Skocz do zawartości

Napęd szybowca z przekładnią - zasady eksploatacji


piotralski
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Rozmiar łopatek jest od razu, przez producenta, podawany z uwzględnieniem kołpaka. Na stronach producentów śmigieł, nie wsklepach, są podawane tabele, ile jest doliczane na kołpak. Zresztą łatwo to zauważyć, po zmierzeniu długości śmigła linijką.

 

Tyle ze supporty montażowe do łopatek mogą mieć rozstaw np od 32 do 58mm

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle ze supporty montażowe do łopatek mogą mieć rozstaw np od 32 do 58mm

Jurek, bubu2 ma racje. Lopaty projektuje sie pod konkretny rozstaw.

Np lopaty AeroNaut 15x8 nie maja 7,5 dlugosci

One sa zaprojektowane pod rozstaw okuc 52mm i dla tego rozstawu to jest 15x8

Dla rozstawu mniejszego, zmniejsza sie odpowiednio srednica oraz skok

 

wapniak, ciezko mi wywnioskowac co ty tam robiles :) Ale to pewnie moja wina bo ..... szkoda slow

Jak dobrze pamietam to smiglo z mniejszym skokiem ma wieksza sprawnosc przy przy malych predkosciach w stosunku do duzego skoku

U ciebie jest duzo zmiennych, rozne silniki mocowania etc. Nie ma wzorca wiec ciezko cokolwiek wnioskowac jak dla mnie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem ze tak łopatki są liczone. Co nie zmienia faktu ze rozmiar jest tylko dla jednego wymiaru supportu. Dla innego mocowania rozmiar rzeczywisty jest inny niż założony przez producenta. I o to mi chodziło. Wymiar wymiarem, ale jak zamontujemy go w modelu to może trochę sie różnic. Szczególiki ale bardzo przydatne w życiu codziennym latacza :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oring tak dobierasz aby ułatwiał zamykanie, wspomagał działanie pędu powietrza . Nie może być zbyt ciasny.Zauważ,że na moim filmiku pokazującym działanie kołpaka trzymam górną łopatkę w stanie otwartym przez co wstępnie napinam oring.Zrobiłem to po to aby pokazać działanie. Gdybym nie napiął wstępnie oringa dolna łopatka odstawałaby od kadłuba ok.1cm ale wystarczy lekki dmuch powietrza i łopatka przylgnie do kadłuba.W czasie rozruchu łopatki natychmiast się rozchylają i na kadłubie czy kabinie nie ma śladów. Nawiązując do kołpaków RF i Reisenauer a ogólnie do wszelkich kołpaków mocowanych za pomocą śrub dociskowych (kołpaki RF) i kołpaków zaciskowych (Reisenauer) dobrze jest trzymać się pewnych zasad. Kołpak typu RF powinien być mocowany na wale jednostronnie szlifowanym i to nie do końca wału ( w miejscu w którym śruba dociska do wału).Zapobiega to odpadnięciu śmigła w czasie lotu w momencie gdy poluzuje się jedna lub dwie śruby dociskowe.Wtedy to jedna ze śrub dociskowych oprze się o próg szlifu i jest szansa , że śmigło nie odpadnie. Zdarzyło mi się po wylądowaniu zauważyć luźny kołpak. Natomiast przy kołpakach Reisenauer (zaciskowych) wał powinien być nieszlifowany co zapewni maksymalną powierzchnię przylegania obsady do wału. Przy kołpakach zaciskowych dobrym nawykiem jest odtłuszczenie wału i obsady przed montażem (alkohol izopropylowy itp.). Z uwagi na wyżej wymienione warunki montażu należy zdać sobie sprawę z tego,że stosowanie zamiennie tych dwóch kołpaków przy jednym napędzie jest utrudnione.Można jako pierwszy stosować Reisenauera i jak się nie sprawdzi to wtedy szlifować wał i zakładać RF.Wał przekładni HACKER daje się piłować dobrym iglakiem więc należy przy zamontowanym w kadłubie napędzie zamontować kołpak, dokręcić śruby a następnie odkręcić śruby i zdjąć kołpak. Na wale pozostaną ślady po śrubach i wiadomo w którym miejscu piłować. Piłować na głębokość ok.1mm z jednej strony (pod jedną śrubę) z lekkim zapasem w obu kierunkach, aby można było kołpak przesuwać w przód i w tył po poluzowaniu śrub celem ustawienia minimalnej szczeliny przy kadłubie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ryszard wielkie dzięki za wszystkie uwagi - naprawdę to dla mnie (i zapewne wielu innych Kolegów) cenna wiedza!

Do Alpiny wziąłem Reisenauer'a - nie chce by jak to trafnie nazwałeś zwisał mi szpadel :)

Czy te piłowanie osi jest naprawdę takie konieczne? Nie wystarczyło by np. odtłuścić, lekko posmarować klejem do śrub i dobrze (z przyłożeniem) dokręcić?

Kopnięty kołpaczek wziąłem do Falcona. Pomimo że nie mieli na stanie zapewnili że w 10 dni załatwią. Ostatnio zaczeli robić na ośke 5mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisane przeze mnie metody nie są oczywiście metodami "jedynie słusznymi" . Przy napędzie z miękkim startem można spróbować nie piłować.Zaznaczam, że o szlifowanym wale była mowa tylko w przypadku kołpaka RF, nie w przypadku Reisenauera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście Ryszard,

zamówiłem:

- RE-K52.6,0.8 RS-Mittelteil 52/6,0/8 mit Klemm-Befestigung

- RE-50 Turbo-Leichtspinnerkappe ø50mm

 

nawet oringi wziąłem od nich. Tak na wszelki wypadek oba rozmiary (48-55mm oraz 41-48mm).

PS.

No i parę innych pierdółek :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.