robas69 Opublikowano 11 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Ponieważ to mój pierwszy model RC, to potrzebuję porady. Czy napęd klap może być tak jak na zdjęciu poniżej (drucik miedziany użyty tylko do pomiarów ). Czyli, czy klapy na zero stopni mogą być w jednym skrajnym położeniu serwa, a w pełni wychylone w drugim? Czy też zero stopni powinno być w centralnym położeniu serwa? Wtedy będę musiał przerabiać mocowanie W przypadku obu klap położenie dźwigni serwa musi być takie jak na zdjęciu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 11 Lutego 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Dziękuję za odpowiedzi. Piotr, oś obrotu klapy jest dokładnie pod linią dziurek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietka Opublikowano 11 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 No to spoko. Piękna , czysta robota. Oblot ma być u nas! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 11 Lutego 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Kolejne pytanie mam. Przyszły mi takie zawiasy w wersji "zrób se sam". Jak mam to poskładać? Rozgrzać we wrzątku tę część z oczkiem i wcisnąć? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart07 Opublikowano 11 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Ponieważ to mój pierwszy model RC, to potrzebuję porady. Czy napęd klap może być tak jak na zdjęciu poniżej (drucik miedziany użyty tylko do pomiarów ). Czyli, czy klapy na zero stopni mogą być w jednym skrajnym położeniu serwa, a w pełni wychylone w drugim? Czy też zero stopni powinno być w centralnym położeniu serwa? Wtedy będę musiał przerabiać mocowanie Problem masz w innym miejscu. Dałeś w zewnętrzny otwór na serwie i wewnętrzny przy klapie. Masz maksymalne przełożenie, to nie będzie działać. Ruch serwa jest około 60° w każdą stronę. Teraz wzmocniłeś pewnie do 90° czyli przy Twoim ustawieniu obrócisz klapę o 180° Klapy (jeżeli mają być również hamulcami powinny się obracać +70° -10° czyli powinieneś zmienić przełożenie. Ustawienie serwa jakie zastosowałeś dobrze jest obsłużyć z komputerowej aparatury. Tutaj jest mój program do er9x http://pfmrc.eu/index.php?/topic/36536-turnigy9xr-tutoriale/page__view__findpost__p__441615 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 11 Lutego 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Bartoszu, pomierzyłem: - ramię serwa (od osi obrotu do dziurki zewnętrznej) ma 13mm - ramię napędu klapy (od osi obrotu klapy do dziurki środkowej, aktualnie zapiętej) ma 16mm To jest dobrze czy źle? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart07 Opublikowano 11 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Spróbuj. Klapę powinieneś móc lekko unieść (dla szybszego przelotu) i mocno opuścić. Wg opisu w książce W. Niestoja (piszę z głowy, czyli z niczego) to klapy do 25° działają jako wyporowe, potem jako hamulce. Moim zdaniem dźwignia przy klapie powinna mieć około 20mm Jakoś nie mogę złapać skali na Twoich zdjęciach, stąd moje obawy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 11 Lutego 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Raczej nie zależy mi na szybkości :-) Rezygnuję z unoszenia klap. Sterowanie klapami będzie na przełączniku trójpozycyjnym: 0 - neutral 1 - do startu - 20 stopni 2 - do lądowania - 40 stopni Czy takie wartości będą poprawne? Wieczorem rozrysuję obecną geometrię układu sterowania klapą. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robas69 Opublikowano 11 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Tomek, na to pytanie raczej nikt Ci nie odpowie. Jak ma być faktycznie dowiesz się po paru lotach po reakcjach modelu na różne wychylenia. Co do zawiasów - po co Ci w tym modelu takie zawiasy palcowe. Tak długie i sporej średnicy. Lepsze na Twoje potrzeby są płaskie Kavany na szpilce. Jeżeli chcesz użyć tych, to wciśnij je na siebie bez działania czymkolwiek z zewnątrz (np. wrzątkiem) i sprawdź ruchomość na przegubie, Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 11 Lutego 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Robię na palcowych, bo oś obrotu jest WEWNĄTRZ klapy. Na płaskich oś obrotu jest na zewnątrz klapy. A zależało mi na małych szczelinach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wapniak Opublikowano 11 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Małe szczeliny w takich modelach mogą być mocno przereklamowane. Model zamiast zwolnić może spaść poprzez oderwanie opływu na górnej powierzchni płata. Duża szczelina jest po to, by zwiększyć energię górnej strugi powietrza ,( poprzez przedmuchanie powietrza z dołu do góry) co podnosi odporność na jej oderwanie przy dużych wychyleniach klap do dołu. 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 11 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Jednocześnie mówi się, że jeśli jest chocby niewielka szczelina, skutecznośc klap prostych wyraźnie maleje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 11 Lutego 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 No to teraz nie wiem, co zrobić z tymi klapami. Zawiasów jeszcze nie wkleiłem, więc przód klapy mogę korygować... Hmm. Obecnie tam praktycznie nie ma szczeliny. Zostawić tak jak jest? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 11 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Moim zdaniem, jeśli chciałbyś wzmocnic strugę nad skrzydłem, to nie taką szczeliną, o jakiej rozmawiamy, ale zastosowaniem klap szczelinowych. W klapach prostych im szczelniej tym (podobno) lepiej. Jest taki fajny artykuł (po angielsku) o aerodynamice profili z różnymi typami klap, mogę Ci podesłac linka. Tam sobie wszystko doczytasz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wapniak Opublikowano 11 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Wszystko zależy od modelu. Ten ma mieć ( z racji budowy) małą prędkość lotu, czyli małą energię warstwy przyściennej. Nie zaszkodzi w krytycznych sytuacjach ją wzmacniać. Inaczej będzie dla "hotlinera", gdzie głównie liczy się opór.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 11 Lutego 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Przeczytałem podesłane artykuły. Zostawię zatem tak jak jest, a nawet zredukuję istniejącą szczelinę do zera. . A co w przypadku lotek? Jakieś wytyczne? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 11 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Przeczytałem podesłane artykuły. Zostawię zatem tak jak jest, a nawet zredukuję istniejącą szczelinę do zera. . Tak też bym zrobił. Cieszę się, jeśli zdołałem pomóc. Notabene redukowanie szczeliny jest chyba tak samo możliwe również przy zastosowaniu zawiasów płytkowych. A co w przypadku lotek? Jakieś wytyczne? A konkretnie? Jakie masz wątpliwości? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 11 Lutego 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Walczyć o jak najmniejszą szczelinę? Musiałbym oś obrotu zrobić dość głęboko w lotce, co spowoduje - przy zawiasie palcowym - przecięcie natarcia lotki i konieczność wzmacniania lotki za zawiasem. W przypadku klapy oś obrotu jest niesymetrycznie i natarcie klapy jest nacięte pod zawias tylko w 1/3 grubości. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 11 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 Walczyć o jak najmniejszą szczelinę? Jeśli masz aż walczyć to bym sobie darował. I tak sytuacje, w której powstała szczelina tworzy kanał dla strugi powietrza przedostającej się na górę profilu jest mało prawdopodobna, bo zazwyczaj natarcie lotki pozostaje w cieniu aerodynamicznym spływu skrzydła. Chyba, że nietypowo zainstalujesz lotkę odsuwając ją od osi zawiasu, co spowoduje opadanie krawędzi jej natarcia przy ruchu lotki w dół. Musiałbym oś obrotu zrobić dość głęboko w lotce, co spowoduje - przy zawiasie palcowym - przecięcie natarcia lotki i konieczność wzmacniania lotki za zawiasem. W przypadku klapy oś obrotu jest niesymetrycznie i natarcie klapy jest nacięte pod zawias tylko w 1/3 grubości. Moim zdaniem, jak wyżej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wapniak Opublikowano 11 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2014 I tak sytuacje, w której powstała szczelina tworzy kanał dla strugi powietrza przedostającej się na górę profilu jest mało prawdopodobna, bo zazwyczaj natarcie lotki pozostaje w cieniu aerodynamicznym spływu skrzydła. Ja bym takiego twierdzenia nie zaryzykował, pamiętając o różnicy ciśnień na spodzie i wierzchu płata. Jest szczelina - jest przepływ z dołu do góry. Ale to OT, więc już się zamykam i czekam na dalszą relację z budowy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi