grzechu84 Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Witam. Chciałbym w swym szybowcu rc zainstalować śmigło pchające na końcu belki ogonowej, w cieniu usteżenia. Silnik miałby znajdować się w kadłubie pod skrzydłem. Natomiast wał napędowy przechodzic prze metrową belke ogonową.Śmigłówce posiadają takież nepędy i dobrze na tym wychodzą. Celem tego projektu jest uzyskanie gładkiej lini kadłuba. I tu mam pytanie: jak nalezało by wykonać zamocowanie tegoż wału ( rozmieszczenie łożysk) i jaki powonien być ( rurka, giętki jak w odziach,pęt) ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PK999 Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Kadłub może i będzie smukły ale masa śmigła i piasty w najdalszym od SC miejscu chyba nie wyjdzie na dobre a i metr "wału silnika" też będzie ważył. Co do przeniesienia napędu...Na pewno dwa łożyska przy samym śmigle. Kadłub z czego by nie był będzie pracował i mocowania na sztywno raczej nie ma co ryzykować. Taki metrowy pręcik zbyt prosty nie będzie a obroty będzie robił znaczne czyli też przeciwko kilku sztywnym podporom. Można by się pobawić prętem węglowym. Te zwykle są dość proste, dość sztywne i nie odkształcają się tak jak metalowe. Do tego ze dwie podpory na elastycznym zawieszeniu i mogłoby działać. Problem tylko w mocowaniu węgla do piasty i w pasowaniu łożysk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Łukasz99 Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Nie lepiej byłoby zrobic sobie przyczepianą wieżyczke ze śmigłem pchającym? Wiem jakie były klopoty przy 30 cm wale silnika, więc odradzam metrowy wał. Pozatym musisz jakoś zniwelować wagę na ogonie, dokładając z przodu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grzechu84 Posted September 1, 2013 Author Share Posted September 1, 2013 Wibracje i wygiecia belki itp wszystko się zgadza. Tylko jak z tymi problemami radzą sobie śmigłowce? gdzie jeszcze wirnik ogonowy w bok wychyla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietuh Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Tylko na pewno nie wyrobisz ze środkiem ciężkości, trzeba będzie mocno doważyć przód i wyjdzie cegła, ale pomysł ciekawy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kojani Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Wibracje i wygiecia belki itp wszystko się zgadza. Tylko jak z tymi problemami radzą sobie śmigłowce? gdzie jeszcze wirnik ogonowy w bok wychyla. Liczy się położenia węzłów drgań (one się nie przemieszczają) i tam projektuje się podpory - w teorii proste w praktyce już nie do końca. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Na rcgroups widziałem wątek z takim napędem. Bodajże w A-6. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zbjanik Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Ambitne, takie "inżynierskie" rozwiązanie. Da się na pewno- są helikoptery, ale była też Aiacobra- choć tu działało w drugą stronę, ale problem z SC też był (paradoksalnie w tą samą stonę, ale to paradoks pozorny). Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Udało mi się znaleźć ten wątek http://www.rcgroups....t=318369&page=2 http://www.rcgroups....d.php?t=1788997 http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=11748137&postcount=3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patryk900 Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Ciekawy pomysł a może dało by silnik dać aż na dziób ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jacekplacek Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 http://www.google.pl...Q9QEwAg&dur=634 a tu jest taki samolot i lata, pomysł jest świetny trzymam kciuki za realizację, sam o czymś takim myślałem ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kojani Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 .... Celem tego projektu jest uzyskanie gładkiej lini kadłuba ..... Jako ciekawostka i wprawka konstruktorska - cel szczytny. Proponowałbym jednak abyś - na spokojnie - przeprowadził kalkulację za i przeciw. To co zyskasz na czystości aerodynamicznej kadłuba - moim zdaniem - absolutnie nie zrównoważy, wzrostu masy spowodowanej zarówno przeniesieniem napędu i jego łożyskowaniem, koniecznością powiększenia średnicy belki ogonowej, oraz niewątpliwą koniecznością balastowania w celu uzyskania poprawnego wyważenia. Natomiast mogę Ci zaproponować równie ambitne - ale sprawdzone w motoszybowcu Stemme S10 - rozwiązanie napędu z całkowicie chowanym śmigłem i zespołem napędowym. Przeniesienie tego rozwiązania na poletko modelarskie nie będzie proste, ale możliwe. http://www.stemme.in...specifications/ http://www.stemmewest.com/pages/s10vt.htm Pozdrawiam Kojani Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patryk900 Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 a nie ma jakiś mocnych węglowych wałów do przeniesienia napędu ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bzik4 Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Trzeba tu zastosować giętki wałek od Dremla Pomysł ciekawy będę się bacznie przyglądał. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patryk900 Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 http://www.google.pl...Q9QEwAg&dur=634 a tu jest taki samolot i lata, pomysł jest świetny trzymam kciuki za realizację, sam o czymś takim myślałem ... to jest co innego jeden silnik na ogonie drugi na dziobie Link to comment Share on other sites More sharing options...
rapier Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Chcesz zrobić coś ciekawego, to proponuję zamontować napęd pchajacy ze składanym smiglem na belce ogonowej zaraz za kadlubem. Wysłane z mojego GT-I9300 za pomocą Tapatalk 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grzechu84 Posted September 2, 2013 Author Share Posted September 2, 2013 Pomysł z giętkim wałkiem 4.5mm od Dremela podsunąl mi też miejscowy kolega. Jeżli chodzi o SC, to waga jest do przyjęcia. Model ten bedzie pracował pod fpv, więc opływowy nosek mile widziany bez wystających kamer i smigieł. Jeżeli chodzi o śmigło na belce ogonowej , to chetnie poproszę o jakiś patent.Bo kiedyś takie cudo na YT widziałem z 10 lat temu. Gdy znajdę parę wałków giętkich, przeprowadzę próby na stole. Zobaczymy który zda test i zamieszczę film.Może jak mi się z tym uda, ktoś się na to zdecyduje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Zauważ, że w dremelu ten wał obraca malutką, lekką tarczką. Ty chcesz obracać śmigłem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grzechu84 Posted September 2, 2013 Author Share Posted September 2, 2013 Dlatego przeprowadze kilka prób z różnymi wałkami. Wtedy bedzie można coś wiecej na ten temat wywnioskować. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart07 Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 A oś węglowa w węglowej rurce (np 4 w rurce 6x4), albo nawet rura w rurze ogona, na kropli oleju? Całość na zasadzie łożyska ślizgowego? Za samozapłon nie odpowiadam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts