Pit Opublikowano 27 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2013 Witam Koledzy zamontowałem silnik FS-110alpha do modelu Su-26 rozp.1,8m. Paliwo Contest10. Ciąg maksymalny jaki uzyskałem to 4,2kg na śmigle 15x7, na śmigle 16x6 były 4kg. Najlepszy ciąg jaki kiedykolwiek uzyskałem to ok.4,5kg ale było to w innym modelu, w którym maska dużo mniej zaburzała przepływ. Gdzieś na forum jeden z kolegów chwalił się, że na silniku OSmax FS-91 i śmigle 16x6 uzyskał aż 6kg. Chciałbym się dowiedzieć czy ciąg jaki uzyskałem jest ok czy należy jeszcze próbować z innymi śmigłami lub innym paliwem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 27 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2013 To pewnie ja pisałem. W temacie Fokker D.VIII dużo pisałem na ten temat i podawałem wyniki. 6 kg to nie było ale 5,coś tam na śmigle RAM 16x8. Jak na silnik takiej pojemności to coś słabe osiągi. Jest taki kalkulator - podobnie jak dla elektryków - dla silników spalinowych. Pamiętam, że wklepujesz wielkośc smigła i uzyskane obroty; kalkulator podaje ciąg statyczny, rozwijaną moc i jeszcze coś tam. Co do 6kg to model tego cytowanego Fokker D.VIII w pierwszym locie miał masę chyba z 6,5kg. Bez problemu napędzał go własnie OS max FS 91. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dlmtb Opublikowano 27 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2013 Myślę że zbliżyć się do 5 kg będzie trudno. Z silnika żarowego 4-taktowego o poj. 18cm3 więcej nie wyciągniesz. Co do 6 kg z 15cm3 to raczej błąd pomiaru lub fantazja użytkownika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 27 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2013 Myślę że zbliżyć się do 5 kg będzie trudno. Z silnika żarowego 4-taktowego o poj. 18cm3 więcej nie wyciągniesz. Co do 6 kg z 15cm3 to raczej błąd pomiaru lub fantazja użytkownika. A może to Twój zupełny brak wiedzy na ten temat? Chyba wyjaśniłem. Znaczy według Ciebie górnopłat o masie 6,5kg i rozp 190cmz silnikiem 4suwem 15cm nie ma prawa oderwać sie od ziemi nie wspominając o samym locie...Ta, to jestem cudotwórcą... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dlmtb Opublikowano 27 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2013 A może to Twój zupełny brak wiedzy na ten temat? Chyba wyjaśniłem. Znaczy według Ciebie górnopłat o masie 6,5kg i rozp 190cmz silnikiem 4suwem 15cm nie ma prawa oderwać sie od ziemi nie wspominając o samym locie...Ta, to jestem cudotwórcą... Nie wiem czy mój brak wiedzy czy raczej twoja teoria poparta prostą obserwacją że jak model o wadze 6,5kg oderwał się od ziemi i leci to znaczy że silnik ma 6,5kg ciągu. Ja do określenia ciągu używam elektronicznej wagi z dokładnością do 0,1kg. Model ustawiam na betonie zaczepiam linkę o statecznik a drugi koniec do ucha wagi i odczytuje wynik czyli ciąg w kg. Może nie jest to super laboratoryjny pomiar ale zawsze bliższy prawdy niż to ze model poleciał na jakimś tam silniku i z tego wnioskujemy że silnik ma ciąg no właśnie tylko jaki?. Przecież żeby latać makietowo modelem o wadze 6,5kg (nie do F3A) w zupełnoci wystarczy silnik o ciągu 4kg. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 27 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2013 Darek - nie mówimy tu o teori lotu tylko o sprawdzonych wielkościach. napisałem, że model miał masę 6,5kg ale wróciłem do mego watku o Fokkerze i odnalazłem takie zapiski: masa modelu 6,1kg, masa skrzydła 1,2kg. Oznacza to, że kompletnie wyposażony kadłub ważył co najmniej 4,9kg. Na filmie masz taką nietypową probę ciągu silnika os max fs 91. Chyba nie zaprzeczysz, że gdybym go puścił to poleciałby pionowo: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MASK Opublikowano 27 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2013 Pit, kolega Lech Mirkiewicz z tego forum ma ten silnik i robił pomiary o które pytasz. Napisz do niego, na pewno chętnie wymieni z Tobą swoje doświadczenia. W każdym razie, o ile pamiętam, to, Twoje pomiary są zbliżone do jego. Jak idzie o silnik 4t 91, to ciąg statyczny nie przekracza 4kg. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 27 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2013 Jak idzie o silnik 4t 91, to ciąg statyczny nie przekracza 4kg. znaczy, że manipuluję faktami? Ciąg nie przekracza 4kg ale przedmiot ważący co najmniej 4,9kg wyrywa w pionie... Piotrek - jakie obroty uzyskałeś? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MASK Opublikowano 28 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2013 znaczy, że manipuluję faktami? Ciąg nie przekracza 4kg ale przedmiot ważący co najmniej 4,9kg wyrywa w pionie... Piotrek - jakie obroty uzyskałeś? Irku, sprawdź swój własny wpis w swoim własnym temacie "Fokker D. VIII" z dnia 9 grudnia 2006: http://pfmrc.eu/index.php?/topic/167-fokker-dviii/page__st__20 "Na max obrotach model ustawiony pionowo wystartowałby by w górę gdybym go puścił. Brakowało mu tylko skrzydła - więc to co na fotkach to jakieś ponad 3kg." Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bynek Opublikowano 28 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2013 Filmik jest raczej wiarygodny i ciąg silnika około 15 cm3 jest w granicach 4 kg Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 28 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2013 Irku, sprawdź swój własny wpis w swoim własnym temacie "Fokker D. VIII" z dnia 9 grudnia 2006: http://pfmrc.eu/inde...ii/page__st__20 "Na max obrotach model ustawiony pionowo wystartowałby by w górę gdybym go puścił. Brakowało mu tylko skrzydła - więc to co na fotkach to jakieś ponad 3kg." Marcin - ale jak byś dokładnie i więcej przeczytał to jasno wynika, że te dane były szacunkowe. podawałem też rózne wagi. To co na filmie - owe 3kg tak mi się wydawało. Czytając dalej napisałem , że masa doszła do oblotu aż do ponad 6 kg. skrzydło - 1,2kg. nie będziemy z igły robić widły ale jesli trzeba to model mogę zważyć zapisując to na filmie. Pytanie tylko po co... Do silnika FS 110 kolega dał smigło 15', w moich typach modeli dałbym największe z przewidzianych - nie wiem czy to 17'' czy 18" ale wynik znowu byłby inny niż na 15". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dlmtb Opublikowano 28 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2013 Pit masz tu dla porównaia parametry Saito FA-115. (mam taki motor). Jego parametry są zblizone do twego O.S-a. Jak widzisz max ciąg Saito jest w granicach 4 kg co mogę potwierdzić. Jeżerli udało ci się wycisnąć 4,5kg z twojego O.S.-a to na prawdę dobry wynik. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 28 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2013 Na filmie zamieszczonym przez Bynek'a - usłyszałem 10 tys obrotów na śmigle 14x6. Z kalkulatora wychodzi 4,3kg ciągu ale...program nie uwzględnia takich danych jak rodzaj śmigła, zawartosc nitro w paliwie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pit Opublikowano 28 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2013 Dziękuję za odpowiedzi i utwierdzenie, że wartości ciągu jakie uzyskałem są prawidłowe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jano Opublikowano 28 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2013 Jeśli chodzi o moje doświadczenia z 4 taktami to. Staram się obciążać silnik takimi śmigłami by uzyskać obroty od 9000 do 9500. I tak silnik 10 ccm śmigło 13x6 ciąg 2.6-2,8 kg silnik 15 ccm śmigło 14x6 , 15x4W ciąg 3,4-3,6 kg silnik 20 ccm śmigło 16x6, 17x4W ciąg 5,6 kg latam na paliwie 5 i 10% nitro różnicy nie da się zauważyć, ciąg mierzony elektroniczną wagą wędkarską na trawie. Silniki 13,5 ccm i 12,5 ccm mają ciąg zbliżony do 15-ki. Pomiary dotyczą silników asp, saito, osmax, enya. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MASK Opublikowano 28 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2013 Jano, ktory masz model Enya? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jano Opublikowano 28 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2013 Mam 120-4c. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MASK Opublikowano 29 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Czerwca 2013 Fajny motorek, dźwięk powala. Doskonały do makiet, czyli tam gdzie potrzebna jest niezawodność i dobre brzmienie! Irku, Twój wątek przejrzałem i to z dużą przyjemnością. Też wolę klasyki od wszechobecnych akrobatów Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 29 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Czerwca 2013 Irku, Twój wątek przejrzałem i to z dużą przyjemnością. Też wolę klasyki od wszechobecnych akrobatów Oj, chciałoby się je robic i robić. Parafrazując klasyka..." Tak wiele chciałoby się zrobic w tak krótkim czasie jaki jeszcze został ..." A tak na marginesie - przyjrzałem się parametrom tego silnika i zdziwiło mnie, że zalecają śmigło maksymalne tej samej średnicy co do FS 91. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jano Opublikowano 29 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Czerwca 2013 Przyznam że też jestem zaskoczony parametrami podanymi przez producenta Enyi.Wynika z nich że silnik ma tylko 1,6 KM a więc mniej niż asp 91fs który to silnik ma mieć1,7 KM.Nie zmienia to faktu że dla asp 91fs śmigło 14x6 jest ostatnim przy którym ten silnik jest w stanie wykręcić 9000 obr.Natomiast Enya 120 kręci śmigłem 16x6, nie miałem okazji sprawdzić ale wydaje się że zakręciłby jeszcze większym.Ale może to tylko dzwięk tego silnika daje złudzenie mocy która w nim drzemie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi