Jump to content

"Nowa" klasa F5J


 Share

Recommended Posts

Witam

Od niedawna w przepisach FAI pojawiła się kategoria F5J. Jest to skrzyżowanie F3J z naszą polską klasą F3E lub czesko/słowackim RCEK. Dziecko z tego wyszło dosyć urodziwe ale jeszcze dorasta i do końca nie wiadomo jak będzie się prezentować (regulamin tymczasowy). Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach. Tak po krótce trzy główne założenia: napęd el. z max. 3 cel LiPo, limiter elektroniczny lub jak kto woli loger, który odcina silnik po 30 s. lotu z pomiarem wysokości na jakiej doszło do wyłączenia silnika i ekstra punkty za wyłączenie silnika poniżej pułapu 150m (karne za wyższą wysokość). Przepisy niby podobne do wielu innych ale.... Aby dostać się do finału trzeba wyłączyć silnik na 60-90m. W finale, 30 metrów może być za dużą wysokością aby znaleźć się na pudle. W Holić dwóch finalistów przez kilka minut tańczyło w tym samym bąbelku na 9-16 m wysokości.

http://www.youtube.com/watch?v=IBaUBdsUjSU&feature=player_embedded#t=88

I już gdy zaczęło ich zabierać ...kraksa. Pech ale zarazem zwycięstwo dla tych , którzy tylko trochę mniej ryzykowali. Gdzieś z boku o kilka metrów wyżej. Emocje jakich nie doświadczyłem w F3J lub F3E. Sport dla lubiących ryzyko i potrafiących unosić się na każdym "pierdnięciu". Na razie startują modele różnego typu, od samoróbek po firmowe wersje elektrycznych F3J-ek. Ogólnie rzecz biorąc nadal obowiązuje zasada : "bez dobrego pilota drogi model nie chce latać".

Przed ostatnimi zawodami cyklu Contest Eurotour Tomek Frąk jest na 6 miejscu klasyfikacji. Na sam szczyt już nie wejdzie ale może na pudle będzie. Zobaczymy, jak na pierwszy sezon w tej klasie to i tak b. dobrze. http://www.contest-m...sults-2013.html

inne zdjęcia:

https://plus.google....673968523441265

http://malcateam.raj..._Boretice_2013/

 

pozdrawiam Wojtek

Link to comment
Share on other sites

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Witam

Paweł twoje sugestie co do "tęczowych" właściwości modelarzy spod znaku F2wyścig są niepoprawne ... jakoś tam :lol:. Wczoraj na modelarni znalazłem linki do F2 produkcji Czechosłowackiej i ZSRR. Oddam gratis + koszta wysyłki. Dla mnie to złom ale może dla waszych młodzików to ciekawy nabytek... Czekam na odpowiedź.

pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

Jeśli o linki chodzi to obawiam się, że jeśli są bardzo stare (a na to wskazują kraje ich produkcji) to nie spełnią wymogów aktualnie obowiązujących przepisów dla F2C. Bodajże w 2007 roku zmieniono średnicę linek na 0,35 mm i to zarówno dla pojedynczych drutów jak i plecionek. Jeśli jednak masz druty 0,3mm na jakich latało się kiedyś to nadają się one do modeli klasy F2A Rodeo 2,5 i chętnie się nimi zaopiekuję. Szczegóły dogadamy na PW.

Link to comment
Share on other sites

Można gdzieś znaleźć rozwiązania stosowane w klasie F5J? Chodzi mi o napęd i zasilanie serw (osobne NiMh, BEC z regulatora czy osobny BEC z pakietu napędowego, czy może BEC i osobny pakiet Li-pol'ek).

Jakie jest przykładowe wyposażenie takiego modelu? silnik, regulator, pakiet etc. I jaka waga :)

Link to comment
Share on other sites

Witam

Poniżej zdjecie kadłuba modelu Tomka. W nim: silnik Kira z przekładnią Kontronika 5,2:1 o średnicy 28mm, regulator z becem Kontronika Koby 55 Amp. , zasilania 2.2 Ah lub 1,0 Ah - 3 celowe. Śmigło Aeronaut 15x10 lub 16x8, loger Altis ver.3. Model Jantar ma masę 1900-2000g. przy rozpiętości 3,9m.

 

P1060682.JPG?w=AAB0WOPGIU04pP08dvpEHDPQ8xm6l0cE_l2QH2UQPUMQOA

 

 

Obok kadłuba leży zestaw do drugiego eksperymentalnego modelu "low cost" czyli stara przekładnia Kontronika 4,2:1 z silnikiem Turnighy za ok. 20$ + piasta i kołpak za 17 Eur a do tego ( niewidoczny) regulator Turnighy 60 Amp. Zestaw cięższy, o mniejszej mocy i sprawności ale dla początkujacego wystarczający.

Wielu zawodników nie używa reduktorów i zadowala się napędem bezpośrednim, który jest tańszy i dobrze pasuje do lekkich modeli.

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.