Jump to content

"Nowa" klasa F5J


 Share

Recommended Posts

Witam

Od niedawna w przepisach FAI pojawiła się kategoria F5J. Jest to skrzyżowanie F3J z naszą polską klasą F3E lub czesko/słowackim RCEK. Dziecko z tego wyszło dosyć urodziwe ale jeszcze dorasta i do końca nie wiadomo jak będzie się prezentować (regulamin tymczasowy). Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach. Tak po krótce trzy główne założenia: napęd el. z max. 3 cel LiPo, limiter elektroniczny lub jak kto woli loger, który odcina silnik po 30 s. lotu z pomiarem wysokości na jakiej doszło do wyłączenia silnika i ekstra punkty za wyłączenie silnika poniżej pułapu 150m (karne za wyższą wysokość). Przepisy niby podobne do wielu innych ale.... Aby dostać się do finału trzeba wyłączyć silnik na 60-90m. W finale, 30 metrów może być za dużą wysokością aby znaleźć się na pudle. W Holić dwóch finalistów przez kilka minut tańczyło w tym samym bąbelku na 9-16 m wysokości.

http://www.youtube.com/watch?v=IBaUBdsUjSU&feature=player_embedded#t=88

I już gdy zaczęło ich zabierać ...kraksa. Pech ale zarazem zwycięstwo dla tych , którzy tylko trochę mniej ryzykowali. Gdzieś z boku o kilka metrów wyżej. Emocje jakich nie doświadczyłem w F3J lub F3E. Sport dla lubiących ryzyko i potrafiących unosić się na każdym "pierdnięciu". Na razie startują modele różnego typu, od samoróbek po firmowe wersje elektrycznych F3J-ek. Ogólnie rzecz biorąc nadal obowiązuje zasada : "bez dobrego pilota drogi model nie chce latać".

Przed ostatnimi zawodami cyklu Contest Eurotour Tomek Frąk jest na 6 miejscu klasyfikacji. Na sam szczyt już nie wejdzie ale może na pudle będzie. Zobaczymy, jak na pierwszy sezon w tej klasie to i tak b. dobrze. http://www.contest-m...sults-2013.html

inne zdjęcia:

https://plus.google....673968523441265

http://malcateam.raj..._Boretice_2013/

 

pozdrawiam Wojtek

Link to comment
Share on other sites

Witam

Paweł twoje sugestie co do "tęczowych" właściwości modelarzy spod znaku F2wyścig są niepoprawne ... jakoś tam :lol:. Wczoraj na modelarni znalazłem linki do F2 produkcji Czechosłowackiej i ZSRR. Oddam gratis + koszta wysyłki. Dla mnie to złom ale może dla waszych młodzików to ciekawy nabytek... Czekam na odpowiedź.

pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

Jeśli o linki chodzi to obawiam się, że jeśli są bardzo stare (a na to wskazują kraje ich produkcji) to nie spełnią wymogów aktualnie obowiązujących przepisów dla F2C. Bodajże w 2007 roku zmieniono średnicę linek na 0,35 mm i to zarówno dla pojedynczych drutów jak i plecionek. Jeśli jednak masz druty 0,3mm na jakich latało się kiedyś to nadają się one do modeli klasy F2A Rodeo 2,5 i chętnie się nimi zaopiekuję. Szczegóły dogadamy na PW.

Link to comment
Share on other sites

Można gdzieś znaleźć rozwiązania stosowane w klasie F5J? Chodzi mi o napęd i zasilanie serw (osobne NiMh, BEC z regulatora czy osobny BEC z pakietu napędowego, czy może BEC i osobny pakiet Li-pol'ek).

Jakie jest przykładowe wyposażenie takiego modelu? silnik, regulator, pakiet etc. I jaka waga :)

Link to comment
Share on other sites

Witam

Poniżej zdjecie kadłuba modelu Tomka. W nim: silnik Kira z przekładnią Kontronika 5,2:1 o średnicy 28mm, regulator z becem Kontronika Koby 55 Amp. , zasilania 2.2 Ah lub 1,0 Ah - 3 celowe. Śmigło Aeronaut 15x10 lub 16x8, loger Altis ver.3. Model Jantar ma masę 1900-2000g. przy rozpiętości 3,9m.

 

P1060682.JPG?w=AAB0WOPGIU04pP08dvpEHDPQ8xm6l0cE_l2QH2UQPUMQOA

 

 

Obok kadłuba leży zestaw do drugiego eksperymentalnego modelu "low cost" czyli stara przekładnia Kontronika 4,2:1 z silnikiem Turnighy za ok. 20$ + piasta i kołpak za 17 Eur a do tego ( niewidoczny) regulator Turnighy 60 Amp. Zestaw cięższy, o mniejszej mocy i sprawności ale dla początkujacego wystarczający.

Wielu zawodników nie używa reduktorów i zadowala się napędem bezpośrednim, który jest tańszy i dobrze pasuje do lekkich modeli.

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.