Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Noszę się od jakiegoś czasu z zamiarem kupna swojego pierwszego czterosuwa klasy 70-80 . Przeglądając oferty i opisy poszczególnych silników widzę niewielkie różnice mocy między różnymi pojemnościami , nie do końca również określone jest przeznaczenie poszczególnych pojemności silników do wielkości czy masy modelu . Inna sprawa to cena silników .. Jak widzę , ASP jest 30-40% tańsze przy teoretycznie lepszych parametrach ale czy tak jest w istocie ? i czy warto przepłacać ? Ogólnie wydaje się iż takie silniki w porównaniu do 2 taktów są mocno słabowite , więc czy poza dźwiękiem oferują coś ciekawego i użytecznego ?

Ciekawią mnie opinie użytkowników takich silników , do jakich modeli oraz ich wielkości można zastosować dany silnik , jakie śmigła

sprawują się najlepiej w danym przypadku . Osobiście myślałem o zakupie takiego silnika do modelu 3D - 1400mm/2,5 kg oraz makiety 1600 mm - 3,4kg.

Pozdrawiam

Pe.

Opublikowano

Własnie do 3D polecany jest bardziej 4suw niż 2suw. ASP są tańsze od OS ale osiągi wcale nie są większe tylko słabsze - ASP. Dla porównania do 15cm OS zakładam śmigło maxymalne 16", a do ASP tylko 15. Posiadam 3szt ASP 2x 10cm i 1x 13cm oraz jeden OS 15cm. Wszystkie pracuja bardzo dobrze - raz nawet kolega słuchając pracy ASP 13cm na śmigle 14' stwierdził, że lepiej to pracuje niż Saito...Bardzo polecam ASP : ten 10cm pracował w modelu ala I wojna swiatowa o masie 2.6kg, a po dodaniu pływaków 3,2kg. 13cm pracował też w modelu I wojna światowa rozp jakieś 180cm i masa jakieś 3,5kg. 15cm w modelu znowu I wojna światowa rozp prawie 190cm i masie początkowej ponad 6kg. Potem zmalała masa do troche więcej niż 5kg.

Opublikowano

A niby czemu akurat szczególnie do modeli 3D ? Chodzi o większe śmigło ? Znalazłem w tym dziale opinie iż ASP to bardziej niż kiepski wybór ...

Czy poszczególne modele silników 70-80 mają jakieś swoje cechy szczególne - plusy ,minusy w porównaniu do konkurencji lub w obrębie danej linii produktowej /producenckiej ?

Opublikowano

Duże śmigło, większy moment obrotowy, mniejsze obroty. Czytałeś baaaardzo nieuważnie: owszem ASP to kiepski wybór ale jeśli chodzi o 2suwy i to małych pojemności. My mówimy o 4suwach i raczej większych pojemności.

Opublikowano

Niestety znalazłem tu większość opinii zachwalających Os maxy i Saito - w obu przypadkach motorki te są mega drogie więc co mogłoby uzasadnić taki wydatek ?

Jeszcze jedna sprawa - silnik 2 suwowy np. 52 waży średnio 450 gr i ma moc 1,8 - 2KM - jego odpowiednik w cztrotakcie waży 650-700gr i ma moc 1,4-1,5 KM

Czy sam moment obrotowy i większe śmigło zrekompensują tą różnicę ?

Opublikowano

Większe śmigło to sprawniejsze śmigło. Duży moment obrotowy pozwala na szybsze wkręcenie się na wyższe obroty. Fakt że silniki 4T mają mniejszą moc i dlatego ich pojemność musi być większa w stosunku do 2T. Miałem ASP FS-y . Nie są to silniki idealne pod względem wykończenia ale działają prawidłowo. Czy SAITO i OS-y są drogie? Są bo są lepiej wykonane i z lepszych materiałów. Powiem Ci jednak ciekawostkę. Chciałem sprzedać nowiutkie Saito FA82B za 799zł , chętnych nie było ( w sklepie cena od 950 do 1142) a za ASP FS80 trzeba dać 650zł więc 150zł więcej za silnik o wiele lepiej wykonany to niewiele. Takie okazje trafiają się jednak rzadko ale warto poszukać na aukcjach.

Opublikowano

Faktem jest że więcej wiatru w sterach modelu 3D zawsze się przyda - słyszałem właśnie taką opinię - zastanawiałem się nad czterotaktem do mojego SU 26 - 1400 ale przy okazji wyszło że taki silnik jest na tyle "wysoki" że pewnie część głowicy będzie wystawała sporo poza maskę ... Jak koledzy radzą sobie w takim przypadku ?

Opublikowano

Silnik zawsze można tak mocować by był jak najmniej wystający. znaczy głowicą w pionie lub w dół, jesli na boku to lepiej pod kątem.

Tak jak Sławek wspomniał - jesli 4suw to rozmiar albo dwa wiecej niż miał być 2suw.

Opublikowano

Tak jak Sławek wspomniał - jesli 4suw to rozmiar albo dwa wiecej niż miał być 2suw.

 

Czy dobrze rozumiem że odpowiednikiem 2T 6,5 cm będzie 4T o pojemności 10 cm ?

Analogicznie 2T 8,5 cm -> 4T 11,5 cm ?

 

U mnie to wyglądało trochę inaczej, bo do modelu pod .40 wsadziłem 2T 8,5cm a potem 4T 10cm i poczułem niedobór mocy, ale to już inna historia ;-)

Odnośnie ASP 2T wymagają zaparcia w sobie ;-)

W przypadku ASP różnica pomiędzy 2T a 4T jest jeszcze jedna, kolosalna, 4T nigdy mi nie zgasło i nie miało ąsów dąsów przy szybkim wkręcaniu się na wysokie obroty poprzez szybkie otwarcie przepustnicy !

Opublikowano

Czy dobrze rozumiem że odpowiednikiem 2T 6,5 cm będzie 4T o pojemności 10 cm ?

Analogicznie 2T 8,5 cm -> 4T 11,5 cm ?

 

Nie ma tu sztywnych zasad ale ..tak, tak własnie robiłem: gdy wczesniej model latał na OS 2suw LA46 to zamieniłem na ASP 4suw 10cm. 8,5cm 2suw zamieniłbym tak jak piszesz na 11,5 4suw.
Opublikowano

Latam na osmaxach,saito i asp w przedziale od 10 do 15 ccm i nie widzę różnicy.Jedynie waga i cena silnika są istotne w wyborze.Asp są najtańsze a saito najlżejsze.Osy to wpadkowa :).

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Ja na pierwszgo czterotakta wybrałem ASP z powodu ceny. Jedyny problem miałem z nim taki, że tracił trochę mocy po rozgrzaniu. W OS-maxie tego problemu nie mam. I jeszcze jedno. Czterotakty praktycznie nie gasną niespodziewanie podczas lotu.

Opublikowano

Zgadzam się z większością powyższych opinii kolegów o silnikach ASP, mając kilka różnych silników ASP i trochę doświadczenia z nimi mogę powiedzieć jedno: 2 suwy są bardzo wymagające jeśli chodzi o regulację niskich obrotów. Czasami 1/8 obrotu podczas regulacji to o wiele za dużo. Ale jak się już trafi w punkt to potem odwdzięczają się bardzo dobrą pracą. Czterosuwy to dobry wybór, nie ustępują wiele OSom , a cenowo są bardziej atrakcyjne.

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano

A jak uważacie, model Prima 1400 mm rozpiętości ( no może 1375mm), waga 1950-2000gram z paliwem, silnik ASP 25 AII 4cm3, wystarczy, generalnie model gotowy do lotu, ale czekam na impuls by go ulotnić ;).

Opublikowano

Moim skromnym zdaniem na taką rozpiętość to 4 cm ciut za mało, ale nie będę się mądrzył bo nie znam danych technicznych modelu. Możesz podesłać linka do tego modelu?

PJ

Opublikowano

To zależy własnie od rodzaju modelu. W trenerku podobnych rozmiarów siedział OS 3,5cm i latało się prawidłowo. Potem ten sam silnik siedział w Fw-190 rozp jakieś 120cm i masie chyba ciut więcej niż 1800g wystartował samodzielnie z ziemi latał OK. Ale fabryka polecała mocniejszy MDS 28. Tak więc trudno powiedzieć, chciałem zaproponować np 6cm ale zacząłem zastanawiać się bo np w innym modelu coś ala Fokker E. o rozp prawie 160cm i masie do lotu 2400g siedział 7,5cm chociaż fabryka polecała 4-6cm. W każdym bądź razie zawsze biorę ten wyższy rozmiar z zakresu proponowanych.

Wracajhąc do różnic w markach 4taktów: do ASP tej samej pojemności co OS zalecane jest mniejsze śmigło. Z ostatniej dyskusji wynikało, że do chyba Saito większej pojemn. niż OS 91 zalecane jest dużo mniejsze śmigło.

Opublikowano

Trenerek niecałe 1400mm rozpiętości waga 1950-2000 gram z paliwem no i ASP 4cm3 tylna regulacja. Póki co dziś sobie polatam Easy Starem.

 

post-11891-0-48278200-1373704616_thumb.jpg

Opublikowano

Napisz jak Ci ciągnie go ta czwóreczka? Ja bym pewnie wsadził 6,5 ccm. W super Air który jest pod 0,40 oczywiście władowałem 0,52, ale latał kozacko mimo że był ciężkawy na ryja, zwłaszcza przy starcie :) Ja jakos mam takiego fioła że zawsze łąduję ciut większy motor :P Nie przeszkadza to w tym aby polatać "makietowo" wolno i dostojnie, a zawsze jest mozliwośc żeby troche przy-szaleć gdy najdzie człowieka taka ochota ;)

  • 7 miesięcy temu...
Opublikowano

Witam nie chciałem zakładać nowego tematu z jednym pytaniem tak więc.

Do jakiej wagi modelu mogę dojść przy budowie górnopłatu konkretnie DHC-2 beaver rozpiętości 190cm dysponując silnikiem asp fs91ar ?

Opublikowano

Gdzieś do 4kg. Ja miałem ok 3kg Cherokee na 4t .61 ASP. Ten silnik był moim pierwszym 4taktem i nie miałem z nim żadnych problemów. Żadnej regulacji zaworów wbrew powszechnym opiniom!

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.