego samolotu czy szybowca. Różnice sił oporu wytwarzane na obu połówkach skrzydła wywołane wychylaniem lotek nie tylko powodują odchylanie nosa modelu w przeciwną stronę ale i w krytycznych warunkach przeciągnięcie skrzydła z lotką wychyloną do dołu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz - pisząc o sztywności płata nie mialeś czasem na myśli skrydła bez lotek? W tym przypadku pochylenie w bok samolotu odbywał się za pomocą zwichrzenia płata. Miało to miejsce w modelach takich jak; Fokker serii E, Pfalz serii E, Morane-Saulnier N + pochodne tych modeli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz - pisząc o sztywności płata nie mialeś czasem na myśli skrydła bez lotek? W tym przypadku pochylenie w bok samolotu odbywał się za pomocą zwichrzenia płata.

 

Fokker - Łukaszowi chodziło o fakt iż wychylona lotka wytwarza siłę skrętną na skrzydle i w przypadku kiedy skrzydło się "poddaje" tej sile występuje przeciwny kąt natarcia skrzydła do zamierzonego. Jednak jak łatwo się domyślić samolot z takim skrzydłem raczej nie wiele miałby w spólnego z lotem tym bardziej jeśli mowa o prędkościach bliskich przeciągnięcia. (niedostatek mocy silnika - jak niektórzy wskazywali)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

marcin133 samoloty takie lataly, a zjawisko to ujawnia sie wraz ze wzrostem predkosci. Predkosc wzrasta a skutecznosc lotek maleje az do wystapienia rewersu. W malych modelach latwo jest odpowiednio przesztywnic skrzydlo bez duzego wzrostu masy. W duzych konstrukcjach nie jest juz to takie proste, dlatego narzuca sie warunki eksploatacyjne.

 

Moment od sil oporu na lotce moze powodac obrot w osi pionowej platowca, ale to nie jest rewers lotek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz - chyba nie chcesz mi powiedzieć, że Pfalz miał tak astronomiczną prędkosć podczas oblotu, iż wystapiło w/w zjawisko(rewersu lotel)????!!! :devil:

Qrde!!! to może błędem bylo zamowiać mocniejszysilnik... :?: :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fokker na pewno nie :) ale padlo gdzies w tekscie wczesniej pojecie rewersu lotek.

 

Wracajac do tematu, silnik moim zdaniem był wystarczajacy. Sprobuj bardziej dociazyc przod, jak dalej beda problemy, to mozna stawiac na mala skutecznosc usterzenia. Zaokraglilbym krawedzie na statecznikach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odwrotne działanie lotek wynika z sytuacji gdy na skutek malej szytwnosci plata i wychylenie lotki dochodzi do jego zwichrzenia. np. wychylamy prawa lotke w gore, jej wychylenie daje moment skrecajacy plata dajacy w efekcie małej jego sztywnosci dodatnie zwichrzenie. Wychylajac lotke w gore chcielismy na tym placie miec mniejsza sile nosna -> przechylic platowiec na prawo, w efekcie sila jest wieksza -> przechylamy w lewo

 

W numerze 7-8/2006 miesiącznika RC jest artykuł GORDONA WHITEHEAD obszernie opisujący problem niewłaściwego działania lotek.

Reasumując ten artykuł efekt ten występuje w modelach wolno latających głównie starszych typach samolotów i nie jest spowodowany zwichrzeniem płata a prędkością lotu i budową płata (głównie to występuje w dwupłatowcach)

Szczególnie podatne na to są samoloty Avro504K i Sopwith Camel.

Dzieje się tak też gdy model leci na granicy siły nośnej płata.

 

Raesumując większy silnik i trochę więcej prędkości i ma latać.

 

PS Jeżeli ktoś potrzebuje mogę zeskanować i wysłać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 1 rok później...

I po oblocie, sukces połowiczny. Model wystartował i wrócił ale w powietrzu to była walka o życie :evil:

s6302263popraw.jpg

W powietrzu model trochę pompował ale chyba nie najgorzej było z tym, momentami jakby zawisał na smigle pionowo lub prawie i tu zaczynały się cyrki bo raz dziobem w gorę, jakies piruety potem dziobem w dół - wszyscy mysleli, że już po modelu

s6302265popraw.jpg

ale jakoś udało się wyrownac i zakręcić - w tym momencie leciałem juz do siebie na pas startowy jednak z lekkim wiatrem. Lądowanie trochę twarde ale, że z wiatrem więc po zetknięciu z ziemią - kapotaż. Straty nieznaczne; zerwane linki naciągu lewego skrzydła ( te gorne - o wytrzymałości 18 i 12 kg, dolne o wytrzymałości 18 kg wypięły się ze snapem

s6302264popraw.jpg

Tak więc patrzac na to co działo sie w powietrzu straty znikome

s6302266popraw.jpg

wstepnie po lądowaniu uznaliśmy , że SC prawidłowe natomiast za małe pow sterowe. No i ten pływający statecznik poziomy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.