Skocz do zawartości

Budowa modelu F2A - fotorelacja


Paweł Prauss

Rekomendowane odpowiedzi

Koniec tych dygresji, czas wrócić do sedna.

Reparacja nowego skrzydełka,

post-10468-0-97902300-1406742522_thumb.jpg

a następnie produkcja zbiorniczków, najpierw trzeba usunąć farbę z powierzchni blaszki, kąpiel w acetonie i pocieranie drewienkiem jest całkiem skuteczne,

post-10468-0-34823100-1406742718_thumb.jpg

post-10468-0-40735900-1406742737_thumb.jpg

następnie wyginanie blaszki na korytka,

post-10468-0-21324200-1406742779_thumb.jpg

post-10468-0-85864900-1406742838_thumb.jpg

post-10468-0-17103900-1406742856_thumb.jpg

post-10468-0-49365100-1406742957_thumb.jpg

post-10468-0-68538900-1406742980_thumb.jpg

post-10468-0-32778100-1406743002_thumb.jpg

post-10468-0-90264400-1406743040_thumb.jpg

post-10468-0-20350600-1406743055_thumb.jpg

post-10468-0-72579100-1406743152_thumb.jpg

post-10468-0-18927400-1406743179_thumb.jpg

no i gotowe,

post-10468-0-94866000-1406743198_thumb.jpg

tak będą wyglądały gotowe, a teraz czas na pokrywki,

post-10468-0-12308900-1406743215_thumb.jpg

post-10468-0-03509400-1406743233_thumb.jpg

post-10468-0-00363600-1406743290_thumb.jpg

post-10468-0-12041400-1406743309_thumb.jpg

post-10468-0-44918300-1406743456_thumb.jpg

post-10468-0-74946600-1406743459_thumb.jpg

post-10468-0-98061500-1406743461_thumb.jpg

póżniej kolej na gięcie i odpowiednie ulokowanie rureczek, ta krótsza zasila motorek, dłuższa to odpowietrzenie,

post-10468-0-50966900-1406743464_thumb.jpg

post-10468-0-79644100-1406743466_thumb.jpg

post-10468-0-14832100-1406743469_thumb.jpg

post-10468-0-42527200-1406743471_thumb.jpg

post-10468-0-48618300-1406743473_thumb.jpg

post-10468-0-28837900-1406743478_thumb.jpg

post-10468-0-01424800-1406743619_thumb.jpg

post-10468-0-32285400-1406743621_thumb.jpg

post-10468-0-74216000-1406743623_thumb.jpg

post-10468-0-07041900-1406743677_thumb.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez przesady z tym cyzelowaniem (nie mam zacięcia artystycznego lecz tylko techniczne) zwyczajne gratowanie z zewnątrz zabezpiecza przed przecinaniem wężyka, a od wewnątrz zapewnia niezakłócony pozostałościami po obróbce przepływ płynów poprzez rureczki.

Wydawać by się mogło, że zbiorniczek to taka prosta sprawa, kawałek pogiętych rurek i blaszek, ale bez odpowiednich przyrządów widocznych na zdjęciach np. do gięcia rurek i blachy, a także kątownika, nożyc do cięcia blachy, pilników, skrobaka, wierteł wraz z ręcznymi uchwytami oraz oczywiście całego ekwipunku do lutowania nie da rady...

Zbiorniczki teoretycznie są bezciśnieniowe, ale rurka napowietrzająca jest skierowana otworkiem w kierunku lotu modelu, więc przy prędkości bliskiej 300 km/h ciśnienie dynamiczne słupa powietrza który się do niej wpycha jest niemałe. Co ważniejsze im szybciej leci model tym więcej potrzebuje paliwa, a dzięki takiej właśnie konstrukcji dostaje go więcej bo ciśnienie dynamiczne wzrasta....

Co do chłodzenia to zapewnia je eliptyczny otworek w górnej części owiewki o wymiarach około 3x8mm, z tym chłodzeniem to jest tak, że im ciaśniej owiewka przylega do karteru tym większa prędkość przepływu strumienia chłodzącego, a to z kolei skutkuje lepszą skutecznością chłodzenia....ах, эта техника

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

No to kolejne MŚ F2 przeszły już do historii, wyniki z Włocławka dostępne są tutaj:

http://cl-wch2014.pl/docs/2014_wchs_F2A_results.pdf

Nowy model musi jeszcze trochę poczekać bo w ostatniej chwili zająłem się czymś innym, ale pierwszy lot już wkrótce.

Niemniej jednak cieszy mnie bardzo powrót Halnego-Feniksa do formy - podczas zakończonych w ubiegły piątek MŚ osiągnął prędkość przekraczającą 291 km/h czym potwierdził swoje zasłużone miejsce w światowej pierwszej lidze - do wyniku mistrza świata zabrakło około 0,4 sekundy...

Uwzględniając jednakże wiek szacownego Carla Dodge'a z USA (a ma już za sobą 74 wiosny) to mogę powiedzieć, że mam jeszcze sporo czasu.

Wydawać by się mogło, że w klasie F2A trudno o spektakularne niespodzianki, ale sposób w jaki Carl zdobył mistrzostwo z pewnością zostanie zapamiętany przez długie lata. Było to mianowicie tak, po trzech kolejkach lotów Carl zajmował ostatnią pozycję z trzema niezaliczonymi lotami, w ostatniej kolejce po pierwszej nieudanej próbie coś tam jeszcze pomajstrował przy modelu i poleciał z prędkością 301,2 km/h wyprzedzając dotychczasowego faworyta Paula Eisner'a z Wielkiej Brytanii, który osiągnął swoim modelem 301,1 km/h i tak już zostało do końca. Zwycięstwo w takim stylu to jest coś!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Kilka fotek z ostatnich prac w modelarni.

Kilka motorków wraz z motoramami czeka w kolejce do latania

post-10468-0-34670200-1420901354_thumb.jpg

Przydałoby się zrobić kilka kadłubów, do ich wytoczenia potrzebny był zabierak więc sobie odpowiedni zrobiłem

post-10468-0-79217900-1420901306_thumb.jpg

Listwy na ławki do sauny, które będą latały...mam nadzieję :)

post-10468-0-09216000-1420901321_thumb.jpg

te długie oczywiście, tutaj docięte już na odpowiedni wymiar i przeszlifowane aby dobrze do siebie dolegały

post-10468-0-33147800-1420901319_thumb.jpg

następnie taśma dwustronna w celu połączenia dwu połówek kadłuba do toczenia

post-10468-0-31418300-1420901317_thumb.jpg

wyrównanie płaszczyzn na bardzo przydatnej szlifierce Proxxona

post-10468-0-11154200-1420901315_thumb.jpg

no i można już nabić zabierak

post-10468-0-87305300-1420901312_thumb.jpg

a teraz na tokarkę

post-10468-0-53366400-1420901352_thumb.jpg

post-10468-0-86561900-1420901349_thumb.jpg

trochę wiórów przy okazji naprodukowałem

post-10468-0-25846100-1420901339_thumb.jpg

po rozdzieleniu wstępnie obrobionego drewna trzeba mu nadać kształt zbliżony do klina co widać poniżej, strug Lee Nielsena doskonale sobie z tym radzi

post-10468-0-31665600-1420901342_thumb.jpg

post-10468-0-67794100-1420901344_thumb.jpg

a tak to wygląda trochę później

post-10468-0-46549400-1420901336_thumb.jpg

post-10468-0-15140000-1420901334_thumb.jpg

W tak zwanym międzyczasie Szymon dłubie swój nowy kadłub

post-10468-0-96008500-1420901347_thumb.jpg

a na poniższych fotkach widać przygotowany materiał na skrzydełka do modeli naszej narodowej klasy F2A Rodeo 2,5, mam nadzieję, że już w kwietniu polecą....

post-10468-0-77638300-1420901324_thumb.jpg

post-10468-0-97038600-1420901322_thumb.jpg

jutro postaram się o nowe fotki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze w tym roku zawody już w kwietniu więc trzeba przyszykować nową eskadrę Rodeo

post-10468-0-04092400-1421186094_thumb.jpg

jak widaćna powyższej fotce szykuje się 7 nowych modelików w tym 2 dla juniorów młodszych (silniczki o pojemności poniżej 1,5ccm)

post-10468-0-16051800-1421186096_thumb.jpg

post-10468-0-16989800-1421186099_thumb.jpg

post-10468-0-60016400-1421186102_thumb.jpg

post-10468-0-65972400-1421186106_thumb.jpg

o kurcze zapomniałem jeszcze o jednym, będzie ich więc 8  :o

Poniżej końcowe prace przy owiewce modelu z początku tematu.

post-10468-0-94370900-1421186305_thumb.jpg

post-10468-0-92078200-1421186307_thumb.jpg

post-10468-0-95271500-1421186309_thumb.jpg

Zagląda tu jeszcze ktoś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sobotnia wizyta w modelarni zakończyła się pomyślnie :-)))

Powstały 3 nowe skrzydełka do Rodeo i spora ilość trocin.

W trakcie strugania (Szymon musiał wspiąć się pod sam sufit aby pstryknąć te fotki).

post-10468-0-24234600-1421613587_thumb.jpg

post-10468-0-73137200-1421613584_thumb.jpg

Pierwsze skrzydełko gotowe :-))

post-10468-0-03230500-1421613590_thumb.jpg

post-10468-0-48922000-1421613592_thumb.jpg

post-10468-0-59732100-1421613594_thumb.jpg

Drugie skrzydełko gotowe :-))

post-10468-0-79433900-1421613596_thumb.jpg

post-10468-0-70509300-1421613598_thumb.jpg

Profile jak zwykle z typoszeregu CRD - co ręka dała.

Trzeciego nie uwieczniłem na fotografii

Trociny też gotowe :-)))

post-10468-0-49644900-1421613600_thumb.jpg

Zupełnie nie potrafię zrozumieć dlaczego żona nie była zachwycona kiedy budowałem modele w domu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płat z sosny lub świerku o grubości 5mm wcale tak dużo nie waży (podczas najbliższej wizyty w modelarni postaram się sprawdzić ile dokładnie), a jest po prostu pancerny  :) niejednokrotnie młodzi przywalili modelem z takim płatem w asfalt na pełnej prędkości i nic mu się nie stało poza lekko podrapanymi końcówkami, kadłuby i stateczniki nie są tak wytrzymałe jak płaty, choć potrafią też dużo zdzierżyć. Waga takiego modelu nie ma wcale wpływu na osiągi - cięższy rozpędza się może trochę dłużej od lżejszego, ale prędkość maksymalna jest identyczna, a o to tylko w tej klasie chodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paweł... szacunek; przywracasz wiarę, że jeszcze się chce :-)

Nie zacznę, co prawda, strugać "kos", ale parę lataczy na sznurkach zmajstrowałem. I parę rozbiłem ;-)

Jeszcze Raduga w szufladzie leży, i Cox 1,5... I ruskaja apparatura 27 mHz.

Kiedyś było jednak ciekawiej; teraz, jak masz chęć na "model" - idziesz i kupujesz.

 

Gratuluję dorobku!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Wszystkim za miłe słowa.

Zgodnie z obietnicą poważyłem trochę ostatnio.

Skrzydełko dla Rodeo

post-10468-0-09595000-1422118630_thumb.jpg

Statecznik do F2A

post-10468-0-59597100-1422118733_thumb.jpg

Prawie gotowy model F2A

post-10468-0-14819300-1422118791_thumb.jpg

Jednostka napędowa

post-10468-0-24833500-1422118841_thumb.jpg

tutaj z rurą rezonansową

post-10468-0-73342900-1422118843_thumb.jpg

A poniżej próbka strugania po naostrzeniu noża w strugu, wychodzą całkiem ładne równe wiórki...

post-10468-0-83594100-1422118916_thumb.jpg

post-10468-0-55611900-1422118914_thumb.jpg

post-10468-0-21492200-1422118912_thumb.jpg

post-10468-0-79372900-1422118909_thumb.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.