Jump to content

IDEAL V 3,2 m z TopModel cz. przyjemność składania i potyczki


young

Recommended Posts

Idzie zima a więc łudzę się że w końcu znajdę czas na złożenie modelu. Muszę przyznać że należę do grupy tych szczęśliwców którzy nie mają drastycznych ograniczeń co do tego czym latają jak i również mam „wypasione” i wypracowane przez lata własnoręcznie przygotowane zaplecze techniczne – piwnicę przerobioną na modelarnie ;) . Jedynym ograniczeniem do tej pory jest chorobliwy brak czasu, a więc i marne osiągnięcia ale trzeba być cierpliwym.

 

Ale do rzeczy, wybór padł na produkt firmy TOPMODEL – elektroszybowiec IDEAL V, który lada moment zagości w modelarni, wybrałem wersję z usterzeniem ogonowym typu V.

Zamierzam zamiescić relację z jego złożenia i uruchomienia. Realnie patrząc nastąpi to uwzględniając moje częste wyjazdy i chroniczny brak czasu, na początku przyszłego roku.

 

Poniżej podstawowe parametry:

 

- rozpiętość 3200 mm

- obciążenie ok. 40 g/dm2

- masa 2700 g. (? zobaczymy)

- profil MH32

- silnik zalecany Mega AC22/45/3E (wielki i niezbyt tani)

- śmigło 13x6,5”

- zalecane serwa HS 82MG

 

Jak tylko dojdzie wrzucę fotki. Kolegów proszę o pomoc i sugestie.

Może odezwie się ktoś kto go już oblatał (podobno były 2 czy 3 modele na różnych zlotach).

 

Dlaczego akurat ten model - bo mi się podoba :D

Link to comment
Share on other sites

I już jest w modelami!

Poniżej krótka prezentacja tego co otrzymujemy w zestawie. Pierwsze wrażenia po otwarciu to bardzo wysoka jakość wykonania. Folia idealnie naciągnięta bez zmarszczek. Kadłub dość długi ok 1,5 m lekki a przede wszystkim sztywny, wzmocniony węglem. Fabrycznie ukosowany dziub, co ułatwi wklejenie wręgi silnikowej. Skrzydła styro kryte balsą ? i folią. Lotki i klapy pełna balsa.

W komplecie dużo akcesoriów ale dokupić trzeba np złącza MPX. Stery - klasycznie żeberkowe i folia, dość delikatne. Pręty węglowe - wygląda że idealnie spasowane z usterzeniem. Fajnie zrobiona imitacja kabiny (podwójna warstwa) co daje jej dużą sztywność. Teraz zamawiam wyposażenie. Serwa HS 82mg, silnik mega Acn jak w opisie, kołpak. Regulator już mam Turnigy 40A. Odbiornik Spektrum któryś z Ar jak znajdę to podam.

A i zwróćcie uwagę na sposób mocowania serw w skrzydle za pomocą "pianek" :). Ogólnie super zestaw, zobaczymy co wyjdzie w montażu. Reszta na fotkach.

 

Dla porównania niebieskie skrzydło to Elektro Junior Graupnera przy końcówce płata Ideala. Na podłodze dla porównania kadłuby (Falcon Kwarciński, Salto H101 i Spirit 100 Great Planes)

 

Co sądzicie o tym modeu ???

post-1577-0-41338100-1379845855_thumb.jpg

post-1577-0-47225800-1379846009_thumb.jpg

post-1577-0-06544500-1379846100_thumb.jpg

post-1577-0-44912000-1379846215_thumb.jpg

post-1577-0-82567800-1379846641_thumb.jpg

post-1577-0-98972600-1379846822_thumb.jpg

post-1577-0-26045800-1379846906_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Benon Zb, tylko jak te zdjęcia zrobić od środka? Kadłub jest cienki a jednak naprawdę bardzo sztywny w tym też na skrecenia.

 

chcialem zebys pokazal ile ma miejsca na serwa i pakiet ale rozumiem caly czas sie zastanawiam czy kupic V czy z tradycyjnym usterzeniem

 

wyposażenie zakładasz takie jakie jest zalecane czy cos innego wybierasz

Link to comment
Share on other sites

ok przy montażu serw w kadłubie zrobię fotki. Jest na tyle szeroko że mieszczą się dwa serwa obok siebie i orczyk też ma zapas. Co do wyposażenia to tak jak producent zaleca z wyjątkiem serw. zamiast Hs 82 będą Hs 85 bo akurat takie szybko dostanę.

Co do usterzenia V czy T każde ma wady i zalety. Natomiast ważne czy aparatura twoja miksuje ogon w prosty sposób. Moja bez problemu. :)

Link to comment
Share on other sites

Dziś wkleiłem półkę na serwa poszło szybko. Dodatkowo wkleiłem kołki na usterzenie ogonowe - jak się rozrobiło za dużo kleju trzeba go wykorzystać. Czy te czarne pręty to węglowe czy szklane ? Ktoś wie ? Zaznaczam że jak je fazowałem aby lekko nasuwał się statecznik to materiał sypał się jak drobna mączka.

Zrobiłem przymiarkę mocowania serw w skrzydłach. Trzeba wszystkie otwory pogłębić o 1 mm jak również dopasować "pianki" mocujące serwa. (na zdjęciu półksiężyce).Dla porównania z innym modelem (Falcon) - jak widać mają wiele cech bardzo zbliżonych, przynajmniej na razie :).

 

No i mam pytanie do kolegów:

 

Producent do lotek i klap przewiduje zastosowanie na zawiasy taśmy samoprzylepnej. Z jednej strony lotki gruba biała, z drugiej cienka przezroczysta. Czy z waszego doświadczenia zrobi jak zaleca producent czy zastosować zawiasy 3 szt na element?

 

Nie ukrywam że taśma jest dosyć szybką metodą, zawiasy zaś muszę zamówić. Proszę o rady.

post-1577-0-95817200-1379960899_thumb.jpg

post-1577-0-15505600-1379960978_thumb.jpg

post-1577-0-88105000-1379961084_thumb.jpg

post-1577-0-29909300-1379961182_thumb.jpg

post-1577-0-99752700-1379961330_thumb.jpg

post-1577-0-10474000-1379961441_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dziś wkleiłem półkę na serwa poszło szybko. Dodatkowo wkleiłem kołki na usterzenie ogonowe - jak się rozrobiło za dużo kleju trzeba go wykorzystać. Czy te czarne pręty to węglowe czy szklane ? Ktoś wie ? Zaznaczam że jak je fazowałem aby lekko nasuwał się statecznik to materiał sypał się jak drobna mączka.

Zrobiłem przymiarkę mocowania serw w skrzydłach. Trzeba wszystkie otwory pogłębić o 1 mm jak również dopasować "pianki" mocujące serwa. (na zdjęciu półksiężyce).Dla porównania z innym modelem (Falcon) - jak widać mają wiele cech bardzo zbliżonych, przynajmniej na razie :).

 

No i mam pytanie do kolegów:

 

Producent do lotek i klap przewiduje zastosowanie na zawiasy taśmy samoprzylepnej. Z jednej strony lotki gruba biała, z drugiej cienka przezroczysta. Czy z waszego doświadczenia zrobi jak zaleca producent czy zastosować zawiasy 3 szt na element?

 

Nie ukrywam że taśma jest dosyć szybką metodą, zawiasy zaś muszę zamówić. Proszę o rady.

Mam Fascination który wykonany jest w identycznej technologii . Zastosowałem zawiasy taśmowe firmy KAVAN i firmy GRAUPNER . Moim zdaniem taśma firmy KAVAN jest lepsza tzn. jest zdecydowanie cieńsza od taśmy GRAUPNER ale wystarczająco mocna. Taśma GRAUPNERA jest za gruba.Taśmę kupowałem w J.Górze. Dodam jeszcze, że przy przyklejaniu taśmy przyda się pomocnik.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za informacje o taśmie, pytałem bo wcześniej sugerowałem się wątkiem o modelu firmy Reinchard gdzie wklejono zawiasy, a przecież ważna jest szczelina a właściwie jej brak :).

 

Ryszard faktycznie przykleić taśmę równolegle na takiej długości to sztuka i cały czas myślę jak to zrobić dokładnie i nie mam w tym wprawy (tzn z doskoku po pracy w drodze do pracy). Gratuluję posiadania Fascination. Śledzę wątek o tym modelu.

 

Piotrze pręty są faktycznie grubsze niż w Falconie aż o 1,5 mm ale i usterzenie ma 2x większą powierzchnię.

 

Dziś musiałem pogłębiać otwory w żeberkach czołowych o 0,5 mm aby końcówki osłon złączy MPX nie wystawały. Gdyby nie Dremelek to chyba bym się poddał. :(.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za informacje o taśmie, pytałem bo wcześniej sugerowałem się wątkiem o modelu firmy Reinchard gdzie wklejono zawiasy, a przecież ważna jest szczelina a właściwie jej brak :).

 

Ryszard faktycznie przykleić taśmę równolegle na takiej długości to sztuka i cały czas myślę jak to zrobić dokładnie i nie mam w tym wprawy (tzn z doskoku po pracy w drodze do pracy). Gratuluję posiadania Fascination. Śledzę wątek o tym modelu.

 

Piotrze pręty są faktycznie grubsze niż w Falconie aż o 1,5 mm ale i usterzenie ma 2x większą powierzchnię.

 

Dziś musiałem pogłębiać otwory w żeberkach czołowych o 0,5 mm aby końcówki osłon złączy MPX nie wystawały. Gdyby nie Dremelek to chyba bym się poddał. :(.

Jak taśma przyklei się nierówno lub nie tak jak byś sobie życzył to odklejaj ją bardzo powoli, smarując jednocześnie miejsce styku taśmy z folią na skrzydle pędzelkiem zamoczonym w benzynie ekstrakcyjnej. Oczywiście odklejona taśma nie nadaje się do powtórnego użycia.

Link to comment
Share on other sites

ciąg dalszy prac... Wkleiłem mocowania serw, zachowując prostopadłość serwa do krawędzi spływu.

 

Jedna generalna uwaga jeżeli jest instrukcja to dokładnie ją przeczytać !!! i nie stosować się do niej odnośnie kolejności prac !!!

 

Powód producent zaleca na początku przyklejenie lotek, klap etc - a potem osadzanie serw, gniazd etc. Nie wyobrażam sobie manipulacji skrzydłem z lotkami podczas szlifowania, wiercenia, klejenia - po prostu majtałyby się jak psu j........a.

 

A tych drobnych prac poprawkowych jest dużo. Na zdjęciu pokazałem subtelność i konieczność pogłębienia gniazda pod obudowę MPX (0,5 mm różnicy). Teraz czekam na zamówione brakujące podzespoły i będę wklejał wręgę silnikową.

 

Pytanie:

czy popychacze mocować bezpośrednio do orczyka za pomocą tzw Zetki (wygięcie pręta) - jest kłopot bo są bardzo grube, niewspółmiernie do wielkości orczyka serwa,

czy zastosować dodatkowe stopery (wada bo wprowadza się dodatkowy element), ale prosty w montażu.

post-1577-0-51196300-1380135401_thumb.jpg

post-1577-0-05981400-1380135633_thumb.jpg

post-1577-0-97511000-1380135793_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Porządeczek masz taki jak na stole u chirurga :

dzięki - zawsze tak mam po wypiciu piwa :)

 

PS.

Ten lut na MPX'ie troszkę mało przekonujący, albo fotka lipna...

tak masz rację i jedno i drugie.

analizując długość kabla Serwa okazało się że nie muszę ciąć kabla tylko zdjąć wtyczki plastikowe i nałożyć metalowe końcówki na Mpx-a potem lutować (oczywiście kabel w skrzydle) na fotce jest próba panowania bez lutowania ale szacun dla ciebie za dociekliwość :)

 

Po drugie muszę przeczytać instrukcje od aparatu bo jakoś te zdjęcia kiepsko mi wychodzą.

Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.