Skocz do zawartości

Napęd szybowca z przekładnią - zasady eksploatacji


piotralski

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

z pewna dozą niepewności zakładam tu ten temat - jeśli powinienem gdzie indziej, uprasza się o nie kopanie :)

Jestem na etapie przygotowywania szybowca 4 metrowego z napędem elektrycznym. Wyczytałem na niemieckich (tłumaczył wujek google :)) forach ze najlepiej do tego modelu dać napęd z przekładnią.

Jest to pierwszy (chodzi o przekładnię) taki zestaw w mojej modelarskiej przygodzie i zastanawiam się na co zwrócić uwagę podczas eksploatacji. Dotychczas używałem napędów bezpośrednich.

Gdzieś w tematach o motoszybowcach mignął mi softstart, i to że nie można ustawiać zbyt mocnego hamulca na silniku. Co do mocy hamulca to rozumiem, ale softstart?

W sytuacji krytycznej, kiedy trzeba będzie dać power by odlecieć to tak średnio to widzę.

Każda pomoc mile widziana :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie dopuszczamy do sytuacji krytycznej ;)

 

Ogólnie to ustawienia zależą od tego czym latamy (i oczywiście jaki ma silnik). Ostry start jest bardziej niezbędny w śmigaczu typu F5B niż w 4m szybowcu. Łagodny start, w miarę łagodny hamulec pozwalają oszczędzić nam mechanikę przekładni, no może delikatniej sie z nia obchodzić. Oczywiście jeśli przekładnia pozwala to można korzystać z ustawień bardziej agresywnych. Ale przy tanich przekładniach nie podejmował bym ryzyka.

Bardzo przejrzyście ustawienia są wyjaśnione na stronie NeuMotors:

http://www.neumotors.com/Site/FAQs_%26_setup.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używam silnika A40-10S V2 + 6,7:1 + RF23x12 + CC100A w szybowcu 5m Thermik XXXL od Valenty. Napęd spisuje się bardzo dobrze i jak to mówią "będzie Pan zadowolony" .Jeżeli chodzi o softstart i hamulec to kolega Jurek wyjaśnił to bardzo dobrze. Rozruch i zatrzymanie silnika nie jak W F5B . Softstart 0,4 do 0,6s i zatrzymanie podobnie . Chodzi o to aby unikać natychmiastowego uruchomienia silnika pełną mocą i natychmiastowego zahamowania silnika z pełnej mocy. Jak używasz regulatora CC to mogę Ci podać ustawienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ryszard, dzięki za wyjaśnienie. Oczywiście do poważnych (i mniej też) modeli staram się używać Castla i taki też jest przewidziany do Alpiny - CC100A+ zewnętrzny CC BEC10A.

Jeśli mogę prosić o dokładny konfig to bardzo proszę.

Pytanie dodatkowe, czy na 8 serw w tym 4 cyfrowe zewnętrzny CC BEC 10A wystarczy... Może trzeba dać CC BECProf 20A?

 

Edit: dołożyłem jeszcze 2 serwa (zapomniałem o hamulcach :))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tego napędu regulator 100A jest na wyrost.Taki zastosowałem bo taki miałem wolny.W zupełności wystarczy 75A. W temacie BECa nie doradzę ponieważ nie stosuję. W szybowcu w którym zastosowałem "Twój" napęd mam serwa HV i zasilam je z pakietów LiPOL 2S .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ryszard, dzięki za wyjaśnienie. Oczywiście do poważnych (i mniej też) modeli staram się używać Castla i taki też jest przewidziany do Alpiny - CC100A+ zewnętrzny CC BEC10A.

Jeśli mogę prosić o dokładny konfig to bardzo proszę.

Pytanie dodatkowe, czy na 6 serw w tym 4 cyfrowe zewnętrzny CC BEC 10A wystarczy... Może trzeba dać CC BECProf 20A?

10A wydaje mi sie na styk,dałbym 20 jesli masz wybór.Może ktoś by podpowiedzial ktore silniki są najmniej awaryjne,bo też jestem cienki w tym temacie ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Istotne zakładki dla konfigu regulatora CC dla "Twojego" napędu. Zakładka BRAKE, Brake Strength-100%, Brake Delay- No Delay, Brake Ramp-Immediate. Zakładka MOTOR, Motor Start Power-Medium, Motor Timing-Normal, Direction-Forward, PWM Rate- Outruner Mode. Pozostałe zakładki według potrzeb własnych. Dodatkowo w nadajniku zaprogramowany Delay dla startu silnika 0,8s i dla stopu 0,5s. Czasy opóźnień startu i stopu nie są krytyczne . W odpowiedzi na pytanie Marka, od kilkunastu lat używam silników z przekładnią firmy HACKER i PLETTENBERG . Jak dotąd nie miałem problemów. Jednak trzeba przekładnie okresowo smarować smarem zalecanym przez producenta przestrzegając instrukcji eksploatacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już kilkukrotnie widziałem taką "prze koszoną" drabinkę, o co tu chodzi?

 

Nie znam sie na kolpakach ale jak dla mnie chodzi tu o geometrie i ewentualnie o racjonalne wykorzytanie materialu czyli mase i wytrzymalosc

Jak sie przyjrzysz to widac ze rozstaw okuc jest znacznie mniejszy niz srednica podstawy kolpaka ale mimo to lopatki maja szanse sie zlozyc. Przy tym rozstawie okuc dobrze dopasowanym kolpaku i "prostej drabince" lopaty by nie mialy szans sie zlozyc poprawnie bo zachaczaly by o kadlub. Dzieki takiej geometrii mozliwe jest takze wykonanie bardziej zwartej konstrukcji skupionej w srodku obrotu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Pawle za opis. Teraz jest to dla mnie zrozumiałe.

Ryszard, z tym smarowaniem przekładni to też w zależności od tego jak mocno jest eksploatowany napęd.

Według Hackera (korespondowałem z nimi) nie ma potrzeby częściej niż min. 100 godzin pracy napędu. Napisali również

że spokojnie można do nich podesłać napęd na przegląd i smarowanie - podobno za niewielkie pieniadze - nie dopytywałem

za ile bo przy mojej częstotliwości latania przesmarować będę musiał za ok. 6 lat :D

Jak by kogoś interesowało to tu jest instrukcja jak odkręcić przekładnie:

http://www.rc-networ...on)-demontieren

Dzięki za podanie konfigu CC!

 

PS

Na wszelki wypadek jednak wsadzę do Alpiny CC BEC Pro 20A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na potwierdzenie słów cZYNO i psiwak. Przy przekoszonym kołpaku łopatka śmigła nie opiera się swoim spływem o kadłub lecz wkomponowuje się w obrys kołowy kadłuba-jak pisał cZYNO.Na foto lewy kołpak ma rozstaw mocowania 34mm a prawy 24mm-nawiązując do wypowiedzi psiwak.

post-5732-0-49845600-1361862551_thumb.jpg

post-5732-0-49845600-1361862551_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kołpaki RF i Reisenauer kupuję w Hoelleinshop (duży wybór).Polecam ten sklep.Kołpaki RF można kupić deczko taniej bezpośrednio u Freudenthalera . Kołpaczki przedstawione na fotkach to czasy dinozaurów :) i raczej już nie produkowane. Zaciskowy polecam Reisenauer (przygotowany do stosowania oringa przytrzymującego łopatki przy kadłubie) a na wał ze szlifem kołpak Freudenthaler (posiada dwie śruby dociskowe)- sprawdzone i pewne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.